Verlatingsangst/Bench

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Melinda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 29/03/17 21:48

Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor Melinda » 30/03/17 14:23

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag over het gedrag bij mijn nieuwe pup tijdens het benchtrainen.
Ik zie veel topiqs over benchtrainen maar ik heb nog niets zoals dit gelezen.

Even beginnen bij het begin. Mijn vriend en ik hebben zaterdag onze pup opgehaald. Hij is nu 10 weken oud en is lekker speels met ons en wil heeeel graag knuffelen. Wij hebben een kleine bench gekocht met het idee dat wij steeds iets groter kopen tot hij zindelijk is en dan de grote bench kopen voor de rest van zijn mooie hondenjaren, zodat er geen enkel plas of poepgeurtje meer aan kan zitten.

We hebben een slechte start gehad met de bench. Na veel internet onderzoek wilde wij hem streng opvoeden zodat hij een gehoorzame hond wordt die later geen problemen vormt bij eventuele kinderen. Wij wilde hem daarom in zijn bench laten en gewoon even 5 minuten in de keuken gaan staan. Toen wij dit deden zag hij zijn bench al wel als zijn holletje. Hij brengt z'n speeltjes er heen en ging er ook in slapen. Het alleen laten was een ramp! Blaffen en krijsen en het ergste was nog dat hij niet stopte als wij terug kwamen naar de bench. We gaven hem geen aandacht maar gingen gewoon naast de bench zitten. Op een gegeven moment stopte hij en toen hij rustig ging liggen beloonde we hem door hem er uit te laten.

Poging 2 was veel erger. Direct piepen en schreeuwen terwijl ik er nog bij was en binnen 2 minuten heftige diarree in de bench. Hij was net ervoor uit geweest en had gewoon alles gedaan.

Nu komt de grap:
's nachts is er niets aan de hand! Hij staat op ons bed in de bench omdat wij een hoog bed hebben en hij ons met geen mogelijkheid kan zien vanaf de grond. Zodra wij hem er in doen gaat hij piepen en klauwen maar zodra het licht uit gaat gaat hij gelijk slapen.

Wie kan ons hiermee helpen? Mijn vriend is brandweerman en moet dus wel eens ineens weg als hij alleen is met de pup. Dat betekend dan dus terugkomen naar een hysterische hond die zijn bench en zichzelf helemaal heeft ondergescheten. Daarbij kunnen wij niet samen even naar de sportschool voor een halfuurtje hardlopen zonder drama. Zelfs plassen als ik alleen thuis ben met hem gaat niet.... Help!!

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor Stephan » 30/03/17 16:18

Ik ben absoluut geen expert aangezien onze hond ook nog maar onze eerste is, maar ik zou de benchtraining weer helemaal opnieuw doen als ik jullie was, dat kan nog heel goed want hij is nog super jong. De bench moet weer een hele leuk plek worden, geef zijn speeltjes, snoepjes, snacks en eten in zijn bench. Als hij in diepe slaap is probeer hem voorzichtig in ze bench te liggen met het deurtje open, op deze manier gaat hij het misschien als ze slaapplek zien terwijl die niet opgesloten zit.
Alleen laten in ze bench zou ik proberen te vermijden, dit kan je langzaam opbouwen als het wat beter gaat.

Wat betreft de diarree, dat kan gebeuren, bij onze labrador van nu net 2 jaar gebeurd dit ook wel eens.
Als het meer is dan diarree dan zoveel mogelijk proberen geplast en gepoept te hebben voordat hij erin gaat, meestal als ze de bench als slaap plek zien dan doen ze niks meer in de bench tenzij de nood heel hoog is.

Misschien dat je hier al wat aan hebt.
En het komt uiteindelijk vast wel goed, en dan ben je het ook weer snel vergeten :D
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Melinda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 29/03/17 21:48

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor Melinda » 31/03/17 10:07

Dankjewel Stephan voor de snelle reactie!

We zijn inderdaad na het ongelukje opnieuw begonnen en zolang hij moe is vind hij alles best. Ook deurtje dicht en weglopen. Maar het moment dat hij wakker is is het weer drama. Ik probeer het voor te zijn, maar dat ging even niet omdat ik net zelf naar het toilet was gegaan toen hij wakker werd..

Hebben jullie hier tips voor? Ik kan het wel blijven voorkomen maar hij moet het toch op een gegeven moment gaan leren.

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor adderoos » 31/03/17 17:31

Hoi,

Sinds vorige week zaterdag hebben we ook weer een pup en ook hij mag zo nu en dan in de bench en dat was in het begin ook wat piepen en zo.
Maar dat was al tijdens de reis vanaf de fokster naar huis, we hebben een paar keer kort en krachtig nee gezegd en zowat hij was stil.
Ook thuis gaat hij regelmatig de bench in, gewoon omdat een pup ook veel rustig nodig heeft, ook dan was er protest weer een duidelijke nee.
Op deze wijze hebben we hem nu zover dat hij zonder problemen in de bench verblijft als wij dat willen.
We paaien hem de bench in te gaan met een klein koekje zodra hij er inzit en netjes gaat zitten als wij dat vragen.
De eerste nacht had meneer ook wat praat in de bench die bij ons beneden in de gang staat, dan horen we hem, maar hij ervaart ons niet dichtbij.
Zodra hij begon te piepen zodra wij bozen waren was het weer een korte nee, zo is meneer nu na een paar nachten gewoon stil bij het slapen gaan.
Hij geeft gelukkig wel aan dat hij 's nachts iets moet, kost je wel nachtrust, maar de bench blijft gelukkig schoon.

Een labrador is over het algemeen gek op eten, dat kan je mooi gebruiken met iedere vorm van training of dingen die je hem wilt leren.
Kleine smakelijke koekjes zijn dan heel handig, niet te veel want eet meneer zijn bak met voer niet leeg.

Streng opvoeden van een labrador is niet nodig, consequent zijn is belangrijk, lieve leuke paaiende woordjes doen het veel beter.
Maak gebruik van de eigenschappen van de labrador, de will to please doen ze uit zich zelf wel, ook een popje is aar al slim genoeg voor.

Heb even geduld het komt zeker te weten goed, piepen is niet zielig, hij wil aandacht, maar jij bepaald wanneer en hoe.

Heel veel succes,

Ad
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor Romke » 01/04/17 20:00

Heeft je pup verder wel goede ontlasting?

Ik zou eens proberen een kleed over de bench te doen, net als in de nacht dat je het licht uit doet.

Hoe doe je dat als je vriend ineens weg moet, heb je dan een noodopvang achter de hand?
Lijkt me best lastig met een pup die dan ineens alleen moet zijn maar het miss nog wel geen tijd voor is.

Hoe klein is een kleine bench?
Kan hij wel gaan verliggen?

Een bench is heel goed schoon te maken, steeds een nieuwe is wat dat betreft niet nodig.
Je zou er een plank in kunnen maken en de bench steeds wat vergroten.
En volwassen labradors hoeven ook niet meer zo nodig in een bench

Melinda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 29/03/17 21:48

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor Melinda » 03/04/17 19:36

Romke schreef:Heeft je pup verder wel goede ontlasting?

Ik zou eens proberen een kleed over de bench te doen, net als in de nacht dat je het licht uit doet.

Hoe doe je dat als je vriend ineens weg moet, heb je dan een noodopvang achter de hand?
Lijkt me best lastig met een pup die dan ineens alleen moet zijn maar het miss nog wel geen tijd voor is.

Hoe klein is een kleine bench?
Kan hij wel gaan verliggen?

Een bench is heel goed schoon te maken, steeds een nieuwe is wat dat betreft niet nodig.
Je zou er een plank in kunnen maken en de bench steeds wat vergroten.
En volwassen labradors hoeven ook niet meer zo nodig in een bench


De ontlasting van de pup is eigenlijk al sinds het begin heel dun. Na een bezoekje aan de DA bleek dit te komen door de voeding. Dus nu zijn we overgestapt en gaat het een stuk beter. Maar het alleen zijn......

We hebben nu een iets grotere bench. We vonden de oude te klein. Als hij op zn zei lag staken zn pootjes bijna uit de bench. De nieuwe is dubbel zo groot. Genoeg voor beenruimte en een drinkbak. Maar hij voelt zich er helemaal niet op zn gemak in. Die kleine daarentegen wel. Kan het komen door de nieuwe ruimte of is de bench dan gewoon echt te groot?

Vorige week is hij een uur alleen geweest omdat mn vriend en ik naar het gemeentehuis moesten en oppas niet wilde lukken. Met voicerecorder hebben we geconstateert dat het piepen 10 min duurt en hij daarna gaat slapen. Dit was wel in de kleine bench. Ik durf hem nu niet zo goed meer alleen te laten omdat hij zelfs met ons erbij enorm gaat piepen en blaffen.

Hebben jullie tips? Ondanks dat we een week bezig zijn ben ik heel bang dat we het fout doen. Andere dingen leert hij namelijk mega snel! (Zit en af beide in 1 dag)

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor adderoos » 03/04/17 20:46

Wat doen jullie als hij iets doet wat van jullie niet mag ?
Een duidelijke nee en eventueel wat in zijn nekvel grijpen, leert hem dat iets niet mag.
Zit hij in de bench en begint te piepen en te blaffen, kan een duidelijke nee dan ook het signaal zijn dat het niet mag.

Als hij snel leert kan tijdens het spelen blijven ook goed van pas komen, laten zitten en dan laten blijven door steeds wat verder weg te gaan.
Blijft hij dan er naar toe gaan en de hemel in prijzen, klinkt wat overdreven, maar kan best wel effect hebben, hem prijzen als het goed is werkt echt.
Hij zal echt wel een keer stoppen met piepen en blaffen, hij probeert jullie gewoon uit, ze zijn echt heel slim om te krijgen wat ze fijn vinden.

Blijven volhouden
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor Netty » 03/04/17 22:43

Ik denk dat je gewoon even opnieuw moet beginnen met bench training. Je zou idd de bench kunnen verkleinen met een plank er in, maar ik had hem verkleind met een grote knuffel. Mijn pup loopt en slaapt gewoon in de woonkamer als ik thuis ben. Ze gaat alleen de bench in als ik weg moet. In het begin deed ik haar in de bench als ik zag dat ze moe werd. Als ik wist dat ze echt sliep, ging ik weg of mijn dingen doen. Je schema wordt toch even omgegooid met een pup erbij, dus samen gaan sporten als je net een pup hebt, daar zou ik mee wachten tot je pup echt goed gewend is
Dit zou ik dus doen, als je weet dat hij moe is, in de bench leggen, deurtje dicht. Protesteert hij niet en gaat lekker slapen, dan kan je weg. Gaat hij toch brullen, dan zou ik hem toch negeren en even dopjes in de oren doen. En wat Romke al zei: Een kleed over zijn bench doen.
Zijn eten, kluifje ( alleen onder toezicht ) etc. in zijn bench geven.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Melinda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 29/03/17 21:48

Re: Verlatingsangst/Bench

Ongelezen berichtdoor Melinda » 04/04/17 19:16

Super bedankt voor de snelle reacties! Ik denk inderdaad dat hij ons aan het testen is. Hij kan het ene moment namelijk wel rustig in zn bench zitten en het volgende moment ineens niet meer. En hij gaat er zelf ook regelmatig vrijwillig in liggen dus een vervelende plek vind hij het niet..


Terug naar “Opvoeding”