wondermiddelen bestaan niet

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
lupos

wondermiddelen bestaan niet

Ongelezen berichtdoor lupos » 20/08/07 10:13

Je loopt buiten met je halve trekpaard, en vraagt je iedere keer weer af "weer naar de fysio" of "au mijn rug... irritante &%!*(#@hond met je getrek" of "tjonge waarom loopt die hond nou wel zo netjes aan de lijn en de mijne niet?"
Door ergernis overmant ga je het gesprek aan met die vrouw of man die het allemaal wel eens even zal uitleggen. Je krijgt dan de standaard zinnen:
"bij mij werkte dat en dat geweldig, moet je ook eens proberen!"
"je doet het helemaal verkeerd, zal ik je helpen?"
"echt een wondermiddel dat anti-trektuig, geloof me!"

Omdat je radeloos bent en pijn in je rug hebt van dat ongeleid projectiel aan je lijntje, hol je naar de winkel in de hoop dat de toverstaf van de buurvrouw, ook bij jou hond werkt.
En dán beginnen langzaam de problemen.

Want, in de dierenwinkel weten ze je haarfijn uit te leggen hoe dat apparaat dat je aan of om je hond gaat hangen werkt en dat je vast wel succes zal boeken als je het "zus en zo" doet. Ware het niet, dat dierenwinkels en hun werknemers vaak helemaal niet weten wat een hulpmiddel inhoudt, hoe het gebruikt dient te worden en welke (grote) gevaren er in schuilgaan.

Allereerst kan ik 1 ieder uit de droom helpen: wondermiddelen bestaan niet, en niemand (ook geen GT of instructeur) bezit een toverstafje die de hond kan laten luisteren zoals jij dat wilt.
Een wondermiddel bestaat dus niet!!!!

Daarnaast hebben de meeste hulpmiddelen ook een keerzijde: het kan het geestelijk en of lichamelijk gestel van je hond behoorlijk aantasten. Lichamelijk zien we vaak we vrij snel; met een anti-trektuig komen er kale en onttoken plekken in de oksels, met de GL krijg je nekletsel of striemen over de neus, met de slipketting kan je hond zuurstofgebrek krijgen, met een te scherpe prikband maak je wonden in de nek van de hond die gaan pussen en zweren en ga zo maar even door.
Maar dan de geestelijke aantasting van je hond. Dát is een moeilijker verhaal en wordt nog niet veel aandacht aan geschonken. De zgn "positieve hulpmiddelen" zijn hier vaak een mooi voorbeeld van. Deze maken weliswaar meestal geen zichtbare lichamelijke verwondingen, maar kunnen je hond behoorlijk geestelijk uitputten. De continue correctie die een hond krijgt bij het dragen van de GL bijvoorbeeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van het operante leerproces negatieve bekrechtiging oftewel: iets onaangenaams wordt weggenomen (druk op de neus met de band van de GL) als het gewenste gedrag wordt vertoond. Echter wordt er voorbijgegaan aan het feit dat die druk er altijd is. De band gaat niet bij gewenst gedrag van de neus af, maar ontspant. De hond ondervindt er wel degelijk hinder van. Omdat de hond er gestresst of timide van wordt, denken wij al snel "goh dat werkt goed!" maar eigenlijk laten we onze hond in die conflict situatie steken door te denken aan onze eigen belangen.

Een hulpmiddel moet een hulpmiddel zijn, en geen continue toepassing hebben. Heeft het hulpmiddel niet het gewenste effect dan ontbreekt het aan juiste timing, of heeft de hond er een andere associatie mee.
In alle gevallen dien je een hulpmiddel juist te gebruiken, en niet af te gaan op een mening van voorbijganger of dierenwinkel. Zorg dat je je met het hulpmiddel goed inleest en desnoods hulp zoekt bij hondenscholen die kwalificaties hebben of GT's, pas dan ben je verantwoord bezig met hulpmiddelen.

brigitte064

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 20/08/07 12:21

:applaus: Natuurlijk kan ik dit verhaal alleen maar van harte onderschrijven!!!!

Gebruikersavatar
Gerritte
Erelid
Erelid
Berichten: 15528
Lid geworden op: 03/01/03 09:12
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Gerritte » 20/08/07 12:39

:applaus: Dat heb je weer mooi omschreven!

groetjes gerritte
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)

Gebruikersavatar
jessica
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4979
Lid geworden op: 03/09/06 15:24
Locatie: hazerswoude
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor jessica » 20/08/07 12:51

t Zou zonde zijn als deze topic weg zou zakken...Kunnen dit soort goede en duidelijke omschrijvingen niet in een stickie of dat er wellicht iets anders op bedacht kan worden?! Regelmatig staan er uitgebreide verhalen en uitleg van een aantal deskundigen hier te lezen tenslotte :)
Afbeelding
©Monika

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Ongelezen berichtdoor kristies » 20/08/07 12:57

Een helder en duidelijk verhaal... !

( ik heb trouwens de hondenschool gevonden waar je het over had.. :) )

lupos

Ongelezen berichtdoor lupos » 20/08/07 13:08

kristies schreef:Een helder en duidelijk verhaal... !

( ik heb trouwens de hondenschool gevonden waar je het over had.. :) )
Goed zo ;) en dan moet je proberen om les te krijgen van Barbara of Peter (ik weet niet of Barbara het nog doet namelijk daar zij en Peter uit elkaar zijn inmiddels)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 20/08/07 14:41

Goeie uitleg hoor!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Dorette&Toosje

Ongelezen berichtdoor Dorette&Toosje » 20/08/07 14:44

Dorien 2 woorden: Prima uitleg!!!

JvH

Ongelezen berichtdoor JvH » 20/08/07 16:27

De hond ondervindt er wel degelijk hinder van. Omdat de hond er gestresst of timide van wordt, denken wij al snel "goh dat werkt goed!" maar eigenlijk laten we onze hond in die conflict situatie steken door te denken aan onze eigen belangen.

Weet niet heb ik toch een heel ander beeld hier,ze kwispelen en lopen gemoedelijk aan de lijn.
Eigenbelang,natuurlijk bij trekken corrigeren ze zich zelf,komt er druk op te staan, en bij slappen lijn belonen ze zich zelf is de druk weg

JvH

Ongelezen berichtdoor JvH » 20/08/07 16:58

Voor de rest ben ik het met je eens hoor :)

brigitte064

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 20/08/07 17:30

Jan, maar jij hebt het over honden die weten hoe het wel moet...en vervolgens idd zichzelf corrigeren :wink:
Honden die niet weten wat de bedoeling is....of nog erger...honden die foutief gecorrigeerd zijn bij het aanleren....daar gaat de vlieger helaas niet bij op.
Alles valt of staat toch bij het correcte aanleren van het volgen, doe je dat niet goed, dan geven alle lijnen problemen...en jammer genoeg niet alleen voor de baas...maar met name voor zijn hond :(

JvH

Ongelezen berichtdoor JvH » 20/08/07 18:17

brigitte064 schreef:Jan, maar jij hebt het over honden die weten hoe het wel moet...en vervolgens idd zichzelf corrigeren :wink:
Honden die niet weten wat de bedoeling is....of nog erger...honden die foutief gecorrigeerd zijn bij het aanleren....daar gaat de vlieger helaas niet bij op.
Alles valt of staat toch bij het correcte aanleren van het volgen, doe je dat niet goed, dan geven alle lijnen problemen...en jammer genoeg niet alleen voor de baas...maar met name voor zijn hond :(
Yep,heb het achter af nog een keer gelezen,dan ben ik het wel mee eens,maar vond dat de GL wel heel erg negatieve uitgelegd werd, terwijl wij er zoveel profijt van hebben,dat ik in eerste instantie hapte. :)
Maar zelfde met een slip ketting,als je leest van zuurstof gebrek,dan denk ik het kan zo mooi instrument zijn, als het op de juiste manier gebruikt wordt,dit neigt meer naar dieren mishandeling dan als er zuurstof gebrek ontstaat en heb je de functie van dat hulp middel niet begrepen.
Heb alleen een halsband met pennen, nog nooit het nut van ingezien en moeten eigenlijk resoluut verboden worden.
Daarom vindt ik ook dat er bij puppie cursus aan deze hulp middelen aandacht besteed moet worden en liefst ook een paar uur praktijk ervaring.
Wat nu vaak gebeurd,puppy's komen van cursus,doen het harstikken goed,gaan in de puber periode dan komen opeens die hulp middelen om de hoek kijken,baas heeft geen zin om nieuwe cursus (of GT) te volgen alleen de bereidheid is daarvoor vaak ver te zoeken,het nieuwe is van de hond af,of te druk enz.
Dan is op een positieve manier trainen heel mooi,echter de praktijk leert anders,gezien al het stuk wat lupos er al aan wijdt,en zoude ze die hulp middelen gewoon mee moeten nemen in een puppy cursus.

Gebruikersavatar
helga hendriks
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2053
Lid geworden op: 20/10/06 18:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor helga hendriks » 20/08/07 19:22

JvH schreef:
brigitte064 schreef:Jan, maar jij hebt het over honden die weten hoe het wel moet...en vervolgens idd zichzelf corrigeren :wink:
Honden die niet weten wat de bedoeling is....of nog erger...honden die foutief gecorrigeerd zijn bij het aanleren....daar gaat de vlieger helaas niet bij op.
Alles valt of staat toch bij het correcte aanleren van het volgen, doe je dat niet goed, dan geven alle lijnen problemen...en jammer genoeg niet alleen voor de baas...maar met name voor zijn hond :(
Yep,heb het achter af nog een keer gelezen,dan ben ik het wel mee eens,maar vond dat de GL wel heel erg negatieve uitgelegd werd, terwijl wij er zoveel profijt van hebben,dat ik in eerste instantie hapte. :)
Maar zelfde met een slip ketting,als je leest van zuurstof gebrek,dan denk ik het kan zo mooi instrument zijn, als het op de juiste manier gebruikt wordt,dit neigt meer naar dieren mishandeling dan als er zuurstof gebrek ontstaat en heb je de functie van dat hulp middel niet begrepen.
Heb alleen een halsband met pennen, nog nooit het nut van ingezien en moeten eigenlijk resoluut verboden worden.
Daarom vindt ik ook dat er bij puppie cursus aan deze hulp middelen aandacht besteed moet worden en liefst ook een paar uur praktijk ervaring.
Wat nu vaak gebeurd,puppy's komen van cursus,doen het harstikken goed,gaan in de puber periode dan komen opeens die hulp middelen om de hoek kijken,baas heeft geen zin om nieuwe cursus (of GT) te volgen alleen de bereidheid is daarvoor vaak ver te zoeken,het nieuwe is van de hond af,of te druk enz.
Dan is op een positieve manier trainen heel mooi,echter de praktijk leert anders,gezien al het stuk wat lupos er al aan wijdt,en zoude ze die hulp middelen gewoon mee moeten nemen in een puppy cursus.



Het zuurstof verhaal van de slipketting kan ik helaas beamen.Ik denk ook dat dit de reden was voor dit topic. Helaas weet ik wel dat je een slipketting goed moet gebruiken en dat je de correctie op het juiste moment moet doen maar helaas is het bij mij toch mis gegaan. Kaja werdt super hyper omdat er veel factoren tegelijk waren waarop ze wilde reageren. Ze hing dus al strak in de lijn van links naar rechts te springen en op het moment dat ze rechts van je zit en de ketting zit strak dan gaat deze niet meer vanzelf los. Kaja lag dus inderdaad met de pootjes te trappelen en was even van de wijs. Ik kan dus beamen dat wondermiddeltjes niet bestaan. Vandaag contact gehad met mijn hondenschool en we gaan een paar keer apart oefenen in de stad. Op het cursus terrein trekt Kaja namelijk niet omdat ze hier weet (van pup af aan) dat ze onder commando staat. Helaas ben ik dus wel concequent op het veld maar niet in de stad of in het bos zucht....
Groetjes Helga en een poot van Kaja en Whoopi

Afbeelding

Lindsay88
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3902
Lid geworden op: 16/07/06 10:51
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lindsay88 » 20/08/07 19:43

kben het er helemaal mee eens! kheb zulke hulpmiddelen ook nog nooit gebruikt :)
Liefs, Lindsay & Tessa

lupos

Ongelezen berichtdoor lupos » 21/08/07 08:56

JvH schreef:
brigitte064 schreef:Jan, maar jij hebt het over honden die weten hoe het wel moet...en vervolgens idd zichzelf corrigeren :wink:
Honden die niet weten wat de bedoeling is....of nog erger...honden die foutief gecorrigeerd zijn bij het aanleren....daar gaat de vlieger helaas niet bij op.
Alles valt of staat toch bij het correcte aanleren van het volgen, doe je dat niet goed, dan geven alle lijnen problemen...en jammer genoeg niet alleen voor de baas...maar met name voor zijn hond :(
Yep,heb het achter af nog een keer gelezen,dan ben ik het wel mee eens,maar vond dat de GL wel heel erg negatieve uitgelegd werd, terwijl wij er zoveel profijt van hebben,dat ik in eerste instantie hapte. :)
Maar zelfde met een slip ketting,als je leest van zuurstof gebrek,dan denk ik het kan zo mooi instrument zijn, als het op de juiste manier gebruikt wordt,dit neigt meer naar dieren mishandeling dan als er zuurstof gebrek ontstaat en heb je de functie van dat hulp middel niet begrepen.
Heb alleen een halsband met pennen, nog nooit het nut van ingezien en moeten eigenlijk resoluut verboden worden.
Daarom vindt ik ook dat er bij puppie cursus aan deze hulp middelen aandacht besteed moet worden en liefst ook een paar uur praktijk ervaring.
Wat nu vaak gebeurd,puppy's komen van cursus,doen het harstikken goed,gaan in de puber periode dan komen opeens die hulp middelen om de hoek kijken,baas heeft geen zin om nieuwe cursus (of GT) te volgen alleen de bereidheid is daarvoor vaak ver te zoeken,het nieuwe is van de hond af,of te druk enz.
Dan is op een positieve manier trainen heel mooi,echter de praktijk leert anders,gezien al het stuk wat lupos er al aan wijdt,en zoude ze die hulp middelen gewoon mee moeten nemen in een puppy cursus.
dat is nu nèt de reden waarom ik diverse hulpmiddelen in bezit heb en ook regelmatig meeneem naar cursusgroepen om het nut en on-nut ervan uit te leggen ;)


Terug naar “Gedrag”