Plassen in huis en balkon

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Plassen in huis en balkon

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 25/08/13 19:07

Fenna onze pup van inmiddels 18 weken blijft in huis en op t balkon plassen zonder aan tegen dat ze moet plassen. Het is dat de deur de hele dag open staat waardoor ze in de meeste gevallen het balkon oploopt. Ze geeft helemaal niet aan dat ze moet plassen door naar de deur te lopen of rondjes te lopen. Ook doet ze dit wanneer ze net is uitgeweest. Ze heeft iig geen blaasontsteking. Hoe leren we haar dit gedrag af?

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 25/08/13 19:53

Opnieuw beginnen met zindelijkheidstraining denk ik.

Wakker worden? Plassen
Net gespeeld? Plassen
Heel vaak naar buiten iig. Goed opletten hoe ze zich gedraagt voor ze gaat plassen. Als ze het doet waar jij wil, belonen. Doet ze het ergens anders, negeren, maar wel meteen naar buiten gaan.

Overigens geven onze honden het ook niet aan. We merken soms aan ze dat ze heel hard gaan hijgen, maar blijven rustig gewoon in de bench liggen. Eenmaal buiten blijkt dan dat ze heel nodig moesten. Dus geen gepiep bij de deur...

Gebruikersavatar
Tessa.Kyra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 14/08/13 10:46
Locatie: Assen

Ongelezen berichtdoor Tessa.Kyra » 25/08/13 19:59

Ik zou denk ik ook opnieuw gaan beginnen met zindelijkheidstraining, mits ik wel heel zeker willen weten dat er geen medische oorzaak onderligt.. Hoeft niet altijd een blaasinfectie te zijn natuurlijk, kristallen of andere afwijkingen van de blaas kunnen ook zorgen voor onzindelijk gedrag.

Kyra geeft het ook niet aan, ook niet toen er wel blaasproblemen waren, toen was ze ook onzindelijk...

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 25/08/13 21:00

We laten haar ook gewoon uit als ze heeft geslapen of gegeten.ze gaat op gezetten tijd uit.
Als ze buiten plast krijgt ze een beloning.
Iemand nog tips?

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 25/08/13 21:06

Ik denk dat de openstaande deur de boosdoener is. Wij hebben twintig jaar geleden iets dergelijks gehad met onze Mellow. Zij kwam als pupje aan het begin van mijn zomervakantie bij ons. Ik was 7 weken lang de hele dag thuis en dus stond de hele dag de tuindeur open. Pupje Mellow was ook de hele dag in de tuin en deed daar haar p&p. Wat was dat hondje makkelijk, dachten we. Tot na de zomer de tuindeur dichtging. Toen bleek ze helemaal niet zindelijk te zijn. Ze had er geen flauw benul van dat ze niet binnen mocht plassen, omdat ze dat nooit geleerd had.

Ik zou dus beginnen met die deur dicht te doen en opnieuw te beginnen met de zindelijkheidstraining: ieder uur buiten zetten, commando ´plasje doen´ en de hemel in prijzen als ze iets doet. In huis haar constant in de gaten houden en meteen ingrijpen als het neusje aan de grond gaat. Omdat ze al wat ouder is, moet ze dat in principe heel snel doorhebben.
Succes!

Hanneke

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 25/08/13 23:20

Het is nu erg warm, ze drinkt waarschijnlijk ook wat meer, en nu doet ze gewoon wat ze in het nest heeft gedaan buiten de slaapplaats plassen, dus even wat extra uitlaten na het drinken. :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 26/08/13 08:33

Dit hele verhaal komt mij bekend voor bij het kooikerhondje van voormalige buren van ons.
Ook zomerdag gekomen, hele dag buiten totdat bleek dat het kooikerhondje helemaal niet zindelijk was maar het gewoon buiten had gedaan vanwege het mooie weer (net als nu).
Inderdaad nu al doen alsof het hartje winter is ondanks mooie weer en vanaf het begin af aan, slapen, naar buiten voor P&P, spelen, in de bench voor slapen, etc (althans dat is onze routine bij Indra) ;)
Daarnaast merken we ook bij Indra dat er veel wordt gedronken en nog meer als de tempraturen nog meer oplopen.
Laboriginals schreef:Ik denk dat de openstaande deur de boosdoener is. Wij hebben twintig jaar geleden iets dergelijks gehad met onze Mellow. Zij kwam als pupje aan het begin van mijn zomervakantie bij ons. Ik was 7 weken lang de hele dag thuis en dus stond de hele dag de tuindeur open. Pupje Mellow was ook de hele dag in de tuin en deed daar haar p&p. Wat was dat hondje makkelijk, dachten we. Tot na de zomer de tuindeur dichtging. Toen bleek ze helemaal niet zindelijk te zijn. Ze had er geen flauw benul van dat ze niet binnen mocht plassen, omdat ze dat nooit geleerd had.

Ik zou dus beginnen met die deur dicht te doen en opnieuw te beginnen met de zindelijkheidstraining: ieder uur buiten zetten, commando ´plasje doen´ en de hemel in prijzen als ze iets doet. In huis haar constant in de gaten houden en meteen ingrijpen als het neusje aan de grond gaat. Omdat ze al wat ouder is, moet ze dat in principe heel snel doorhebben.
Succes!

Hanneke
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Plassen in huis en balkon

Ongelezen berichtdoor Lupos » 26/08/13 08:41

Tosca&Erik schreef:Fenna onze pup van inmiddels 18 weken blijft in huis en op t balkon plassen zonder aan tegen dat ze moet plassen. Het is dat de deur de hele dag open staat waardoor ze in de meeste gevallen het balkon oploopt. Ze geeft helemaal niet aan dat ze moet plassen door naar de deur te lopen of rondjes te lopen. Ook doet ze dit wanneer ze net is uitgeweest. Ze heeft iig geen blaasontsteking. Hoe leren we haar dit gedrag af?


Als ze zelfstandig naar buiten loopt, geeft ze het dus wel aan :wink: -> lopen naar het balkon = plassen. keurig net pupje dus :klasse: aan jou de schone taak om dat signaal te herkennen en de zindelijkheid verder uit te bereiden naar buiten toe.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Gedrag”