Happen/bijten

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Brownie » 11/07/14 08:04

Gisteren ging onze eerste puppytraining helaas niet door, vandaar dat ik de vraag hier stel.
Rebel heeft de neiging om erg veel te happen, niet echt bijten, maar het doet wel zeer.
Nu is mijn vraag waar het vandaan kan komen en wat ik er het beste mee kan?
Voorbeelden:

- Rebel hapt onze jongste zoon van 3 in zijn kleren als deze voorbij loopt.
- rebel hapt erg in de riem, in het laatste stukje van de wandeling. In het begin gaat het prima, maar ineens krijgt hij het op zijn heupen. Draaien, springen en in de riem bijten.
- hij hapt in mijn handen als ik hem van de bank af zet met mijn handen. In de meeste gevallen negeer ik het als hij met zijn voorpoten op de bank gaat en zeg ik laag zodra hij met zijn poten weer op de grond staat. Soms gaat het echter niet, omdat Rebel nogal graag achter de kinderen aan gaat in huis. Hij springt dan dus ook tegen de bank op als zij daar zitten. Dan zet ik hem wel met een hand tegen de borst, rustig op de grond en zeg 'laag'. Hij hapt dan altijd naar mijn hand en soms ook raak.
- als ik met hem gespeeld heb en klaar ben met spelen, hapt hij in mijn kuiten als ik wegloop.
- hij draait zich op zijn rug als ik hem achter zijn oortje kriebel, maar zodra ik zijn buikje wil aaien, draait hij om en hapt hij in mijn hand.

Nu hoor ik wisselende verhalen. De een zegt 'au' roepen en weglopen, de ander zegt 'nekvel pakken en op zijn rug draaien', de volgende zegt weer 'om zijn snuit pakken'. Ik heb wel het gevoel dat ik met die laatste twee opties juist de confrontatie aanga? Maar soms weet ik het gewoon niet echt...

Wie helpt?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Gebruikersavatar
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 127
Lid geworden op: 01/04/14 16:33

Re: Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Captain Jack » 11/07/14 13:33

Ik heb nog maar 1 pup gehad waarbij au roepen werkte. De enige dus met een bijtrem :D. Al de rest interesseerde dat voor geen meter. In zijn nekvel pakken en op z'n rug draaien zou ik niet doen persoonlijk. En de snuit dichtduwen ook niet. Negeren, negeren, negeren en alle aandacht stoppen als hij bijt. Captain is nu 4 maanden en doet het ook nog. Maar het wordt wel minder. Als hij nu te vervelend doet, vliegt hij in een time out. Hij weegt nu 22 kilo, 'k ben wel klaar met het gebijt :D. Je wil dat ze op den duur de link leggen tussen: "ik bijt===>ik krijg geen aandacht meer". Captain straft nu zichzelf al regelmatig :D . Hij springt op de bank (mag van ons), hapt in mijn hand (mag niet en dan moet hij eraf) en springt er dan zelf al beteuterd af :D
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 11/07/14 15:08

Probeer eens naar hem te grommen, flink laag en dreigend met al je tanden bloot en je lippen opgetrokken. Net als een boze hond. Wedden dat de boodschap overkomt. Tenminste als je het serieus doet, want anders merkt hij heus wel dat het flauwekul is. En anders je hond wegzetten, doe hem maar in zijn eentje op de gang als hij kliert.

Ik denk dat je over de hele linie veel strenger moet zijn. Vergelijk zijn gedrag van nahappen eens met het gedrag van een mensenkind. Wat zou jij doen als een kleuter jou, als je wegloopt, nog even tegen je schenen schopt of in je rug duwt? Dat accepteer je toch zeker niet. Dan volgt een stevige uitbrander en je zet je kind in de time-out. Maar eigenlijk getuigt zulk gedrag al van weinig respect. Je kind gaat dan al over grenzen heen en jij hebt het zover laten komen door te weinig die grenzen aan te geven. Een pup die jou in je kuiten en je handen bijt, gaat over grenzen. Niet expres, want niemand heeft hem blijkbaar die grenzen duidelijk gemaakt. Een pup opvoeden is in de basis niet veel anders dan een kind opvoeden: duidelijk grenzen aangeven en consequent daarin zijn. Word maar eens flink nijdig op hem, dat heeft hij heus wel in de gaten, dat het nu ernst is.

In een nest / roedel gaat het er ook niet altijd zachtzinnig aan toe. Broertjes en zusjes die elkaar molesteren, worden met een hoop gegrom en gegrauw op hun plek gezet. Moedertje is vaak wel te lief voor haar pups, is mijn ervaring, maar de andere volwassen honden zijn soms behoorlijk fel. Die negeren echt niet, maar halen uit als een pup over hun grenzen gaat. En als je dan denkt, dat de puppen bang worden van zo´n strenge tante? Nee hoor, absoluut niet, maar die tante wordt wel met veel respect behandeld, terwijl ze bijvoorbeeld het ouwetje in de roedel, die niks terugdoet of maar half-half wat terugdoet, gewoon bijna slopen. Op het zielige af soms.

Veel duidelijker communiceren naar je pup toe, desnoods in hondentaal (dreigend grommen).

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 15/07/14 19:47

Captain Jack schreef:Captain is nu 4 maanden en doet het ook nog. Maar het wordt wel minder. Als hij nu te vervelend doet, vliegt hij in een time out. Hij weegt nu 22 kilo


Wow... vraag me nu af of Luna mrt haar 11 kg niet te licht is?!

Back on topic;
Gewoon flink toespreken werkt voor Luna ook heel goed. Grommen heb ik (nog) niet geprobeerd... ga het wel proberen :)
:zwartpootje: Luna 31-03-2014

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Brownie » 15/07/14 20:26

Rebel is nu ruim 11 kilo met 11 weken, maar daarbij moet ik wel zeggen dat hij een een is en altijd de grootste uit het nest geweest is. Ziet Luna er ook wat iel uit of is ze verder goed gevuld?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 15/07/14 20:31

Nee ziet er prima uit. Donderdag weer wegen, maar is kijken of ze zwaarder wordt. Denk t haast wel. Tillen wordt iedere keer weer stukje zwaarder ;)
:zwartpootje: Luna 31-03-2014

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Brownie » 15/07/14 20:47

Dan zal het vast goed zijn!
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Happen/bijten

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 15/07/14 20:52

Dat denk ik ook. Anders krijgt ze een happie extra ;)
:zwartpootje: Luna 31-03-2014


Terug naar “Gedrag”