wagenziek

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
goeivrouwke
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 10/06/13 15:58
Locatie: eindhoven

wagenziek

Ongelezen berichtdoor goeivrouwke » 01/11/13 13:57

hai hai,

onze bruce (22weken)heeft erg last van wagenziekte...zogauw we richting de auto gaan gaat de rem eral op.
we gaan altijd iets leuks doen als we met de auto gaan, naar het bos..het water...de cursus, dus daar ligt het nie aan.
in eerste instantie heb ik hm in de kofferbak gedaan...gerum en hij kwijlde z'n eigen helemaal onder.
misschien gaat het over als ik hm naar buiten laat kijken...dus autogordel gekocht en op de bijrijdersstoel...helaas bleef hetzelfde.
straks even naar de automaterialenzaak en zo'n rubber van de auto naar het wegdek halen, misschien helpt dat.
wat doen jullie aan jullie honden als ze wagenziek zijn?
onze bruce krijgt 2 uur van te voren eten, dus zit niet met een volle maag in de auto
ik rij erg voorzichtig met bruce langs me
doe de raam een stukje open
en bruce heeft geen trauma opgelopen met autorijden.

ik lees op internet dat ik hm daarin kan trainen of tabletjes.
ik ga eerst het trainen proberen...
maar ik dacht misschien hebben jullie nog goeie tips...overgeven hoeft hij niet, maar gerum je ziet dat hij niet happy is en kwijlt al zogauw hij in de auto zit.
heb ook overwogen om dan maar niet meer met de auto te gaan, maar hij vind de dingen die we gaan doen met de auto bijv het bos helemaal het einde...en er naar toe lopen is voor bruce nog echt te ver.

alle tips zijn van harte welkom, vind dit zo zielig

floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 287
Lid geworden op: 10/08/10 06:44
Locatie: Beilen

Ongelezen berichtdoor floor » 01/11/13 15:46

Heb je al advies gevraagd aan de da?
Ga eens met hem in de auto zitten, niet starten, doe dit een aantal keren.Gaat dit goed, ga je een stapje verder. Auto starten en verder niets. Doe dit een week zo. De hond moet vertrouwen hebben dat alles goed gaat. Hij is nog jong en moet nog veel leren.

Wanneer Tosca bij mij in de auto meegaat, piept ze een tijdje. Vaak negeer ik dit. Na een tijdje houd het op, echter na een tien minuten, begint ze weer tot ik bij de bestemming ben.
Is inderdaad iets anders maar niet prettig.
Het gekke is, wanneer Floor mee in de auto gaat, hoor je haar af en toe even.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 01/11/13 15:54

Wij hebben Gio vanaf dag 1 bijna elke dag in de auto meegenomen en hij is gelukkig nooit wagenziek geweest en vond het eigenlijk wel prima. Nu hoor je hem meestal snurken. dus ervaring heb ik niet

maar misschien dat je de tip van Floor kan toepassen met wat lekkers erbij geven in het begin? Dus als de auto gewoon stilstaat een lekker koekje of kluifje zodat de aandacht ook niet bij de auto is maar bij het eten
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

goeivrouwke
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 10/06/13 15:58
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor goeivrouwke » 01/11/13 16:08

Bruce begint meteen als hij in de auto komt met kwijlen...iets lekkers wil hij dan echt niet, zo misselijk is hij...maar ik ga oefenen met die training, mocht dat nie helpen dan in overleg met de DA...

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 01/11/13 16:09

begint het in de auto? of bij de/een auto? en als het dat laatste is, is het dan ook als je bij een willekeurige auto staat of echt alleen bij jullie auto?
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 01/11/13 21:23

Misschien eerst oefenen zonder te gaan rijden. Ga met hem in de auto zitten, wacht tot hij rustig word, belonen en uit de auto. Dat langzaam aan opbouw tot het daadwerkelijk auto rijden. Als hij al begint te kwijlen voor het rijden vind hij het dus ook eng.
Ik zou dus rustig opbouwen en even nog geen auto rijden met hem. Maak de auto eerst leuk voor hem.

KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 21/02/12 11:23

Ongelezen berichtdoor KimenBart » 02/11/13 07:34

Hoi!

Mijn vorige hond was ook wagenziek. Erg zielig voor het beestje :? .
Als ie echt wagenziek is, dan heeft oefenen weinig zin hoor. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik gebruikte tabletjes tegen wagenziekte, dat hielp goed.
Volgens mij is het net als bij mensen, je bent wagenziek of niet. Daar helpt oefenen ook niet bij :)

Gebruikersavatar
Mariska
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 72
Lid geworden op: 08/08/13 21:26
Locatie: Scharnegoutum

Ongelezen berichtdoor Mariska » 02/11/13 10:38

Bowie was ook wagenziek in het begin en daardoor wilde hij geen stap meer in de buurt zetten van de auto. Hij bleef er minstens twee meter vanaf, altijd. Anders ging de rem er vol op. Ik heb eerst een week iedere dag geoefend om naar de auto te gaan. Iets lekkers mee, stukje ham ofzo dat hij anders niet krijgt, en hem zo dichter bij de auto zonder verder iets te doen. Dat steeds verder uitgebouwd zonder nog echt te rijden.
Als je hond ook echt wagenziek is zou ik inderdaad ook zo'n tabletje proberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 03/11/13 12:32

Danouk was in het begin ook wagenziek. Zij gaf dan ook over, maar pas na 30 minuten rijden ongeveer.

Zij had gelukkig verder geen angst ontwikkeld voor de auto. Wat bij ons goed hielp, dat was in de auto in de bench en dan een deken over de bench heen (wel zorgen voor voldoende frisse lucht ;-)). Op die manier kon ze niet naar buiten kijken en zag ook niets voorbij flitsen. Het zien van de dingen die voorbij flitsen schijnt juist wagenziekte te kunnen veroorzaken/verergeren. En daarnaast tot 1,5 uur voor het in de auto gaan niets eten en drinken. Danouk is er vanzelf overheen gegroeid, gelukkig!

Voor eventuele angst zou ik inderdaad ook gaan trainen. Eerst richting de auto, zonder iets met de auto te doen. Pas als dat goed gaat, de deur open doen en dat iedere keer met stapjes uitbreiden.

Succes!
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

goeivrouwke
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 10/06/13 15:58
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor goeivrouwke » 15/12/13 19:52

ben er nu achter gekomen dat het aan mijn auto (chevrolet spark) ligt...van de week hadden mijn man en ik van auto (Mercedes automaat) gerolen ivm mijn zweepslag en meneertje had nergens last van, nog gin druppel :( dus nou maar af en toe ruilen van auto...


Terug naar “Gedrag”