Te enthousiast

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 16:35

Hallo allemaal

Fenna van ons is over enthousiastbmet andere honden en mensen. Ze springt vrijwel tegen iedereen op. Dit is iets dat we haar echt af moeten leren voor ze een keer iemand omver duwt en dit vervelende vgevolgen evt heeft.
Wat is de beste manier om dit gedrag af te leren?

Zie uit naar jullie reacties.



Groetjes
Tosca

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Brownie » 12/08/14 18:29

Hoe oud is ze? Onze pup van 15 weken is ook erg enthousiast. Bij ons werkt het het beste om echt alleen aandacht te geven als hij rustig is. Onze zoon van 5 heeft daarin het beste voorbeeld gegeven. Telkens als Rebel te druk doet bij hem, draait hij zich om en negeert de hond. Deze doet dat dan automatisch. Inmiddels is onze zoon de enige tegen wie Rebel niet meer opspringt.
Dus: negeren, omdraaien en evt. weglopen. Zodra ze met 4 poten op de grond staat, kun je haar aandacht geven.
Laat je haar met andere honden spelen? En aan de lijn? Rebel mag aan de lijn niet met andere honden spelen, omdat hij veel te enthousiast en te lomp is. Dus in een bochtje om andere honden heen lopen en proberen af te leiden.
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 19:23

Fenna is bijna 17 maanden. Tijdens het uitlaten wil ze tegen veel mensen opspringen, vooral als mensen maar iets tegen haar zeggen. We hebben al van alles geprobeerd, bocht om mensen heen, heel kort houden.... het helpt allemaal niet

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Nancy » 12/08/14 20:24

Het blijft een kwestie van volhouden. En soms ook: de mensen opvoeden.
Oefenen denk ik. Zoek een onbekende die goed in staat is haar te negeren (of roep van een afstandje: negeer haar, we zijn aan het oefenen!) en probeer jezelf boeiender te maken dan de ander.

Wij hebben op zich hetzelfde probleem: als we volwassenen in huis hebben, liggen de honden in de bench, 2 x 30 kg op schoot is echt niet leuk. We proberen wel te oefenen, maar de meesten die hier komen vinden het te moeilijk om de honden te negeren, dus geven ze toch aandacht als ze rustig zijn en dan hebben we dus de poppen aan het dansen. (aaaarrrrgggghhhhhh)
Ik ben gastouder en heb hier ook soms 5 kleintjes rondlopen en kruipen. Dan zijn de honden gewoon los, omdat kinderen heer en meester zijn in het negeren van drukke honden. Pas als de honden weer liggen gaan ze erheen. Automatisch, want ze zijn in de leeftijd van 0-2, te klein om ze dat uit te leggen. :)

Wij hebben het een beetje opgegeven binnen met volwassenen en gelukkig liggen ze in de bench gewoon te slapen.
Als ze los zijn buiten is het geen probleem trouwens, dan zijn ze meer bezig met zichzelf, elkaar en andere honden en als we iemand tegenkomen die geen hond heeft volstaat: 'laat hem!', maar aan de riem blijft het lastig. Tenzij mensen hen echt negeren, dan gaat het goed. Sommige honden ook, maar we moeten blijven zorgen dat we ze een stap voor zijn en hun aandacht vasthouden. Continu-werk dus ;)

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 22:23

Wat je verteld over kinderen..... nu ik er over nadenk..... dat gebeurd precies met ons zoontje van 15 maanden.

Ik ben nu met haar bezig dat ze constant naast me moet blijven lopen, lijn dus kort. Waar ze mag plassen en poepen haal ik decstop van de looplijn af zodat ze 8 meter ver kan lopen om te snuffelen en haar behoefte kan doen, daarna gaat deze weer kort, ze mag los op de speciale uitlaatplek waar ze dan met een bal kan spelen en andere honden. Hierna is t strijd haar weer aan de lijn te krijgen....maar als dat is gelukt gaat ze kort aan de lijn weer mee naar huis.

Zou dit op den duur iig buiten gaan werken?

Voor binnen gaat ze eerst aan de lijn voor we de deur openen. Pas als ze helemaal rustig is gaat de lijn pas af.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Nancy » 12/08/14 22:44

Waarom is het strijd haar aan de lijn te krijgen? Komt ze niet als je roept?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Romke » 13/08/14 08:03

Vaker aanlijnen en weer loslaten, voordat je echt weer weg gaat. Anders is aanlijnen, naar huis en dat is niet leuk.

Wat betreft het springen, zoek mensen die je hierbij willen helpen. Die als een boom blijven staan, en pas aandacht of gewoon geen aandacht geven als ze rustig is. Maar die mensen zijn soms lastig te vinden.
Wij oefenen die ook op de gehoorzaamheidstraining, we zijn er nog niet maar gaat stukken beter.
Je kan er ook voor kiezen om als je mensen passeert haar naast je te laten zitten, en dit te belonen. Aandachtoefening van maken

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Brownie » 13/08/14 09:11

Romke schreef:Je kan er ook voor kiezen om als je mensen passeert haar naast je te laten zitten, en dit te belonen. Aandachtoefening van maken


Dit doen wij idd met andere honden passeren. Gaat steeds beter, maar blijft nog wel erg lastig voor hem.
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 15/08/14 12:46

Als ze aan t spelen is komt ze idd niet als je haar roept. En als je naar haar toe loopt rent ze weg als je een meter van dr vandaan bent. Als ze speelt is er geen contact te krijgen met haar.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Nancy » 15/08/14 12:56

Dan liet ik haar niet meer los tot ze doorhad dat ik toch echt de leukste ben :D

Oefenen aan een lange lijn of met iemand anders die haar naar je terugbrengt als ze niet komt. Nooit zelf je hond gaan halen. Dat is wat mij altijd op mijn hart gedrukt is.

De enkele keer dat mijn mannen te druk bezig zijn om te luisteren loop ik gewoon weg van ze. Ze komen dan vanzelf, soms later dan ik wil, maar vaak ook later dan zijzelf willen. ;)

Gebruikersavatar
x-YaraYoup-x
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 333
Lid geworden op: 23/11/13 16:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor x-YaraYoup-x » 15/08/14 15:00

Ik zou ook belonen met brokjes als ze bij je komt, dat kan je dan later weer afbouwen :)
Groetjes,
Laura, Youp & Yara

Afbeelding

Bedankt Monika voor de banner & avatar !

:bruinkopje: Yara ♀ 15-10-2007
:blondkopje: Youp ♂ (Riverflow To Be A Star) 21-08-2013

Lady-J
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 56
Lid geworden op: 20/06/14 21:14

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Lady-J » 15/08/14 22:15

Hier ook negeren, omdraaien commando laag en op straat laat ik er zitten voor een aai. Straf er flink (schrik reactie) als ze wel springt en eerlijk gaat super! Hier nu 16w

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Te enthousiast

Ongelezen berichtdoor Fleures » 15/08/14 22:45

Maika is nu anderhalf en gedraagt zich inmiddels keurig bij mensen. Ze vindt het nog wel heel moeilijk om zich in te houden als iemand 'aaaah' gaat zeggen of tegen haar begint te praten (ze is niet gek, weet 't meteen als 't over haar gaat!) Hoe we dat voor elkaar hebben gekregen, geen idee, blijven aangeven dat je het niet wilt hebben denk ik. Alleen naar andere honden blijft het een onmogelijke opgave. Bij pups heeft ze het niet, en als ze aan de overkant van de straat lopen ook niet, maar als we een hond passeren wordt ze zó enthousiast. Ik heb het er nog steeds niet uitgekregen..
:bruinpootje: Maika 01-03-2013


Terug naar “Gedrag”