pup speelt,rent en springt veel!

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Romke » 27/03/15 19:53

Laboriginals schreef:Hier een pup van 15 weken en drie volwassen teven.
En ja, er wordt flink gerausd en geragd door pup.


Wauww... en dat voor een fokker....

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 27/03/15 21:51

Ik doe dat al, zo lang ik labradors heb en dat is inmiddels 30 jaar. Iedere pup gaat van begin af aan mee met de roedel, alleen passen we de wandelingetjes wel aan. De eerste weken loopt pup een kwartiertje los mee, daarna wordt ze gedragen. Maar al na twee of drie weken wil ze niet meer gedragen worden, dan mag ze zelf lopen. Het kwartiertje wordt 20 minuten, de 20 minuten worden een half uur, enz.
In het begin huppelt ze een beetje om ons heen, maar na een paar weken, als ze omhoog begint te schieten, wordt het flink racen en rauzen. Het is nou eenmaal een jonge hond en die energie moet er toch uit. Na dat halfuur is iedereen moe en voldaan en kruipen ze thuis in de mand voor een slaapje. Verder wordt er thuis nooit gerausd, hooguit een sprintje door de tuin.

Al mijn honden tot nu toe zijn safe and sound opgegroeid.

In de laatste Labrador Post stond een artikel van Marcel Nijland (dierenfysiotherapeut) over zin en onzin van de ´zoveel-minuten-per-maand-regel´. Die is nergens op gebaseerd, er is geen enkel onderzoek dat die regel onderbouwt, integendeel... er is wel onderzoek dat het tegenovergestelde aantoont. Veulens die de hele dag vrij mogen bewegen, blijken een dikkere laag gewrichtskraakbeen en dikkere buigpezen te ontwikkelen. Ook bij beaglepups is dergelijk onderzoek gedaan. Jonge beagles die dagelijks 4 km moesten rennen op een loopband met 15% helling, bleken toename van de kraakbeendikte te hebben. Als ze veel zwaardere belasting kregen, trad er wel kraakbeenschade op. Nijland is van mening dat een jonge hond snelheid, coördinatie, spierkracht, enz. moet kunnen ontwikkelen, op uiteenlopende terreinen en ondergronden. Natuurlijk wel gedoseerd en met voldoende rust. Want overdaad schaadt, ook bij beweging van jonge honden. Maar een hond die in zijn jeugd onvoldoende gelegenheid krijgt om zijn fysieke mogelijkheden te ontwikkelen, loopt meer risico op verstappen en vallen, dan een jonge hond die die vaardigheden wel van jongs af aan heeft kunnen oefenen.

Lees zijn boek ´Over groeistuipen en mijlpalen´ maar eens. Ik vond het een eye-opener en het bevestigde mij in datgene wat ik al 30 jaar vanuit mijn gevoel doe. Of lees het artikel in de Labrador Post, daar staan de hoofdpunten uit zijn boek in.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 28/03/15 20:01

ja inderdaad, ze samen uitlaten deed ik eerst elke wandeling, maar nu loopt ik 9 keer op een dag, 4 x met de volwassen hond en 5 x met de pup.
en dan soms een keer los op een veldje, voor het bos moeten we even met de auto weg, dus dat lukt niet dagelijks.
maar 1 x per week proberen we dit te doen.
voor de rest inderdaad hebben ze soms gekke 5 minuten, dan effe rennen in de tuin.
verder haal ik ze wat vaker uit elkaar overdag, zodat zowel de oudste als de jongste rust krijgen

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/03/15 21:57

Ik heb het artikel in de laatste Labrador Post nog eens doorgelezen. Het is opgesteld door drie deskundigen: een dierenarts, een fysiotherapeut en een orthopedisch chirurg. Ze hebben nieuwe bewegingsadviezen opgesteld, omdat de bestaande adviezen vaak te voorzichtig zijn.

Dit is de samenvatting:

1. Tien minuten per keer lopen per maand leeftijd, maximaal 4 keer. (Dus 3 maanden = 3 x 10 minuten = een half uur lopen per keer)
2. Traplopen op treden lager dan ellebooghoogte.
3. Spelen, maximaal 2 - 3 keer daags tien minuten met een rustige, volwassen hond of een pup van gelijke grootte.
4. Niet spelen met stokken en ballen, eventueel wel zoekspelletjes met de bal in hoog gras e.d.
5. Coördinatietraining.
6. Fietsen vanaf de leeftijd van 9 maanden.
7. Oneffen en zware ondergrond geen probleem.
8. Sportactiviteiten vanaf de leeftijd van twaalf maanden.

Alleen vraag ik mezelf bij dat laatste punt af, of onder sportactiviteiten ook jachttraining valt, want dat zou wel idioot zijn, als je daarmee moet wachten tot de hond een jaar is. Dat doet geen mens.

Hanneke
Laatst gewijzigd door Laboriginals op 28/03/15 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/03/15 21:58

dubbel :oops:
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 28/03/15 22:07

oke dat is wel duidelijk zo!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor sbientje » 29/03/15 12:15

nouja, je hebt jachttraining en jachttraining denk ik? Vooral dat klauterwerk (steile slootkanten/greppels) en springen zou ik wel voorzichtig mee zijn. Zelfde als je een hond hebt die fel is op de dummy en dan volle vaart erop af en dan een sliding (met koprol ;)) om hem te pakken. kan wel een keertje maar constant lijkt me niet slim.. Als ik soms zie wat Pom voor streken uithaalt, dat wil je echt niet met een pup, je kan de kracht gewoon zien op die poten.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Netty » 30/03/15 11:53

Laboriginals schreef:Ik heb het artikel in de laatste Labrador Post nog eens doorgelezen. Het is opgesteld door drie deskundigen: een dierenarts, een fysiotherapeut en een orthopedisch chirurg. Ze hebben nieuwe bewegingsadviezen opgesteld, omdat de bestaande adviezen vaak te voorzichtig zijn.

Dit is de samenvatting:

1. Tien minuten per keer lopen per maand leeftijd, maximaal 4 keer. (Dus 3 maanden = 3 x 10 minuten = een half uur lopen per keer)
2. Traplopen op treden lager dan ellebooghoogte.
3. Spelen, maximaal 2 - 3 keer daags tien minuten met een rustige, volwassen hond of een pup van gelijke grootte.
4. Niet spelen met stokken en ballen, eventueel wel zoekspelletjes met de bal in hoog gras e.d.
5. Coördinatietraining.
6. Fietsen vanaf de leeftijd van 9 maanden.
7. Oneffen en zware ondergrond geen probleem.
8. Sportactiviteiten vanaf de leeftijd van twaalf maanden.

Alleen vraag ik mezelf bij dat laatste punt af, of onder sportactiviteiten ook jachttraining valt, want dat zou wel idioot zijn, als je daarmee moet wachten tot de hond een jaar is. Dat doet geen mens.

Hanneke


Fietsen kan zelfs al vanaf 5 à 6 maanden, wel opbouwen natuurlijk. Of je je hond met 5 maanden een half uur op een veld laat rond raggen of je gaat een paar keer week met je hond fietsen. Je hond bouwt er spieropbouw mee op en daarbij je hond loopt rechtlijnig.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 30/03/15 12:58

Nijland stelt in eerdere publicaties en in zijn lezingen, dat beweging bij de pup en jonge hond op de eerste plaats als doel moet hebben: optimale ontwikkeling van het lichaam (spier- en kraakbeenopbouw) en de bewegingscoördinatie (en aanleren van sociaal gedrag). Duurtraining, piekbelasting, vragen van sportprestaties zijn te veel van het goede. Daarmee moet je wachten tot de groeischijven zijn gesloten.

Ik heb hem wel eens horen zeggen, dat fietsen met een halfwasje alleen mag om het aan te leren, zeker niet om kilometers te maken en de hond flink moe te maken. Afmatten van een jonge hond mag sowieso nooit. Maar ik geef toe... bij de sporthonden (waak- en verdediging) beginnen ze vaak al heel vroeg met fietstraining en dat geeft geen problemen. Nou weet ik niet in hoeverre die kruising herders die ze daar gebruiken, gevoelig zijn voor orthopedische problemen. Dat zijn wel andere honden dan labradors.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Netty » 30/03/15 13:20

Laboriginals schreef:Nijland stelt in eerdere publicaties en in zijn lezingen, dat beweging bij de pup en jonge hond op de eerste plaats als doel moet hebben: optimale ontwikkeling van het lichaam (spier- en kraakbeenopbouw) en de bewegingscoördinatie (en aanleren van sociaal gedrag). Duurtraining, piekbelasting, vragen van sportprestaties zijn te veel van het goede. Daarmee moet je wachten tot de groeischijven zijn gesloten.

Ik heb hem wel eens horen zeggen, dat fietsen met een halfwasje alleen mag om het aan te leren, zeker niet om kilometers te maken en de hond flink moe te maken. Afmatten van een jonge hond mag sowieso nooit. Maar ik geef toe... bij de sporthonden (waak- en verdediging) beginnen ze vaak al heel vroeg met fietstraining en dat geeft geen problemen. Nou weet ik niet in hoeverre die kruising herders die ze daar gebruiken, gevoelig zijn voor orthopedische problemen. Dat zijn wel andere honden dan labradors.

Hanneke


Ik had het gevraagd aan Walter Strikkers toen ik Bliss met 12 maanden liet röntgenen en die zei juist dat wel kon. Ieder met een gezond verstand begrijpt dat je of je met een jonge hond of een volwassen hond gaat beginnen met fietsen, dat je hem niet uit te naad laat rennen.
Sommige zullen er ook niet mee eens zijn, maar al onze honden lopen aan de rollijn, zo ook de pup, puur om het gangwerk te verbeteren. Natuurlijk kunnen ze ook aan de korte riem lopen, maar bij een gewone P + P rondje lopen ze hier allemaal aan de rollijn.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 30/03/15 13:51

In dat beagle-onderzoek waarnaar verwezen wordt, hebben ze het over 4 km op een loopband. Die belasting pakte gunstig uit voor kraakbeen en spieren. Grotere afstanden en zwaardere belasting pakte juist ongunstig uit, die gaf schade. Dan zou 4 km rustig fietsen (na opbouw) dus ook mogen. Dat is niet zo veel, 15 - 20 minuten, afhankelijk van het tempo. Een flink blok om dus. Risico is natuurlijk, dat mensen toch net een groter rondje gaan fietsen, omdat het zo lekker gaat en omdat de hond het leuk vindt en omdat ze een keer een andere route willen, enz.
Verstandige mensen zouden het prima kunnen doen, zo jong beginnen met fietsen, maar ik zou toch huiverig zijn om zo´n advies aan ´het grote publiek´ te geven. Dan maar liever ietsje langer wachten.

Die rollijn vind ik ook helemaal niet zo slecht. Ik pak een pup of jonge hond in het bos ook weleens aan de flexi, maar dan om opvoedkundige redenen. Ik zie het verschil niet met een lange lijn, die wel als verantwoord hulpmiddel geaccepteerd is.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Kay » 31/03/15 19:17

En toch ben ik niet voor rauzen en donderjagen bij een pup ....

Beweging voor een pup ben ik absoluut voor, maar trek zelf wel een grens met andere honden en belastende activiteiten
De 5 minuten per maand vind ik ook te kort, en zoek daar zelf een tussenweg in, maar rauzen en klooien met een groep grote honden
NO WAY !

Ik persoonlijk vind het veel leuker om in de pup tijd veel 1 op 1 met mijn pup op te trekken, te oefenen, wat hersenwerk en lekker samen de wereld ontdekken.
Als ze rond het jaar komen hebben ze nog tijd zat om met andere honden te klooien en/of allerlei belastende activiteiten te doen 8)

Toen wij met Daan bij de orthopeed zaten, waren wij maar wat gelukkig toen bleek dat Daan nog geen artrose naast zijn LPC, omdat we juist heel gedoseerd met hem aan het opbouwen waren tijdens de pup periode.
En noem mij dan maar te voorzichtig of iets, maar ik voel me daar toch beter bij dan 4x daags een half uur met mijn pup het bos in
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor sbientje » 31/03/15 19:49

Netty schreef:
Laboriginals schreef:Nijland stelt in eerdere publicaties en in zijn lezingen, dat beweging bij de pup en jonge hond op de eerste plaats als doel moet hebben: optimale ontwikkeling van het lichaam (spier- en kraakbeenopbouw) en de bewegingscoördinatie (en aanleren van sociaal gedrag). Duurtraining, piekbelasting, vragen van sportprestaties zijn te veel van het goede. Daarmee moet je wachten tot de groeischijven zijn gesloten.

Ik heb hem wel eens horen zeggen, dat fietsen met een halfwasje alleen mag om het aan te leren, zeker niet om kilometers te maken en de hond flink moe te maken. Afmatten van een jonge hond mag sowieso nooit. Maar ik geef toe... bij de sporthonden (waak- en verdediging) beginnen ze vaak al heel vroeg met fietstraining en dat geeft geen problemen. Nou weet ik niet in hoeverre die kruising herders die ze daar gebruiken, gevoelig zijn voor orthopedische problemen. Dat zijn wel andere honden dan labradors.

Hanneke


Ik had het gevraagd aan Walter Strikkers toen ik Bliss met 12 maanden liet röntgenen en die zei juist dat wel kon. Ieder met een gezond verstand begrijpt dat je of je met een jonge hond of een volwassen hond gaat beginnen met fietsen, dat je hem niet uit te naad laat rennen.
Sommige zullen er ook niet mee eens zijn, maar al onze honden lopen aan de rollijn, zo ook de pup, puur om het gangwerk te verbeteren. Natuurlijk kunnen ze ook aan de korte riem lopen, maar bij een gewone P + P rondje lopen ze hier allemaal aan de rollijn.

Wat doet zo'n rollijn voor het gangwerk, dan? Is het omdat ze stukjes draven tussen het stilstaan door?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Netty » 02/04/15 00:51

sbientje schreef:
Netty schreef:
Laboriginals schreef:Nijland stelt in eerdere publicaties en in zijn lezingen, dat beweging bij de pup en jonge hond op de eerste plaats als doel moet hebben: optimale ontwikkeling van het lichaam (spier- en kraakbeenopbouw) en de bewegingscoördinatie (en aanleren van sociaal gedrag). Duurtraining, piekbelasting, vragen van sportprestaties zijn te veel van het goede. Daarmee moet je wachten tot de groeischijven zijn gesloten.

Ik heb hem wel eens horen zeggen, dat fietsen met een halfwasje alleen mag om het aan te leren, zeker niet om kilometers te maken en de hond flink moe te maken. Afmatten van een jonge hond mag sowieso nooit. Maar ik geef toe... bij de sporthonden (waak- en verdediging) beginnen ze vaak al heel vroeg met fietstraining en dat geeft geen problemen. Nou weet ik niet in hoeverre die kruising herders die ze daar gebruiken, gevoelig zijn voor orthopedische problemen. Dat zijn wel andere honden dan labradors.

Hanneke


Ik had het gevraagd aan Walter Strikkers toen ik Bliss met 12 maanden liet röntgenen en die zei juist dat wel kon. Ieder met een gezond verstand begrijpt dat je of je met een jonge hond of een volwassen hond gaat beginnen met fietsen, dat je hem niet uit te naad laat rennen.
Sommige zullen er ook niet mee eens zijn, maar al onze honden lopen aan de rollijn, zo ook de pup, puur om het gangwerk te verbeteren. Natuurlijk kunnen ze ook aan de korte riem lopen, maar bij een gewone P + P rondje lopen ze hier allemaal aan de rollijn.

Wat doet zo'n rollijn voor het gangwerk, dan? Is het omdat ze stukjes draven tussen het stilstaan door?


Inderdaad het draven. Iets wat ze niet hebben als ze aan de korte riem lopen, puur omdat ik niet het hoge tempo heb om te lopen.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe


Terug naar “Opvoeding”