Voorstel en advies over herplaatsing

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Max77

Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Max77 » 12/01/18 08:17

Beste mensen,

Ik ben trotse bezitter van een zwarte reu Max genaamd. Hij is nu 4,5 maand oud.
Ben ondernemer en werk van huis uit en kan dus heel veel tijd met de hond spenderen.

Echter zit ik met grote twijfel of Max en ik een match zijn.

- Max is erg dominant maar ook onzeker.
- Heeft echt leiding nodig
- Is bijna niet te straffen
- Als hij gestraft wordt komt hij extra hard terug
- Volwassen honden hebben ook grote moeite om hem te corrigeren
- Hij blaft en gromt naar mij en laat z'n tanden zien

Ik zit op puppy cursus en ik heb een gedragsexpert naar onze relatie laten kijken. Volgens hem ben ik niet genoeg een natuurlijk leider en neemt hij me daarom niet serieus. We hebben nu een maand lang geprobeerd dit te verhelpen, maar het blijven voor mij trucjes. Ook ben ik bij ongewenst gedrag steeds te laat omdat ik snel afgeleid ben. Ik kom tot de conclusie dat ik mezelf niet kan veranderen en de hond zijn karakter ook niet te veranderen is. Hij zal alleen maar dominanter worden. De fokker en de gedragsdeskundige adviseren herplaatsing. Ik sta op het punt dit te doen, maar ik twijfel zo. Ik ben zo bang dat ik er spijt van krijg. Ik wil doen wat voor mij en de hond het beste is. Gun hem een baasje die hem wel aan kan. Ergens hoop ik dat het me nog gaat lukken en dat onze relatie verbeterd, maar weet eerlijk gezegd ook niet hoe.

Hebben jullie een advies voor me?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Romke » 12/01/18 09:14

Waar volg je pupcursus?
Welke gedragsdeskundige heeft er naar jullie situatie gekeken?
Hoe ziet jullie dagindeling eruit?
Van welke fokker komt je hond?
Op wat voor manier straf je je pup en om wat voor soort dingen gaat dit dan?

Je ziet dat je stukje vooral heel veel vragen geeft.

Als ik het zo lees van afstand, vind ik het vooral klinken als een echte pup.
Die met goede begeleiding in prima banen in te leiden.

En soms is er idd geen goede match en wil het gewoon niet.
Dan kan je de pup beter jong herplaatsen

Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1295
Lid geworden op: 03/11/07 14:02
Locatie: Smurfendorp
Contacteer:

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Knutselsmurf » 12/01/18 12:08

:welkom3:

Ik heb je toegevoegd als lid dus nu kan je in het hele forum posten ;)

Veel plezier op ons gezellige forum!

Let op: post je bericht in de rubriek "Opvoeding"". Dit bericht wordt over een paar dagen gesloten!
Afbeelding Al smurfende, leert men!

Max77

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Max77 » 13/01/18 08:42

Romke schreef:Waar volg je pupcursus?
Welke gedragsdeskundige heeft er naar jullie situatie gekeken?
Hoe ziet jullie dagindeling eruit?
Van welke fokker komt je hond?
Op wat voor manier straf je je pup en om wat voor soort dingen gaat dit dan?

Je ziet dat je stukje vooral heel veel vragen geeft.

Als ik het zo lees van afstand, vind ik het vooral klinken als een echte pup.
Die met goede begeleiding in prima banen in te leiden.

En soms is er idd geen goede match en wil het gewoon niet.
Dan kan je de pup beter jong herplaatsen


Dank voor je reactie.

Ik volg de puppy cursus in mijn woonplaats Zevenhuizen. Iemand die uitsluitend met beloning werkt en niet met straffen.
De deskundige is weer iemand die bij de hondenschool van Gaus heeft gewerkt en hulphonden selecteert en opleid.

Dagindeling:
opstaan, voeren, zelf uit in de grote tuin waar hij ca 30 min rondstruint, dan kleed ik me aan en gaan we ca 30 min wandelen (hij mag nog niet heel lang), rond de middag voeren, daarna wandeling, in de middag meestal stukje training en denkwerk, eind vd middag voeren en weer uit, wat actieve spelletjes en laat op de avond nog een keer voeren en weer uit. Tussendoor heel veel rust en slaapt hij in de bench. Grootste deel van de dag slaapt hij dus. Hij gaat ook uit zichzelf in de bench liggen. We zijn eigenlijk de hele dag samen en als ik weg moet neem ik hem mee. Hij zit zelden alleen.

Op aanraden van de fokker ben ik begonnen met straffen ipv afleiden. Ik pak hem soms in z'n nekvel en zeg hard nee. Wat hij regelmatig doet is me bespringen als ik op de bank zit. Hij hapt dan naar m'n gezicht. Mijn vrouw moest om deze reden al een snee laten hechten. We corrigeren hebben dan flink, maar hij kan soms uit het niets opspringen. Tijdens het corrigeren gaat hij blaffen, grommen, oren naar achter en z'n tanden laten zien. Hij is dan erg voorwaarts en hapt dan meestal naar m'n voeten. Nergens bang van.

Volwassen honden buiten corrigeren hem zeer zeer hard. Baasjes schrikken dan van hun eigen hond en reageren vaak met 'wauw dit heb ik hem nog nooit zien doen'

De hond heeft ook erg veel spanning in zich en bouwt dit snel op. Ondanks dat zijn omgeving volkomen rustig is soms zonder prikkels. Hij zit vrijwel continu te hijgen met z'n tong uit z'n bek. Gaat vaak zitten krabben en doet veel rondjes achter z'n staart aan. Hij zit je ook regelmatig aan te staren, en bij terug staren wend hij z'n blik eigenlijk niet af.

Ik heb eerder twee honden gehad vanaf pup en ik ken dit gedrag niet. Het lijkt alsof hij me een stoorzender vind in het rondstruinen in z'n omgeving. Is ook niet heel blij en kwispelend als hij me weer ziet of als ik thuiskom, tenzij ik de voerbak ga vullen.

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor adderoos » 13/01/18 10:21

Hoi,

Lastig als een pup niet helemaal voldoet aan de verwachtingen en dat het net niet gaat zoals je wilt.

Hoe geef je bijvoorbeeld het voer ? Vanaf de 1e dag dat wij een pup hebben is het eerst zitten en blijven zitten totdat wij zeggen eten.
Zo gaat dat de hele dag door, met alles vanuit zitten en rust gaat een pup bij ons wat doen.
Gaan we ergens naar toe met de auto, eerst zitten, dan er in. Zijn we op de bestemming, zitten, dan er pas uit.
Ik denk dat je moet proberen hem te laten doen wat jij wilt en vooral op jouw manier, dat kan met een beloning maar ook soms met een straf, soms weer terug naar de basis, het zitten en de rust.

Een pup stikt van de energie, dat blijft voorlopig ook wel er in zitten, gebruik dat op een manier die jij bepaalt.
Los in de tuin is leuk, maar even wachten op de baas om daarna samen iets te gaan, schept meer een band.
Best lastig een een labrador pup moet het 1e jaar gewoon rustig aan doen, beste voor de gewrichten en verdere leven.

Toch heel belangrijk dat je bepaald wat en hoe, daarmee ben jij de baas voor de pup.

Heel veel succes,

Ad
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Max77

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Max77 » 14/01/18 15:06

adderoos schreef:Hoi,

Hoe geef je bijvoorbeeld het voer ? Vanaf de 1e dag dat wij een pup hebben is het eerst zitten en blijven zitten totdat wij zeggen eten.
Zo gaat dat de hele dag door, met alles vanuit zitten en rust gaat een pup bij ons wat doen.
Gaan we ergens naar toe met de auto, eerst zitten, dan er in. Zijn we op de bestemming, zitten, dan er pas uit.
Ik denk dat je moet proberen hem te laten doen wat jij wilt en vooral op jouw manier, dat kan met een beloning maar ook soms met een straf, soms weer terug naar de basis, het zitten en de rust.


Heel veel succes,

Ad


Hallo Ad,

Dank voor je uitgebreide reactie. Bij mij moet de pup ook bij alles gaan zitten en dat doet hij ook vrij goed. Bij het voeren ga ik z'n bak neerzetten en moet hij op een paar meter afstand wachten in zit. Als ik een gebaar geef gaat hij pas naar de bak. Ook met deuren, auto etc. Bij uitlaten moet hij altijd achter me lopen en niet voor me uit.
Hij doet dat echt allemaal wel goed.

Hoe langer ik erover nadenk... het is meer de klik die we missen. Hij is laatst een paar dagen bij een vriendin geweest, die is hondentrainster en heeft hem ook veel nieuwe dingen bijgebracht. Zij schrok toen ze hem terug kwam brengen, bij het lopen richting mijn huis ging Max aarzelen en wilde niet meelopen. Ik had hem gemist en kon niet wachten hem weer te zien. Toen hij me zag verstijfde hij helemaal en blafte eerst afwerend. Pas na een paar keer roepen kwam hij aarzelend naar me toe. Daar schrok ik wel van. Heb hem nooit iets aangedaan. Lijkt wel alsof hij me ziet als die man waar niks van mag. Toch beloon ik hem veel meer dan dat ik hem straf.

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor adderoos » 14/01/18 15:37

Oef, dat is een vervelende reactie die je liever niet ziet.
Wat was de reactie van je vriendin op dat gedrag ?
Ergens is het mis gegaan, maar waar ?
Dat is een beste uitdaging, je moet jezelf weer leuk maken voor Max, dat wordt paaien en veel belonen als hij naar je toekomt.
Al met al is er veel werk aan de winkel, wil je daar je tijd insteken is maar de vraag, je zat al te denken aan herplaatsen.
Wij hebben 3 pups groot gebracht en nu bezig met de 4e, het kost heel veel tijd en geduld, sommige hebben meer tijd nodig.
Het karakter bepaald ook voor een deel het succes, de laatste van ons is wel een druk baasje, maar ook dat maakt het leuk.
Zijn gedrag is wel een echte pup en dat is ook leuk, uiteindelijk kunnen we er straks mee lezen en schrijven.

Dat wil jij ook, moet wel lukken, maar lastig.
Is het niet een idee om samen met je vriendin een plan te maken hoe Max op te voeden ?
Ze heeft hem nu een paar dagen gezien en weet wat hij kan en wat er nog te leren valt.
Eventueel met de fokker in overleg gaan, misschien herkend hij/zij iets van het gedrag uit de lijn en weet hij/zij een oplossing.
Zou zeker als je tot herplaatsing overgaan dat met de fokker bespreken.

Sterkte joh,

Ad
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Max77

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Max77 » 14/01/18 16:20

Ja die reactie was schrikken voor me. Mijn vriendin zegt dat ze tussen ons de klik niet ziet en vreest dat dit aan beide karakters ligt en de aard van beide beestjes moeilijk te veranderen is. Ik heb twee keer eerder een hond gehad en opgevoed als pup. Een golden retriever en een golden doodle. Beiden teefjes en met geen enkel probleem. Super klik van het begin af aan. Ik ben nu in overleg met de fokker. Zei zegt; als het nu niet goed is, komt het ook niet meer goed. Ik heb er heel veel tijd in gestoken, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Geduld raakt soms wel een beetje op, maar dat is ook alles.
Sinds gisteren straf ik helemaal niet meer, leidt hem alleen af en beloon goed gedrag heel uitvoerig.

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor adderoos » 14/01/18 16:46

Hoe reageert hij daar op ?
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Max77

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Max77 » 15/01/18 19:29

Ik zie niet heel veel verschil. Het lijkt alsof hij misschien iets minder spanning heeft.

Gisterenavond heb is hij meegegaan met m'n vriendin. Die wilde hem wel een paar dagen onder haar hoede nemen zodat ik even ruimte heb om te voelen wat het met me doet als hij er niet meer is. Ik moet zeggen het valt me heel erg zwaar. Heb eigenlijk de hele dag zitten janken. Een soort liefdesverdriet van mijn kant. Max schijnt nu bij haar een stuk vrolijker en meer ontspannen te zijn.

Kom er vandaag ook achter dat ook de beperking in vrijheid bij mij meespeelt. Een angst denk ik. Soms denk ik, shit als ik weg wil dan moet ik altijd rekening met de hond houden. Ben er natuurlijk ook nog niet helemaal aangewend.

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor adderoos » 15/01/18 20:42

Jammer dat jullie zo bijzonder op elkaar reageren. Maakt het niet bepaald eenvoudig om de juiste beslissing te maken.
Voor Max toch al eerder honden gehad, waren dat heel andere rassen ?

Wel goed dat jullie even niet samen zijn, geeft even rust.
Gun het nog wat tijd, niet te lang wachten met de volgende stap.

Sterkte joh
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Max77

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor Max77 » 17/01/18 10:25

Bedankt Ad, voor de mentale support.

Ik heb Max weer terug in huis genomen. Besloten dat ik alles op alles wil zetten om onze band goed te krijgen. Als ik terugdenk ben ik ook te vaak gewisseld van opvoedmethode en die waarschijnlijk niet lang genoeg en consequent uitgeprobeerd. Dat moet voor Max ook verwarrend zijn en zou een oorzaak kunnen zijn van zijn gedrag. Te veel boekjes, mensen die weten hoe het moet, maar ik ga het nu maar een tijd op mn eigen gevoel doen en kijken wat dat brengt.

Bedankt tot zover in ieder geval :klasse:

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor adderoos » 17/01/18 19:31

Hoi,

Dat is wat mij betreft goed nieuws, naar mijn idee moet het ook gaan lukken.
Labradors zijn over het algemeen makkelijke honden, uitzonderingen zijn er zeker, maar dat geld voor mensen ook.
Bij een pup is het belangrijkste consequent gedrag, vandaag niet, morgen niet, nooit dus.
Een ieder hier heeft zijn of haar lapje uiteindelijk opgevoed en gaat daar jaren mee door het leven.
Dus jou moet het ook lukken, vraag mensen gerust advies, maar bepaal zelf hoe je het doet, jij kent je pup, jij weet als het goed is hoe hij reageert.
Vraag ook zeer zeker je vriendin die Max ook kent je te adviseren, misschien ook kritisch te laten kijken.
Helaas kost een pup opvoeden tijd en geduld, gaat niet in 1 dag, reken maar op maanden en maar ook jaren kan het geval zijn.

Heel veel succes, maar ook veel plezier,

Ad
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Voorstel en advies over herplaatsing

Ongelezen berichtdoor adderoos » 31/01/18 19:10

Hoi, hoe gaat het nu met Max ?
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017


Terug naar “Opvoeding”