Pfff even mijn frustratie uiten

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 28
Lid geworden op: 17/09/12 08:52

Pfff even mijn frustratie uiten

Ongelezen berichtdoor Franca » 19/03/13 15:56

Ik was net in een recreatiegebied waar, op 1 veld na, een aanlijnplicht geldt. Ik train daar regelmatig met mijn hond op meelopen als er andere honden in de buurt zijn en dat gaat altijd prima (hoewel met wisselend resultaat van Flip :D), maar vandaag liep er een vrouw met 5 honden los.

Een van die honden kwam direct fanatiek blaffend op Flip af waardoor hij helemaal wild werd en ik met mijn bal (waar hij gek op is en wat doorgaans redelijk werkt) totaal genegeerd werd. Meneer ging liggen en dat keffertje maar wild rond hem heen rennen en 2 van de andere honden begonnen ook te blaffen. En die vrouw lachen 'Oh hahaha, hij wil echt niet mee!' Nee gek he, als jouw hond hem steeds opzoekt! Dus ik, armen lang en hoofd rood van de inspanning om Flip mee te krijgen, vraag aan die vrouw: 'Wil je ze alsjeblieft aanlijnen, want ik krijg 'm niet mee zo' Zegt ze doodleuk 'Nee aanlijnen is niet te doen met 5 honden' :shock: Nou ja zeg, neem ze dan niet allemaal tegelijk mee uit! Ik zie best dat Flip nog veel te leren heeft, maar honden los laten lopen in een aanlijngebied omdat je er te veel bij je hebt...

Zo, einde klaagbericht :) Maakt iemand van jullie dit soort dingen ook wel eens mee?

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 19/03/13 17:44

Ik kan me je frustratie goed voorstellen. Zelf laat ik mijn honden vaak loslopen op plaatsen waar dit niet mag. Maar ik lijn ze altijd op tijd aan wanneer we iemand tegen komen met een aangelijnde hond. Andersom is dit zelden het geval. An sich prima, maar voor mijn gevoel hebben de meeste mensen hun hond(en) totaal niet onder controle, of begrijpen niets van de lichaamstaal van een hond. Ik hoor zo vaak, "die van mij doet niks hoor, ze willen alleen even spelen". Ze zien dat Trix namelijk ook kwispelt... Verder zien ze niet aan haar lichaamshouding dat Trix zich klaar maakt om de andere hond te bespringen/aan te vallen... :roll:

En de opmerking 'aanlijnen is niet te doen met 5 honden'... :kopstoot: :kopstoot: :kopstoot:

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 19/03/13 20:05

Verschrikkelijk hé, mensen die lopen met honden die ze niet onder controle kunnen houden ....

Hier laatst uitgescholden omdat een reu constant op Kay dook
In zulke situaties laat ik Kay dan zitten en jaag ik de hond weg, alleen dit was het type "bord voor zijn kop" en bleef op Kay duiken
Toen de eigenaar zo'n 15 minuten later bij mij kwam kreeg ik toch een scheldserenade naar mijn hoofd ! Ik had haar hond vast moeten houden zodat zij hem aan kon lijnen, want naar haar kwam die nooit dus zij kon de hond nooit aanlijnen zonder mijn hulp :roll:
En toen ze klaar was met schelden ben ik weggelopen met Kay en Daan (en haar hond :twisted:) had ik het helemaal gedaan.
Toen mijn honden in de auto zaten dacht ze haar kans schoon te zien om haar hond aan te lijnen, maar helaas kwam er weer een andere hond en zag ik het hele festijn weer gebeuren ...
Ach, sommige mensen :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 19/03/13 20:39

Ik baal altijd als een stekker als ik met Keo aangelijnd loop en ik zie in de verte een onaangelijnde hond aankomen. Zo vaak wordt die andere hond dan niet even aangelijnd en daarbij vinden veel mensen het ook nog prima als hun hond op de mijne afgaat.
"Hij doet niks" roepen ze dan. Tegenwoordig roep ik terug "maar de mijne wel" en dat is niet gelogen, want Keo kan niet met alle reuen overweg. Zou hij lelijk tegen ze doen dan hebben wij het gedaan natuurlijk.
Ikzelf lijn Keo altijd aan als ik honden aan zie komen in het bos. Maakt niet uit of ze los zijn of aan de lijn. Ik weet dat Keo niet altijd naar me luistert als er andere honden in het spel zijn en je weet ook nooit hoe ze op elkaar zullen reageren.
Hier in de buurt ook wat "tuig" met niet al te lief ogende honden die altijd loslopen. Of worden uitgelaten door een kind (die die hond nooit zal kunnen houden als hij op mijn hond af wil gaan). Ik loop er altijd een grote blok voor om. Maar baal er wel van dat dat nodig is. :mad:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 19/03/13 22:56

Ohja, ik kan daar ook over meepraten. Verschrikkelijk vind ik het. Ik liep laatst met Bob in het park (aanlijnplicht) en ik zag ineens uit het niets een american stafford op Bob afkomen rennen, maar geen baasje. Ik kon bob gelukkig nog bij me houden maar die american stafford sprong direct achterop Bob en begon hem te bereiden. Arme Bob wist niet wat ie met zichzelf aanmoest en probeerde bij mij steun te zoeken. Ik dat beest in zijn nekvel gepakt om hem van Bob af te sleuren en ondertussen zoeken naar het baasje.. krijg ik van dat beest een grom en een snauw :shock:.. En ondertussen gingtie lekker verder op Bob. Toen heeft mijn maatje 38 toch wel even wonderen gedaan. Wat denk je, komt net het baasje aangerend en begint te tieren en te godveren over hoe ik het in mijn hoofd haal om haar hond een schop te geven en dreigde dat ze de politie ging bellen en mij ging aanklagen voor dieren mishandeling. (ze stond al met haar telefoon aan dr oor)

Gelukkig mijn hoofd koel gehouden en rustig gezegd dat zij zelf het risico nam om een onopgevoede hond in het park, waar honden aangelijnd moeten worden, los te laten lopen en dat wanneer Bob schade zou hebben aan zijn heupen ik elke cent op haar ging verhalen en dat ik daarom wel even samen met haar op de politie wilde wachten.. Toen droop ze toch scheldend en tierend af. Stom mens :evil:
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 20/03/13 08:05

En wat dacht je van de geijkte "maar mijn hond mag tenminste hond zijn" als je je hond aan het trainen bent, niet laat spelen met de losgeslagen dwaas die om je heen springt en een eigenaar verzoekt zn hond te pakken 8) ach ja, er is nog veel te winnen in hondenland, hoewel ik me er inmiddels niet zo druk meer over maak. Ik zet mijn honden in de "zit" en ga met de betreffende losgeslagen hond een eindje verderop op een baas staan wachten. werkt prima :twisted:
En hoe hard zo'n baas ook scheld, ik zeg altijd "u ook een hele fijne wandeling vandaag!"

De enige incidenten waar ik pislink om word is als mijn hond gebeten wordt. Een paar weken geleden gebeurde dat met mijn Cial. Hij zat op post, terwijl ik met Juna aan het trainen was. Achter me hoor ik een ijselijke kreet en voel dat Cial in mijn knieholtes duikt. Heeft een hond hem gewoon in zijn rug gebeten terwijl hij op post zat :shock:
Dus ik lijn hem direct aan, stuur die hond weg en check zijn rug. Hij had er duidelijk last van, want ik mocht zijn rug echt niet aanraken. Loop ik naar die baas toe en zeg "jouw hond heeft net mijn hond gebeten, daar ben ik niet zo blij mee." Zegt die man " Ja dat doet hij wel vaker, maar niet bij alle honden hoor!"
*ik hijs mijn kin uit de kruipruimte, herpak me en zeg: "waarom laat je hem dan loslopen?"
"Hij doet het niet bij elke hond." zegt de man met een glimlachje
*pakt opnieuw de kin uit de kruipruimte*
Ik heb me enorm moeten inhouden, omdat ik weet dat mijn eigen honden daarvan van slag raken en ben dus weggelopen. Daarna mijn man opgebeld met de mededeling "hoor me even aan, ik ben zo boos" en daarna wat zinnen die ik maar niet zal herhalen 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 20/03/13 14:44

Ik snap je frustratie, ik heb er ook last van. Roxy mag ook vaak loslopen in gebied waar eigenlijk aanlijnplicht is, maar ze komt wel meteen terug als ik haar roep, zelfs als er andere honden zijn.

Soms komt er dan zo'n ongeleid projectiel op ons af, waarop ik me keer op keer omdraai en de confrontatie probeer te vermijden. De betreffende baas roept dan steevast "hij doet niks" en dan roep ik steevast terug "de mijne wel". De taferelen die je dan ziet :twisted:.

Hoewel er soms ook mensen zijn die dan doodleuk antwoorden "Oh, dat is niet erg, het wordt tijd dat de onze leert waar zijn grenzen zijn". :cry: Daar sta je dan, jarenlang getraind om je hond aan te leren niet uit te vallen naar andere honden omdat ze echt niks zullen doen, en dan willen anderen juist dat ze wel iets doet :?. Dan kan ik dus echt uit mijn vel springen!!! Soms heb ik dan zin om Roxy gewoon los te klikken... maar wedden dat ze achteraf helemaal anders piepen?

Franca
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 28
Lid geworden op: 17/09/12 08:52

Ongelezen berichtdoor Franca » 23/03/13 00:36

Jee zeg, mijn verhaal is bijna een peuleschil als ik jullie ervaringen lees! Pff, wat een onvoorstelbare figuren zijn er toch!

Ik moet nu ineens denken aan een vrouw die ik een paar weken geleden tegenkwam. Zij had 3 herders bij zich, maar ze had zo'n agressieve houding naar haar honden toe! Ze liep de hele tijd te rammelen met een ketting en te schreeuwen naar die beesten. Honden liepen gebogen en met de staart tussen hun benen, zo sneu. Een man die daar ook liep vertelde dat ze ooit geprobeerd hebben aangifte te doen tegen haar toen iemand zag dat ze de achterpoten van een hond onderuit schopte toen hij opsprong :evil:
Dierenbescherming kon niks doen omdat het niet was vastgelegd op film...


Terug naar “Gedrag”