Pup vlucht onder tafel en gromt

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Dopey
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10/05/13 13:20
Locatie: Diepenbeek

Pup vlucht onder tafel en gromt

Ongelezen berichtdoor Dopey » 01/07/13 12:39

Hallo,

Bas, onze bruine labradorpup, is nu iets meer dan twee weken bij ons. Alles loopt vrij goed tot nog toe. Hij wandelt goed aan de lijn, slaapt in zijn bench zonder problemen, doet mooi zijn behoefte wanneer we naar buiten gaan, enzovoort.

Sinds hij het hier wat gewend is geraakt (ongeveer begin afgelopen week) doet ie soms iets raar. Hij spurt - afhankelijk of we binnen of buiten zijn - plotseling onder een laag tafeltje of onze geparkeerde wagen in en dan begint ie te blaffen. Hij geeft duidelijk een waarschuwing om weg te blijven en gromt fel. Zijn staart kwispelt nog wel, maar hij is toch een beetje agressief precies dan.

Eerst dachten we dat dat was omdat ie te veel drukte rond zich had of dat het te veel is geweest voor hem. Maar hij deed het ook al eens wanneer we hem gewoon corrigeerden als ie beet op iets wat niet mocht, dus als ie rustig is geweest.

Weglopen van de situatie is geen optie lijkt ons omdat telkens als we wegwandelen, hij halvelings uit zijn verbergplaatsje komt en ons nablaft. We willen ook niet de indruk geven dat hij de baas is.

Is ie ons aan het testen of hoe moeten we dit gedrag interpreteren? Hij is echt wel fel op zulke momenten. We willen uiteraard ook niet dat dit gedrag blijft.

Iemand die dit herkent en wat tips heeft voor ons?

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 01/07/13 13:26

ja ik herken dat! Wij hebben diezelfde fase ook gehad! Volgens mij is het stuk uitdagen.
Wij probeerden het zoveel mogelijk te negeren. Indy is nu bijna 1,5 jaar. Het verstoppen onder de tafel doet ie nog steeds. Als ie iets heeft gedaan wat niet mag, dan zoekt ie daar nog steeds zijn toevlucht. Alleen het blaffen en grommen doet ie niet meer!

Geloof het of niet; het is een fase en een kwestie van geduld! Maar ja, ik ben natuurlijk geen kenner, dus misschien geef ik wel de verkeerde tip :)
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Gebruikersavatar
Davy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 28/06/13 15:16
Locatie: Dendermonde

Ongelezen berichtdoor Davy » 01/07/13 17:38

Heb het gisteren ook voor de eerste keer meegemaakt :-) heb mij rechtgezet en het genegeerd. Denk ook dat ze zowat test hoe ver ze kan gaan.

Nu valt mij wel op dat Babs wat heviger wordt, maar ik vermoed dat dit komt omdat we nog maar enkel de tuin hebben gezien en nog niet echt al wandelend op ontdekking hebben kunnen gaan, ze moet nog haar laatste inenting krijgen.

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 01/07/13 20:01

Davy schreef:Heb het gisteren ook voor de eerste keer meegemaakt :-) heb mij rechtgezet en het genegeerd. Denk ook dat ze zowat test hoe ver ze kan gaan.

Nu valt mij wel op dat Babs wat heviger wordt, maar ik vermoed dat dit komt omdat we nog maar enkel de tuin hebben gezien en nog niet echt al wandelend op ontdekking hebben kunnen gaan, ze moet nog haar laatste inenting krijgen.


Het is niet omdat ze nog niet geënt is dat je niks met 'r mag doen hoor.
Alleen uit de buurt blijven van hondenuitlaatweides lijkt mij een goed plan.
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

ArjanK
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/05/13 11:54
Locatie: Halsteren

Ongelezen berichtdoor ArjanK » 01/07/13 20:20

Goed om te weten dat het vaker voorkomt, als onze schat over 3 weekjes komt en hij gaat ook dit gedrag vertonen dan weet ik dat het niet gelijk iets ergs is:)
Of Angels Fantasy Chippendale "Castor"

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 01/07/13 21:11

Dit gedrag kun je het beste negeren. Des te meer aandacht je er aan geeft des te meer zal hij het gedrag gaan vertonen. Misschien kun je iets onder het tafeltje zetten zodat hij er niet meer onder kan. Waarschijnlijk past hij er met een paar maanden sowieso niet meer onder!

Pups kunnen rare streken uithalen en zolang het niet gevaarlijk is voor ze en je huis niet gesloopt wordt. Negeren en het ding waar ze in bijten of zich op fixeren zolang even wegpakken.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Dopey
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10/05/13 13:20
Locatie: Diepenbeek

Ongelezen berichtdoor Dopey » 02/07/13 09:43

Oké, dan proberen we het gelijk te negeren. Nu, inderdaad Henny, binnen dit en twee weken past ie waarschijnlijk niet meer onder het tafeltje ;)

De tweede keer dat dit gebeurde, was toen het kind van de buren erbij was. En toen verstopte ie zich onder de geparkeerde wagen van de buren op ons koertje en sprong ie er blaffend onderuit. Toen schrokken we wel erg, omdat we dachten dat dit agressief gedrag was. Sindsdien laten we hem buiten gewoon met de lijn uit, en dat werkt prima.

Na een aantal keren van herhaald gedrag lijkt het ons ook een teken dat ie gewoon over zijn grens van 'normaal actief' is. Het is en blijft een puppy en die moet je tegen zichzelf beschermen (net zoals die irritantje beetjes ;))

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 02/07/13 09:55

ik zou ook zeggen negeren. Lijkt alsof die jullie uitprobeert, kleine boef.
Afbeelding

bedankt Sharon !

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 02/07/13 17:51

Dopey schreef:Oké, dan proberen we het gelijk te negeren. Nu, inderdaad Henny, binnen dit en twee weken past ie waarschijnlijk niet meer onder het tafeltje ;)

De tweede keer dat dit gebeurde, was toen het kind van de buren erbij was. En toen verstopte ie zich onder de geparkeerde wagen van de buren op ons koertje en sprong ie er blaffend onderuit. Toen schrokken we wel erg, omdat we dachten dat dit agressief gedrag was. Sindsdien laten we hem buiten gewoon met de lijn uit, en dat werkt prima.

Na een aantal keren van herhaald gedrag lijkt het ons ook een teken dat ie gewoon over zijn grens van 'normaal actief' is. Het is en blijft een puppy en die moet je tegen zichzelf beschermen (net zoals die irritantje beetjes ;))


Misschien vond hij het kind wel eng. Kinderen kunnen soms druk en wild doen en daar snappen puppies niets van. Een vorige hond van ons kregen we in de winter en toen kwam een kind met handschoenen bungelend uit de mouwen op haar af gerend. Ze schrik daar erg van en bleef toen kinderen heel lang eng vinden.

En die kleine naaldjes van tandjes....die vallen er straks gelukkig zomaar van zelf uit!! 8)
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Dopey
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10/05/13 13:20
Locatie: Diepenbeek

Ongelezen berichtdoor Dopey » 02/07/13 21:54

Het gebeurde af en toe ook zonder kinderen erbij, maar het is quasi altijd te linken aan de drukte rondom hem, of het feit dat hij zelf over zijn grens is gegaan.

Ondertussen voelen we dit al heel wat beter aan, en zijn de driftbuien ook al een pak korter. Negeren helpt inderdaad goed.

Bedankt voor de goede tips!

Gebruikersavatar
Davy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 28/06/13 15:16
Locatie: Dendermonde

Ongelezen berichtdoor Davy » 03/07/13 17:22

Hier is Babs duidelijk kalmer geworden nu ik ga wandelen met haar op mijn buik (in de rugzak), het is wel geen zicht maar kom :D
Als we thuis komen zoekt ze direct haar bench op. Wat 10 minuten wandelen niet doet.

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 03/07/13 21:17

dit gedrag komt voort uit een bepaalde situatie en als je die situatie niet in kan schatten is het moeilijk daarop juist te reageren

negeren is in sommige gevallen een ander woord voor braaf hondje, wat jij doet mag hoor en worden ze in dat gedrag hierdoor alleen maar sterker want het mag immers

wat ook kan is dat dit gedrag voortkomt aan uitdagen, hoever kan ik gaan, dit is immers hond eigen en dat zal een hond zijn hele leven blijven doen, de een wat minder dan de ander bij sommige merk je er weinig van en bij andere is het een terugkerend riedeltje dat even rechtgetrokken moet worden. dit inschatten en op de goede manier hierop reageren, zodat je hond zijn plaats weet en weet dat dit niet toegelaten wordt.. is weer niet door te negeren, immers negeren zegt braaf hondje dit gedrag mag

dit gedrag kan ook voortkomen uit angst, er is iets verkeerds gedaan en het hondje begrijpt dit niet en gaat zichtzelf verdedigingen, dit negeren is miss de beste oplossing, het zal de angst niet vermeerderen, maar een verkeerde beweging kan dit gedrag weer juist heel sterk aanwakkeren

al met al, is het denk ik raadzamer om een hondeschool op te zoeken en uit te gaan zoeken waaruit dit gedrag nu komt en daarop de juiste actie ondernemen.. nu is het hondje nog maar een paar kilo en 2 turven hoog, binnen een maand of 7 begint het puberen, nog iets waarbij je de juiste signalen moet afgeven om dat te overwinnen en daarna zal ie redelijk itgegroeid zijn tot ca 30 kilo en zo hoog als de knie
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
Dopey
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10/05/13 13:20
Locatie: Diepenbeek

Ongelezen berichtdoor Dopey » 05/07/13 18:08

Ja, blijkbaar lijkt niets te werken. Gisteren deed ie het alweer, nadat mijn vriendin hem gewoon een paar keer na elkaar corrigeerde.

Hij begon weer te blaffen, kroop onder het tafeltje en viel haar - nu ja, helaas om het te zeggen - toch wel aan met een sprong en een beet.

En we volgen ook alle tips op mbt dominant gedrag tov de hond, dus hij ziet ons als baasjes (dat merken we ook in zijn overige gedrag naar ons toe), maar op dat ene moment op de dag verliest ie het precies.

Is de hond ergens alleen plaatsen een optie totdat ie gekalmeerd is?

Cissy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 261
Lid geworden op: 29/05/13 19:52
Locatie: Zuid - Holland

Ongelezen berichtdoor Cissy » 05/07/13 18:34

Misschien ten overvloede maar bel Marleen en Kees hun kunnen je ook met raad en daad bij staan zij geven ook zelf ook verschillende trainingen dus lijkt me dat het beste voor je alle goede raad , hoe goed ook bedoeld alles uit probeert , bel hun ze zullen je me alle liefde helpen Per slot kennen zij Bas van jongste aan.

Weet zeker dat ze dat ook fijn zullen vinden .
each day is a gift

Gebruikersavatar
Dopey
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10/05/13 13:20
Locatie: Diepenbeek

Ongelezen berichtdoor Dopey » 05/07/13 18:51

Cissy schreef:Misschien ten overvloede maar bel Marleen en Kees hun kunnen je ook met raad en daad bij staan zij geven ook zelf ook verschillende trainingen dus lijkt me dat het beste voor je alle goede raad , hoe goed ook bedoeld alles uit probeert , bel hun ze zullen je me alle liefde helpen Per slot kennen zij Bas van jongste aan.

Weet zeker dat ze dat ook fijn zullen vinden .


We staan in rechtstreeks contact met hen, en hebben het hen al een keertje gevraagd. In de wang knijpen, raadden ze aan. Eventjes laten voelen. Maar dat zorgde niet meteen voor beterschap.

Beetje moedeloos aan het worden, want hopen dat dit geen probleemgedrag wordt :( Voorts doet hij het nochtans super en is hij voorbeeldig. Alleen dat ene klikje. Je kan er ook niet altijd even goed anticiperen.


Terug naar “Gedrag”