wondermiddelen bestaan niet

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Sammeke

Ongelezen berichtdoor Sammeke » 23/08/07 13:35

Goed geschreven. :applaus:
Ik ben ook blij dat er een sticky van gemaakt is.
Hopenlijk helpt het om mensen te laten beseffen dat als ze zoiets kopen dat het een húlpmiddel is dat je gebruikt bij het trainen.
Helaas zie ik ook op hondenscholen dat bij het minste of geringste baldadigheid van de (vaak jonge) hond al een GL omgedaan wordt.
Het zou (mijn mening) mooier zijn als er meer aandacht werd besteed aan het aandacht vragen van de hond zonder lichamelijk te worden.
Lekker gek doen zodat je wel aandacht móet krijgen van je hond. Zo blijft het voor beide partijen leuk.

Enne, blijf vooral schrijven Dorine :)

marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 898
Lid geworden op: 18/07/07 11:25
Locatie: zaltbommel

Ongelezen berichtdoor marina » 26/09/07 00:09

soms berijk je meer met je houding je stem en je oogcontact dan met lijflijk corigeren teminste zo denk ik er over

Ri_1987

Ongelezen berichtdoor Ri_1987 » 08/07/08 20:07

Want, in de dierenwinkel weten ze je haarfijn uit te leggen hoe dat apparaat dat je aan of om je hond gaat hangen werkt en dat je vast wel succes zal boeken als je het "zus en zo" doet. Ware het niet, dat dierenwinkels en hun werknemers vaak helemaal niet weten wat een hulpmiddel inhoudt, hoe het gebruikt dient te worden en welke (grote) gevaren er in schuilgaan.


Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik ben net klaar met mijn opleiding Bedrijfsleidster Dierverzorging en werk in een dierenwinkel. Wat mensen altijd vergeten als ze een 'wondermiddel' voor hun hond gaan kopen, is de hond zelf. Zo kan je verschillende dingen uitproberen en weet je wat wel werkt en wat niet werkt bij die hond. Dus de werknemers zijn onwetend omdat de eigenaren hun hond niet meenemen naar de winkel! :evil:

lupos

Ongelezen berichtdoor lupos » 09/07/08 10:28

Ri_1987 schreef:
Want, in de dierenwinkel weten ze je haarfijn uit te leggen hoe dat apparaat dat je aan of om je hond gaat hangen werkt en dat je vast wel succes zal boeken als je het "zus en zo" doet. Ware het niet, dat dierenwinkels en hun werknemers vaak helemaal niet weten wat een hulpmiddel inhoudt, hoe het gebruikt dient te worden en welke (grote) gevaren er in schuilgaan.


Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik ben net klaar met mijn opleiding Bedrijfsleidster Dierverzorging en werk in een dierenwinkel. Wat mensen altijd vergeten als ze een 'wondermiddel' voor hun hond gaan kopen, is de hond zelf. Zo kan je verschillende dingen uitproberen en weet je wat wel werkt en wat niet werkt bij die hond. Dus de werknemers zijn onwetend omdat de eigenaren hun hond niet meenemen naar de winkel! :evil:
en hier maak je de fout die vele winkelmensen maken: je kunt kijken wat werkt en wat niet... een fout die dus vaak gemaakt wordt in dierenwinkels. Het is geen paar schoenen die je koopt en kijkt of ze lekker lopen... je hangt een mogelijk martelwerktuig om de hond.
Vandaar dus mijn waarschuwing en die is met jouw opmerking mijns inziens nog niet ontkracht. Als je in een winkel namelijk vraagt hoe een GL aangeleerd wordt, dan staan ze je vaak wazig aan te kijken "aanleren, nou gewoon aandoen en lopen?" :???: -> die opmerking zegt mij al genoeg. Winkeliers van dierenwinkels zijn hartstikke aardig, maar kennis van gedrag en hulpmiddelen hebben ze niet. Kennis van verkopen en verzorging wel. Ik had alleen graag gezien dat ze het dan ook bij verzorging houden ipv een gedragstherapeut uit te hangen. :roll:

TamaraKees

Ongelezen berichtdoor TamaraKees » 09/07/08 11:22

duidelijk beschreven

marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 898
Lid geworden op: 18/07/07 11:25
Locatie: zaltbommel

Ongelezen berichtdoor marina » 09/07/08 21:29

hulpmiddelen werken meestal maar kort geduld liefde en een beetje hulp werken langer mits je de energie in wil en kan insteken

HappyTail

Ongelezen berichtdoor HappyTail » 04/02/10 14:54

Goh, waarom zijn het nou toch altijd andere mensen die honden hebben, die als een ophol geslagen vrachtwagen aan de riem trekken! :D

Maar goed .. Zoals het al gesteld werdt in de openingspost (hulde voor het goed geschreven stukje!) .. Zijn en blijven het trainingsmiddelen, en die dienen op de juiste manier aan en weer afgeleerd te worden. Vaak zie je b.v. dat een hond zijn hele hondseleven aan een slipketting slijt, terwijl dat gewraakte 'ding' na 1 maand ofzo al zijn functionaliteit verloren heeft (gewenning bij de hond!) ..

Daarom trainen we hier, ongeacht welke hond het ook is, gewoon zonder zulke trainings middelen ;)

Marinda

Ongelezen berichtdoor Marinda » 07/05/12 14:29

2 woorden; Mijn complimenten.
goede tekst, die alles netjes omschrijft :)


De gl heeft voor onze Rosco goed geholpen, maar dat is omdat hij het snel genoeg doorhad. Trekken of verkeerde dingen doen was een directe correctie en druk op de neus. Braaf naast je lopen gaf je complimentjes en geen druk op de neus meer.

Slipketting, kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar wordt bij mij op de training soms toch gebruikt bij een aantal honden. Let wel;
Mijn trainer geeft vooraf een uitgebreide uitleg aan de eigenaar hoe de ketting om moet, en hoe het gebruikt moet worden.

Ik ben nu niet met het tuig bezig, maar met communicatie met de hond. ''Wolvelijk'' afstraffen is nu hetgeen waar ik mij op richt. (Ik heb eerst heel veel onderzoek gedaan naar hoe wolven dat doen, om zelf zo min mogelijk tot geen fouten hierin te maken) Ik denk toch nog altijd dat dat het meest veilig is, het enige wat er eigenlijk voor nodig is, is even grondig onderzoek naar hoe en wanneer te straffen. Zo is Rosco al een stuk dominant naar andere honden toe geworden op mijn manier :) Iets wat ik met geen enkele halsband of GL voor elkaar heb gekregen :roll:

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 07/05/12 16:15

Marinda schreef:2 woorden; Mijn complimenten.
goede tekst, die alles netjes omschrijft :)


De gl heeft voor onze Rosco goed geholpen, maar dat is omdat hij het snel genoeg doorhad. Trekken of verkeerde dingen doen was een directe correctie en druk op de neus. Braaf naast je lopen gaf je complimentjes en geen druk op de neus meer.

Slipketting, kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar wordt bij mij op de training soms toch gebruikt bij een aantal honden. Let wel;
Mijn trainer geeft vooraf een uitgebreide uitleg aan de eigenaar hoe de ketting om moet, en hoe het gebruikt moet worden.

Ik ben nu niet met het tuig bezig, maar met communicatie met de hond. ''Wolvelijk'' afstraffen is nu hetgeen waar ik mij op richt. (Ik heb eerst heel veel onderzoek gedaan naar hoe wolven dat doen, om zelf zo min mogelijk tot geen fouten hierin te maken) Ik denk toch nog altijd dat dat het meest veilig is, het enige wat er eigenlijk voor nodig is, is even grondig onderzoek naar hoe en wanneer te straffen. Zo is Rosco al een stuk dominant naar andere honden toe geworden op mijn manier :) Iets wat ik met geen enkele halsband of GL voor elkaar heb gekregen :roll:



Een stuk minder dominant, bedoel je?
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 07/05/12 16:18

Nog een vraag :)
Wat versta je onder 'wolvelijk' afstraffen?
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

Marinda

Ongelezen berichtdoor Marinda » 07/05/12 17:09

marions schreef:Nog een vraag :)
Wat versta je onder 'wolvelijk' afstraffen?

Onder wolvelijk afstraffen is kijken hoe de wolf in welke situatie reageert. In welk geval moet je fysiek dominanter zijn, of in welk geval moet je mentaal dominanter zijn. Welke aanpak werkt op welk moment het beste.

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 07/05/12 17:47

Marinda schreef:
marions schreef:Nog een vraag :)
Wat versta je onder 'wolvelijk' afstraffen?

Onder wolvelijk afstraffen is kijken hoe de wolf in welke situatie reageert. In welk geval moet je fysiek dominanter zijn, of in welk geval moet je mentaal dominanter zijn. Welke aanpak werkt op welk moment het beste.


Heb je zóveel problemen met je hond, die ws. ook nog eens EIC of Epilepsie heeft?
En 9 jaar oud is.
Ik krijg kippenvel bij het woord afstraffen, en of dat nou fysiek is of mentaal :(
Een hond voed je op, je bent baas/leider.
Wat doet de man in vredesnaam verkeerd, wat kun je niet oplossen met gewoon leiderschap, geduld en liefde?
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

Marinda

Ongelezen berichtdoor Marinda » 07/05/12 17:52

Nee, die techniek heb ik eerder op Rosco toegepast, en daar is hij een fijne hond van geworden. Rosco reageerde niet altijd goed op ''gewoon'' straf als hij wat fout deed. Met afstraffen bedoel ik puur op zijn plaats zetten, niet pijn doen ;) (kan zijn dat het verkeerd is opgevat, want ik zou nooit mijn hond pijn doen)
Je kan mijn techniek ongeveer vergelijken met Cesar Milan (meer kijken naar het oergedrag dan wat men tegenwoordig aan hulpmiddelen probeert op te lossen). Mentaal sterker zijn met geduld en rustig blijven, in plaats van streng toespreken of een tik uitdelen. Mocht hij wel eens dominanter willen zijn, dan is een tikje (let wel, een tikJE, geen harde dreun, maar gewoon even een snelle aanraking) in zijn zij al voldoende om het gedrag te doorbreken (nogmaals sorry als ik het verkeerd overbracht en je dacht dat ik hem opzettelijk pijn zou doen)

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 07/05/12 18:02

Marinda schreef:Nee, die techniek heb ik eerder op Rosco toegepast, en daar is hij een fijne hond van geworden. Rosco reageerde niet altijd goed op ''gewoon'' straf als hij wat fout deed. Met afstraffen bedoel ik puur op zijn plaats zetten, niet pijn doen ;) (kan zijn dat het verkeerd is opgevat, want ik zou nooit mijn hond pijn doen)
Je kan mijn techniek ongeveer vergelijken met Cesar Milan (meer kijken naar het oergedrag dan wat men tegenwoordig aan hulpmiddelen probeert op te lossen). Mentaal sterker zijn met geduld en rustig blijven, in plaats van streng toespreken of een tik uitdelen. Mocht hij wel eens dominanter willen zijn, dan is een tikje in zijn zij al voldoende om het gedrag te doorbreken (nogmaals sorry als ik het verkeerd overbracht en je dacht dat ik hem opzettelijk pijn zou doen)


Mooi dat je het nu wat nuanceert :klasse:
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

Apke

Ongelezen berichtdoor Apke » 16/05/12 21:08

Verreweg de meeste attributen die we gebruiken zijn hulpmiddelen (trainingshulpmiddelen) om een bepaald gedrag af te leren.
Hulpmiddelen moet je ook als zodanig inzetten en zijn niet voor continu gebruik.

Kijk eens naar de paardensport. Geen een paardenliefhebber zal zijn of haar paard onnodig pijn willen doen en toch hebben de meeste een zweepje bij zich waarmee ze op gezette momenten een klein tikje kunnen geven.
De zweep wordt als hulpmiddel gebruikt en alleen als het nodig is.

Hulpmiddelen die bij een hond gebruikt worden vallen gelukkig niet onder de categorie zweep, maar om een doel te bereiken moet je soms een gevoelige snaar raken.
Honden corrigeren elkaar soms ook door middel van een kleine zachte beet.

Oh, even over de pinnenband en de schokband. Ze lijken een beetje op martelwerktuigen, maar als je bij trainingen van honden in de beveiliging kijkt, dan zijn het echt nuttige hulpmiddelen om de hond na een aanval weer los te laten.
Vaak gaat het er bij dergelijke oefeningen behoorlijk heftig aan toe en midden in de strijd Bello Af roepen wil wel eens niet helpen.
Niet iedereen zal het met het bovenstaande eens zijn, maar het is hetzelfde als voetballers die vol in het spel zitten hun spel te laten stoppen. Zonder een harde en schelle fluit zullen ze niet reageren.
De pinnenband en de schokband zijn hulpmiddelen die alleen in de extreme gevallen gebruikt worden (als het goed is).

Zoals in het eerste stuk goed verwoord is, wondermiddelen bestaan niet. Wel bestaan er hulpmiddelen en methodes om bepaald gedrag af te leren of juist aan te leren.
Ik ben van mening dat hulpmiddelen zo kort mogelijk gebruikt moeten worden.


Terug naar “Gedrag”