Chemische castratie

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Sas14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 44
Lid geworden op: 14/08/12 16:16
Locatie: Groningen

Chemische castratie

Ongelezen berichtdoor Sas14 » 23/12/13 10:29

De afgelopen maanden is Meda twee keer gegrepen door een ongecastreerde reu tijdens het wandelen in losloopgebied.

De eerste keer was in september, we kwamen twee Amerikaanse bulldogs tegen waarvan de een probeerde Meda te berijden, Meda gromde en prompt dook de andere hond op Meda en beet zich vast in zijn nek achter zijn oor. De minuten die daarop volgden waren vreselijk maar gelukkig hebben we die hond van Meda af kunnen trekken. Op het oog leek er niet veel schade maar thuis gekomen en toen ik zijn vacht aan het wegknippen was zaten er toch 5 wonden die later nog zijn gaan ontsteken. De weken na dit voorval leek Meda meer op zijn qui-vive en gromde soms als honden nog op een afstandje waren, het waren wel altijd honden die vrij aanwezig waren. Nu lijkt dit allemaal wel weer goed te gaan, contact met grote imponerende reuen vindt hij nog altijd wel heel spannend.

Afgelopen zaterdag ging ik samen met een vriendin en haar hond mee met een georganiseerde losloopwandeling in een groot natuurgebied. Voor de wandeling waren alle honden aangelijnd en was er een Rottweiler die gromde vanaf twee meter afstand, Meda gromde terug en dat was dat.
De wandeling was geweldig, de honden speelden en renden om ons heen. Meda was wel heel geïnteresseerd in een Golden (reu) en volgde de hond veel en probeerde daar twee keer op te springen, dit corrigeerde de hond zelf.
Na een half uur lopen komt de Rottweiler ineens van achter uit de groep naar voren rennen met een hele duidelijke houding, hele lichaam naar voren, oren naar voren en direct ruzie zoekend met de Golden retriever, daar ontstond een gevecht en beide honden stond recht tegen elkaar op. Meda liep daar in de buurt en ik riep hem, geen reactie. Op de een of andere manier liet de Rotweiler de Golden voor wat het was en dook ineens vanuit het niets van achter op Meda een beet hem in het gebied rond zijn anus. Er leek op dat moment geen aanleiding en er is ook geen zichtbaar uitdagen o.i.d. geweest.
Meda jankte en met moeite konden we de Rottweiler vastgrijpen en aanlijnen, deze hing al hijgend en grommend in de lijn.
ik heb direct het gebied rond zijn anus gecontroleerd en daar leek een huidflap los te hangen. We zijn direct doorgegaan naar de dierenarts waar Meda geopereerd is. Zijn uitwendige sluitspier is beschadigd maar gelukkig naar buiten toe uitgescheurd en zijn inwendige sluitspier lijkt gelukkig intact. Wel is er van binnen weefsel van elkaar gescheurd (de DA vertelde zijn pincet daar helemaal omhoog te kunnen duwen). Er zitten veel hechtingen in en een drain, pijnstillers en twee soorten anti biotica voor de komende dagen.
Achteraf begreep ik dat de eigenaar van de Rottweiler de hond een hele tijd aan de lijn had gehad, vandaar dat we de hond nog niet eerder had gezien tijdens de wandeling zelf. Ik begreep ook dat deze man meerdere honden heeft, allemaal Rottweilers en een aantal daarvan voor de bewaking van zijn bedrijf gebruikt en een aantal als huisdier in huis.

Na dit lange verhaal komt eigenlijk nu pas mijn vraag: Ik denk er over Meda chemisch te laten castreren om te kijken of andere honden (ongecastreerde reuen) anders op hem reageren en ik deze aanvallen voor kan zijn. Hoe denken jullie hier over?

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 23/12/13 11:17

zou ik nooit doen, je hebt kans dat ie gecastreerd helemaal de pineut is met reuen die hem willen berijden ofzo, en als ie dat niet pikt (wat ik me goed kan voorstellen, aangezien ie nu ook 2 rotervaringen heeft gehad) heb je misschien helemaal veel gevechten.

Ik zou eerder zijn hondenvrienden wat meer uitzoeken. Hem bij je houden als je twijfels hebt over hoe het contact gaat verlopen en lekker gaan lopen met vriendjes die hem wel leuk vinden en waar het goed mee gaat. Het is nou eenmaal zo dat veel ongecastreerde reuen niet zo goed omgaan met sexegenoten, zeker andere rassen dan de labrador.
Je hebt wel 2 keer pech gehad trouwens, bah :( 2 keer mot en 2 keer schade.. Hoe gaat het nu met Meda?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Sas14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 44
Lid geworden op: 14/08/12 16:16
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Sas14 » 23/12/13 11:27

Tja, zo kun je het ook bekijken inderdaad. Meda kan nu soms ook al heel onderdanig zijn.
Maar als ik in een losloopgebied met hem ga lopen kan ik op afstand niet zien met welke hond het wel goed zal gaan en met welke niet, hoe pak ik dit aan?
Ik wil hem absoluut niet heel spastisch aanlijnen elke keer als er een andere hond aankomt, omdat het plezier van de wandeling dan een stuk afneemt en Meda denk ik heel goed in de gaten heeft dat ik anders reageer en hij hier weer op reageert.

Op dit moment ligt hij bij mijn voeten te slapen, 's nachts is hij nog wat onrustig omdat hij het niet fijn vindt met een kap op te slapen. Hij kan net wel/net niet bij de wond dus dat is een beetje lastig. Ik heb vandaag en morgen vrij genomen zodat ik alles in de gaten kan houden. Het is niet de bedoeling dat hij aan de drain gaat trekken of sleetje gaat rijden :-) door de woonkamer en zo de wond opentrekt.
Ik hoop heel erg dat de wond niet zal gaan ontsteken en het poepen goed blijft gaan.
:blondkopje: Meda (Iron Achter 't Dijkje) 24-02-2012

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 23/12/13 11:37

Zo'n georganiseerde losloopwandeling is prachtig, maar je weet nooit wie of wat er op af komt, het lijkt ons ook wel leuk om dat eens met Bruce en Noah te doen, met Noah geen probleem maar Bruce verbeeld zich dat hij Schwarzenegger is en ik denk dat er trammelant van komt.


Wat het castreren betreft, ben het met Sbientje eens ,zou het ook niet doen, beterschap met Meda
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1634
Lid geworden op: 03/11/11 18:32
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Lars en Daniëlle » 23/12/13 12:09

Ik sluit me bij Sabine aan.

Ik herken je verhaal heel erg, het is net alsof je Meda door Castro kan vervangen.
Wat me wel opvalt is dat het altijd de "bink" hondjes zijn. Bij Castro is het ook een Amerikaanse Bulldog geweest die hem gegrepen heeft. Sindsdien is Cas ook niet erg gediend van stoere (ongecastreerde)reuen. Als ze te dichtbij komen gaat hij grommen en zijn haar gaat overeind (en sorry maar het is altijd bij de staffords en dog achtigen, bij de minder pittige rassen heeft hij het veel minder).
Geen haar op mijn hoofd die hem daarom gaat castreren. Wij lopen op heel veel verschillende plekken en dat gaat eigenlijk altijd goed. Mijn ervaring is als je rustig doorloopt is er niets aan de hand. Vertrouw je het niet? Meda aanlijnen en een straatje omlopen. Niet blijven "hangen" als je het niet vertrouwt.
Ik merk aan Castro dat hij het vervelend vind (vooral in het park waar hij is gebeten) als ik blijf staan om een praatje te maken en er is een pittige andere reu bij. Zodra ik alleen of samen met de ander ga lopen is er niks aan de hand. Dan kan hij zijn eigen weg gaan. Dat doe ik nu dus ook, ik laat me niet meer overhalen om te blijven staan voor een kletspraatje. (Ik zou persoonlijk ook nooit met een georganiseerde wandeling mee gaan, mij teveel onbekende honden op een kluitje. Ik ga graag wandelen met de honden die we kennen en nieuwe vrienden maken kan altijd tijdens een wandeling)

Wat ik wel gemerkt heb is dat Castro na het incident echt geen enkele ongecastreerde reu meer pruimde. Dat vond ik wel heel erg vervelend.
Nadat hij een aantal keren netjes gecorrigeerd is door wat reuen is dat minder geworden.
Dat hij dan denkt "oh ja niet iedere andere reu is een eikel :D ). Daarmee bedoel ik dat de andere reu door even over hem heen te gaan staan of een grom te geven laat merken dat Castro echt niet gelijk zijn haar overeind hoeft te zetten. Dat werkt wel goed maar alleen bij honden die weten hoe ze moeten corrigeren en niet gelijk beginnen te bijten.

Sorry wel een enorme respons op je verhaal. Maar lang verhaal kort. Meda niet castreren om deze reden. Lekker ontspannen blijven lopen het zijn twee hele vervelende incidenten maar dat wil niet zeggen dat Meda gelijk met iedereen ruzie krijgt. En doorlopen, zodra je aan Meda merkt dat het wel leuk is (en dat merk je echt gauw genoeg) kan je altijd blijven staan om ze te laten spelen.

Sterkte met het herstel echt heel waardeloos als je lieverd de dupe is :(

Gebruikersavatar
Sas14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 44
Lid geworden op: 14/08/12 16:16
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Sas14 » 23/12/13 12:29

Wat fijn al deze reacties, en dat het herkenbaar is!
Super zo'n uitgebreide reactie, daar kan ik zeker wat mee, dank!

Het lijkt wel alsof juist de wat meer pittige rassen niet gecastreerd zijn....

Vanochtend kwam ik een Boerboel tegen die een paar weken geleden ook ineens op Meda dook terwijl hij met een Collie aan het spelen/snuffelen was. Ik ben vanochtend inderdaad doorgelopen wat werkte, die Boerboel bleef nog een tijdje staan nastaren maar het voelde wel oké.

De georganiseerde wandelingen komen nu wel in een heel ander daglicht te staan bij mij....
:blondkopje: Meda (Iron Achter 't Dijkje) 24-02-2012

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 23/12/13 14:22

Wat een ontzettende rotervaringen voor Meda zeg :(

Ook ik zal je castratie afraden, en al helemaal voor een ander
Hier is Daan gecastreerd ivm medische redenen en word heel soms ook bereden (meestal is Kay de pineut)
Daan is een neutrale hond, en kan over eigenlijk met elke hond overweg
Toch werd die laatst flink gegrepen door een herder -> Ze snuffelde wat, herder wilde rijden, Daan snauwde keurig van zich af, herder werd pissig en pakte Daan :roll:
Ik ben een week daarna direct met een sociale herder gaan lopen, om Daan dit incident te doen vergeten en geen anti tegen herders op te laten bouwen
Ergens ben ik ook wel bang dat Daan een keer terug zal vechten als hij gegrepen zal worden, wat ik overigens volledig snap, maar geen zin in heb
Vandaar dat ik gelijk geprobeerd heb dit voorval te laten vergeten

Misschien dat je een sociale rotweiler kent waarmee je (als Meda genezen is) misschien een keer mee kan wandelen ?
Ik heb bij Daan gezien dat er in het begin even een twijfel was van, hmmm wat moet ik hiermee, maar na een paar seconden was dat weg en hebben ze samen de wandeling van hun leven gehad met rennen/spelen en gewoon zelf wandelen

Ik ga tegenwoordig ook nooit meer mee met forum wandelingen waarbij ik de helft niet ken
In het verleden wel eens gedaan, maar Kay werd zovaak bereden (en eigenaren die daar niets aan doen) dat Kay en ik er totaal geen lol aan konden beleven.
8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 23/12/13 14:28

Lars en Daniëlle schreef:Wat me wel opvalt is dat het altijd de "bink" hondjes zijn.


Als ik een gemiddelde maak van wat voor honden Kay hebben "lastig " gevallen (ok, dat is puur en alleen het klemmen en rijden en geen vechtpartij, maar toch) is het voor 90% een labrador ....
En als ik dan kijk naar de hond heeft het niets met "bink" te maken, maar meer met de betrokkenheid van de eigenaar met de hond (vaak zijn het eigenaren die het wel ok vinden, meer interesse in hun telefoon hebben en/of totaal geen idee hebben wat voor taal hun hond spreekt en daar dus ook niet op in kunnen spelen)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 23/12/13 18:36

mischien is het rasgebonden Monique?
want hier wel een zeer betrokken baas zonder telefoon,maar wel een gecastreerde reu die iedere gelegenheid te baad zal nemen om te klemmen en te rijden :roll:
dus bij iedere onbekende hond gaat Roef aan de riem en als de signalen goed zijn mag Roef los en anders pech voor hem! :D

voor TO,ik denk ook dat castratie het probleem niet zal verhelpen.
ik ben ook geen fan van grote groepswandelingen.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1634
Lid geworden op: 03/11/11 18:32
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Lars en Daniëlle » 23/12/13 21:59

Kay schreef:
Lars en Daniëlle schreef:Wat me wel opvalt is dat het altijd de "bink" hondjes zijn.


Als ik een gemiddelde maak van wat voor honden Kay hebben "lastig " gevallen (ok, dat is puur en alleen het klemmen en rijden en geen vechtpartij, maar toch) is het voor 90% een labrador ....
En als ik dan kijk naar de hond heeft het niets met "bink" te maken, maar meer met de betrokkenheid van de eigenaar met de hond (vaak zijn het eigenaren die het wel ok vinden, meer interesse in hun telefoon hebben en/of totaal geen idee hebben wat voor taal hun hond spreekt en daar dus ook niet op in kunnen spelen)


Zal dat niet te maken kunnen hebben dat Kay gecastreerd is Monique (toch?) Dat het door de castratie komt dat ze Daan en Kay willen berijden? Dat ze anders/lekker ruiken? Castro was vorig jaar ook niet weg te slaan bij jouw mannen :oops: ) maar dat was gelukkig echt een puberale fase waarbij ik hoop dat ik je adviezen wel ter harte heb genomen en niet met mijn telefoontje heb gespeeld "wink"

Castro is niet gecastreerd dat match niet altijd met andere niet gecastreerde reuen en dan valt het me inderdaad op dat het vaak de stoerdere rassen zijn waar het dan niet mee klikt. Kan misschien ook zijn door het incident met die bulldog dat hij dat dan associeert?

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 23/12/13 22:35

Wat bedoel je precies met rasgebonden Miranda ? Dat ze liever hun eigen soort bereiden of iets ? (ik heb even een blond momentje :D )

En Daniëlle, Kay werd voor zijn castratie ook al bereden door honden, dat is gewoon een soft ei wat veel honden zien als uitnodiging om te rijden helaas
Na de castratie is het wel erger geworden, maar het kwam bij Kay dus ook al voor voor zijn castratie

Daan is zo goed als nooit bereden (gezien Kay er altijd bij is :D ) maar mocht een reu het in zijn hoofd halen snauwt Daan wel van zich af, alleen met de herder ging dat dus niet helemaal goed

En ik doelde niet op Castro hoor ! Ik zag toch hoeveel jullie deden aan het gedrag, heb die hele wandeling geen mobiel gezien :wink:
Doelde meer op de "grote" labradorwandelingen die hier vroeger nog wel eens georganiseerd werden
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 24/12/13 08:07

Nee, ik zou jouw hond niet castreren vanwege jouw verhaal en de twee incidenten.

Wat wel belangrijk is om te beseffen, is dat (sommige) reuen nu eenmaal niet zo gemakkelijk omgaan met andere reuen. Ik zal niet snel in een grote onbekende groep met allemaal reuen gaan lopen, want de kans dat het escaleert is zeer aanwezig (overigens valt overdreven rijgedrag en zwaan-kleef-aan spelen op (gecastreerde) reuen/teven voor mij ook onder escalatie). Daarnaast zorg ik er altijd voor dat ik mijn reu bij me heb als ik een onbekende hond tegen kom. Ben ik er vlakbij, dan mogen ze best even snuffelen als ze dat willen, maar zie ik een hoge houding bij 1 van de twee of verstarren oid, dan pak ik mijn reu gelijk mee en wacht niet af tot het fout gaat. Hoewel het fijn zou zijn als andere eigenaren ook zo zouden handelen, gebeurt dat helaas niet altijd, maar doordat ik mijn reu bij me houd, sta ik er wel direct met mijn neus bovenop 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 24/12/13 11:20

Lupos schreef:Nee, ik zou jouw hond niet castreren vanwege jouw verhaal en de twee incidenten.

Wat wel belangrijk is om te beseffen, is dat (sommige) reuen nu eenmaal niet zo gemakkelijk omgaan met andere reuen. Ik zal niet snel in een grote onbekende groep met allemaal reuen gaan lopen, want de kans dat het escaleert is zeer aanwezig (overigens valt overdreven rijgedrag en zwaan-kleef-aan spelen op (gecastreerde) reuen/teven voor mij ook onder escalatie). Daarnaast zorg ik er altijd voor dat ik mijn reu bij me heb als ik een onbekende hond tegen kom. Ben ik er vlakbij, dan mogen ze best even snuffelen als ze dat willen, maar zie ik een hoge houding bij 1 van de twee of verstarren oid, dan pak ik mijn reu gelijk mee en wacht niet af tot het fout gaat. Hoewel het fijn zou zijn als andere eigenaren ook zo zouden handelen, gebeurt dat helaas niet altijd, maar doordat ik mijn reu bij me houd, sta ik er wel direct met mijn neus bovenop 8)


helemaal mee eens!
het is soms niet zo leuk te moeten toe geven dat je hond vervelend gedrag vertoond,maar je neemt wel je verantwoordelijkheid als eigenaar.

en intensief rijden is voor alle partijen str*ndvervelend :oops: :roll:
gelukkig is het na Roef`s castratie stukken minder geworden,maar hij zal iedere gelegenheid grijpen om een onzekere hond te berijden of het nu een teef,reu of gecastreerde reu is maakt dan niet uit.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Sas14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 44
Lid geworden op: 14/08/12 16:16
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Sas14 » 24/12/13 11:22

Zou je de hond aanlijnen als hij dit zwaan kleef aan gedrag laat zien?
Meda doet dat namelijk heel sporadisch, ik hoopte dat de andere hond dit zelf zou corrigeren. Is dit een reële gedachte?
Ik ben altijd in twijfel, wanneer 'corrigeer' je als eigenaar en wanneer kunnen honden dit samen oplossen?

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 24/12/13 11:47

ik heb geen reu, maar als ik Pom's gedrag irritant vind en ze houdt er niet mee op, zit ze zo aan de lijn ja. Ik ga niet wachten tot een andere hond haar corrigeert als ik mezelf erger aan haar.

Aan de andere kant, als een reu achter haar aan hobbelt, zonder vervelend te doen, maakt dat mij niet zo uit, als ik zie dat het haar ook niet veel kan schelen. maar als het mijn reu was zou ik me daar dus wel dood aan ergeren haha
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “Gedrag”