Puberteit??

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Ri1987
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26/05/15 23:24

Puberteit??

Ongelezen berichtdoor Ri1987 » 24/06/15 11:52

Vanochtend kwam ik beneden en daar lagen de kussens van de bank, zijn eigen benchkleed, keukenhanddoek, mijn sportkleren die ik had klaargelegd en een spijkerbroek die ik even had laten drogen lagen allemaal in zijn BiaBed. Voor de orde, dit lag allemaal gewoon op de bank, stoel, aan het haakje in de keuken toen ik gisteravond naar bed ging. Ik kon Jibbe vanochtend wel wat aan doen, zo boos was ik :evil:. Maar goed dan kijk je naar dat koppie en dan stuur ik hem maar naar zijn bench, om hem vervolgens te negeren.

Wat is er gebeurd met mijn lieve pup? Jibbe krijgt veel beweging, op doordeweekse dagen lopen we 1 tot 1,5 uur met hem. In het weekend vaak 2 - 3 uur. We proberen hem mentaal uit te dagen, door spelletjes met hem te doen. Dit doen we vaak voordat we naar bed gaan. Hij heeft een bench maar vanaf een leeftijd van 6 maanden sluiten we hem snachts niet meer op. Is altijd goed gegaan.

Het begon allemaal 3 maanden geleden, mijn partner en ik gingen in de avond even naar de bouwmarkt en toen we terugkwamen had hij een vakantieboek gesloopt. Elke keer als we weg gaan op een moment dat hij het niet verwachtte sloopte hij iets. Oke, als we weg gaan sluiten we hem op in de bench. Daarna begon hij ook dingen te slopen als we er wel zijn, maar bijvoorbeeld boven en dan pakte hij een krant ofzo. Terwijl ik vorige week 2 dagen heb thuisgewerkt en dan zit ik boven en dan doet hij weer helemaal niets. Al die tijd is het snachts goed gegaan. Tot aan afgelopen nacht. Ik weet niet wat ik moet doen. Moeten we boos worden en het voor zijn neus houden? Moeten we niets tegen hem zeggen en hem negeren? Is dit de honden puberteit? Is het een soort van verlatingsangst?
:blondpootje: Jibbe 31-07-2014 ( Stamboomnaam: Andor van Odijkershof)
:bruinpootje: Tygo 12-10-2005 ( Stamboomnaam: Tygo van Odijkershof)

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Puberteit??

Ongelezen berichtdoor Milou » 24/06/15 12:07

Volgens mij heeft boos worden alleen zin op het moment dat hij het doet. Naar mijn weten leven honden in het moment en zijn zij niet meer bezig met iets wat ze 30 seconden of 20 minuten geleden gedaan hebben. Dus boos worden heeft voor het opvoeden van de hond geen zin, misschien wel voor je eigen gemoedstoestand. :P
Misschien is het een stukje verveling als hij alleen is. Ik weet alleen nog niet wat je ertegen zou kunnen doen. Misschien iets positiefs geven, bijvoorbeeld een kauwbot die hij alleen dan krijgt als je weg gaat. Of een gevulde kong, dat lijkt mij wat veiliger. Maar dat werkt natuurlijk niet als je heel lang weg blijft.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Puberteit??

Ongelezen berichtdoor Bowie » 24/06/15 13:43

Op alle momenten dat je geen oog op hem kunt houden in de bench, lijkt mij.
En zo het gedrag voorkomen in de hoop dat het na verloop van tijd uit zijn systeem is weggezakt.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Puberteit??

Ongelezen berichtdoor Nancy » 24/06/15 16:48

In de bench. Voorkomen is beter en straffen heeft geen zin.
Nu weet hij dat het kan en het is natuurlijk enorm leuk om te spelen! Als hij er mee bezig is, wordt hij niet gecorrigeerd en dus doet hij toch niets fout? Waarom jij dan boos bent als je terugkomt, dat snapt hij niet.

Een kauwbot zou ik zelf niet doen: ik heb hier eters die liever inslikken dan kauwen... En dat ook echt wel met grote dingen proberen te doen...

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Puberteit??

Ongelezen berichtdoor Muiske » 29/06/15 09:52

Terug de bench in, hij is er duidelijk niet klaar voor om alleen los in huis te zijn. Bij Bob duurde dit 1,5 jaar voordat wij de bench hebben weggedaan. Voorkomen is het beste, scheelt de hond en jezelf een hoop stress.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Ri1987
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26/05/15 23:24

Re: Puberteit??

Ongelezen berichtdoor Ri1987 » 07/07/15 19:37

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik had ze al wel gelezen maar nog niet op gereageerd zie ik. We houden hem nu in in de bench als wij er niet zijn. Hij heeft van frustratie nog wel een benchkleed gesloopt. Maar goed het andere benchkleed houd hij nu al 1 week heel. Ik probeer hem nu ook af en toe te belonen als wij lang weg zijn geweest en hij in de bench braaf is geweest. Hij lijkt nu ook het minder erg te vinden om in de bench te gaan.
:blondpootje: Jibbe 31-07-2014 ( Stamboomnaam: Andor van Odijkershof)
:bruinpootje: Tygo 12-10-2005 ( Stamboomnaam: Tygo van Odijkershof)


Terug naar “Gedrag”