Castereren ?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
balou8
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 27/06/15 09:09

Castereren ?

Ongelezen berichtdoor balou8 » 09/08/15 14:40

Hallo :)
Ik zie de bomen door het bos niet meer pfff.
Ik hoor steeds verschillende dingen over castereren........de een zegt met een half jaar een ander zegt met een jaar en weer een ander met ander half jaar nu weet ik het echt niet meer :confused:
Weet iemand welke leeftijd het beste is ?
Balou is erg druk en over actief en wilt achter fietsers aan en tegen iedereen op springen.
Hij is nu drie en halve maand oud.
Alvast heel erg bedankt voor jullie tips :klasse: :)

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 09/08/15 14:58

Pas wanneer ze volwassen zijn en ze hormonaal reageren zou ik castreren, dus pas met een jaar of 3. Eerder dan dat kan schadelijk zijn voor je hond. Je pup heeft zijn hormonen hard nodig om te groeien.

Dat hij met drie en een halve maand oud erg druk en actief is is dood normaal. Het is ook nog maar een kind. Probeer met hem te trainen dan zul je zien dat dit gedrag vanzelf betert.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor adderoos » 09/08/15 20:48

We hebben inmiddels onze 4e labrador reu en hebben ze nooit laten castreren.
Als er geen medische redenen voor is heeft dat geen zin, gedrag is iets wat je een reu zelf kan leren maar ook afleren.
Het meest bizarre was met onze huidige Labrador Rav, amper 3 maanden oud kwamen we bij de DA, deze ondeskundige arts vroeg wanneer hij gecastreerd zou worden.
Onze vraag was heel simpel, hier maar niet herhalen
Wat ons betreft niet doen !

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor Lien » 09/08/15 20:56

Nee, niet doen vanwege gedrag. Dat zal in de meeste gevallen niet te verhelpen zijn dmv castratie.
Een pup van 3,5 maand moet opgevoed worden en dat heeft tijd nodig. Als ze drie zijn worden ze
wat stabieler. Succes!
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 09/08/15 22:51

Druk, enthousiast gedrag zal niet weggaan door castratie. Inderdaad met goede opvoeding en geduld tot een jaar of 3 worden ze vanzelf rustiger. Mijn ervaring weet je dan ook pas wat voor hond je hebt en of castratje nodig is.
Alhoewel ik het zelf na 6 jaar nog steeds niet weet, dus hij is niet gecastreerd.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 10/08/15 09:22

Hier ook een ongecastreerde reu.. Alleen als er een medische noodzaak voor is, dan laten we hem castreren. Anders niet hoor! We voeden hem goed op, hij is geestelijk en fysiek tevreden qua beweging en hersengymnastiek en weet wat hij kan verwachten van ons. Gelukkig vecht hij niet met andere reuen en gaat ook niet achter de teefjes aan.. Het is inderdaad een groot misverstand dat alle reuen meteen maar moeten worden gecastreerd!
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

balou8
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 27/06/15 09:09

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor balou8 » 10/08/15 10:22

Dank jullie wel voor jullie reactie,s :klasse:
Ik heb er goed over nagedacht en ik laat hem niet castereren .
Ik ga met heb op cursus en is veel beter en leuk ook nog.

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor kristies » 10/08/15 11:32

Hier wel een gecastreerde reu ..
Echter vanwege medische redenen. Zijn gedrag is er echter niet mee veranderd ( was ook niet het doel waren we eerder bang voor dan dat we hoopte dat dat zou gebeuren ) enige is dat andere honden anders op hem reageren hij ruikt anders. ( lekkerder voor andere reuen dus ja.. )

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Castereren ?

Ongelezen berichtdoor Milou » 10/08/15 19:02

Mocht je in de toekomst veranderen van mening, al is het maar omdat zoveel mensen van je verwachten dat je je hond castreert. Dan wil ik je aanraden om eerst chemisch te castreren, dan kan je (als het na een tijdje werkt) kijken in welke mate zijn gedrag veranderd.
Youp hebben wij (nog) niet laten castreren en dat zit ook niet in de planning. Maar Olly, onze vorige hond hebben wij wel laten castreren. Hij werd helemaal gek als hij een loops vrouwtje rook. Voor die tijd van gek worden kon hij los lopen op ons terrein en liep hij nooit weg. Maar doordat hij zo gek werd moesten wij hem binnen en aangelijnd houden (een grote beperking in zijn vrijheid), daarnaast zat hij regelmatig joelend in hij. Zo zielig. Voor hem bleek het beter te zijn om over te gaan op castreren, toen wij hij ruim 2. Hij heeft nog jaren lang van zijn vrijheid kunnen genieten. :D
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Gedrag”