Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Hoekie

Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Ongelezen berichtdoor Hoekie » 20/05/14 17:49

Ik zit met een vraagteken.

Morris is nu 11 weken en is een lief mannetje met soms wat boeventrekjes.
Nu krijgt hij sinds kort kauwstaafjes die hij heerlijk vind, alleen als je nu bij hem in de buurt komt of aan hem zit , gaat hij grommen en houd zijn hoofd in de hoek om er maar voor te zorgen dat zijn staafje niet wordt afgepakt.
zelfs met beloningsbrokje of smeerkaas met het commando los (geleerd op puppycursus) blijft hij grommen naar ons.

Hoe kan ik dit het slimst aanpakken???

Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Re: Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Ongelezen berichtdoor Troy » 21/05/14 00:24

Volgens mij, maar ik ben zeker geen expert met een Lab die ik het eten uit z'n mond mag pakken, maar een vreemde hond komt niet in de buurt van z'n bak. Met Puck of Jensen daarentegen die hier regelmatig over de vloer komen en die hij goed kent staat hij tegelijkertijd uit een bak te eten.

Volhouden, op zich is het normaal en natuurlijk gedrag dat een hond zijn "prooi" beschermd. Dat is van hem en niemand komt daar aan, niets mis mee op zich.

Hij moet simpelweg leren vertrouwen op jullie dat jullie z'n eten niet stelen en voor jezelf houden. Dus blijven volhouden met proberen uit te ruilen met iets dat nog lekkerder is. Echter zeker niet proberen af te pakken zonder dat er iets anders voor terug komt. Dat hoeft niet perse voer te zijn maar mag ook een knuffel zijn, aai, speeltje of whatever dat op dat moment toch leuker is dan dat kauwstaafje. Zo leert hij jullie te vertrouwen en staat alles straks af omdat hij weet dat het toch wel goed komt. Wat mij betreft en volgens experts volgens mij ook hoeft hij dat uiteindelijk niet bij vreemden te doen, daar mag hij gerust aan laten weten dat het van hem is. Betrek hier echter van begin af aan wel eventuele eigen kinderen of kleinkinderen in.

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Ongelezen berichtdoor HennyH » 21/05/14 14:29

Houdt alsjeblieft gelijk op met alle toestanden om een pas gekregen botje weer te kunnen afpakken. Je pup is nog maar 11 weken oud en heeft duidelijk geen vertrouwen erin dat hij dat kleinood niet zomaar weer kwijtraakt. Wij hebben onze eerste labrador daarmee erg verpest omdat wij ook dachten dat je alles moet kunnen afpakken. Kun je het je voorstellen? Jij krijgt een heerlijk ijsje, je zit op een terrasje en opeens komt er iemand aan en wil er ook van gaan likken. Wat zou jij dan doen?? Precies zo reageert je pupje....

Geef je hond ten alle tijden een botje in zijn bench en laat hem lekker smikkelen, stoor hem niet en zodoende leert hij dat de buit niet verdedigt hoeft te worden. Wil je leren iets bij hem te kunnen wegnemen dan zou ik dit proces volgen. Lupos heeft het onlangs op het forum geplaatst:

Een labrador is een retriever. Retrieven staat voor het ophalen van iets (in oorsprong visnetten/wild). Een labrador zal dus graag met iets in zijn bek lopen omdat hij hier gewoonweg voor gefokt is van oudsher en dat zit diep in de genen ingesloten. Als er in de opbouw geen juiste begeleiding in gegeven wordt, kan er bezitsdrang optreden (het willen houden van iets, ipv delen met de eigenaar). Door het grofweg uit de bek breken van het bezit, zal die bezitsdrang enkel toenemen. De drang om iets te houden wordt groter, want afstaan is niet leuk.

Bij jonge honden of honden die het afgeven van bezit verkeerd aangeleerd hebben gekregen, leer ik dit altijd zonder dwang af. Hier gebruik ik twee onderdelen voor: apporteren=leuk en afgeven=feest.

Het begint met leren afgeven. Dit doe ik door ruilen. Ruilen niet door middel van een stukje kipfilet oid, maar door te ruilen
voor iets waarvoor de hond bereid is om te ruilen: Ik zet een voerbak neer en ga daar voertjes ingooien terwijl de hond met bezit in de bek toekijkt. Langzaam voeg ik daar steeds meer voer bij. Er komt een moment dat de verleiding om te ruilen te groot is om het niet te doen: de hond laat los. Een vrolijk "los" en de hond mag het voer opeten. Vervolgens begint het spelletje opnieuw: de hond krijgt de buit terug en we gaan opnieuw ruilen. Voor hoeveel voertjes ruil je je buit in? -> naarmate je dit meer doet, zal de ruiling steeds makkelijker gaan. Daarnaast ben je het commando los aan het koppelen: zodra de buit uit de bek valt zeg je "los".

Als het commando los duidelijk is en de hond er lol in heeft gekregen om zijn buit af te staan bij jou, ga je leren apporteren met twee speeltjes: zodra de hond met het ene speeltje terugkomt, geef je een "los" en als de hond reageert krijgt hij het tweede speeltje (de speeltjes moeten wel identiek zijn! Anders treed er een voorkeur voor 1 speeltje op -> zie het ruilen; het moet de moeite waard zijn)
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Re: Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Ongelezen berichtdoor Lana » 21/05/14 21:52

Ik denk ook niet afpakken, maar je moet r wel gewoon kunnen benaderen. Wij hebben lana altijd gewoon aangehaald tijdens het eten, snoepen etc. Maar nooit afgepakt. Zij weet nu niet beter dat ze van d'r eten mag genieten en wij zeker geen gevaar vormen voor haar "prooi".
Ze moet het als het ware gewoon worden dat je er bent of haar aanraakt en geen gevaar vormt.
Afbeelding

Hoekie

Re: Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Ongelezen berichtdoor Hoekie » 26/05/14 01:12

IK laat momenteel Morris inderdaad genieten van zijn stokje.
en geef hem de mogelijkheid er iets anders voor te verkrijgen.
ik moet zeggen dat hij nu toegankelijker lijkt te zijn (iets in ieder geval)
dus zal hem rustig zijn gang erin laten gaan.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Ongelezen berichtdoor corretje » 27/05/14 09:11

Waarom zou je een botje afpakken bij een hond wat je gegeven hebt?? Oke ik kan me voorstellen wanneer het een klein stukje is geworden om doorslikken ervan te voorkomen. Voor de veiligheid.
En als ze het botje laten liggen dan kun je het toch ook pakken?

Maar als wij zitten te eten dan haal ik het bord ook niet weg bij een ander. Ik heb het nooit gedaan. Ik vind wel dat ze mij in de buurt moeten verdragen als ze eten of een botje hebben. Als Diezel eet kan ik aan zijn bak komen, kan ik hem aaien, kan ik er brokjes uit halen en erin doen. Dat vind ik belangrijk dat ie mij vertrouwd. Dat is ook met zijn bot zo. Hij komt vaak genoeg naar me toe met zijn bot. Dan vindt hij het leuk als ik hem weggooi. Dus dat is vertrouwen. En dat komt vanzelf hoor!
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 127
Lid geworden op: 01/04/14 16:33

Re: Grommen bij het eten van een kauwstaafje.

Ongelezen berichtdoor Captain Jack » 28/05/14 11:51

Ik neem nooit wat af, ik geef enkel bij :D. Daar bereik je ook mee dat je aan hun voer/botjes etc. mag komen terwijl ze eten, want je geeft vast nog meer! :)
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding


Terug naar “Gedrag”