Altijd bovenop me kruipen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Altijd bovenop me kruipen

Ongelezen berichtdoor Brownie » 14/08/14 21:56

Ben ik weer met m'n zoveelste berichtje, maar Rebel stelt me voor een hoop hondengedrag-vraagtekens...

Ik vind het heerlijk om met hem te kroelen. Dat ging de afgelopen weken niet echt lekker i.v.m. het overprikkeld zijn, maar ik probeer het wel regelmatig, gewoon voor onze band samen.
Ik ga dus nog wel eens bij hem op de grond zitten.
Maar nou kruipt hij altijd bovenop me. Het liefst zo hoog mogelijk, op mijn benen en desnoods op mijn schouders indien mogelijk.

Is dit nou gewoon labrador-gebonden lompigheid en hun vorm van knuffelen? Of is het grensoverschrijdend gedrag? Herkent iemand het?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Altijd bovenop me kruipen

Ongelezen berichtdoor Nancy » 15/08/14 09:37

Ik vind het grensoverschrijdend. Ik wil letterlijk boven ze staan, dus zij zijn lager dan ik. Altijd.

Bij mijn zoon doen ze het veel erger dan bij mij, maar door de manier waarop mijn zoon met de honden omgaat, voelen ze zich ook duidelijk boven hem staan en doen dat ook op die manier heel erg. Ziet er schattig uit, maar hij heeft niets te vertellen over ze. Niet goed, maar er wordt aan gewerkt. Al jaren overigens, maar mijn zoon is letterlijk ook een underdog, dus voor hem is het heel moeilijk om zich bewust te worden van zijn gedrag naar de honden toe: het is zijn natuur zeg maar.

Maar ook tijdens het kroelen en spelen worden vele grenzen afgetast, opgerekt en vastgesteld ;)

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Altijd bovenop me kruipen

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 15/08/14 09:45

Wat de reden ook is, ik zou het zelf in ieder geval niet op prijs stellen ;-)

Hier wordt uiteraard ook wel geknuffeld, maar wel met respect voor mijn lichaam zullen we maar zeggen :D Sanna deed het als kleine pup ook wel af en toe, maar dan werd ze rustig weer op haar vier pootjes gezet met daarbij "pootjes op de grond". Nu gebeurt dat klimmen hier niet meer, ze weten dat kroelen alleen gebeurt als dat met respect voor mij gebeurt. Laat Sanna zich wel gaan (bijv in de tijd van tandjes wisselen) en wordt er niet gereageerd op een "zachtjes", dan zijn we gewoon klaar met aandacht, pup wordt dan van mijn schoot gezet en ik sta op zonder een woord verder te zeggen.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Altijd bovenop me kruipen

Ongelezen berichtdoor Brownie » 15/08/14 10:31

Dank je voor jullie antwoorden. Ik vind het knuffelen ook heel fijn, maar het op me klimmen hoeft niet zo nodig. Zeker met zijn happerige bekkie erbij. Rebel is nu ook volop aan het wisselen, nu 4 tanden eruit. Ik zou alleen graag een manier aanleren voor hem en mezelf om wel te kunnen kroelen. Aaien is ook bijna niet mogelijk i.v.m. happen. Vanmiddag toch weer training, dus ga ik het ook met de trainster overleggen.
Is het iets wat ook beter wordt naarmate ze ouder/rustiger worden? Of zouden pups vanaf het begin 'kroelbaar' moeten zijn?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Altijd bovenop me kruipen

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 15/08/14 10:49

Niet alle pups zijn vanaf het begin "kroelbaar". Het is ook iets waar ze aan moeten wennen, het is natuurlijk een andere manier van contact dan ze gewend zijn. Honden spelen nu eenmaal vaak wat ruwer met elkaar en happen lekker in elkaars vacht. Het verschilt wel per pup. Uiteindelijk komt dat wel goed hoor :D Sanna vond het in het begin ook niet zo nodig om te kroelen, spelen is toch veel leuker? Inmiddels komt ze regelmatig even bij me "hangen" om heerlijk te kroelen :verliefd1:

Ik zou zelf proberen er wat rust in te krijgen met spelen/knuffelen. Als je op de grond gaat zitten neem dan een speeltje erbij, bijt Rebel in je hand, speeltje aanbieden en dan terwijl hij met het speeltje speelt zelf ondertussen heel rustig aaien of wat kriebelen bij de oortjes. Niet te veel en niet te lang en er vooral geen druk op zetten. Ik zou het dan ook zeker in kleine stapjes doen. En zeker nu met wisselen is het voor zo'n pup echt lastig, die tandjes doen gewoon zeer en dan willen ze bijten. Wordt Rebel echt veel te druk en lukt het niet om contact te krijgen zeg maar, het afkappen en stoppen. Verder kan het helpen om het commando "zachtjes" aan te leren bij spelen. Maar misschien heeft de trainer ook nog wel goede tips voor je!

Maar het kroelen komt zeker wel goed hoor! :-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Altijd bovenop me kruipen

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 15/08/14 16:26

Hoi,

Ik/wij vinden het geen probleem als Luna tijdens het spelen boven ons staat, wij "winnen" altijd. Zou het wel als grensoverschrijdendgedrag interpreteren als Luna dit constant zou doen. Luna is 4,5 maand maar wat jij beschrijft mag ze van ons niet doen. Spelen is goed, maar er is er maar 1 de baas.
:zwartpootje: Luna 31-03-2014

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Altijd bovenop me kruipen

Ongelezen berichtdoor Brownie » 15/08/14 16:32

Net terug van de training. Advies van de trainster: überhaupt nog geen affectie in de vorm van aaien/kroelen doen. Daarvoor is hij nog te overprikkeld. Het enige wat kan/mag momenteel is als hij rustig met een 'vertragingsspelletje' bezig is, hem heel rustig en zachtjes aaien of een hand op zijn zij leggen.
Bijv. Leverpastei in een wasbolletje smeren en dat uit laten likken en dan ondertussen rustig kriebelen of aaien onder zijn borst.
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!


Terug naar “Gedrag”