te waaks

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

te waaks

Ongelezen berichtdoor roef » 10/06/14 18:00

jaja het kan een labrador die te waaks is,Hidde dus.
vorig jaar begon hij de tuin te bewaken en buiten rennende kinderen fietsers ed aan te blaffen,mensen die voorbij lopen werden als zeer verdacht beschouwd en Hidde sloeg dan ook alarm(geinig als dat net naast je gebeurt op de bank! :mad: ).
in de zelfde periode kreeg Hidde ook zijn implantaat wegens het weglopen en jammeren en niet eten als er een loopse teef in de buurt was. het waakse gedrag verdween daar mee ook.

nou ja we zijn nu een jaar verder en het implantaat is uitgewerkt hebben we gemerkt,loopse teefjes zijn er volop maar het trainen heeft zijn vruchten afgeworpen en Hidde loopt niet weg en komt direct als ik hem fluit :klasse: ook binnen merken we niet dat er loopse meiden zijn en het eten gaat met graagte naar binnen.

maar.......Hidde is zo ontiegelijk waaks dat het echt niet leuk meer is :(
okee mensen kunnen nu gewoon lang het huis lopen,maar de tuin wordt fel bewaakt door meneer.
loopt er iemand met hond langs dan wordt die over de volle 40 meter met een blafsalvo achtervolgt.
Hidde borsteld dan ook erg.
van de week stonden er 2 blagen van een jaar of 10 de klimop van de schutting te trekken en een gedeelte van de schutting bevat gaas....ik was blij dat er gaas tussen zat want ik weet niet wat Hidde anders gedaan zou hebben.

ook `s avonds bij de laatste ronde(rond een uur of half 12) is hij erg waaks,wee de gene die langs loopt of fietst.

het blaffen afleren vind ik niet verstandig omdat je het waakse er niet mee afleert en ik heb liever dat ik hoor dat er iemand langsloopt als dat ik een hond heb die in ene uitvalt(ik hoop dat ik het duidelijk omschrijf?)

kortom..wat nu? castreren? alleen omdat hij waaks is? of is het mijn angst dat hij misschien een keer zal bijten :oops:
ik vind het echt lastig,je hoort juist dat reuen onzeker worden door een implantaat of castratie,maar bij Hidde lijkt het wel andersom.

het mag duidelijk zijn dat Hidde verder een wereld hond is die ook buiten gewoon los kan en nooit problemen heeft verder,maar ik wil het zinnetje....dat doet die anders nooit...wel voor blijven :roll:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Lien » 10/06/14 19:09

Toch maar weer een implantaat en kijken of het gedrag uitdooft en wegblijft?

Ik zou toch niet de hele tijd in de stress willen zitten, vooral omdat je ook nog eens op een hoek woont.

Drastische maatregelen kunnen altijd nog en met de teefjes is het ook goed gekomen. :)
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 10/06/14 21:30

Lastig dilemma. Hier ook nog twijfel over of Keo nou onzekerder zou worden door castratie of juist niet.
Tijdens het implantaat leek het hem juist beter te gaan, relaxter, minder spanning. Hij lijkt nu juist onzekerder sinds het implantaat is uitgewerkt.
Bij Keo niet in de vorm van waken, maar soms wel borstelen en moeilijk in combinatie met sommige andere reuen en angst voor andere reuen. Ook ik wil geen incidenten.

Dat blaffen/waken lijkt me erg moeilijk af te leren!
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor sbientje » 11/06/14 09:12

je kan hem toch wel leren dat ie niet overal zijn mond voor open hoeft te trekken? leuk dat ie waakt maar dit klinkt mij een beetje overdreven in de oren. In mijn ogen moet hij gewoon leren dat hij zich helemaal niet hoeft te bemoeien met alles wat er buiten 'zijn' tuin gebeurt. Als er iets aan de hand is, is blaffen prima, maar niet iedere keer om niets (of weinig).

Wellicht is dit iets?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=271188

edit - het staat er wellicht een beetje bot, sorry daarvoor :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Nancy » 11/06/14 09:31

Wat gebeurt er voor dat hij gaat blaffen? Kun je daar al niet mee trainen? Inderdaad, een beetje de kantjes van het waakse af, want dat is wel heel veel.

Jonas begint ook met blaffen, een beetje dan. Not done, niet hier middenin een woonwijk vind ik. Dus dat mag helemaal niet meer.
Hij staat graag voor het raam en als ik naast hem zit zie ik het al gebeuren: hij gaat hyperfocussen en kort daarop volgt een blaf. Een lichte aanraking is dan genoeg om hem uit de hyperfocus te halen en de blaf wordt voorkomen.
Soms zit ik niet naast hem en blaft hij toch. Bijna fluisterend stuur ik hem dan in zijn bench om hem uit de situatie te halen, maar zeker niet zelf terugblaffend. Soms gromt hij vooraf en zie ik hem alvast omdraaien om richting zijn bench te wandelen. Mooi, hij snapt het. Het finetunen komt nog wel.

Misschien is dat ook iets voor Hidde? Hem een stap voor blijven?

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Lucky » 11/06/14 10:11

Als ik het baasje van Hidde was, zou ik kiezen voor castratie.
Devil is gecastreerd, hij is een vrolijke gezonde hond zonder gedragsproblemen. Het is een gewone, echte labrador, wel een beetje een "sul", maar dat was ie al zijn hele leven. Zo is ie geboren :D
Blaffen vind ik niet erg, ik zou willen dat Devil een beetje waakte. (Jack, onze pup van ondertussen 6 maanden begint nu af en toe te blaffen als er iemand komt. Ik prijs hem de hemel in, als ie dat doet) Jou beschermen vind ik ook normaal (niet dat Devil dat doet) maar als hij echt zo fel wordt dat je bang bent dat het een keertje fout gaat, dan zou ik gaan voor castratie. Zover ik jouw verhalen lees (ik lees ze regelmatig) ken je je honden goed en ben je ech niet "overdreven" bezorgt, maar realistisch.....
Succes met je beslissing
Groetjes Marion

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor roef » 11/06/14 17:54

sbientje schreef:je kan hem toch wel leren dat ie niet overal zijn mond voor open hoeft te trekken? leuk dat ie waakt maar dit klinkt mij een beetje overdreven in de oren. In mijn ogen moet hij gewoon leren dat hij zich helemaal niet hoeft te bemoeien met alles wat er buiten 'zijn' tuin gebeurt. Als er iets aan de hand is, is blaffen prima, maar niet iedere keer om niets (of weinig).

Wellicht is dit iets?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=271188

edit - het staat er wellicht een beetje bot, sorry daarvoor :)


ken je al wat langer Bientje :D dus den botte bijl is me niet vreemd :D
maar jij kent me hopelijk ook wel langer dat je weet dat ik deze fratsen niet pik van Blonde jochies die het haantje denken te spelen. :wink:
meneer flikt dit in de tuin als ik nét even binnen ben.
en dat blaffen ansich gaat nog wel,het is meer dat zijn houding me niet echt lekker zit.
beetje agressie proef ik er uit,en met 2 goedsullen als voorbeeld(James en Roef) ben ik dit gedrag niet gewend.

het balken als de postbode,buuf etc etc langsloopt heb ik er al uit getraind,maar dit is net effe anders.

maar verkondigde ik al vol trots dat hij er niet meer vandoor gaat in mijn begin stukje.....nah vanmorgen ging hij er dus weer mooi vandoor naar een loopse dame :mad:
het jammeren is weer terug,maar binnen is hij(nog) rustig.
we kijken het nog heel even aan,maar anders krijgt hij nog 1 x een implantaat.
als die net zo lang als de eerste werkt (bijna 1 jaar) dan is hij ruim 3 en hoop ik dat de ergste hormonen tot bedaren zijn gekomen.
ook heb ik dan nog weer een jaar waar we dit gedrag proberen om te buigen.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor rimanime » 11/06/14 18:12

Misschien eens een gedragstherapeut mee laten kijken.......Castreren kan altijd nog :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor roef » 11/06/14 20:13

rimanime schreef:Misschien eens een gedragstherapeut mee laten kijken.......Castreren kan altijd nog :wink:


nee castreren zal het voorlopig niet worden,maar een implantaat wel.
als ik zie hoeveel Hidde het afgelopen jaar geleerd heeft dan hou ik goede hoop dat het volgend jaar nog beter zal zijn.en dan is hij ruim 3 jaar dus hopelijk een stuk volwassener............. :roll:

maar ik vraag me nog steeds af of het kan dat reuen onzekerder zijn met als zonder ballen,lees hun hormonen want bij Hidde was het beter met een implantaat.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Kay » 11/06/14 21:47

Ik heb hier bij beide honden niets gezien qua gedragsverandering na de castratie .....
Hoewel ik jouw punt ook wel snap

Succes met je beslissing, het is niet iets wat je "even" beslist.
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 127
Lid geworden op: 01/04/14 16:33

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Captain Jack » 16/06/14 13:17

Holmes was gecastreerd en dat was in zijn geval een super beslissing. Heel wat rustiger in z'n kop dus ook zekerder van zichzelf op de 1 of de andere manier, minder in de war en geen oeverloos gerij meer op alles wat in z'n zicht kwam. Maaaaaaar waaks is hij altijd gebleven. Achter onze tuin loopt een weg en indringers moesten verjaagd worden :mrgreen:, ik had daar niet zo'n probleem mee omdat ik wist dat hij echt niks zou doen, was gewoon een spelletje, blaf de hondjes weg :mrgreen:. Dat is die blijven doen tot de laatste dag, maar half blind en half doof stond hij dan wel in de foute hoek te blaffen :D


Dit allemaal gezegd zijnde, ik had een gedragstherapeute op bezoek vorige week en na een uur met Captain vroeg die: hoe sta je tegenover castreren?, dus ik nou ik ben er helemaal niet tegen maar ik wil wel zo lang mogelijk wachten en die begon te gniffelen en zei dat ze nog niet gauw zo'n koppig hondje had gezien en dat ik daar wss nog op ga terugkomen eens zijn hormonen in actie komen en dat ik er massa's van ging bijleren kwestie geduld voor mezelf haha. Dus euhm miss zo broer erm zo broer? :mrgreen: (Ik moet zeggen hij is echt ongelofelijk koppig lol, ik moet de woonkamer binnenkort behangen, dus ik kan hem er nog altijd achter plakken. :D )

p.s.: Ik merk heel duidelijk een "te" grote interesse in vogels op ook :twisted:
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor roef » 08/07/14 12:59

nou we zijn een paar weken verder.
wat ben ik toch blij met mijn ventje! hij pakt de dingen zo snel op.
ik ben met hem aan de slag gegaan met vinger klippen,dus blaf is klip en gelijk wat lekkers.
nu hoef ik maar in mijn vingers te klippen en meneer staat bij me :verliefd1: :klasse:

het blaffen is voor 95 % minder geworden,alleen als er een vervelende hond langs loopt geeft hij 1 a 2 blaffen..... nou ja daar kan ik mee leven. :)
oja en als mijn dochter en ik in het zwembad liggen dan vindt meneer dat het erf goed bewaakt dient te worden......nouja het traphekje dat Roef vroeggah uit de keuken hield,houdt nu Hidde mooi binnen als we zwemmen :D

meneer heeft nog steeds geen implantaat overigens
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Nancy » 08/07/14 20:13

:klasse:

Gebruikersavatar
Laura
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 05/03/14 17:29
Locatie: Zuid-Limburg

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Laura » 09/07/14 01:16

Castratie is mijns inziens geen oplossing voor waaks gedrag, ook teven zijn waaks! ;)
Mijn reuen zijn beiden gecastreerd en toch waaks! Sterker nog, Moos is nog waakser geworden door de castratie omdat hij er onzekerder door is geworden. Hij blafte opeens op alles, dook voor alles in elkaar en hij neigde naar angstagressie, zo erg dat ik een therapeut heb laten komen (hij was nl. ook ziek en zijn ziekte en medicatie waren ook oorzaak van zijn gedrag). Nou dat wil je dus echt niet, dus ik zou eens wachten met castreren. Want het gedrag van Hidde kan misschien dan wel zijn ontstaan door de hormonen, maar het gedrag is inmiddels al aangeleerd en zal dan niet meer (zomaar) verdwijnen door castratie. Blaffen kan dus ook door onzekerheid komen, daar moet je dan aan werken, castratie werkt dan juist averechts.

Blaffen in een tuin (of op een balkon) naar voorbijgangers is heel erg belonend voor de hond, de hond denkt nl. "zie je nu wel, het is me nu weer gelukt om hem/het weg te jagen" en iedere keer dat "het gelukt is" is dan een beloning. Om dit af te leren, is heel moeilijk, gezien je het niet kan tegenhouden dat mensen langs lopen. Het kan ook te maken hebben met een niet correct doorlopen fase van prooi-vangst-gedrag, zoals fietsers najagen. Je kunt mensen vragen om je te helpen, om langs te lopen en te blijven staan zodra hij gaat blaffen, en blijven staan totdat hij uit geblaft is, zodat hij leert dat het niet loont om iemand "weg te blaffen". En/of oefenen om hem af te leiden d.m.v. een heel leuk speeltje of iets lekkers. Loopt er iemand langs, afleiden, belonen met speeltje of lekkers zolang hij niet blaft. Het is een pittig klusje, maar de volhouder wint!

Ik zeg zelf altijd al iets tegen de honden als ze op iets alert zijn, nog voordat ze gaan blaffen (moet je wel heel goed op de signalen van de hond letten hihi). Zoals "goed gezien, het is goed, ik heb het gezien" en bedank ze als het ware, want tsja... ideaal toch dat ze je willen beschermen, dat wil ik niet volledig weg hebben, en honden blaffen nu eenmaal. ;) Zodra ik ze laat weten dat ik het gezien (en onder controle heb) gaan ze weer gewoon door met waar ze mee bezig waren.

Maar ik zie dat je al goede vooruitgang hebt geboekt! :klasse: Succes nog! ;)
:bruinkopje: Guus 30-07-2010
:zwartkopje: Moos 07-12-2012

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: te waaks

Ongelezen berichtdoor Tammie » 26/07/14 18:05

Ideetje van mij.....

is het bij Hidde geen onzekerheid? Weet je dat heel erg zeker? Hij zou het dan namelijk niet van een vreemde hebben en angst voor bijten hoef je dan ook zeker niet te hebben.
Zo niet.....

Ook Indra heeft van die buien, met name als ze rondom de loopsigheid is. Ik wil het niet hebben, ze mag kijken, ze mag staan, ze mag allert zijn van mij maar ik wil niet hebben dat het over gaat in blaffen. Ik vind het zelf irritant, daarnaast heb ik ook geen zin in schrikkende voorbijgangers (onze voortuin grenst aan het park/fietspad dus tja vooral op de spitstijden komt er best wat voorbij).
Werkt als een trein en maddameke weet dat ik het niet wil hebben.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding


Terug naar “Gedrag”