jaloerse hond?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

jaloerse hond?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 24/05/13 12:59

Bob heeft sinds kort weer een rare gewoonte erbij gekregen die ik niet erg leuk vind.

Bob is over het algemeen een schijterd, totaal niet dominant. Hij gaat altijd plat op zijn buik liggen als er een hond aankomt en blijft dan vaak ook liggen als de andere hond hem besnuffeld. Totdat de hond naar mij komt en ik deze hond ga aaien. Dan springt bob er bovenop en gaat hij op de hond rijden. Dat mag hij absoluut niet van mij dus ik haal hem er elke keer weer van af. Maar ik vraag me wel af waarom hij dit nu doet? Moet ik het blijven corrigeren of negeren?
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1634
Lid geworden op: 03/11/11 18:32
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Lars en Daniëlle » 24/05/13 13:29

Oh wat vervelend inderdaad, ik zou hem corrigeren en gelijk doorlopen maar heb hier geen ervaring mee.
Castro gaat meestal een beetje borstelen en grommen als hij honden te dominant/teveel aanwezig vind. Maar dat doet hij pas nadat hij eerst dekking heeft gezocht achter mij :D sukkel. Maar goed dat vind ik ook heel storend roep NEE en loop door om te voorkomen dat het knokken wordt (is 1 keer gebeurd en dat wil ik echt niet meer... :( )
Misschien dat dat bij Bob ook werkt? Hem eraf trekken en doorlopen?

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 24/05/13 16:38

Voorkom dat hij plat gaat liggen wanneer er een andere hond aankomt, hou het initiatief tov Bob. Leidt hem af en loop door; leer hem de andere hond te negeren en doe het zelf ook. Ik zal nooit een andere hond aaien wanneer ik met mijn honden op pad ben. Wanneer we op bezoek zijn bij iemand die honden heeft dan roep ik idd wel eens een andere hond naar me toe of aai ik een andere hond, waar mijn honden rustig onder moeten blijven (je kunt dit oefenen - niet tijdens een wandeling, maar bij iemand thuis of bij jou thuis - door Bob te laten blijven terwijl een andere hond bij jou is of door Bob aangelijnd te houden, zodat hij laag gehouden kan worden door iemand anders. Voorkom dat hij gaat rijden (het gedrag negeren is in mijn ogen geen optie).

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 25/05/13 12:59

Het gaat er mij niet zozeer om dat hij die andere hond moet negeren. Als het moet dan kan Bob dat prima en hij mag op bepaalde plekken in het bos met andere honden spelen. Ik vraag mij vooral af waarom hij dit gedrag vertoont? Vooral omdat Bob absoluut niet dominant is van karakter vind ik het raar dat hij zo'n dominante handeling uitvoert.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
JongM
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 169
Lid geworden op: 11/02/13 17:14

Ongelezen berichtdoor JongM » 25/05/13 17:15

Lastig zulke dingen.
Mijn vorige hond was ook helemaal niet dominant en je denkt dat je hem kent. Totdat hij bij een hond komt (reu) die heel erg bang en niet dominant is, dan zag hij zijn kans schoon om meteen in aktie te komen! Hmm....

Nu is Denzell nog een pup, en heeeel zachtaardig en niet dominant....dacht ik. Totdat ze bij de training even los mochten! Jeetje even een andere Denzell, grommen en wel bij degene die niet dominant waren of inderdaad meteen op hun rug lagen.

Ja bij jou denk je in eerste instantie aan jaloers zijn ofzo?! Of zou hij denken dat de andere hond een bedreiging vormt als deze in jou buurt komt? Of ziet hij het als dat jij die andere hond kan benaderen, aaien, aan kan dat hij dan ook denkt dan kan ik dat ook?
Ik zou hem ook corrigeren en van de andere hond vandaan halen.

Hoe is hij als er een andere hond bv bij jullie in huis komt? Of is dit nooit het geval?

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 26/05/13 08:33

Muiske schreef:Het gaat er mij niet zozeer om dat hij die andere hond moet negeren. Als het moet dan kan Bob dat prima en hij mag op bepaalde plekken in het bos met andere honden spelen. Ik vraag mij vooral af waarom hij dit gedrag vertoont? Vooral omdat Bob absoluut niet dominant is van karakter vind ik het raar dat hij zo'n dominante handeling uitvoert.


Een hond is niet dominant of onderdanig, hij is dat in relatie tot zijn eigenaar, een andere hond, een andere persoon. In bovenbeschreven situatie is Bob niet alleen dominant richting andere hond (Bob wil dat hij weggaat), maar ook tov jou (jij wil een andere hond aaien, Bob is daar niet van gediend en grijpt in waardoor jij op Bob gaat reageren. Bob heeft volledig de touwtjes in handen, jouw aandacht gaat weer onverdeeld naar hem toe (doet er niet toe of het positieve of negatieve aandacht is). Bob leert dat wanneer hij dominant gedrag vertoont het hem aandacht oplevert. Bovendien houdt hij mogelijke gevaren weg van jou (hij is de grote man en jij het kind wat beschermd moet worden).

floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 287
Lid geworden op: 10/08/10 06:44
Locatie: Beilen

Ongelezen berichtdoor floor » 26/05/13 09:13

*Remy* schreef:
Muiske schreef:Het gaat er mij niet zozeer om dat hij die andere hond moet negeren. Als het moet dan kan Bob dat prima en hij mag op bepaalde plekken in het bos met andere honden spelen. Ik vraag mij vooral af waarom hij dit gedrag vertoont? Vooral omdat Bob absoluut niet dominant is van karakter vind ik het raar dat hij zo'n dominante handeling uitvoert.


Een hond is niet dominant of onderdanig, hij is dat in relatie tot zijn eigenaar, een andere hond, een andere persoon. In bovenbeschreven situatie is Bob niet alleen dominant richting andere hond (Bob wil dat hij weggaat), maar ook tov jou (jij wil een andere hond aaien, Bob is daar niet van gediend en grijpt in waardoor jij op Bob gaat reageren. Bob heeft volledig de touwtjes in handen, jouw aandacht gaat weer onverdeeld naar hem toe (doet er niet toe of het positieve of negatieve aandacht is). Bob leert dat wanneer hij dominant gedrag vertoont het hem aandacht oplevert. Bovendien houdt hij mogelijke gevaren weg van jou (hij is de grote man en jij het kind wat beschermd moet worden).
Wat kun je het beste doen bij dit gedrag? Wij hebben een pup van zestien weken. Elke keer wanneer ik thuis kom met de oudste,springt de jongste op de oudste. Erg irritant.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 26/05/13 12:09

*Remy* schreef:Voorkom dat hij plat gaat liggen wanneer er een andere hond aankomt, hou het initiatief tov Bob. Leidt hem af en loop door; leer hem de andere hond te negeren en doe het zelf ook. Ik zal nooit een andere hond aaien wanneer ik met mijn honden op pad ben. Wanneer we op bezoek zijn bij iemand die honden heeft dan roep ik idd wel eens een andere hond naar me toe of aai ik een andere hond, waar mijn honden rustig onder moeten blijven (je kunt dit oefenen - niet tijdens een wandeling, maar bij iemand thuis of bij jou thuis - door Bob te laten blijven terwijl een andere hond bij jou is of door Bob aangelijnd te houden, zodat hij laag gehouden kan worden door iemand anders. Voorkom dat hij gaat rijden (het gedrag negeren is in mijn ogen geen optie).


Mag ik vragen waarom niet ??
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 26/05/13 15:49

Muiske schreef:Het gaat er mij niet zozeer om dat hij die andere hond moet negeren. Als het moet dan kan Bob dat prima en hij mag op bepaalde plekken in het bos met andere honden spelen. Ik vraag mij vooral af waarom hij dit gedrag vertoont? Vooral omdat Bob absoluut niet dominant is van karakter vind ik het raar dat hij zo'n dominante handeling uitvoert.

Dat is geen dominante handeling, eerder eentje uit onzekerheid.
Een hond is of wel of niet dominant, dit uit zich hoofdzakelijk in het zeer zelfverzekerd zijn, een dominante hond heeft geen bombarie nodig, die hoeft alleen te kijken en het is voor iedereen duidelijk :wink:

Ik denk dat Bob niet goed weet wat hij met andere honden moet, plat liggen is niet altijd onderdanig, hij kan dan bijv. heel erg aan het fixeren zijn, wat een andere hond niet als prettig ervaart. Ik zou dat gaan liggen dan ook niet toestaan, zie je een andere hond aankomen, wees dan duidelijk naar Bob, wat wil je van hem? Doorlopen.....Volgen......of zitten tot de hond voorbij is.

Jij bent (als het goed is) de baas, dus jij bepaald wat er gebeurt, ook of je een andere hond aait of niet, daar heeft Bob niks over te zeggen! Duikt hij dan op de andere hond, dan word het eens tijd voor een goed gesprek :D Pak hem is bij z'n kladden en vraag of hij wel goed bij z'n hoofd is :confused: Is hij nou helemaal bezodemieterd!

Duidelijkheid is hier de sleutel denk ik.....succes!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 26/05/13 22:58

floor schreef:
*Remy* schreef:
Muiske schreef:Het gaat er mij niet zozeer om dat hij die andere hond moet negeren. Als het moet dan kan Bob dat prima en hij mag op bepaalde plekken in het bos met andere honden spelen. Ik vraag mij vooral af waarom hij dit gedrag vertoont? Vooral omdat Bob absoluut niet dominant is van karakter vind ik het raar dat hij zo'n dominante handeling uitvoert.


Een hond is niet dominant of onderdanig, hij is dat in relatie tot zijn eigenaar, een andere hond, een andere persoon. In bovenbeschreven situatie is Bob niet alleen dominant richting andere hond (Bob wil dat hij weggaat), maar ook tov jou (jij wil een andere hond aaien, Bob is daar niet van gediend en grijpt in waardoor jij op Bob gaat reageren. Bob heeft volledig de touwtjes in handen, jouw aandacht gaat weer onverdeeld naar hem toe (doet er niet toe of het positieve of negatieve aandacht is). Bob leert dat wanneer hij dominant gedrag vertoont het hem aandacht oplevert. Bovendien houdt hij mogelijke gevaren weg van jou (hij is de grote man en jij het kind wat beschermd moet worden).
Wat kun je het beste doen bij dit gedrag? Wij hebben een pup van zestien weken. Elke keer wanneer ik thuis kom met de oudste,springt de jongste op de oudste. Erg irritant.


Zou het proberen te voorkomen door de jongste bv in de bench te hebben of te doen voordat de oudste binnen komt. Of je voorkomt het door je oudere hond achter je te houden bij binnen komst en je pup op afstand te houden door je houding of je hebt wat lekkers bij je wat je direct laat zien aan beide honden bij binnenkomst waardoor ze waarschijnlijk beide direct op jou georiënteerd zijn en je ze bv kunt laten zitten (controle houden dus).

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 26/05/13 23:06

Kay schreef:
*Remy* schreef:Voorkom dat hij plat gaat liggen wanneer er een andere hond aankomt, hou het initiatief tov Bob. Leidt hem af en loop door; leer hem de andere hond te negeren en doe het zelf ook. Ik zal nooit een andere hond aaien wanneer ik met mijn honden op pad ben. Wanneer we op bezoek zijn bij iemand die honden heeft dan roep ik idd wel eens een andere hond naar me toe of aai ik een andere hond, waar mijn honden rustig onder moeten blijven (je kunt dit oefenen - niet tijdens een wandeling, maar bij iemand thuis of bij jou thuis - door Bob te laten blijven terwijl een andere hond bij jou is of door Bob aangelijnd te houden, zodat hij laag gehouden kan worden door iemand anders. Voorkom dat hij gaat rijden (het gedrag negeren is in mijn ogen geen optie).


Mag ik vragen waarom niet ??


Mag jij natuurlijk vragen. Ik zeg niet dat iedereen dit moet doen hoor, het is zoals ik het doe. Tijdens elke wandeling zijn mijn honden aan het werk, lees: jachtspelletjes. Ze vinden het heerlijk om te werken en negeren daarbij alles en iedereen. Wanneer er een vreemde hond naar ons toe gelopen komt wordt hij genegeerd door mijn honden. Ik doe hetzelfde, ben tenslotte met mijn jongens op pad, als een roedel. Wanneer er gewerkt wordt, wordt er niet gespeeld en geknuffeld etc. Gaan we naar vrienden of spreek ik met vrienden ergens af om de honden samen te laten spelen, dan is het een heel ander verhaal. Dan spelen de honden en zal een andere hond ook aangehaald worden, maar dat is een heel andere setting dan het samen op pad gaan om te werken, wat dus elke dag gebeurt. Het afspreken met vrienden komt maar sporadisch voor.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 27/05/13 08:14

Lunatic schreef:
Muiske schreef:Het gaat er mij niet zozeer om dat hij die andere hond moet negeren. Als het moet dan kan Bob dat prima en hij mag op bepaalde plekken in het bos met andere honden spelen. Ik vraag mij vooral af waarom hij dit gedrag vertoont? Vooral omdat Bob absoluut niet dominant is van karakter vind ik het raar dat hij zo'n dominante handeling uitvoert.

Dat is geen dominante handeling, eerder eentje uit onzekerheid.
Een hond is of wel of niet dominant, dit uit zich hoofdzakelijk in het zeer zelfverzekerd zijn, een dominante hond heeft geen bombarie nodig, die hoeft alleen te kijken en het is voor iedereen duidelijk :wink:

Ik denk dat Bob niet goed weet wat hij met andere honden moet, plat liggen is niet altijd onderdanig, hij kan dan bijv. heel erg aan het fixeren zijn, wat een andere hond niet als prettig ervaart. Ik zou dat gaan liggen dan ook niet toestaan, zie je een andere hond aankomen, wees dan duidelijk naar Bob, wat wil je van hem? Doorlopen.....Volgen......of zitten tot de hond voorbij is.

Jij bent (als het goed is) de baas, dus jij bepaald wat er gebeurt, ook of je een andere hond aait of niet, daar heeft Bob niks over te zeggen! Duikt hij dan op de andere hond, dan word het eens tijd voor een goed gesprek :D Pak hem is bij z'n kladden en vraag of hij wel goed bij z'n hoofd is :confused: Is hij nou helemaal bezodemieterd!

Duidelijkheid is hier de sleutel denk ik.....succes!


Dit klinkt inderdaad als Bob, met nieuwe honden ontmoeten is hij erg onzeker waardoor hij ook druk wordt. Wanneer dit gebeurd bij een hond, lijn ik hem meestal aan, of corrigeer ik hem of probeer ik hem af te leiden. Ik had niet in de gaten dat dit nieuwe gedrag ook bij het onzekere hoort. Bedankt, want hier kan ik wat mee.

Bob heeft de laatste keer toen hij ging rijden op een hond ook flink op zn sodemieter gehad. De schijterd kwam direct met zn staart bijna tussen zn benen naast me zitten. Het andere baasje vond me overdreven, want het was natuurlijk gedrag :confused: :roll: .
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 27/05/13 17:47

*Remy* schreef:
Kay schreef:
*Remy* schreef:Voorkom dat hij plat gaat liggen wanneer er een andere hond aankomt, hou het initiatief tov Bob. Leidt hem af en loop door; leer hem de andere hond te negeren en doe het zelf ook. Ik zal nooit een andere hond aaien wanneer ik met mijn honden op pad ben. Wanneer we op bezoek zijn bij iemand die honden heeft dan roep ik idd wel eens een andere hond naar me toe of aai ik een andere hond, waar mijn honden rustig onder moeten blijven (je kunt dit oefenen - niet tijdens een wandeling, maar bij iemand thuis of bij jou thuis - door Bob te laten blijven terwijl een andere hond bij jou is of door Bob aangelijnd te houden, zodat hij laag gehouden kan worden door iemand anders. Voorkom dat hij gaat rijden (het gedrag negeren is in mijn ogen geen optie).


Mag ik vragen waarom niet ??


Mag jij natuurlijk vragen. Ik zeg niet dat iedereen dit moet doen hoor, het is zoals ik het doe. Tijdens elke wandeling zijn mijn honden aan het werk, lees: jachtspelletjes. Ze vinden het heerlijk om te werken en negeren daarbij alles en iedereen. Wanneer er een vreemde hond naar ons toe gelopen komt wordt hij genegeerd door mijn honden. Ik doe hetzelfde, ben tenslotte met mijn jongens op pad, als een roedel. Wanneer er gewerkt wordt, wordt er niet gespeeld en geknuffeld etc. Gaan we naar vrienden of spreek ik met vrienden ergens af om de honden samen te laten spelen, dan is het een heel ander verhaal. Dan spelen de honden en zal een andere hond ook aangehaald worden, maar dat is een heel andere setting dan het samen op pad gaan om te werken, wat dus elke dag gebeurt. Het afspreken met vrienden komt maar sporadisch voor.


Bedankt voor je antwoord, nu snap ik je verhaal :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015


Terug naar “Gedrag”