Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne dingen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Mismay
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 15
Lid geworden op: 15/04/14 16:29
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne dingen

Ongelezen berichtdoor Mismay » 30/04/14 21:57

Wij hebben nu 4 dagen een Labje uit het asiel gehaald. De eerste dag ontzettend druk en zenuwachtig, te snappen, dit is al heel veel verbeterd. Ze wil wel constant bij me zijn dus elke stap die ik in huis doe volgt ze me, snap ik ook wel.
Maar waar het nu om gaat, als ze iets vindt in huis of buiten wat niet van haar is (er is ook speelgoed aanwezig) wil ze niet afgeven, ik probeer haar te lokken met een speeltje of brokje zelfs een stukje kip. Ze kwam redelijk in de buurt zodat ik haar aan halsband kon pakken, heb ik geprobeerd met een greep over haar neus en tussen haar tandvlees drukkend, ze liet niet los, mijn man haar halsband vastgehouden en haar opgetild terwijl ze steeds gromde. Ik heb altijd geleerd dat je in dit geval niet mag opgeven dus volgehouden en haar neus afgesloten tot ze uiteindelijk toch wel ademgebrek kreeg en toen loste ze maar probeerde wel te happen wat gelukkig niet raak was, ik heb haar daarna in de bench gedaan en haar na tien minuten weer vrij gelaten en normaal gedaan, ook nog later gespeeld met haar. Wat moet ik hiervan denken, zal het zich nog herhalen en wat doe ik dan het beste???
Wie weer raad a.u.b ik heb twee kleinkinderen waar ik met regelmaat op pas en ben nu toch wel erg geschrokken!!!!
Afbeelding
Een dag zonder Labje is een verloren dag

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor Romke » 01/05/14 06:41

Denk dat de manier waarop je het aangepakt hebt, niet helemaal een handige is.
Waarom als ze niet los wil laten, gelijk een greep over de neus en in het tandvlees drukken?
En haar vervolgens optillen, met zijn tweeën erover heen staan.

Is er bekend dat ze bezitsagressie heeft?
Zou haar zeker de eerste tijd, apart van de kleinkinderen los laten lopen.
En naar een goede trainer gaan, hoe je dit gedrag eruit kan krijgen.
Het is moeilijk daar zo goede tips in te geven. Maar doe dit wel met spoed, en ga niet een hond half lopen killen omdat jij vind dat die los moet laten. Ik zou ook 'happen' als dat bij mij werd gedaan, heel veel keus heb je dan ook niet.

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor marie » 01/05/14 11:34

Leg niet te veel 'druk' op je hond. Dit is zo'n dominante handeling die je verricht hebt dat het meer schade aanricht dan goed doet.
Het is moeilijk om zo even op te schrijven hoe je hiermee om gaat. Ga naar een goede hondenschool in je buurt die kunnen je hierin begeleiden. Vooralsnog zou ik persoonlijk even de speeltjes weghalen en bouwen aan een goede band met je hond. Je moet vertrouwen zien te winnen en met wederzijds respect kom je veel verder.
Succes
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 01/05/14 12:06

marie schreef:Vooralsnog zou ik persoonlijk even de speeltjes weghalen en bouwen aan een goede band met je hond. Je moet vertrouwen zien te winnen en met wederzijds respect kom je veel verder.
Succes


Hier sluit ik me helemaal bij aan! Heb geduld en begin op een rustige manier te trainen met veel beloningen, al zijn het oefeningen die ie allang kent. Zo ben je wel bezig een band op te bouwen.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 01/05/14 19:18

Ik zou een GT om raad vragen op de meeste hondenscholen is het advies wat je krijgt vrij algemeen een GT kan bij je thuis komen en jullie observeren, hoor je meteen wat je zelf "verkeerd" doet. Wel zou ik op cursus gaan om een band op te bouwen. Succes
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor HennyH » 02/05/14 16:38

Zoals de anderen ook schrijven, met jou manier van handelen maak je de hond alleen maar meer bewust van de noodzaak om niet los te laten en ook nog eens haar nieuwe bezit te verdedigen. Zorg dat ze een eigen speeltje heeft die ze altijd mag houden. De rest van de spullen even opruimen zodat je hond niet in de verleiding komt.

En een GT inschakelen is ook niet verkeerd. Wij hebben dat vorig jaar bij Spirit gedaan en toen bleek dat onze verkeerde manier van handelen (was agressie bij reuen) juist agressie aanwakkerde. Spirit is helemaal niet agressief maar heel erg opgewonden en wij gingen daar verkeerd mee om.

Succes!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Mismay
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 15
Lid geworden op: 15/04/14 16:29
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor Mismay » 03/05/14 16:51

Bedankt voor de antwoorden, ik kan me in sommige wel vinden en heb het inderdaad misschien wel wat rigoureus aangepakt.
We hebben alles nog eens op een rijtje geplaatst en al met al was het niet zo'n best besluit haar in huis te nemen.
Ze was erg druk, snel zenuwachtig, liep de kinderen omver als we niet opletten, bezitterig, was redelijk agressief als een andere hond onze tuin in kwam, sprong daar ook gelijk grommend en grauwend op af, een botje beschermde ze ook heel heftig, heeft ze dan ook maar 1 keer gekregen voorlopig, trok enorm aan de lijn. Kortom al met al kon ik het niet opbrengen om al mijn energie en kracht in te steken hoewel ik het haar zo gegund had, het was geen hond die bij ons paste dus hebben we haar terug gebracht en hopen dat ze snel iemand vindt die haar wel aan kan, jammer maar om me zelf in de vernieling te werken heeft ook geen zin.
Voorlopig geen hond meer voor mij, ik probeer nu maar te genieten van alle mooie herinneringen die ik heb van Mayra en alle andere honden die bij ons waren!

groetjes Rita
Afbeelding
Een dag zonder Labje is een verloren dag

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor rimanime » 03/05/14 17:07

Wie weet komt er zo maar een hond op jullie pad waar de klik mee is en die betrouwbaar is voor jullie kleinkinderen :) Wij hebben twee labjes als herplaatser waarvan 1 inmiddels overleden en dat zijn grote schatten. Misschien de labrador startpagina in de gaten houden....
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Mismay
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 15
Lid geworden op: 15/04/14 16:29
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor Mismay » 04/05/14 12:16

rimanime schreef:Wie weet komt er zo maar een hond op jullie pad waar de klik mee is en die betrouwbaar is voor jullie kleinkinderen :) Wij hebben twee labjes als herplaatser waarvan 1 inmiddels overleden en dat zijn grote schatten. Misschien de labrador startpagina in de gaten houden....


Dank je wel, we zien wel voorlopig even niet :(
Afbeelding
Een dag zonder Labje is een verloren dag

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Brownie uit het asiel vertoont een paar niet zo fijne di

Ongelezen berichtdoor Lupos » 13/05/14 09:24

Jij hebt er niet zoveel meer aan, maar allicht een tip voor een ander die dit leest:

Een labrador is een retriever. Retrieven staat voor het ophalen van iets (in oorsprong visnetten/wild). Een labrador zal dus graag met iets in zijn bek lopen omdat hij hier gewoonweg voor gefokt is van oudsher en dat zit diep in de genen ingesloten. Als er in de opbouw geen juiste begeleiding in gegeven wordt, kan er bezitsdrang optreden (het willen houden van iets, ipv delen met de eigenaar). Door het grofweg uit de bek breken van het bezit, zal die bezitsdrang enkel toenemen. De drang om iets te houden wordt groter, want afstaan is niet leuk.

Bij jonge honden of honden die het afgeven van bezit verkeerd aangeleerd hebben gekregen, leer ik dit altijd zonder dwang af. Hier gebruik ik twee onderdelen voor: apporteren=leuk en afgeven=feest.

Het begint met leren afgeven. Dit doe ik door ruilen. Ruilen niet door middel van een stukje kipfilet oid, maar door te ruilen voor iets waarvoor de hond bereid is om te ruilen: Ik zet een voerbak neer en ga daar voertjes ingooien terwijl de hond met bezit in de bek toekijkt. Langzaam voeg ik daar steeds meer voer bij. Er komt een moment dat de verleiding om te ruilen te groot is om het niet te doen: de hond laat los. Een vrolijk "los" en de hond mag het voer opeten. Vervolgens begint het spelletje opnieuw: de hond krijgt de buit terug en we gaan opnieuw ruilen. Voor hoeveel voertjes ruil je je buit in? -> naarmate je dit meer doet, zal de ruiling steeds makkelijker gaan. Daarnaast ben je het commando los aan het koppelen: zodra de buit uit de bek valt zeg je "los".

Als het commando los duidelijk is en de hond er lol in heeft gekregen om zijn buit af te staan bij jou, ga je leren apporteren met twee speeltjes: zodra de hond met het ene speeltje terugkomt, geef je een "los" en als de hond reageert krijgt hij het tweede speeltje (de speeltjes moeten wel identiek zijn! Anders treed er een voorkeur voor 1 speeltje op -> zie het ruilen; het moet de moeite waard zijn)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Gedrag”