Voor de eerste keer op de speelweide…

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Viggo & Inge
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 09/10/13 08:27
Locatie: Gent

Voor de eerste keer op de speelweide…

Ongelezen berichtdoor Viggo & Inge » 14/10/13 08:51

Tijdens het lezen op jullie forum hier, viel me eigenlijk vooral op dat Nederland blijkbaar veel “hondvriendelijker” is dan België.
Hier is het laten loslopen van een hond zo goed als overal verboden, dus op zich “misdadig”.
Nu meestal trek ik me hier niet echt veel van aan, wij wonen nogal landelijk dus velden, weiden en boerenpadjes genoeg om mijn Viggo, bruine labradorreu van 3.5 jaar, eens te laten loslopen. Zie ik andere wandelaars, fietsers of mensen met honden dan roep ik hem bij me en indien nodig lijn ik hem aan.
Soms mag hij ook wel eens spelen met een bevriende Labrador of Golden Retriever als we die toevallig eens tegenkomen en dan is het natuurlijk dikke fun :D maar dit valt maar weinig voor.
Onlangs kwam ik via via op de site van een hondenschool in de buurt waar een speelweide bij hoort, op zondag kunnen honden daar gaan spelen (er is een zwemvijvertje en wat heuveltjes) op een afgesloten domein met toezicht.
Vorige week mocht ik met Viggo gaan voor een eerste ontmoeting en intake. Hij mocht spelen met de Mechelse Herder van de trainer en dat ging heel vlotjes. De woorden van de trainer “Viggo is een leuke, sociale en heel enthousiaste hond, soms een beetje druk maar er zit niets van kwaad in.” Nu ja, dat wist ik ondertussen wel al…
Gisteren was onze eerste grote test, hij mocht samen met een 5-tal andere honden de speelweide op.
En toen begon het, één van die honden was een gecastreerde blonde labradormix en Viggo was niet bij die hond weg te slaan, hij wou er constant op rijden, die andere hond vond het niet echt leuk en toonde dit wel maar Viggo was niet onder de indruk en bleef maar op die reu springen… Hij had ook alleen maar aandacht voor die ene hond…Hij werd een aantal keer gecorrigeerd door de trainer maar vergat dit na een paar minuten en deed gewoon lustig verder…

Nu heb ik wel al gelezen dat dit zou komen omdat een gecastreerde reu anders ruikt, dat dit een teken van dominantie kan zijn maar dat dit ook een uiting van onzekerheid zou kunnen zijn…Het was dan ook zijn eerste keer daar.

Wat kan ik hier aan doen? Gaat hij na verloop van tijd leren om niet meer op die reu te gaan rijden? Zijn hier mensen die dit ook al gehad hebben? Tips & Tricks?
Ik wil volgende zondag graag terug naar de speelweide en zou het zonde vinden moest Viggo weer enkel oog hebben voor die ene reu en op die manier dus eigenlijk niet speelt met de andere honden.
Ik ben heel benieuwd of iemand hier raad weet, ervaringen en meningen zijn meer dan welkom!!

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 14/10/13 17:09

Er zijn drie opties:
- Of niet meer gaan
- Of niet toestaan (maar of het dan een leuk uitje wordt)
- Of vragen om een andere groep als dat mogelijk is

Wmb is het geen optie om het maar te laten gaan want dit houdt niet vanzelf op en is niet leuk voor Viggo, maar zeker niet voor het 'slachtoffer'.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 14/10/13 22:02

Hier 1 die op iedere hond wilde rijden die hij tegen kwam. Gek werd ik van hem.
Ik heb het hem nooit uit laten zoeken met de andere hond. De eerste keer heb ik hem 1x gewaarschuwd en daarna direct aan de lijn gedaan en heb ik hem een paar minuten aan de kant aan de lijn gehad, daarna mocht hij weer los. Deed hij het weer, zonder waarschuwing aan de lijn en naar huis. Dit heb ik 2x hoeven doen en nu is een "denk erom" voor hij wil gaan rijden al voldoende om hem te bedaren en de andere hond met rust te laten.

De waarschuwing krijgt hij trouwens voor hij aan het rijden is. Heel zijn houding veranderd dan en hij begint te piepen, oren naar achteren, staart omhoog. Dit zijn tekenen bij Basco dat hij ( als ik hem niet onderbreek ) gaat rijden.
Probeer dus het rijden voor te zijn! Kijk goed naar je hond en naar zijn houding dan zie je dat die veranderd voor hij erop wil duiken, op dat moment moet je al ingrijpen. Als hij al aan het rijden is ben je eigenlijk al te laat ( wat niet betekend dat je hem dan als nog zijn gang moet laten gaan! )

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 15/10/13 11:16

Normaal gaat Spirit niet rijden op reuen maar er is 1 gecastreerde reu waar hij dat wel bij wil doen. Dan is hij net zo opgewonden als bij een teefje. Spirit snapt er niets van dat ik het niet goed vind en die reu snauwt hem ook niet af.

Dus als ik die reu tegenkom dan lijn ik Spirit maar aan. Ik ben bang dat Viggo nu eenmaal "gevallen" is voor die bewuste reu. Maar wat zegt de trainer er dan van? Heb je die al om advies gevraagd?
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Viggo & Inge
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 09/10/13 08:27
Locatie: Gent

Ongelezen berichtdoor Viggo & Inge » 15/10/13 11:45

Ik hoop dit weekend eens met de trainer te kunnen praten hierover. Het was onze allereerste keer op de speelweide, een training in die hondenschool hebben we nog niet gedaan, maar dat ben ik wel van plan.
Het was vorige zondag echt heel koud, veel regen en wind en na een uur was ik zo goed als onderkoeld dus ben ik gelijk doorgegaan.

Het is tijdens het spelen ook niet de bedoeling dat de baasjes zelf gaan tussenkomen, de trainer doet dit...Ik heb me verschillende keren moeten inhouden om niet in te grijpen toen ik hem weer zag gaan naar die andere hond...

Ik hoop dat we deze zondag misschien in een andere groep gaan kunnen spelen.
De tip van hierboven om hem uit het spel te halen, even aan te lijnen en te laten wachten, lijkt me alvast het proberen waard. Misschien dat hij dit na enkele keren dan toch zal begrijpen...Ik ga het eens voorleggen aan de trainer maar ken hun manier van werken nog niet zo heel goed. Ik denk dat het de bedoeling is dat het de zondag enkel spelen is, op woensdag en zaterdag gaan de trainingen door.

Ik had een heel ambetant gevoel toen we zondag terug weg reden, ik had de indruk dat Viggo soms niet goed wist hoe hij moest reageren in die groep, hij is het ook niet echt gewoon om met zoveel honden te mogen spelen en af en toe zag ik hem zo twijfelen van "wat moet ik nu doen?"
Nu ja, het is de bedoeling dat het leuk is voor iedereen, en ik was niet echt happy vorig weekend. Viggo leek wel enthousiast maar dat is hij altijd...

Wat ik me afvraag, stel dat die ene hond er de volgende keer niet bij is, zou Viggo dan een andere zoeken om op te rijden? Zou hij werkelijk een "probleem" hebben of had die ene nou echt zo'n aantrekkingskracht?

Ik geef het nog een kans volgende zondag, ik heb een abonnement gekocht voor 10 beurten op de speelweide maar mag die beurten ook gebruiken voor training.
Als het de volgende keer weer fout loopt, ga ik eerst een paar trainingen volgen en dan later nog eens proberen.

We gaan ons best doen om dit gedrag eruit te krijgen, het verhaal van renate heeft me wel hoop gegeven dat dit mogelijk is.

Bedankt voor de reacties!

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 25/10/13 16:36

Ik vind het wel apart dat je niet zelf in mag grijpen. Het is jou hond. Ik zou niet willen dat een vreemde mijn hond gaat corrigeren. Dit doe alleen ik of de andere baas.

Ik zou het gewoon blijven proberen, misschien valt het kwartje op een gegeven moment bij viggo.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Viggo & Inge
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 09/10/13 08:27
Locatie: Gent

Ongelezen berichtdoor Viggo & Inge » 30/10/13 13:37

Inderdaad, het is wel wat bizar dat we zelf niet mogen ingrijpen maar langs de andere kant begrijp ik het ook wel.
Er zijn dikwijls 7 tot 9 honden aan het spelen en als elk baasje dan naar eigen goeddunken gaat tussenkomen, zou dit de sfeer niet echt ten goede komen...
Ik heb er niet echt veel problemen mee dat we dit niet mogen, ik heb wel vertrouwen in de trainer die weet wanneer het tussen 2 honden echt menens is...

We zijn ondertussen al een 2de keer geweest en toen was het stukken beter. Max, Viggo's slachtoffer, zat dit keer niet in onze groep. Ik had ook de indruk dat deze "nieuwe groep" Viggo een stuk beter lag en dat hij zich die 2de keer ook beter geamuseerd had.
Die keer had hij wel een gesteriliseerd teefje uitgekozen om achterna te gaan maar die kon dat altijd omzetten in spel dus bleef het voor de 2 wel leuk. Enkel na een 45 minuutjes werd het teefje wat moe en merkte ik dat Viggo nog wel wat overschot had...dus het laatste kwartier probeerde hij op het teefje te gaan rijden.
Nu komende zondag gaan we terug en ga ik eerst een uurtje met hem wandelen, in de hoop dat hij dan misschien wat meer moe is. Vorige keer was ik wel al eens met hem op pad geweest maar was dit ongeveer een halfuurtje en dan heeft hij nog veel te veel energie over eens hij op de speelweide is, waardoor hij dan wel zijn kans ziet en neemt...

Tja, een goeie conditie hebben is dus ook niet alles als blijkt dat de rest sneller moe is...

Wat wel grappig was vorige keer is dat het teefje die hij toen "uitkoos" ook een bruin labje is, en dat ze samen in de puppytraining hebben gezeten. Het baasje herkende mij en vroeg "was jij niet diegene wiens mouwen altijd kapotgebeten waren door jouw hondje?" Juist ja, dat was ik bijna vergeten, al die gaten in mijn mouwen toen Viggo pup was :)


Terug naar “Gedrag”