Opheffen losloopgebied

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Tientje14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 45
Lid geworden op: 24/11/12 15:58
Locatie: Gelderland

Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Tientje14 » 07/04/14 15:18

Toen wij onze Fien hebben aangeschaft (bijna 2,5 jaar geleden) heeft het ook zeker meegespeelt dat wij heel dicht bij een losloopgebied wonen, waar Fien los kan lopen. Ik vind het belangrijk dat ze dit kan. We maken er dan ook dagelijks gebruik van. Tot een maand of 2 geleden het losloopgebied plotseling werd opgeheven. Waarom is onduidelijk, en natuurlijk zijn wij (een aantal hondebezitters die er ook dagelijks met hun hond lopen) hier tegen in actie gekomen. Tot nu toe zonder resultaat.
Ik laat Fien nog steeds hier los, maar het risico van een boete is aanwezig. En daar heb ik geen zin in.

Een ander losloopgebied is niet dicht (loopafstand) in de buurt en het kan dus uit praktisch oogpunt niet om daar dagelijks naar toe te gaan.
Nu vraag ik me af: is het voor een labrador van 2,5 jaar erg/vervelend om niet dagelijks los te kunnen lopen? Natuurlijk kan ze wel aan de lange lijn, maar ik vind dit toch heel anders.
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Groetjes, Tineke en Fien

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Tammie » 07/04/14 20:43

Persoonlijk vind ik het wel belangrijk.
Ik merk aan beide meiden dat ze het zelf heel erg anders ervaren.
Pepper mag van mij eigenlijk altijd wel los (ook op plekken waar het niet mag, eigen verantwoordelijkheid) en loopt dan strak naast mij. In het bos wil ze nog wel eens een eindje van mij vandaan gaan, een spurtje maken samen met Indra om vervolgens weer aanhangertje te spelen.
Indra kan haar energie veel beter kwijt als ze los is, wordt ook echt drukker als we een dagje bos overslaan en luistert beter als ze dagelijks los mag.

Ik vind het dus eigenlijk wel heel erg belangrijk.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor HennyH » 07/04/14 22:46

Ze zijn overal bezig om de vrijheid van honden in te perken. Niet alleen in Gelderland ook in Drenthe bij Appelscha. En in de stad Groningen kunnen ze er ook wat van. Honden komen opeens in het verdomhoekje en krijgen overal de schuld van. Mensen zijn bang van loslopende honden of ze beschadigen flora en fauna.

Maar goed, dat was niet je vraag. Zelf merk ik als we op vakantie zijn in Duitsland waar ze niet los mogen en ze lopen alleen maar aan de lange lijn (klos) dat ze niet gelukkig zijn. Als ze wel elke dag even hebben kunnen rennen op een stukje gras achter een speeltje aan of kunnen zwemmen vergoed dat al een hoop. Is er misschien wel gelegenheid voor je om dat te kunnen doen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Fleures » 07/04/14 23:14

Jeetje wat een onzin, zeg.. Vroegaaah was het allemaal veel makkelijker zonder die pietluttige regeltjes!
Beter is het zeker, voor een jonge hond om lekker los te kunnen rennen en uitrazen, maar of ze er echt last van hebben is denk ik verschillend per hond. Maika is namelijk heel lui en ontspannen thuis, en als we een dag of 3 er niet aan toegekomen zijn om echt met haar te rennen merk ik dat niet. Als ik echt een hele week niets zou doen (wat eigenlijk nooit voorkomt) zou ze denk ik wel vervelend worden, baldadig of zeurderig. De hond van mijn buren wordt ronduit irritant als ze niet genoeg actie krijgt. Die gaat rond drentelen in huis en piepen en zeuren.
Misschien is een lange wandeling (aangelijnd dan...) ook al heel prettig voor Fien. Maika haalt daar al aardig wat voldoening uit volgens mij. Maar ja... niets evenaart lekker los rennen en spelen!
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor corretje » 08/04/14 08:41

Diezel werd toen ie jonger was stront vervelend als hij zijn energie niet kwijt kon. Nu gaat het beter maar ik vind het toch wel erg prettig als hij lekker kan struinen.

Ik woon bij een heel klein parkje. Daar mogen ze niet los, maar hij loopt vaak genoeg los. Ook door de wijk als ik uit het bos kom. Zodra ik mensen zie met of zonder hond gaat ie aan de lijn!
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 08/04/14 08:55

Nou, ik denk daar toch anders over ;-) Ja, een hond moet voldoende uitdaging krijgen en natuurlijk ook regelmatig los kunnen rennen. Maar krijgen ze er wat van of is het zielig als ze niet iedere dag los mogen? Vind ik niet. Zo lang je maar zorgt dat ze voldoende uitdaging krijgen, of dat nu thuis is met trainen of spelen in de tuin of door een lange aangelijnde wandeling met oefeningen etc.

Ik laat Danouk ook niet iedere dag los. Vooral omdat ik steeds meer een hekel krijg om in het losloopgebied te wandelen. Ik wandel dan liever in rust met haar aan de lijn, dan dat ik onopgevoede, plaat-voor-de-kop-honden tegenkom met nog ergere baasjes ;-) Natuurlijk ga ik nog steeds een paar keer week met haar trainen in het losloopgebied en kan ze daar ook vol haar energie in kwijt met de dummy.. Maar iedere dag niet dus. We zoeken onze uitdaging dan in lange wandelingen hier in het bos/omgeving en door iedere keer weer een andere route te kiezen :-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Lupos » 08/04/14 10:41

Terra5 schreef:Nou, ik denk daar toch anders over ;-) Ja, een hond moet voldoende uitdaging krijgen en natuurlijk ook regelmatig los kunnen rennen. Maar krijgen ze er wat van of is het zielig als ze niet iedere dag los mogen? Vind ik niet. Zo lang je maar zorgt dat ze voldoende uitdaging krijgen, of dat nu thuis is met trainen of spelen in de tuin of door een lange aangelijnde wandeling met oefeningen etc.

Ik laat Danouk ook niet iedere dag los. Vooral omdat ik steeds meer een hekel krijg om in het losloopgebied te wandelen. Ik wandel dan liever in rust met haar aan de lijn, dan dat ik onopgevoede, plaat-voor-de-kop-honden tegenkom met nog ergere baasjes ;-) Natuurlijk ga ik nog steeds een paar keer week met haar trainen in het losloopgebied en kan ze daar ook vol haar energie in kwijt met de dummy.. Maar iedere dag niet dus. We zoeken onze uitdaging dan in lange wandelingen hier in het bos/omgeving en door iedere keer weer een andere route te kiezen :-)

Misschien is dat wel de kern van het opheffen van die gebieden? 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Tientje14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 45
Lid geworden op: 24/11/12 15:58
Locatie: Gelderland

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Tientje14 » 08/04/14 20:38

Dank jullie wel voor de reactie's.
Natuurlijk laat ik Fien een flink eind aan de lijn uit, toch zeker twee keer per dag een uur. Maar ik vind het zo jammer dat ze niet los mag rennen en zwemmen. We blijven proberen om het losloopgebied weer open te krijgen, maar ja, of dat gaat lukken. Hopen maar.

Groet van Tineke en Fien

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor HennyH » 09/04/14 13:54

Tientje14 schreef:Dank jullie wel voor de reactie's.
Natuurlijk laat ik Fien een flink eind aan de lijn uit, toch zeker twee keer per dag een uur. Maar ik vind het zo jammer dat ze niet los mag rennen en zwemmen. We blijven proberen om het losloopgebied weer open te krijgen, maar ja, of dat gaat lukken. Hopen maar.

Groet van Tineke en Fien


Heel veel succes met het losloopgebied weer vrij te krijgen voor de honden. In Groningen hebben ze een vereniging opgericht. Misschien hebben zij nog tips voor jullie: http://www.hondvriendelijkgroningen.nl/welkom

Ze hebben al een paar successen behaald.
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Tientje14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 45
Lid geworden op: 24/11/12 15:58
Locatie: Gelderland

Re: Opheffen losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Tientje14 » 09/04/14 15:07

Dank je wel voor de tip!

groetjes Tineke en Fien


Terug naar “Gedrag”