2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 18/05/15 20:35

hoi
ik heb even 2 vraagjes, die ik waarschijnlijk haast op dezelfde manier oplos.

Als ik met de honden wandel, laat ik ze soms op een veldje wel los lopen, als ik later verder loop lijn ik ze weer aan, maar nu vind diesel water erg leuk en we lopen dan langs een sloot.
Luna vind zwemmen niks dus die gaat er niet in, maar onder het rennen glipt diesel er vaak effe tussenuit, voor een plons in de sloot (zooo vies)
hoe ga ik hem dit aanleren dat dit niet mag, ik hoor overal dat mensen het woord 'nee' gebruiken, maar als ze samen los zijn luistert Diesel niet echt meer naar mij ( nu 6 maanden)
hoe pak ik dit aan?

en ze mogen van ons wel op de bank, maar nu gaat de jongste ook vaak op de bank als er visite is, of als ze druk doen, racen ze achter elkaar aan (over de bank ) ik heb 3 kleine kinderen op die bank zitten soms, en dat gaat niet altijd goed. nu mogen ze in principe niet racen in huis, de oudste deed dit ook nooit, maar de jongste kliert nogal graag en dan moet ze wel rennen.
nu wil ik hier ook graag aanleren, pas op de bank als ik het zeg...

alle tips zijn welkom!

Vast bedankt!!

Gebruikersavatar
Kimie
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 14
Lid geworden op: 10/05/15 18:54

Re: 2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Ongelezen berichtdoor Kimie » 18/05/15 21:52

Kimie precies hetzelfde. Als ze water ziet is ze weg. Hoeveel ik ook met haar train, dan weet ze ineens niet meer hoe haar oren werken..

Bij ons mag ze ook op de bank, maar als er visite langs komt dan mag ze nooit op de bank. Doet ze dit wel dan stuur ik der gelijk weer naar de grond. Dit heb ik toen ze jonger was herhaald en nu probeert ze het hooguit nog maar 1x
Afbeelding

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: 2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Ongelezen berichtdoor Nancy » 19/05/15 08:36

Ik zou hem aangelijnd houden tot ik hem onder controle had. Los betekent nu eenmaal niet: je mag alles doen wat je wilt! Dus alleen los als we met zijn tweeen zijn en dan oefenen.
En hier werkt het heel goed ze te leren wanneer het wel mag: dus op commando gaan zwemmen. Ze blijven dan vaak wachten tot ik zeg dat het mag.

Op de bank hetzelfde verhaal: hij verliest de controle. Dan is het eigenlijk heel simpel: als je dat doet, mag je er niet op. Eraf sturen dus...
En dan alleen op uitnodiging op de bank, dus niet tot jij zegt 'kom maar'. Je kunt ze alles leren, dus dat ook :)

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: 2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Ongelezen berichtdoor corretje » 19/05/15 11:56

Onze Diezel gaat alleen sloten in als zijn vriendjes/vriendinnetjes erbij zijn. Dus als er samen gewandeld wordt, probeer ik hem bij mijn te houden. 1 verschil mijn hond is 6 en een half en weet het misschien wat beter. Maar ik roep altijd NEE!! En hij weet het nu ook wel goed. Vroeger dook ie er gewoon in. Nog wel eens om de andere honden op afstand te houden. En ik lok hem soms wel eens met wat lekkers.
Maar ik lijn hem ook nog wel eens aan. Als ik merk dat ie toch bananen in zijn oren heeft.

Op de bank komt hij zelden. Van mij mag het niet en van zijn baas wel :( Maar dan zeg ik ook NEE en dan doet hij het niet. En met visite al helemaal niet. Hij mocht er ook pas op toen hij ouder en rustiger was hoor! Anders lopen ze toch te klieren. Maar net als met kinderen moet je consequent zijn. Een keer op de bank is altijd op de bank. :D En dan maakt het hun weinig uit wie er nog meer bij is denk ik. Volgens mij snappen ze het nog niet als ze zo jong zijn.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: 2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Ongelezen berichtdoor Muiske » 19/05/15 17:56

Met sloten heb ik het opgegeven, als er water is luistert hij nergens meer naar dus dat moet ik er maar bij nemen.

Met op de bank gaan helpt nee erg goed als wij dit niet willen. Mocht hij al op de bank liggen en er komt visite aan, dan moet hij zijn plaats afstaan. In het begin duwde ik hem dan simpelweg van de bank, inmiddels weet hij het en stapt hij uit zichzelf van de bank en gaat hij in zijn mand liggen.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: 2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 21/05/15 19:45

ik heb nu 1 kussen voor 2 honden maar daar gaan ze eigenlijk niet samen op liggen, zou eigenlijk wel 2 vaste plekken in huis moeten hebben denk ik he?

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: 2 vraagjes, over zwemmen en op de bank

Ongelezen berichtdoor corretje » 23/05/15 15:27

Zou ik wel doen. Ze willen ook wel eens ruimte voor hum zelf en niet de hele tijd op elkaars lip liggen. Wij hadden een mand, bench en kussen in de kamer. Nu alleen een kussen en bench. Soms lagen ze bij elkaar maar ook vaak apart
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008


Terug naar “Opvoeding”