Op ontdekkingstocht...

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Tessa.Kyra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 14/08/13 10:46
Locatie: Assen

Op ontdekkingstocht...

Ongelezen berichtdoor Tessa.Kyra » 16/08/13 16:47

Onze hond kyra is sinds een ong.1,5 maand ineens erg op ondekkingstocht door huis op zoek naar voornamelijk eetbare dingen, mits wij niet in de buurt zijn. Dit deed ze voorheen nooit, dan liet ze de boel de boel als wij even weg waren, maar nu maakt ze er een zooitje van.

Zo heeft ze een keer bingo gehad door een jas van de kapstok te trekken, nu trekt ze (zodra wij uit zicht zijn en zij de kans heeft jassen van de kapstok).. Ook trekt ze ineens bekers ranja van de kinderen van tafel en kan ik zien dat ze aanrecht afneust als wij er even niet zijn (waar overigens nooit wat eetbaars opstaat). Ook merk ik aan de haren dat ze gewoon 'bezig' is geweest.

Ik ken dit gedrag niet van haar, maar zoals jullie misschien in mijn voorstel stukje hebben gelezen is kyra zich pas bij ons wat gaan ontplooien.
Wellicht is dit heel normaal labrador gedrag (alleen ik ken het van haar niet) dus ik was even benieuwd of jullie labjes ook zo onderzoekend zijn als jullie even uit het oog zijn....

Groetjes Tessa

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 16/08/13 17:28

Ik heb je voorstelbericht even gelezen na dit topic, wat een verhaal en wat fijn dat ze nu bij jullie is! En welkom natuurlijk!

Kismo reageert net als Kyra ook op stemverheffing. Hij pakt dan zijn enorme knuffel om die vervolgens wild heen en weer te schudden met woest gegrom. We zijn dus sinds een half jaar gedwongen om zo min mogelijk ruzie te maken of te enthousiast te doen haha. Het is wel grappig om te zien trouwens. Wat gebeurt er bij jullie dan?

Het eerste half jaar (Kismo kwam ook afgelopen januari bij ons) heeft hij in de bench geslapen 's nachts omdat hij bij vorige eigenaren de tent afbrak. Nu slaapt hij buiten de bench en dat gaat goed. Wat betreft de ontdekkingstochten: dat herken ik wel. Je kan nergens eten laten liggen en het aanrecht is een fijne hangplek. Een kennis had eens haar tas in de hal neergezet met daarin worstjes (geen idee waarom), van die vacuüm verpakte dingen, wat hij heeft gevonden en in zijn geheel heeft opgegeten. Daar is hij goed ziek van geweest. Ik moet zeggen dat het zoeken naar eten erger was toen ik nog brokken gaf, hondendrollen eten was toen ook geen uitzondering.. Verder pakt hij graag hand- en theedoeken van de haakjes om te brengen, dus daar moeten we nog wat op vinden :wink:.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 16/08/13 20:16

Noah en Bruce zijn ook altijd op zoek naar iets eetbaars, maar beperken zich tot de keukenvloer en de bijkeukenvloer (waar het hondeneten staat). Ze mogen ook graag overal rondscharrelen, maar dan halen ze geen kattenkwaad uit.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 16/08/13 21:58

Het is niet voor niets een Labrador; Labradors eten het liefst 24/7... ;)
Verder lijkt het mij een fase waarin ze uittest hoe ver ze kan gaan. Consequent blijven is belangrijk en probeer ook zo veel mogelijk te voorkomen dat ze de fout in kan gaan door alles wat ook maar enigszins eetbaar is, goed op te bergen. Zorg er verder voor dat ze genoeg kluifjes heeft waar ze zichzelf mee bezig kan houden.
Loopt het gedrag uit de hand, dan kan het ook een uiting van verveling zijn. Probeer in dat geval meer met haar te ondernemen en haar zowel fysiek als mentaal bezig te houden.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Gebruikersavatar
Tessa.Kyra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 14/08/13 10:46
Locatie: Assen

Ongelezen berichtdoor Tessa.Kyra » 16/08/13 22:21

Dank jullie voor het snelle antwoord... Gelukkig, ze is niet de enige haha... Ik denk dat het een soort fase is in combinatie met testen, eens kijken wat ik hier allemaal kan doen... Pas nu ze zich lekker voelt lukt dat vast beter haha :D.. Voor ons nu de taak om geen eten en idd ook niet verpakt te laten liggen/staan.

@Haasje, Kyra reageert op stemverheffing door helaas in ineen te kruipen... Dus ook voor ons is het oppassen om niet te schreeuwen of teveel te mopperen (ook daar kruipt ze voor).. Niet dat wij van die schreeuwerds zijn, maar ook de katten vreten hier wel eens iets uit wat niet mag. En als we daar dan naar roepen is er altijd maar 1 die kruipt... :(

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 16/08/13 22:36

Tessa.Kyra schreef:@Haasje, Kyra reageert op stemverheffing door helaas in ineen te kruipen... Dus ook voor ons is het oppassen om niet te schreeuwen of teveel te mopperen (ook daar kruipt ze voor).. Niet dat wij van die schreeuwerds zijn, maar ook de katten vreten hier wel eens iets uit wat niet mag. En als we daar dan naar roepen is er altijd maar 1 die kruipt... :(


Aaah dat is wel sneu zeg, wat hebben ze met dat beestje gedaan!? Onze andere herplaatser is ook getraumatiseerd maar reageert alleen zo als de stemverheffing op hem gericht is (wat we dus niet doen). Wel typisch dat onze labjes reageren op stemverheffing in het algemeen.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 17/08/13 15:58

Wij laten de deur naar de bijkeuken altijd dicht als wij niet thuis zijn (hier staat namelijk de voerton van meneer Lex...) Vroeger, toen Lex net bij ons was gooide hij altijd (als wij wegwaren) de vuilnisbak in de keuken om :shock: Hij gooide lomp zijn gewicht in de strijd en zo eindigde de (dure) RVS-vuilnisbak vol deuken op zijn kant.. :( En dan maar kijken of er wat voor zijn gading bij was. Na heel veel vuilniszakken en een nieuwe (ovale) vuilnisbak is het kwartje eindelijk gevallen dat dit toch echt niet de bedoeling is!! Nu kijkt ie er gelukkig niet meer naar om :klasse:
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 17/08/13 20:54

Flow stond vanmiddag OP de tuintafel :D , gelukkig lag er niks van der gading op, ze liep 2 tellen later met de tuinhandschoenen te slepen en een nano seconde later stond ze in de keuken met der neus in de keukenla, die niet goed dicht zat. Iedere ochtend zien we haar met de theedoek voorbij rennen, de tuin in. :roll: :D
Never a dull moment. :D

Max, ach, Maxie.. die maakte de koelkast open, geen vuilniszak was veilig voor hem, hij heeft ooit een chocolade taart uit de voorraadkast gejat en opgegeten (had ie niks van..), Max deed alles voor eten. En dat was er met geen mogelijkheid uit te trainen. Wij zeggen weleens tegen elkaar: och, Maxie is weer afgedaald, Flowie doet ook alles voor eten.. :verliefd1:
Maar Max kroop ook weg als we boos werden, herplaatser met verschrikkelijk verleden, wat we deels achterhaald hebben maar waar we heel heel veel verdriet van hebben. Hij heeft een meer dan goed leven bij ons gehad, maar het was een boefie. :D :verliefd1:
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Gebruikersavatar
Tessa.Kyra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 14/08/13 10:46
Locatie: Assen

Ongelezen berichtdoor Tessa.Kyra » 17/08/13 22:27

Toch fijn om te lezen dat kyra geen uitzondering is :D ... want ja, die prullebak.... Vre-se-lijk :lol: We hebben er inmiddels een slotje op gezet, zodat mevrouw hem niet meer open krijgt. 8) Want ja steeds al je eigen rotzooi weer opnieuw opruimen daar werden we niet vrolijk van :?

@haasje, wat er met haar is gebeurd weten we niet. Komen we ook niet meer achter... Maar dat het niet leuk is geweest (zacht uitgedrukt) dat weten we wel zeker...

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 18/08/13 11:37

Tessa.Kyra schreef:@haasje, wat er met haar is gebeurd weten we niet. Komen we ook niet meer achter... Maar dat het niet leuk is geweest (zacht uitgedrukt) dat weten we wel zeker...


Moeilijk om dat niet te weten maar misschien ook beter.. Al doet het pijn als je die angst ziet en je afvraagt waarom. Gelukkig is ze nu bij jullie!
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 29/08/13 15:22

Bob deed dit ook, tot ik hem een keer betrapt heb toen hij het eten van mijn bord (stond op het aanrecht) op at. ben toen ongelooflijk boos geworden (misschien te boos, was echt woest), bob zat met zijn staart tussen zijn benen. maarja, daarna heeft hij het nooit meer gedaan. hij pakt niets meer van tafel.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015


Terug naar “Gedrag”