Wat te doen?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor renate » 29/04/14 21:40

Basco zijn lichaam geeft ook anders aan maar ondertussen staart hij wel. Dat bedoel ik met fixeren.
En ik merk dat dat bij andere honden ( vaak intacte reuen) macho gedrag uitlokt.
Dat is de reden dat hij niet mag gaan liggen en ik hem meeneem. Dit voorkomt nare situaties.

Verder kijk ik altijd naar de houding van de aankomende hond. Bevalt die me niet ( bijvoorbeeld hoge houding, haren omhoog, staart omhoog, oren in de nek) dan moet basco volgen. De andere hond laat ik niet in de buurt komen. Zie ik dat een ander om basco heen gaat draaien roep ik hem ook.
Ik moet zeggen dat ik op de kleinste dingen Let omdat kaine vaak aangevallen is. Bij hem mag geen 1 vreemde hond in de buurt komen. Ik zie vaak op een afstand al of iets goed gaat of niet.

Ik ben 1x bijna gebeten door een hond. Die kwam in aanvalshouding op kaine af gestormt en ik ging ertussen staan, hierdoor werd ik bijna in mijn been gebeten. Op het moment dat hij zijn bek opende om te bijten schopte ik tegen zijn onderkaak. Niet lief maar ik laat mijzelf niet bijten. Deze hond droop gelukkig meteen af. Achteraf gezien geluk gehad maar op zo moment denk je niet na en reageer je instinctief.

Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Troy » 05/05/14 20:27

Ik zal heel eerlijk zijn, daarom vermijd ik gewoon zoveel mogelijk de drukke plekken en populaire uitlaatgebieden zeker op tijden dat ik weet dat het er druk is. Dat is wel een luxe dat ik genoeg ruimte in de omgeving heb. Ik heb ook 18 jaar vrijwel dagelijks buiten gereden te paard in de Drunense duinen en Vughtse heide en vele gevechten gezien waar uiteindelijk beidde honden 9 van de 10 keer eigenlijk niets aan konden doen maar de bazen wel. Zelfs een aantal keer m'n paard ertussen gezet als ik tijd had. Een staat me er nog heel goed bij op de Vughtse heide. 3 herders die een bejaard tekkeltje van een even bejaarde man wilde aanvallen. Een herder vloog toen in de staart van m'n paard en kreeg vol een trap van haar en bleef liggen, paard omgedraaid en in volle gallop een paar honderd meter achter de overige twee aangegaan, ze rende gillend met de staart tussen de benen weg en 1,5 uur later liep de eigenaar er nog steeds een te zoeken. Dus ja, ik spring er ook tussen als het fout gaat.

Later de eigenaar van die 3 herders nog wel een keer tegengekomen en gesproken. Hij verontschuldigde zich voor ik iets kon zeggen, het bleek om 3 in beslag genomen honden (vanwege schapen doden in de wei) te gaan die bij hem waren uitgebroken, Ze zaten krap een week bij hem ter observatie om te zien of ze nog te trainen waren en er nog wat aan het gedrag te doen was, voor ze naar die tekkel rende hadden ze al achter een andere hond aangezeten, ik weet niet hoe het verder met ze is afgelopen.

Nu zit er absoluut geen agressie in Troy en zoekt ie niet snel zelf onbekende honden op, wel heeft ie volgens mij drommels goed door dat ie sterk en groot is en geeft, als we toch eens een dominante hond tegenkomen, van afstand al aan door zich groot te maken en de haren rechtop te zetten dat ie er geen zin in heeft (Hij is gecastreerd). Dit gaat tot nu toe altijd goed en leid tot een begroeting volgens het boekje en eindigt ook regelmatig in toch nog even spelen met elkaar. Misschien hebben we ook gewoon geluk gehad tot nu toe en zijn de verkeerde nog niet tegengekomen. Maar zoals gezegd ik probeer het ook niet op te zoeken :) ik hou van m'n rust als ik na m'n werk met Troy ga wandelen en wil dan al mijn aandacht alleen aan hem geven zonder dat we door anderen worden lastiggevallen.


Terug naar “Gedrag”