wel of geen blafband?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 25/03/15 19:50

onze pup nu 20 weken, blaft erg veel als we er niet zijn.
de vroege ochtenden vallen nu mee, rond 7 uur blijft hij een keer, maar dat mag vind ik als pup zijnde.
dan ga ik er uit en laat ik hem nog even in de tuin plassen.
maar als ik ga werken of een paar uur weg ben, blaft hij ook erg veel. soms uren achter elkaar.
zou niet weten wat we hier verder nog aan kunnen doen.
dus denken aan een blafband.
heeft iemand hier ervaring mee?

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 25/03/15 20:30

Het enige wat je kunt en moet doen, in mijn ogen, is het alleen blijven opnieuw gaan opbouwen. Blijkbaar heeft jullie pup geleerd dat er iemand van jullie terug komt/bij hem komt/ in het gezichtsveld komt wanneer hij blaft. De jongen blijft blaffen omdat vroeger of later er iemand komt; zijn blaffen heeft in zijn ogen succes, terwijl hij juist moet leren dat stil zijn succes heeft, dat jullie terug komen wanneer hij stil is. Dit kun je alleen maar langzaam opbouwen; pup in de bench wanneer hij uitgelaten is, gegeten heeft, moe is, misschien met een gevulde kong erbij, waar hij aan kan likken. De jongen komt tot rust, gaat een beetje likken of slapen, terwijl jullie weg gaan (naar buiten gaan). Je wacht buiten even en wanneer het stil is ga je weer terug naar binnen. Dit buiten wachten kan je vrij snel opbouwen wat minuten betreft, belangrijk is dat je pas naar binnen gaat wanneer het mannetje stil is. Ook wanneer je binnen bent, geef hem pas aandacht en haal hem eventueel uit de bench wanneer hij stil is.

Een blafband is absoluut geen middel om een pup op te voeden (mijn mening).

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 25/03/15 21:08

ja dit hebben we geprobeerd, maar hij blaft meestal ook pas na een uur of 3.
dan non stop tot ik terug bent, soms dus nog 2 uur.
dus hij blaft niet direct als we weg zijn.
maar wel echt lang achter elkaar...
vind het lastig dit op te lossen..

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 25/03/15 22:17

Dan zou je het opbouwen dus op kunnen pakken vanaf bv 2 uur en 45 minuten. Zorg dat je een paar dagen telkens terug bent voordat de 3 uur verstreken zijn en dat je dus binnen kunt komen wanneer hij stil is. Vervolgens ben je er na 3 uur, maar wacht je buiten (let wel op dat hij je auto niet hoort of iets anders) bv nog een kwartier. Hij moet stil zijn wanneer je naar binnen gaat. Stel dat hij wel aan het blaffen slaat terwijl je buiten staat, dan moet je wachten tot hij stil is.

Ps wat ook nog kan helpen is de ruimte waar je hem in achterlaat. Mijn blonde reu bv vond het als pup echt niet leuk in een gesloten bench wanneer ik weg ging. Toen ik het benchdeurtje open liet en zorgde voor een veilig, puppyproof uitloopstukje dat ik afgezet (had dus een soort van bench rondom de bench gemaakt), was er niets meer aan de hand.

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 25/03/15 22:25

bedankt voor je reactie!!
ja ik zal net te denken ik kan hem eventueel in de gang doen, met bench en dan het deurtje open...
maar ben dan bang dat hij gaat plassen ofzo, kan wel een handdoek voor de deur leggen natuurlijk en kijken hoe het gaat, dan heeft hij wel wat meer vrijheid, maar we hebben nog een hond en die is dan gewoon in de kamer, zou dat een probleem zijn?

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 25/03/15 22:49

Je zou het kunnen proberen, al weet ik niet of de gang zo geschikt is omdat dat net de doorgang naar buiten is en jullie daar misschien ook door naar binnen komen? Het is niet de bedoeling dat je pup gaat rondrennen of zo, hij moet gewoon slapen, alleen met een minder opgesloten gevoel (maar dat moet hij wel aankunnen!!! Wanneer de bench open blijft kan hij aan de muren of deuren gaan knagen, hij kan het handdoekje gaan opeten, hij kan gaan roepen om je andere hond, hij kan gaan roepen om jullie.... er kunnen veel dingen fout gaan, daarvan moet je 1e zeker zijn dat dat niet gebeurt, door te gaan controleren wat hij doet wanneer hij alleen is - want je wil niet nog meer dingen gaan afleren dan het blaffen).

Het rustig verder opbouwen van 3 uur naar 5 uur lijkt mij eerlijk gezegd de aanpak die misschien wat meer tijd vergt, maar die wel leidt tot succes. Maar wellicht komen er nog andere reacties?

NB nog 1 opmerking die cruciaal is wil je vorderingen maken op beschreven wijze: zo lang je blijft reageren op zijn 7-uur 's morgens blaffen zal de knul blijven blaffen!!! Hij roept en jij komt, zo klaar als een klontje voor je pup. Je moet echt voor dat hij gaat blaffen 's morgens op staan (of je wacht totdat hij helemaal stil is en dat zeker 10 minuten is, maar waarschijnlijk moet hij plassen, dus ik zou de wekker een half uur eerder zetten). Niet reageren op zijn blaffen betekent de gehele dag door niet reageren op zijn blaffen: niet 1x binnen komen of naar beneden gaan of naar hem toe gaan wanneer hij blaft voor aandacht.

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 25/03/15 23:06

oke bedankt voor de reactie weer,
ik ga inderdaad niet direct naar beneden, doe eerst boven mijn ding, 3 kinderen in de kleren en dan rustig naar beneden, dan is hij vaak al wel langer dan 10 min stil. dus daar ligt het niet aan,
maar de gang komt verder niemand als ik werk, of als we slapen ... dit is een andere gang, dan de gang met de trap naar boven, dit is een gang bij de voordeur en de trap zit ergens anders..
geen optie dan denk je?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/03/15 18:46

Het is gewoon nog maar een pupje van 20 weken. Dat is echt helemaal niks. Ik schrik best dat je een blafband in overweging neemt.
Hij is nog maar zo kort bij jullie.

5 uur alleen voor zo'n jonge pup, is echt lang. Misschien probeert hij je dat gewoon te vertellen.
Als je echt moet werken, kijk dan of er iemand is die hem tussendoor wil uitlaten, even met hem speelt, en een spelletje doet.

Van een baby verwacht je toch ook niet dat deze gelijk een hele nacht doorslaapt?

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 26/03/15 19:00

ik begrijo dat hij jong is en begin ook echt liever niet aan een band. Maar is het niet iets dat hij zichzelf nu aan gaat leren dan... als we er nu niks mee doen?
Dan word het straks misschien nog moeilijker om hem af te leren?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/03/15 20:16

Lab2 schreef:Maar is het niet iets dat hij zichzelf nu aan gaat leren dan... als we er nu niks mee doen?


Ja, dit leert hij zichzelf aan.
Daarom moet je hier ook als de bliksem mee aan de slag. En een blafband is hierin geen oplossing.

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 27/03/15 09:14

Romke schreef:
Lab2 schreef:Maar is het niet iets dat hij zichzelf nu aan gaat leren dan... als we er nu niks mee doen?


Ja, dit leert hij zichzelf aan.
Daarom moet je hier ook als de bliksem mee aan de slag. En een blafband is hierin geen oplossing.

Helemaal mee eens!

Stapjes terug doen in het opbouwen van alleen zijn. Ik zou verder zelf ook kijken of je tijdelijk iemand kunt vinden die hem tussendoor even eruit laat, plasje laat doen en eventjes met hem speelt. 5 uur is echt best lang, zeker als dat structureel is!

Een blafband zou ik dit geval dus zeker niet doen, hier zijn andere oplossingen beschikbaar die veel minder ingrijpend zijn ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 27/03/15 10:21

de nachten gaan heel goed eigenlijk.
22.00 uur tot 07.00 uur ongeveer, en dan meld hij zich, maar dat is een prima tijd dan, maar ook dan beloon ik het blaffen niet direct ik ga eerst boven mijn ding doen en daarna beneden iets opruimen en daarna doe ik de bench open.
ik werk maximaal 2 dagen die uren, dus meestal maar 1 x per week dat dit nodig is.
er is eigenlijk niet iemand die even naar de hond toe kan tussendoor dat is wel erg jammer dan.
ik kan wel op de andere dagen wat oefenen met alleen zijn een aantal uurtjes, maar hij hoort me altijd aankomen en dat ook wel stil.

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 27/03/15 10:21

de nachten gaan heel goed eigenlijk.
22.00 uur tot 07.00 uur ongeveer, en dan meld hij zich, maar dat is een prima tijd dan, maar ook dan beloon ik het blaffen niet direct ik ga eerst boven mijn ding doen en daarna beneden iets opruimen en daarna doe ik de bench open.
ik werk maximaal 2 dagen die uren, dus meestal maar 1 x per week dat dit nodig is.
er is eigenlijk niet iemand die even naar de hond toe kan tussendoor dat is wel erg jammer dan.
ik kan wel op de andere dagen wat oefenen met alleen zijn een aantal uurtjes, maar hij hoort me altijd aankomen en dat ook wel stil.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Romke » 27/03/15 19:51

Probeer het zich 's morgens melden eens voor te zijn. Ga een kwartier eerder uit bed.
Hier leert hij al, blaffen is reactie. Ook al ga je niet gelijk, ze zijn niet gek. Blaffen = actie, want het baasje gaat lopen. En komt vervolgens beneden.

Het maakt niet uit dat hij je hoort aankomen als je traint overdag, je moet zorgen dat je thuis bent voordat hij gaat blaffen. En dat steeds wat uitbreiden. Probeer op de dagen dat hij werkt, hem ook geestelijk uit te dagen. Ga voor je gaat werken, lekker een stukje lopen, doe wat oefeningen tijdens het wandelen, en doe thuis wat hersenwerk spelletjes. Zodat hij lichamelijk en geestelijk voldaan is.

Hebben jullie geen uitlaatservice in de buurt die ook naar honden 'prive' gaat?
Je moet dit echt gaan doorbreken, anders wordt het van kwaad tot erger. Ik krijg nu de indruk dat je té snel teveel van hem verwacht

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: wel of geen blafband?

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 28/03/15 20:04

oke dat ga ik doen, zorgen dat ik eerder beneden ben dan dat hij blaft!!
ik verwacht niet zo veel van hem hoor :-) het is het pup en alles gaat verder super, alleen dat blaffen vind ik echt niet kunnen!
maar zal inderdaad proberen het blaffen voor te blijven de komende weken, ik hoop zooo dat het dan minder word!!


Terug naar “Gedrag”