Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 16/11/17 15:49

Ons Labrador teefje "Loesje"van 2 jaar oud begint vervelend gedrag te vertonen.

Eerst even voorstellen:
"Loesje" is met haar twee jaar nog steeds een dol enthousiaste, nieuwsgierige, eigenwijze, overjarige pup.
Ze wordt dagelijks 3x uitgelaten. Samen toch zeker wel anderhalf uit. Daarnaast heeft ze ook in huis en op het omheinde terras veel ruimte.
"Loesje" kan erg goed met kleine kinderen. Volwassenen echter (bekend of onbekend) worden nog steeds onstuimig besprongen en met elke andere hond moet gestoeid, gespeeld en gerend. Ook al stelt die volwassene en/of hond daar geen prijs op.

We moeten Loesje daarom, helaas, altijd aan de riem uitlaten.
Al vaak hebben we geprobeerd om ze (waar dat veilig kan) los te laten rennen. Dat hebben we inmiddels opgegeven want als we ze van de lijn halen zijn we direct alle controle kwijt.
Loesje rent ze op elk bewegend object af (fiets, auto, mens, hond, koe, schaap etv.) en is oost-indisch doof voor alle commando's die wij samen in de puppy- en aansluitende gehoorzaamheids-cursus hebben proberen te leren.

Normaal kan Loesje goed alleen zijn, 's Nachts vrij in de woonkamer, waar haar mand staat. Ook soms overdag beperkte tijd.
(Alleen als wij eten zit Loesje in de bench)

Sinds kort heeft Loesje echter zich gedrag aangeleerd waar wij helemaal niet blij mee zijn.
Als wij ze de laatste tijd even alleen laten, pakt ze dingen uit de kamer; of het dek in haar mand, en gaat die lekker kapot zitten bijten.
Meestal is het onheil al geschied als wij binnen komen en heeft het geen zin meer om haar te bestraffen.
Maar als wij haar op heterdaad betrappen leiden we haar met een brokje af om zo nog iets van het aangebeten voorwerp te redden.
Hierdoor leggen we natuurlijk de link: "als in iets pik en kapot bijt krijg ik een brokje".

Hoe kunnen we dit oplossen ?
Ze heeft voldoende speel-materiaal en er is altijd een kauw-bot.
Heeft iemand advies voor ons, hoe dit probleem aan te pakken ? Ik zou het vervelend vinden om haar elke keer in de bench te moeten stoppen.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor Romke » 16/11/17 19:17

Het beste kan je op zoek gaan naar een goede hondenschool.
Een tweejarige hond heeft niet genoeg aan anderhalf uur per dag aan de lijn lopen, ze moeten de kans krijgen hun kop even goed leeg te maken.
En dat kan niet op deze manier, de energie hoopt dan op in haar, en daar komt dan ook vervelend gedrag van in huis.

Als je weet dat ze sloopt, zou ik haar zeker even de bench weer gaan gebruiken.
En ondertussen gaan trainen op goed gedrag bij een hondenschool

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 16/11/17 19:26

Inderdaad, ten eerste zou ik met haar náar een hondenschool gaan.
En in de bench als ze alleen is, geen fouten laten maken.
Je zou het loslopen al met haar kunnen oefenen aan een lange lijn. Is ze aan het eind vd lijn roep haar dan bij je, reageert ze daar,goed op dan belonen. Als ze niet reageert lijn inhalen en opnieuw beginnen.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 17/11/17 09:14

Bedankt voor jullie reactie.
Ja, die hondenschool.
Met Loesje heb ik 3x ca 5 maanden training op een goede hondenschool gedaan.
Ze vind andere honden echter zo leuk dat het niet gelukt is om haar aandacht in die tijd van de andere honden af te halen.
Op een gegeven moment werd ze zo hinderlijk voor de andere honden (en baasjes) dat zelf de trainster zei dat ze beter prive-les kon nemen.
Dat werd ons echter te duur.

Verder zie ik ook dat ze "haar kop niet genoeg kan leegmaken".
Maar meer dan 1,5 a max, 2 uur tijd voor aangelijnd wandelen zit er gewoon niet in.
Ze heeft zoveel energie.
Als ik s'morgens om ca. 11.00 terugkom van onze "grote" wandeling van 3 kwartier is ze zo opgewonden dat ze, eenmaal binnen, de "dolle 5 minuten" heeft.

Moet ik misschien naar een ander voer overstappen, wat minder energie geeft.
Ze krijgt nu Biss25 en ze blijft daarmee prima op gewicht. (niet te dun, niet te dik)

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor Stephan » 17/11/17 15:45

Die "dolle 5 minuten" kunnen ook een soort stress zijn of moment van overgeprikkeld.
Onze labrador is ook gevoelig voor veel prikkels (snel afgeleid), en als dat te veel wordt moet er ook ff gerend worden ofzo.

Wij wandelen wel altijd veel, meestal is de avond wandeling al een uur maar daarnaast doen we ook wel veel "denk" spelletjes, dan is hij goed bezig met focussen op iets en hij wordt er moe van.
Ik ben ook van mening dat het echt niet zielig is een hond in een bench te doen als je weg gaat (mits je niet te lang weg blijft), het kan je ook heel erg helpen met de rust voor je hond als je weg gaat.

En die tip van de lange lijn is echt een aanrader, ik heb ook een hele lange tijd met een lange lijn gelopen en ze hebben gewoon genoeg bewegingsruimte en jij hebt nog steeds de controle op afstand.
Onze hond dook ook op elke hond om te spelen en met de lijn voorkwam ik dat steeds, nu loopt die gewoon elke dag een stuk los (zonder lijn) maar hij heeft wel geleerd gewoon bij mij in de buurt te blijven dus ik ben hem altijd voor als er iets aan komt.
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/11/17 19:14

maartenslab schreef:Bedankt voor jullie reactie.
Ze vind andere honden echter zo leuk dat het niet gelukt is om haar aandacht in die tijd van de andere honden af te halen.
Op een gegeven moment werd ze zo hinderlijk voor de andere honden (en baasjes) dat zelf de trainster zei dat ze beter prive-les kon nemen.
Dat werd ons echter te duur


Heel eerlijk gezegd vind ik dat van de hondenschool wel makkelijk gezegd.
Natuurlijk is prive les dan makkelijker maar als dat niet te betalen is voor de klant, kan je als trainer ook kijken wat er dan wel mogelijk is.

Welke hondenschool zaten jullie?

Heb je al eens probeert haar geestelijke uitdaging te geven dmv hersenwerk spelletjes?

Als ze nu goed op gewicht is en er goed uitziet zou ik niet op ander voer overgaan, daar zit de oplossing niet in.

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 17/11/17 20:16

De hondenschool (in ons geval KynologenClub Nijmegen) is begrijpelijk ook niet blij met een hardleerse hond die de aandacht bij andere honden weghaalt.
Hersenspelletjes vind Loesje erg leuk. Ze moet bijvoorbeeld haar brokken halen uit plastic flesjes die draaien op een horizontale stok.
We zullen de lange lijn maar weer eens gaan proberen op een groot weiland.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor Romke » 18/11/17 08:50

maartenslab schreef:De hondenschool (in ons geval KynologenClub Nijmegen) is begrijpelijk ook niet blij met een hardleerse hond die de aandacht bij andere honden weghaalt


Je komt daar toch om te leren, niet omdat de hond alles al zo goed kan. Een beetje instructeur zal dit als een uitdaging zien.
En natuurlijk vraagt dit het eea van alle partijen, maar erom afhaken vind ik spijtig
Ga eens op zoek naar een school die wel deze uitdaging aan wil gaan

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 19/11/17 14:42

Bedankt Romke, ik inderdaad weer eens op zoek gaan.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor Romke » 20/11/17 08:13

Succes!! Je hond verdient het

Igo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 24
Lid geworden op: 20/01/15 08:18
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Teefje 2 jaar oud, begint dingen te vernielen

Ongelezen berichtdoor Igo » 05/12/17 15:27

Lukt het al een beetje?

Als je weinig tijd hebt om uit te laten kun je ook gaan proberen om haar te gaan fietsen.
Mijn ervaring is dat 30 min fietsen meer afmat dan 2 uur lopen.
:zwartkopje: Igo (Nora’s Knut van de Rashoeve ) - 2 Mei 2015


Terug naar “Gedrag”