Wie ervaring met hyperactieve pup?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor Brownie » 21/08/14 19:21

Zoals een aantal van jullie wellicht weten, is ons mannetje Rebel van 17 weken een echt handenbindertje. Hij is hyperactief, momenteel overprikkeld, erg in zijn eigen wereld. Zelfs onze trainster noemde hem 'een uitdaging', een van de drukste pups in haar 20jaar trainingservaring. Niet echt een beginnerspupje eigenlijk dus :lol:
We hebben al ontzettend veel bijgeleerd en gaan rustig de goede kant op met hem.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met hyperactieve en/of overprikkelde pups.
Ik zoek niet zozeer advies voor onze situatie, maar wel een stukje herkenning en waarschijnlijk kan ik er nog wat van leren. Rond welke leeftijd werd jullie hond wat rustiger? Of werd hij/zij überhaupt niet rustiger :shock: ? Waarvan ging jullie hond door het dolle? En waarvan kreeg hij/zij rust?

Voor mijn gevoel zie ik overal heerlijk rustige honden wandelen, zie ik alleen maar foto's van slapende labradors en uitgebalanceerde pups en dan sta ik daar met mijn stuiterbal :twisted:
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor sbientje » 21/08/14 19:33

Ik denk dat ik het verdrongen heb. Een goede vriendin was hier een tijdje geleden en zag pom daarbij weer. Ze zei: ohh het is toch goedgekomen. Wat een monstertje was het. :D en dat was misschien ook wel zo. Monster niet, maar wel een handenbinder. Overal op knagen, achter de kat aan non stop, happen als een nietmachine... Bij pom was het ergste met 17 weken wel over, en ze is een makkelijke hond die als ze haar beweging en uitdaging gehad heeft, eigenlijk altijd slaapt.

Ze werd overigens vooral erg druk van de kat, en rustig... Geen idee, ik deed haar af en toe voor een slaapje in de bench maar al snel pakte ze zelf haar rust. Ze lag graag bij me op schoot als ik op de grond zat, dat wel :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 21/08/14 22:04

Tarzan was hyperactief toen we hem kregen. Hij was toen 13 maanden oud.
Hij beet spullen kapot, wilde de hele dag wel spelen en bleef ons dus speeltjes aanbieden, ging na de wandeling rondjes om de tafel lopen. Als hij een andere hond zag rende hij daar als een speer op af. Het maakte niet uit welke hond het was, of die het leuk vond of dat die waarschuwend gromde, Tarzan had het allemaal niet door. Verder rende hij met andere honden mee, o.a. als die meeliepen met hun baasje op de fiets...
Inmiddels is hij tot rust gekomen. Hij benadert andere honden met respect. Hij kiest uit met wie hij wel of niet wil spelen. Dingen vernielen in huis doet hij niet meer, en ook komt hij niet meer de hele dag bij ons met speeltjes. Hij is nu wisselend actief of rustig, zoals een volwassen hond hoort te zijn. Hij is een lieve en gezellige huisgenoot die op zijn tijd in is om te spelen, maar ook heerlijk ontspannen op zijn kussen kan liggen slapen.
Hoe dat zo gekomen is? Misschien een kwestie van leeftijd? Hij is nu ruim 2 jaar oud.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor renate » 21/08/14 23:08

Basco was als pup hyperactief en kan dat nog zijn af en toe.
Wat basco veel rust gaf was regelmaat en vastigheid.
Vaste tijden eten, vaste tijden lopen, woonkamer hetzelfde laten ( ik veranderde regelmatig de indeling in huis en dan was basco van slag en heel hyper). Hij is nu ruim 5,5jaar en nog steeds heel druk in zijn doen en laten maar kan ook goed rust pakken gelukkig.

Met 3jaar is hij overigens wel een stuk rustiger geworden als hij voorheen was. Nog wel druk maar het hele hypere is er vanaf.

deborah_lab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 25
Lid geworden op: 13/10/13 17:43
Locatie: Gorinchem

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor deborah_lab » 22/08/14 08:34

Mijn Bennett is nu 8 maanden en bij tijd en wijlen ontzettend hyper. Inmiddels weten we wel dat bijten in handen betekent dat hij naar buiten moet voor een plasje. Maar soms is ie echt een beetje overprikkeld en moet ie gewoon even in de bench, daar gaat ie dan zonder protest heerlijk liggen knorren, dus die rust heeft ie gewoon nog erg nodig. Hij is nu wel ontzettend aan het puberen, en hij denkt ook soms nog dat zijn wil wet is. Ik kan niet wachten tot we in oktober weer verder kunnen met jachttraining, kan ie even stoom afblazen...
Ik lees wel mee hier, want ook ik kan alle tips gebruiken.
:bruinpootje: Bennett (Moonraker of Hunters Pleasure) geboren 21 november 2013
:blondpootje: Joey (mis je nog steeds lieve Huf) 19/08/2002 - 31/09/2013
:zwartpootje: Chico 1995 - 2002

_beertje_
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11/07/14 08:06

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor _beertje_ » 22/08/14 11:47

Rakker is bijna 10 jaar. Hij is altijd al hyperactief geweest. De dierenarts noemt hem een ADHD hondje. verwacht ook niet dat ie ooit rustig wordt. Hier komt het dusn iet goed :P maar hou toch onwijs veel van hem. je leert ermee omgaan.

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor Brownie » 22/08/14 16:25

Leuk om de reacties te lezen!
Wat hier goed werkt met Rebel is kluiven, kluiven en nog eens kluiven. We hebben nu een kalfspoot voor hem en bij de slager een runderknook besteld.
Daarnaast ook veel rust, de bench gebruiken en ook heel erg letten op mijn eigen stemgebruik en de snelheid van mijn eigen bewegingen. Ik doe alles snel, denk snel, handel snel, praat snel... Daarmee jaag ik hem op. Lastig!

Fijn om te weten dat de meeste honden uiteindelijk wel wat meer rust vinden. Onze trainster vertelde dat normaal gesproken een labrador met 2,5 jr. volwassen is, maar het leek haar niet gek als Rebel pas tegen een jaar of 8 rust vindt, hahaha. Daar ben je mooi klaar mee 8) :D
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor HennyH » 22/08/14 22:27

Yarra was ook knettergek. Vooral als we haar wilden corrigeren vloog ze zo'n beetje tegen de muren omhoog. Van de bench werd ze in het begin helemaal hysterisch en 4 maanden later lag ze 's ochtends om 5 uur nog te gillen. Zij was de eerste van de 4 labjes die we toen hadden gehad als pup dat we begrepen waarom sommige mensen een hond weer wegdoen op die leeftijd.

We hebben haar geleerd om van knuffelen te houden door middel van rustgevende massage's. 's Ochtends deed ik oordoppen in om nog even te kunnen doorslapen want ze was hartstikke zindelijk maar wilde gewoon de bench uit. Helaas moest ze ook nog eens geopereerd worden aan LPC op de leeftijd van 8 maanden omdat ik haar los had buiten en zij met haar wilde gedrag was uitgegleden. Dus onze stuiterbal moest verplicht rustig doen. Toen dat alles weer achter de rug was ben ik opnieuw de basiscursus GH gaan doen want ze was een ongeleid projectiel.

Toch bleef ze het heel erg leuk vinden om gewoon niet te luisteren en haar eigen kop te volgen. Vanaf haar vierde is ze wat fatsoenlijker geworden en nu is ze 8 jaar. Ze is nu altijd lief, gehoorzaam en vrolijk. Af en toe nog wel wat ondeugend maar ja, het is en blijft Yarra!

Dus schrik niet terug en blijf genieten. Deze boefjes worden eens de grootste kameraadjes!!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor Nancy » 23/08/14 09:56

Ik herken het ook...

Op zich wel gehoorzaam en met tijden ook wel rustig: in de bench was nooit een probleem, maar eenmaal eruit????
We hebben er op een gegeven moment heel bewust voor gekozen om ons niet te houden aan de voorgeschreven wandelminuten: het werd veel langer. Anders ging hij binnen rondjes rennen in huis, op zijn hyena's zoals wij dat noemen: voorkant gewoon, , achterpoten krom en heupen heel laag bij de grond. Ook niet echt goed voor die heupen. Maar niet te stoppen: bomvol energie! Met tijden absoluut onbereikbaar met je stem, dan moest je hem echt aanraken om contact te maken.
Met 6 maanden zijn we gaan fietsen, rustig aan begonnen, althans, geprobeerd te beginnen: de eerste minuten was het echt hard trappen, maar hij ging in ieder geval rechtdoor, ipv continu rondjes.
Wanneer hij rustiger werd? In huis is hij dat al wat langer, buiten pas sinds een paar maanden, maar ook zeker niet altijd. Als ik hem loslaat schiet hij er als een pijl uit een boog vandoor, maar hij kalmeert wel weer sneller (en luistert gelukkig goed!). Hij is nu 3.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor Romke » 23/08/14 15:48

Volgens mij hoort het wel een beetje bij de labrador.
En natuurlijk heb je er wel rustige pups tussen zitten.

Ik hou er wel van, liever dan een vloerkleedje. Al is het wel goed doorbijten in het begin

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 23/08/14 16:48

Er staat niet voor niks ´very active´ in de rasstandaard :D :D

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor corretje » 23/08/14 17:36

Wij wilden een actievere hond dan Kira. Nou dat hebben we geweten met Diezel. Hij was net zo'n ongeleid projectiel. Maar altijd vrolijk echt een clown. Honden uitdagen om te spelen. Als een raket minstens 10 x achter een bal aan rennen en dan nog een ronde lopen van 3 kwartier tot een uur. En dan thuiskomen en dan nog heen een weer sjouwen en zijn bal steeds aanbieden. Ik heb het zo gelaten en er weinig aan gedaan. En met 3 jaar is de knop omgegaan. Hij is nu rustig in huis. En buiten ook een stuk rustiger. Zeker na het overlijden van Kira. Maar heeft nog regelmatig zijn dolle 5 min. En nog steeds lekker gek. Af en toe zou ik hem wel achter het behang willen plakken, maar toch hou ik wel van dit karaktertje.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor corretje » 23/08/14 17:36

Wij wilden een actievere hond dan Kira. Nou dat hebben we geweten met Diezel. Hij was net zo'n ongeleid projectiel. Maar altijd vrolijk echt een clown. Honden uitdagen om te spelen. Als een raket minstens 10 x achter een bal aan rennen en dan nog een ronde lopen van 3 kwartier tot een uur. En dan thuiskomen en dan nog heen een weer sjouwen en zijn bal steeds aanbieden. Ik heb het zo gelaten en er weinig aan gedaan. En met 3 jaar is de knop omgegaan. Hij is nu rustig in huis. En buiten ook een stuk rustiger. Zeker na het overlijden van Kira. Maar heeft nog regelmatig zijn dolle 5 min. En nog steeds lekker gek. Af en toe zou ik hem wel achter het behang willen plakken, maar toch hou ik wel van dit karaktertje.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor rimanime » 23/08/14 20:17

Hier geen hyper pup van 6 jaar, maar mag ik je een tip geven i.v.m de kluiven. De kluiven die je nu hebt gehaald zijn dragende botten en dus knoerthard. Niet bevorderlijk voor de tanden en kiezen. Kunnen zelfs afbreken. Kijk eens bij "Kong" en dan de zwarte. Deze kan je vullen met allerlei lekkers zoals bijv. zijn voeding, fruit, hondenijsjes. Er is hier vast veel over terug te vinden. Is je hond lekker bezig en dat vermoeid hem zeker. Ik lees ook over de " snuffelmat", is ook een succes bij de (honden) eigenaren. Succes :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Wie ervaring met hyperactieve pup?

Ongelezen berichtdoor Brownie » 23/08/14 20:37

Fijn om te lezen dat er toch een heel aantal mensen het herkennen! 'very active' is hier zeker accuraat ja, haha.
Misschien helpt het in de beeldvorming ook niet dat er hier in de buurt veel labradors van het formaat bijzettafel rondlopen. Vergeleken daarbij steekt Rebel nogal af qua energieniveau ;-)

Ik heb vandaag wat extra knuffels gescoord bij de kringloopwinkel, dus daar kan hij lekker mee slepen en op knagen. Gelukkig trekt hij ze (nog) niet stuk, hopelijk blijft dat zo.
Lange wandelingen maken gaat hier nog niet echt. Hij is juist tijdens wandelen zo druk, ongeremd en compleet overprikkeld, dat het alleen maar werkt om een paar meter te lopen en dan weer even stil te staan tot alle prikkels verwerkt zijn. Dan weer een paar meter verder, etc. etc. Het maakt hem wel moe uiteindelijk en het duurt natuurlijk een hele tijd voordat je op deze manier een klein rondje gelopen hebt.
Thuis doe ik inderdaad hersenwerkjes met hem en zoekspelletjes. Ik probeer daarbij ook veel zelfbeheersing te trainen omdat dat hem vertraagt.

@Rimanime: Rebel krijgt al zijn vers vlees per dag in de zwarte Kongs, dat zijn er in totaal zes op een dag. Vandaar dat we daarnaast naar andere dingen op zoek gaan. Dat van die dragende botten wist ik niet, zijn er andere verse kluifbare botten te krijgen die beter zijn?
Overigens is hij ook al volop aan het wisselen, ik geloof dat er nu iets van 7-8 tanden gewisseld zijn.
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!


Terug naar “Gedrag”