Waaks

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Waaks

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 16/07/15 09:26

Vraagje: onze lieve Noa is bijna 3 jaar. Ze is superlief en een hele leuke gezellige, actieve hond.
Ook is Noa waaks. Dat vinden we prima, maar t lukt ons maar niet om haar( bijv na 1 of 2x aanslaan) te laten stoppen. Als de bel gaat, vliegt ze op en blaft flink. We hebben verschillende dingen geprobeerd, wel laten meelopen naar de voordeur, bijvoorbeeld, maar ze is zo blij met visite dat het binnenkomen lastig wordt. Nu laten we haar in de woonkamer en moet ze op haar plaats blijven. Daar blijft ze dan blaffen tot dat ze ziet wie er binnenkomt. Zodra t bezoek de kamer inkomt, schiet ze er op af, maar we sturen haar terug naar de plaats...dat lukt niet altijd...maar de aanhouder wint...hopen we.
Kan iemand zeggen of dit de manier is..of weet iemand een andere manier om haar wat rustiger te krijgen. Ik moet er wel bij zeggen..zodra t bezoek binnen is en ze heeft gesnuffeld, is t goed. Maar vooral bij kleine kinderen vind ik t lastig..ze loopt ze in haar enthousiasme omver en dat kan niet.
Noa 09-09-2012

Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 17/07/15 11:17

Niemand????
Noa 09-09-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor sbientje » 17/07/15 12:46

die van mij zijn helemaal niet waaks maar wel dol op visite. Ik krijg heel weinig visite en het interesseert me ook niet zo, dus als ik visite verwacht met kinderen doe ik de honden in de bench, tot iedereen rustig zit. Dan mogen ze eruit en even kennismaken en dan wil ik daarna ook geen last meer van ze hebben. Anders gaan ze gewoon weer terug in de bench. maar goed, zoals ik al zei: ik krijg niet veel visite en ik ben eerlijk gezegd te lui om ze iets anders aan te leren. En dan krijg ik, als ik visite krijg, ook nog vaak van die visite die speciaal voor de honden komt :P dat helpt ook niet.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

ober
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 168
Lid geworden op: 01/11/12 17:56
Locatie: den haag/saint agnan

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor ober » 17/07/15 14:10

Is ze altijd al zo explosief geweest als er bezoek komt?
Heb je (vast wel) geprobeerd haar af te leiden met iets lekkers in je hand? En haar bij je te laten zitten tot iedereen binnen is en zeggen dat het genoeg is.
Onze Truffel is ook zo blij met visite, hij herkent het geluid van 'bekende' auto's, gaat dan naar zijn uitkijkpost en wacht voor het hek, dan is de eerste gekte al over. Hij zal nooit tegen iemand opspringen en als je over hem heenstapt beweegt hij geen millimeter.
Blaffen was er nooit bij.
Maar sinds mijn man een ongeluk heeft gehad, nu op krukken loopt, is Truffel wel waaks geworden. Als er aangebeld wordt blaft hij. Dagelijks komt de dorpszuster injecties geven, verband verwisselen en/of bloed prikken. De fysio komt ook 4 maal per week aan huis. Aan extra aanloop geen gebrek dus. En iedereen is dol op de charmeur.
Dit heeft hij nooit gedaan (hij is nu 4 jaar).
En wij weten wel zeker dat dit gedrag met de veranderde huiselijke omstandigheden te maken heeft.
Hij kan waken!
groetjes,
Thea Ober

Truffel (Firwood Never ending love 19-11-2010)

floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 287
Lid geworden op: 10/08/10 06:44
Locatie: Beilen

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor floor » 17/07/15 23:33

Tosca is ook zeer waaks wanneer er iemand komt.
Ook ik vindt het soms erg vervelend.
Wij krijgen weinig bezoek maar ze gaat bij ieder die ze niet kent te keer.
Graag lees ik ook reacties van anderen.
haar afleiden? Nee, daar trapt ze niet in. Houd de vreemde in de gaten.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013

Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 18/07/15 08:17

Dank je wel voor de antwoorden.
Dat ze aanslaat als de bel gaat vind ik geen probleem. We hebben hier wel regelmatig bezoek/ aanloop. Ja afleiden met iets lekkers heb ik wel eens geprobeerd, maar ze is nu wat ouder, misschien werkt t nu.. Ik ga t proberen. Dat ze niet meer mee mag lopen naar de voordeur, geeft al iets rust.
Noa 09-09-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor sbientje » 18/07/15 13:01

als het echt belangrijk is, dan zou ik haar gewoon op haar plaats sturen en als ze eraf komt breng je haar terug. Net zolang tot ze blijft zitten/liggen tot je haar toestemming geeft. En ja, dat kan weleens een lange adem kosten maar na een paar keer bezoek en het op die manier aanpakken denk ik dat ze het wel snapt. Afleiden heeft denk ik niet zo'n zin, je moet ze geen ruimte geven om te kiezen..

edit - en met terugbrengen bedoel ik niet lokken maar gewoon terugzetten, geen gezeur
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 18/07/15 19:51

Hier ook een stel stuiterballen die denken dat de visite altijd speciaal voor hen komt. Dus wordt er gesprongen en gedramd om aandacht. De boel kalmeert pas weer als iedereen zit. Dan is het goed. Als ik mensen verwacht voor wie het hinderlijk is, doe ik de honden even in de kennel en mogen ze er later weer bij.

Wat ik wel merk: normaal gesproken hebben wij niet zo heel veel bezoek. Als er dan eens mensen komen, reageren de honden super enthousiast. Maar als wij een nest hebben, komen er natuurlijk wel vrijwel dagelijks mensen, soms meerdere keren per dag. Daardoor treedt er blijkbaar een soort gewenning op bij de honden, want op een gegeven moment zie je ze kijken: alweer mensen? Dan komen ze even kwispelen en neuzen en verder is het wel goed. Hetzelfde zie je op een drukke verjaardag. Als er de hele dag door mensen binnenlopen, worden de eerste paar nog begroet met het gebruikelijke gespring, gepiep, gedraai en een lap in de bek. Bij nummer 10 kijken ze nauwelijks nog op. Misschien ligt daar een sleutel om het hinderlijke gedrag van Noa af te leren? Gewoon een tijd overvoeren met bezoek (in scene zetten). Misschien gaat de lol er dan een beetje af.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Re: Waaks

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 18/07/15 22:03

Wat jij zegt laborigimals, klopt!!! Als er een verjaardag is, kijkt ze bij de zoveelste persoon niet meer op of om...nooit over nagedacht....goede tip! Dank je wel!
En sbientje, wat jij zegt doen we nu, lukt niet altijd, maar idd de aanhouder wint...we zetten door.
Dank je wel!
Noa 09-09-2012


Terug naar “Gedrag”