'Grommen' naar een andere hond

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

'Grommen' naar een andere hond

Ongelezen berichtdoor nicole » 18/12/13 09:07

Vanmorgen tijdens het uitlaten zag ik vanuit mijn ooghoeken een vrouw met 2 kinderen en een (in mijn ogen) jong volwassen lab aankomen.
Indy was nog even bezig met zijn 'ding' in de bosjes, die had niks door.
De andere vrouw had moeite om haar hond strak te houden, want haar hond was zo enthousiast dat ie graag naar Indy wilde.
Omdat ik voorzag dat Indy hetzelfde zou reageren, aangezien hij ook altijd blind van enthousiasme wordt, hield ik de riem kort.
Die mevrouw en ik moesten allebei lachen omdat we dat enthousiasme allebei herkenden, maar op het moment dat hij hond binnen Indy's bereik komt, begint Indy te brommen. Grommen zou ik het niet willen noemen, maar toch......
De vrouw schrok en trok haar hond gelijk weg en zei: "o dat is dus helemaal niet zo'n leukerd...."
Ik was echt verbaasd over Indy's reactie, die er ook nog een paar keer flink achteraan blafte, want dat heeft hij echt nog nooit gedaan en dat zei ik ook tegen die vrouw. (ik gaf indy overigens gelijk het commando om te gaan zitten, want hij ook gelijk deed).
Wat gek zei die mevrouw, want mijn hond is helemaal niet dominant. Nee, Indy ook niet......

Waar zou dit vandaan komen?
Zit hij in de fase dat hij doorheeft dat een andere hond 'zwakker' is en dat hij dan wil domineren?
Moet je het gelijk corrigeren als hij zich zo gedraagt (wat ik wel deed) of moet je het de honden zelf laten 'uitzoeken' en niet ingrijpen?
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 18/12/13 11:10

Sowieso is het niet handig om honden aan een lijn bij elkaar te laten, helemaal niet als ze ook nog heel kort gehouden worden, Je bouwt dan al spanning op :wink:

Ik zou het ze zeker niet zelf laten uitzoeken ! Maar gewoon afstand houden van andere honden aan de lijn en de aandacht van Indy bij jezelf houden, zo voorkom je conflicten.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 18/12/13 11:18

Indy begint volwassen te worden en zijn hormonen maken dat hij dan stoerder gaat doen. Zo ging dat tenminste wel bij Spirit.

Maar er geen probleem van en probeer hem op een leuke manier af te leiden.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 18/12/13 12:12

-kim- schreef:Sowieso is het niet handig om honden aan een lijn bij elkaar te laten, helemaal niet als ze ook nog heel kort gehouden worden, Je bouwt dan al spanning op :wink:

Ik zou het ze zeker niet zelf laten uitzoeken ! Maar gewoon afstand houden van andere honden aan de lijn en de aandacht van Indy bij jezelf houden, zo voorkom je conflicten.


ik probeer tijdens het uitlaten ook zoveel mogelijk direct contact met andere honden te vermijden. Als ik ze zie aankomen, dan neem ik meestal net een ander paadje of een andere afslag. maar in dit geval zat Indy te poepen in de bosjes en deze mensen kwamen ons tegemoet. En aangezien de stoep niet veel breder was dan 1,5 meter, moesten ze wel langs elkaar en was contact onvermijdelijk!

Wel grappig trouwens dat je dat zegt: afstand houden van andere honden aan de lijn.
Ik heb namelijk op straat altijd het idee dat andere hondeneigenaren mij maar een aansteller vinden omdat ik altijd contact probeer te vermijden. "Hij doet niks hoor, hij wil alleen maar snuffelen". Ja dat snap ik, maar als uw hond laat snuffelen, heb ik mijn hond niet meer onder controle.........
Vaak vinden mensen dat een rare reactie.
"Dan moet je zorgen dat je je hond in bedwang hebt" hoor ik dan wel eens.
Ja ook dat klopt, en daarom hou ik ook afstand, want hij moet dat nog leren :wink: Eerst maar zorgen dat hij goed onder appel staat ZONDER andere bliksemafleiders in de buurt hihihi
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 18/12/13 13:10

Wat een overdreven reactie van die vrouw. Grommen is helemaal niet erg hè, het is slechts een waarschuwing die je nooit op de een of andere manier af mag leren. Dit was een lastige situatie omdat je geen ruimte had maar voortaan voorkomen idd dat Indy het nodig vindt om te gaan grommen. Goed dat je hem hebt laten zitten zodat de aandacht weer naar jou gaat :klasse:.

Ik herken dat andere mensen hun hond graag laten snuffelen. Dat zijn dan met name mensen met kleinere honden die nog nooit van hondentraining hebben gehoord geloof ik.. Ik vind het altijd behoorlijk frustrerend als ik weer een hondenprofessor tegenkom haha ondanks dat ik best weet hoe het zit :wink:
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 18/12/13 13:24

hahaha, ja inderdaad. Met name kleine hondjes! En daar kijkt Indy dan weer niet naar. Die kleine keffertjes komen al blaffend op hem af en dan draait ie zich gewoon om alsof hij niks hoort of ziet.
En die mensen van die kleine hondjes snap ik ook wel; die hebben geen 35 kilo aan de riem hangen die ze in bedwang moeten houden 8)

Gelukkig zijn er ook wel heel veel mensen die het WEL snappen, trouwens!
Maar laatst had ik ook zo'n rare reactie. Hier in de buurt loopt een man met een boxer. Vrijwel altijd los. En honden die los lopen zijn mogelijk een nog grotere uitdaging voor Indy. Dus die ontwijk ik, wil ik mijn arm IN de kom houden......
Zo ook die ene dag. Ik nam een andere afslag op het pad zodat ik Indy's aandacht bij mij kon houden en niet op de loslopende hond. Zegt die man tegen zijn hond: O kom maar hier, ik geloof dat mevrouw ons niet moet......
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 18/12/13 16:22

nicole schreef:
-kim- schreef:Sowieso is het niet handig om honden aan een lijn bij elkaar te laten, helemaal niet als ze ook nog heel kort gehouden worden, Je bouwt dan al spanning op :wink:

Ik zou het ze zeker niet zelf laten uitzoeken ! Maar gewoon afstand houden van andere honden aan de lijn en de aandacht van Indy bij jezelf houden, zo voorkom je conflicten.


ik probeer tijdens het uitlaten ook zoveel mogelijk direct contact met andere honden te vermijden. Als ik ze zie aankomen, dan neem ik meestal net een ander paadje of een andere afslag. maar in dit geval zat Indy te poepen in de bosjes en deze mensen kwamen ons tegemoet. En aangezien de stoep niet veel breder was dan 1,5 meter, moesten ze wel langs elkaar en was contact onvermijdelijk!

Wel grappig trouwens dat je dat zegt: afstand houden van andere honden aan de lijn.
Ik heb namelijk op straat altijd het idee dat andere hondeneigenaren mij maar een aansteller vinden omdat ik altijd contact probeer te vermijden. "Hij doet niks hoor, hij wil alleen maar snuffelen". Ja dat snap ik, maar als uw hond laat snuffelen, heb ik mijn hond niet meer onder controle.........
Vaak vinden mensen dat een rare reactie.
"Dan moet je zorgen dat je je hond in bedwang hebt" hoor ik dan wel eens.
Ja ook dat klopt, en daarom hou ik ook afstand, want hij moet dat nog leren :wink: Eerst maar zorgen dat hij goed onder appel staat ZONDER andere bliksemafleiders in de buurt hihihi


Ik krijg ook vaak rare reacties, maar daar reageer ik niet eens op. Sommige mensen menen het nu eenmaal beter te weten :D

Moet je eens horen wat ik nu met JC voor een belachelijke reacties krijg omdat ze niet geaaid mag worden en ze niet met andere honden mag spelen :twisted:

En dat komt vast helemaal goed met Indy !
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 18/12/13 16:54

nicole schreef:hahaha, ja inderdaad. Met name kleine hondjes! En daar kijkt Indy dan weer niet naar. Die kleine keffertjes komen al blaffend op hem af en dan draait ie zich gewoon om alsof hij niks hoort of ziet.
En die mensen van die kleine hondjes snap ik ook wel; die hebben geen 35 kilo aan de riem hangen die ze in bedwang moeten houden 8)

Gelukkig zijn er ook wel heel veel mensen die het WEL snappen, trouwens!
Maar laatst had ik ook zo'n rare reactie. Hier in de buurt loopt een man met een boxer. Vrijwel altijd los. En honden die los lopen zijn mogelijk een nog grotere uitdaging voor Indy. Dus die ontwijk ik, wil ik mijn arm IN de kom houden......
Zo ook die ene dag. Ik nam een andere afslag op het pad zodat ik Indy's aandacht bij mij kon houden en niet op de loslopende hond. Zegt die man tegen zijn hond: O kom maar hier, ik geloof dat mevrouw ons niet moet......


Hahaha.....leuk he. Ik herken het :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 18/12/13 18:33

Ik ben verleden week na de puppyles enthousiast kennis gaan maken met een ander labbaasje. Ik dacht ook dat de honden blij zouden zijn om een soortgenoot te zien, maar binnen een seconde zat de ander boven op Lenka. Dat was even schrikken. De trainster kwam naar ons en zei dat die andere (ongeveer 8 maand) dat jonge puppie enthousiasme nu al niet meer pikte. Dus misschien ook zoiets???
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 18/12/13 18:49

Kelsey en Lenka schreef:Ik ben verleden week na de puppyles enthousiast kennis gaan maken met een ander labbaasje. Ik dacht ook dat de honden blij zouden zijn om een soortgenoot te zien, maar binnen een seconde zat de ander boven op Lenka. Dat was even schrikken. De trainster kwam naar ons en zei dat die andere (ongeveer 8 maand) dat jonge puppie enthousiasme nu al niet meer pikte. Dus misschien ook zoiets???


Dat probleem heb ik gehad toen ik met mijn oudere herplaatser op cursus ging. Als iemand te dicht bij kwamen met zijn of haar pup met hun enthousiaste gedrag meende Kismo dat te moeten corrigeren, niet fysiek maar wel met grommen. Ik bleef altijd op een afstandje van iedereen met hem (min. 2 meter). Dit gebeurt trouwens alleen aan de riem, in het bos tussen loslopende jonge honden is het enkel spelen en is hij zo niet speelser dan de pup. Het is wat Kim zegt, honden aan de lijn en dicht bij elkaar zorgt voor spanning, positief of negatief.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 18/12/13 19:04

Mogelijk komt het ook door de levensfase van de andere hond. Keo heeft ook de neiging om jong volwassen honden even te laten horen dat hij wel ouder en wijzer is :wink:
Ik merkte bij hem op die leeftijd ook dat hij ineens vaker op zijn plaats werd gezet.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 18/12/13 19:25

esmoezie schreef:Mogelijk komt het ook door de levensfase van de andere hond.


Klopt, dat zei de trainster ook en ik heb het ook met haar erover gehad. De ene volwassen hond doet het wel en de ander niet dus het ligt ook in het karakter. Het is niet negatief. Kismo doet het thuis ook als we enthousiast praten of te hard, te lang lachen of schreeuwen schudt hij zijn knuffel door elkaar of gaat hij blaffen. Als het druk wordt op de een of andere manier dan pikt hij dat op en vindt het nodig om te zeggen 'ophouden!'.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Gedrag”