Hoe wandelen jullie met de hond?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Roos

Hoe wandelen jullie met de hond?

Ongelezen berichtdoor Roos » 29/08/13 00:25

Door een ander topic kom ik hier op en wil weleens weten hoe dat bij anderen gaat. Sam heeft nogal grote interesse in plasjes, waardoor wij regelmatig stilstaan zodat hij kan snuffelen of erger.
Staat hij niet stil dan ruikt Dewi vaak wel wat of ze gaat even op haar gemakje om zich heen staan kijken/ruiken met haar neusje in de lucht.

Gaat dat bij jullie ook zo? Aan de ene kant irriteert het mij soms, maar aan de andere kant loop ik voor hen buiten en heb ik het gevoel dat ze wel hondendingetjes moeten kunnen doen....beetje dubbel dus :D

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 29/08/13 01:23

Dat dubbele heb ik precies hetzelfde. In het bos
waar Keo los kan is het heerlijk. Hij kan snuffelen wat ie wil, zonder dat ik me er aan hoef te storen.
Enige wat dan irritant blijft is zijn gesnaai onderweg.... stukjes hout, konijnenkeutels (en niet vaak meer gelukkig, maar soms nog honden- of mensenpoep :mad: )
Maar aangelijnd, als ik besluit dat hij mee moet lopen en geen ge-emmer meer, dan gaat dat ook wel goed. Braaf ventje! Maar soms ben ik zelf afgeleid en betrap mezelf er dan op dat ik voor de zoveelste keer stil sta voor meneer :wink:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 29/08/13 06:45

Vrij= vrij
aan de lijn = meelopen
:wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 29/08/13 07:05

Lupos schreef:Vrij= vrij
aan de lijn = meelopen
:wink:


Dat snap ik, maar wat is dan de toegevoegde waarde van de wandeling voor jouw hond?

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 29/08/13 08:26

Onderweg naar het bos word er gewoon meegelopen anders ben ik na een uur nog niet in het bos. Eenmaal daar zitten ze aan de flexlijn en mogen ze zoveel snuffelen als ze willen. Ze zitten daar vast omdat het natuurgebied is en honden er niet los mogen lopen.

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 29/08/13 08:32

Ik heb het geluk erg rustig te wonen en dat daardoor Zyva bijna altijd los kan, ze kan dan zoveel snuffelen als ze wil maar komt wel als ik zeg dat ze door moet lopen. Aan de riem moet ze gewoon met mij meelopen, maar sta ik toch ook regelmatig eventjes stil als ze aan een bosje op paaltje wil snuffelen, ik vind dat niet zo erg.

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 29/08/13 08:41

Wij wonen gelukkig ook vrij rustig en dicht bij het bos. Een paar straten door en daar kunnen ze dan los als ik naar het bos loop. Bij ons in het parkje is het wat anders. Omdat Kira niet zo veel meer meeloopt zijn dat vaak korte rondjes. Maar bij ons in het parkje komen veel honden en zijn er veel geurtjes. Ik loop regelmatig met mijn beide armen gestrekt. De ene naar voren en de andere naar achter of opzij :D Het leuke ervan is als er fietsers komen die daar niet mogen fietsen. Dan wordt het pad verspert. 8)
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 29/08/13 09:01

Olly:
- flexylijn = snuffelen, stilstaan, sneller lopen, ...
- leiband = meelopen
- vrij = vrij

Xpencer
- tuig = voor mij uitlopen en voor me werken dus zeker niet snuffelen enz.
- leiband = meelopen
- vrij = vrij

Olly Bolly loopt aan de flexy hier in de wijk; zo kan ze toch snuffelen want dat wil ik aan de leiband niet en die is trouwens ook veel te kort :).

Aan de leiband meelopen gebeurt hier vooral als we naar de bushalte lopen om de bus te nemen naar het bos ofzo; dan wil ik niet dat ze op weg daar naartoe snuffelt want dan mis ik zeker de bus :).

Xpencer loopt ook wel eens aan de leiband mee, maar hij snapt het maar niet dat hij echt naast me moet lopen en niet moet werken; hij blijft steeds iets voor me lopen (zoals in tuig) en werkt dan precies alsof hij zijn tuig aan heeft 8) . Hoeft niet maar wel mooi meegenomen natuurlijk.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1029
Lid geworden op: 24/02/12 19:24
Locatie: Elsloo
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor fieke » 29/08/13 09:30

Normaal als we gaan wandelen vind ik het niet zo erg als hij ergens even snuffelt. Soms wordt het me een beetje te gek en dan is het klaar en doorlopen. Dit gaat meestal ook wel goed. Als hij los loopt, maak ik er geen problemen van. Soms als hij aan de flex loopt, dan rent ineens een struik in, hier let ik onderweg wel op. Heb al een paar keer vastgezeten met de lijn. Dit heb ik hem wel aangeleerd dat als ik zeg opletten, om de boom. Dan loopt hij terug om de boom en kunnen we verder :D
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 29/08/13 09:31

corretje schreef:Wij wonen gelukkig ook vrij rustig en dicht bij het bos. Een paar straten door en daar kunnen ze dan los als ik naar het bos loop. Bij ons in het parkje is het wat anders. Omdat Kira niet zo veel meer meeloopt zijn dat vaak korte rondjes. Maar bij ons in het parkje komen veel honden en zijn er veel geurtjes. Ik loop regelmatig met mijn beide armen gestrekt. De ene naar voren en de andere naar achter of opzij :D Het leuke ervan is als er fietsers komen die daar niet mogen fietsen. Dan wordt het pad verspert. 8)



Wat herkenbaar, zo sta ik dus ook regelmatig :lol:

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 29/08/13 09:56

Vrij = vrij
Dan maak ik echt nergens een probleem van. Gewoon rondje in de wijk.. tja, doe ik ook niet echt moeilijk. Ik ben tenslotte HEM aan het uitlaten, ik loop er niet voor mijn lol. Natuurlijk zijn er wel wat regels, zoals niet trekken aan de lijn en zeker niet trekken naar een lekker ruikend plasje. En wat echt niet mag is teruglopen :D , we gaan vooruit. Soms vind het te lang duren en dan is het 'plasje' en dan gaan we weer door.

Als we ergens lopen waar ik niet wil dat hij stilstaat of plast hou ik de lijn dubbel. Voor hem is dat meteen een teken dat we niet gaan klooien :lol:
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 29/08/13 10:04

Aan de lijn is gewoon meelopen en mogen ze een plasje doen, snuffelen als ik het zeg.

Los mogen ze lekker snuffelen wat ze willen, als ze wat ver achter blijven of ik wil dat ze voor me blijven, dan zeg ik lopen en lopen ze weer vooruit.

Nu hoeven ze hier niet zo vaak aan de lijn, en zijn het dus meestal stukjes naar losloop stukken.
Maar in een stad ofzo vind ik het toch heel fijn als ze niet overal gaan lopen snuffelen en piesen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 29/08/13 10:21

Als Balou los is, mag ze haar eigen gang gaan, over het algemeen blijft ze toch vrij dicht bij ons.
Als ze aangelijnd is, mag ze af en toe best even snuffelen, zolang ze maar niet trekt en zolang het niet te lang duurt.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 29/08/13 10:28

-Marianne schreef:Als Balou los is, mag ze haar eigen gang gaan, over het algemeen blijft ze toch vrij dicht bij ons.
Als ze aangelijnd is, mag ze af en toe best even snuffelen, zolang ze maar niet trekt en zolang het niet te lang duurt.


Hier 't zelfde.
Vrij is vrij (maar wel luisteren als het nodig is).

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 29/08/13 10:50

toscak schreef: En wat echt niet mag is teruglopen :D , we gaan vooruit. Soms vind het te lang duren en dan is het 'plasje' en dan gaan we weer door.




Hoe herkenbaar is dit allemaal :lol:
Hier is ook niet veel verboden, maar terug lopen dus wel.
En het woord plasje kent Sam ook heel best :wink:


Terug naar “Gedrag”