Hysterisch in de bench

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 17/11/14 14:21

Hallo allemaal.

Ik wil jullie even het probleem van de bench voorleggen.

Dobby is inmiddels 2 weken bij ons en is nu 10,5 weken oud.
De eerste nacht heeft hij bij ons op bed geslapen, daarna heb ik 7 nachten beneden geslapen en is Dobby in zijn bench gegaan.
Ik heb mijn bed steeds een stukje verplaatst totdat ik bij de laatste 2 nachten in de keuken lag en hij mij ook niet meer kon zien.
Daarna ben ik weer naar boven verhuist.
De 8e, 9e en 10e nacht deed ik hem om 00.00 uur in de bench en de wekker om 04.00 uur gezet om hem even te laten plassen.
De 10e nacht ben ik blijkbaar door de wekker heen geslapen en schrok om 06.30 uur wakker. Ik kwam erachter dat onze vriend blijkbaar de nacht door slaapt :applaus:
Hij piept ook niet want mijn vrouw wordt bij elke piepje wakker.

Nu ben ik de nacht aan het opbouwen naar 8 uur.
Dit gaat allemaal zonder echt te piepen. Hij piept soms eventjes na 2 min. als hij de bench in moet maar voor de rest niks.

Nu komt het probleem, overdag ligt hij heel soms in zijn bench te slapen dus eng vind hij hem niet, maar hij ligt liever gewoon op de vloer of op zijn bed.
Zodra ik hem dan in de bench doe om boodschappen te doen oid dan begint de ellende.
We wilden dit langzaam opbouwen maar 5 min. is al te veel.
We testen het dan dat mijn vrouw boven is en ik ga dan de deur uit. Piepen, janken krabben en blaffen komt allemaal voorbij. Hij breekt de hele bench af.
Ik heb er ook een camera op staan zodat ik hem goed in de gaten kan houden en zie dan dat hij vreselijk loopt te hijgen van opwinding.
We wachten dan even tot hij stil is om hem eruit te halen maar die stilte duurt niet echt lang dus ik weet niet of het dan averechts werkt.
We hebben hem nu max. 30 erin laten zitten maar stil wordt hij helaas niet.

Hoe kunnen we dit nu het beste aan gaan pakken? Toegeven aan het piepen is niet goed, dat weet ik. Maar ik denk ook niet dat ik hem kan laten zitten als hij de bench hysterisch af aan het breken is.
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/11/14 16:57

Zorgen dat hij voldoen heeft gedaan en geplast/gepoept heeft, en dan in de bench doen.
Er zelf rustig bij gaan zitten, klinkt het heel paniekerig, kan je rustig praten.
Anders gewoon er zijn.

Doe hem overdag vaker in de bench, zodat het een gewoonte is, en een lekker plekje.
Als het stil zijn niet lang is, was het geen echt stil zijn, maar een poging weer op adem te komen.

Het zal nu iets lastiger zijn, omdat jullie best al toegeeflijk zijn geweest. Maar ik zou er nu wel rap mee beginnen.
Pup uur wakker, wat met hem doen, lichamelijke en geestelijk uitdaging, en dan kunnen ze met gemak twee uurtjes slapen

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 17/11/14 19:23

Je kan hem ook overdag meerdere keren wat lekkers in de vecht geven. En dan het deurtje dicht en als het dan op is weer eruit laten. Wij deden het ook wel eens met de long en dan was hij zo een kwartier in de bench bezig zonder dat hij door had dat de deur dicht was
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 17/11/14 20:31

Romke schreef:Zorgen dat hij voldoen heeft gedaan en geplast/gepoept heeft, en dan in de bench doen.
Er zelf rustig bij gaan zitten, klinkt het heel paniekerig, kan je rustig praten.
Anders gewoon er zijn.

Doe hem overdag vaker in de bench, zodat het een gewoonte is, en een lekker plekje.
Als het stil zijn niet lang is, was het geen echt stil zijn, maar een poging weer op adem te komen.

Het zal nu iets lastiger zijn, omdat jullie best al toegeeflijk zijn geweest. Maar ik zou er nu wel rap mee beginnen.
Pup uur wakker, wat met hem doen, lichamelijke en geestelijk uitdaging, en dan kunnen ze met gemak twee uurtjes slapen

Het lijkt erop dat hij dan vreselijk in paniek raakt, piepen en hijgen. Als hij dan eindelijk ligt ademt hij heel erg snel, maar dat zal ongetwijfeld de opwinding zijn.

Het beste is dus om hem vaker in de bench te doen, er dan wel bij te blijven en dan eventueel gerust stellen.
Maar wat als hij dan zoals vanmiddag compleet in paniek raakt? Hij zit zich dan onderhand en weg naar buiten te likken/bijten.

Vbraam schreef:Je kan hem ook overdag meerdere keren wat lekkers in de vecht geven. En dan het deurtje dicht en als het dan op is weer eruit laten. Wij deden het ook wel eens met de long en dan was hij zo een kwartier in de bench bezig zonder dat hij door had dat de deur dicht was

Maar dat lijkt me dan juist geen nut hebben. Is het niet de bedoeling dat hij wel weet dat de deur dicht zit maar dat hij altijd weer open gaat?
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/11/14 20:49

Ze kunnen zichzelf ontzettend overstuur maken, aanwezigheid van baasje kan daarin helpen.
Ik zou zorgen dat hij lichamelijk en geestelijk goed moe is(wel verantwoord naar zijn leeftijd)

Dan de bench in. Er bij blijven zitten, rustig praten, en daarmee proberen te voorkomen dat hij in extreme paniek raakt.
Wachten tot hij slaapt, pak er evt een tijdschrift bij. Hoe rustiger jij bent, hoe rustiger hij is.

Hij heeft al zo vaak zijn zin gekregen, dat hij het echt wel op een gillen zal gaan zetten, want gillen loont(loonde ;) )

floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 287
Lid geworden op: 10/08/10 06:44
Locatie: Beilen

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor floor » 17/11/14 21:44

Op deze leeftijd hebben de hond nog veel rust nodig.
De pup moet regelmatig even naar buiten. Na de plas even spelen, oefeningen, laten plassen/poepen en dan in de bench.
Wanneer meneer brullen zet, jammer maar er word geen aandacht gegeven. Het heeft even tijd nodig maar aanhouder wint.
Een hond heeft hoe jong ze ook zijn, gauw in de gaten wat mag ik en wat mag ik niet.
Een hond moet weten dat er slaap/ speel / aandacht momenten zijn.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor Bowie » 17/11/14 21:51

Vaak helpt 't/stelt het ze gerust door met de rug tegen de bench te gaan zitten.
Gewoon je aanwezigheid, praten zou niet nodig hoeven zijn.

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 18/11/14 14:32

Romke schreef:Ze kunnen zichzelf ontzettend overstuur maken, aanwezigheid van baasje kan daarin helpen.
Ik zou zorgen dat hij lichamelijk en geestelijk goed moe is(wel verantwoord naar zijn leeftijd)

Dan de bench in. Er bij blijven zitten, rustig praten, en daarmee proberen te voorkomen dat hij in extreme paniek raakt.
Wachten tot hij slaapt, pak er evt een tijdschrift bij. Hoe rustiger jij bent, hoe rustiger hij is.

Hij heeft al zo vaak zijn zin gekregen, dat hij het echt wel op een gillen zal gaan zetten, want gillen loont(loonde ;) )

Ik heb hem er nu voor de 3e keer in vandaag. Vanmorgen om 07.00 uur is hij uit geweest en om 08.15 uur ging hij de bench weer in.
Toen ging hij rustig slapen zonder een kik te geven tot 09.15 uur.
Daarna is hij er om 11.30 uur weer in gegaan na spelen en een uitlaatbeurt tot 13.15 uur.
Een klein beetje piepen en flink hijgen. Daarna ging hij liggen maar dan ademt hij zo vreselijk snel.
Nu zit hij er net weer in (14.15 uur), maar eerst even uit geweest want hij gaf aan dat hij moest poepen.
Nu weer hetzelfde verhaal. Even piepen en hijgen en daarna liggen. Maar wel weer vreselijk snel ademen.

Het ademen vind ik zo vreemd, gaat dit goed en is dit gewoon het wennen voor hem of klopt dit niet?
Ik zit overigens de hele tijd naast de bencht want hij staat in de woonkamer direct naast mijn stoel.

floor schreef:Op deze leeftijd hebben de hond nog veel rust nodig.
De pup moet regelmatig even naar buiten. Na de plas even spelen, oefeningen, laten plassen/poepen en dan in de bench.
Wanneer meneer brullen zet, jammer maar er word geen aandacht gegeven. Het heeft even tijd nodig maar aanhouder wint.
Een hond heeft hoe jong ze ook zijn, gauw in de gaten wat mag ik en wat mag ik niet.
Een hond moet weten dat er slaap/ speel / aandacht momenten zijn.

Dat laat hij gelukkig duidelijk merken, we kunnen inmiddels precies zien wanneer hij een lange slaap wil gaan maken.
Brullen doet hij gelukkig alleen maar als hij overdag de bench in moet. We mogen gewoon naar boven oid. In het begin piepte hij wel even maar dat is ook over.
Autorijden is ook geen probleem meer, dat hebben we nu ook regelmatig geoefend. De eerste 2 keer piepen en nu slaapt hij gewoon in de auto.

Bowie schreef:Vaak helpt 't/stelt het ze gerust door met de rug tegen de bench te gaan zitten.
Gewoon je aanwezigheid, praten zou niet nodig hoeven zijn.

We zitten naast de bench want mijn stoel staat er naast. Gillen doet hij vandaag gelukkig nog niet. Enkel het zware en snelle ademen vind ik nog wat gek. Maar als dat er gewoon bij hoort, wat ik me overigens best kan voorstellen, moeten we dat naast ons neer leggen.
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 287
Lid geworden op: 10/08/10 06:44
Locatie: Beilen

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor floor » 18/11/14 14:53

Hier boven staand, lijkt helemaal goed te gaan. Hopelijk dat het zo door zet.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 18/11/14 14:59

Dat is heel fijn om te horen. We vragen ons alleen af hoelang het deurtje dicht moet blijven. Hij slaapt heel licht en gaat af en toe ook zitten en hijgen. Wanneer is dan het moment dat de deur open kan? We weten dat als we hem nu open doen dat hij dan ergens anders verder gaat slapen. We moeten niks forceren toch?
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor Romke » 18/11/14 19:28

Deurtje dicht zolang je vind dat hij moet slapen, je zegt nu als hij eruit gaat slaapt hij elders verder, als hij een tijd geslapen heeft en dan duidelijk aangeeft door piepen of hijgen, dan laat je hem eruit.
Dus niet als hij elders verder gaat slapen.

Ga wel proberen afstand te nemen, niet alleen maar ernaast blijven zitten, daar moet hij juist vertrouwen in krijgen.
Soms helpt het ook wel eens een soort holletje ervan te maken door een doek over de bench doen.

Dat zware en snelle hijgen herken ik wel.

@bowie, met je eens dat normaal gesproken praten niet nodig is. Adviseerde het hier omdat pup al zo in paniek raakt.
Maar zonder is zeker beter

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 19/11/14 15:10

Ok, dan zijn we te toegeeflijk denk ik. Als hij buiten de bench gaat liggen slaapt hij gerust 1,5 tot 2 uur lang. In de bench net een uurtje. Dus in ieder geval langer laten liggen in de bench.

Vanaf vandaag gaan we inderdaad afstand nemen. Hij zit er nu net in en ging binnen een minuut op zijn zij liggen. Nog wel snel ademen maar dit is al een hele mijlpaal.
Mijn vrouw kan hij niet zien vanuit de bench en ik ben gewoon bezig in huis, dus geluid hoort hij wel en hij zou me af en toe kunnen zien.

We hebben vanaf het begin een doek boven op de bench liggen, dus de zijkanten zijn wel open.
Zonder die doek vond hij het inderdaad niks. Met die doek piept hij in de nacht niet meer.

Hijgen en het ademen is dus bekend, dan laten we dat los :)
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor Romke » 19/11/14 17:33

Goed bezig, lekker doorgaan zo.
Als hij na een uur heel duidelijk aangeeft te moeten plassen, dan natuurlijk wel eruit halen....

En ook zeker geluid maken en bewegen. In het begin hebben ze daar miss last van, maar naar verloop van tijd weten ze dat geluid en beweging niet betekend dat het feest weer gaat beginnen

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 19/11/14 19:52

De tips hebben allemaal goed geholpen hoor :klasse:
Vanmiddag om 14.45 uur in de benchmark gedaan na het uitje en spelen. Dat ging uiteraard met wat tegenstribbelen :) uiteindelijk zat hij erg te hijgen en ging liggen, zitten, liggen, zitten.
Toen gedacht dat hij wellicht moest plassen. Om 15:15 uur even er uit en laten plassen maar daarna er weer in.

Toen ben ik aan het werk gegaan in huis en na 1 piepje was het eigenlijk wel over. Uiteindelijk heeft hij tot 17.00 uur in de bench gezeten en was het laatste uur ook in diepe slaap. De amenhaling werd ook rustiger.
Toen hij wakker werd kon ik ook echt zien aan zijn ogen dat hij diep geslapen had.

Al met al komt het er grotendeels op neer dat we gewoon veel te toegeeflijk zijn en dat heeft hij rap door. Gewoon consequent zijn.
Mijn vrouw zei al "als hij nu al weet wat poot geven is, weet hij ook dat de deur echt wel weer open gaat"
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hysterisch in de bench

Ongelezen berichtdoor Romke » 20/11/14 14:44

Top!!
Je kan bij vragen en twijfels ook altijd de fokker even raadplegen.


Terug naar “Opvoeding”