O , O , Balou !

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
balou8
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 27/06/15 09:09

O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor balou8 » 18/09/15 19:54

Hoi allemaal .
Ik heb een paar vragen waar ik heel graag tips bij kan gebruiken :)
Balou is nu 5 maanden oud en wat mij op valt als ik met hem 3 kwartier loop dat hij maar 1 keer plast en als een vrouwtje ?
Hij luister echt niet als hij los loopt ( ook niet als ik fluit ) of roep Balou hier.
Heeft hij wortels in zijn oren :D lolllllllll.
maar hij luistert vooral niet als hij zo,n laat ik zeggen 1 kwartier tot half uurtje heeft gespeeld met andere honden.
Ik beloon hem met kleine stukjes worst als hij bij mij komt als ik hem hebt geroepen na zoveel keer.
Het is wel als hij komt dat hij netjes gaat zitten voor hij zijn beloning krijgt.
Ik wil met hem op cursus maar is allemaal zo ver weg en ik heb geen vervoer.
Is er een riem waar ik hem mee kan trainen ?
Alvast heel erg bedankt voor jullie tips :klasse: :klasse:
Gr van Balou en mij :)

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor Nancy » 19/09/15 09:29

Mijn heren (5 en 4) plassen over het algemeen nog steeds als een meisje. En gelukkig in 1 keer. Bij iedere paal stilstaan en snuffelen vind ik echt niet wenselijk. :)

Wat betreft het niet luisteren:
Oefenen, oefenen, oefenen. Worst zou ik achterwege laten, vaak is het ongezond en je doel is uiteindelijk dat hij komt omdat jij het zegt en jij belangrijk bent.
Verwacht je een situatie waar hij niet gaat luisteren: situatie vermijden. Als hij niet luistert als hij gespeeld heeft, dan speelt hij maar even niet tot hij snapt dat hij moet komen als jij roept. Blijkbaar heeft hij nog niet geleerd dat dat zo hoort. Dus hij heeft geen wortels in zijn oren, maar gewoon belangrijkere dingen te doen. :lol:
Je begint met thuis oefenen, eventueel buiten aan een lange lijn, zodat je via de lijn zijn aandacht kunt 'opeisen'. Zolang hij niet standaard bij je komt: niet meer loslaten.

Hier komen ze nagenoeg altijd. Gebeurt het eens niet? Dan heb ik 2 opties: als ik niet alleen ben, laat ik iemand de hond bij me brengen, ik ga ze nooit!!! zelf halen. Als ik alleen ben, loop ik gewoon van ze weg. En dan is het echt voorlopig de laatste keer geweest dat ze niet kwamen, want dat vinden ze vreselijk.
Ik zou dat alleen niet doen met jouw pup die meestal echt wel betere dingen heeft om te doen. ;)

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor kristies » 20/09/15 09:50

Niet belonen als hij na tig keer komt ! Je zegt dan eigenlijk; je hoeft pas de 20ex keer te komen dan beloon ik je..
Alleen belonen als hij gelijk komt..
Zo lang hij niet komt als je roept niet los. Desnoods aan de lange lijn.

En dat plassen wordt vanzelf anders..

balou8
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 27/06/15 09:09

Re: O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor balou8 » 21/09/15 10:07

Sorry voor de late reactie .
Hee erg bedankt voor jullie tips !
Ik ga er hard aan werken en thuis en op straat heel veel oefenen .

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor Nancy » 21/09/15 10:28

Daar ben ik het echt niet mee eens:

Juist wel belonen als hij komt, ook al is het na 20 keer! Zelfs nog enthousiaster dan wanneer hij na 1 keer komt. Hij doet tenslotte wat je van hem vraagt en zo leert hij dat dat heel leuk kan zijn!

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor Romke » 21/09/15 15:06

Het hier commando gaan leren.

Eerst in huis op korte afstand: hier, en koekje erin
Dan buiten, hier en belonen.
Daarna zou ik naar een wat onbekende plek gaan met weinig afleiding en weer hetzelfde.
En dat uitbouwen, evt eens oefenen met een goed luisterende hond erbij

Bij mij is 'hier' altijd belonen. En dat weten ze feilloos.

Verder zou ik een beetje oppassen met spelen, 5 maanden is best nog jong tot een half uur spelen met andere honden kan dan te veel zijn, zeker als hij niet komt bij roepen.

Kan je nergens met fiets en fietskar op training komen? Een trainer in de buurt vragen of er meer mensen uit jouw omgeving traienn dat je samen kan rijden?

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor Milou » 22/09/15 13:24

Ik ben het met Romke eens.
Altijd belonen als hij komt, ook na een uur en met vele omwegen.
De truc is dat je hem alleen roept als je zeker weet dat hij gaat komen. Daarom is het ook belangrijk om weer helemaal bij het begin te beginnen.
Thuis in een vertrouwde omgeving zonder prikkels die belangrijker zijn dat die super lekkere beloning die jij in je hand hebt. Zorg er ook voor dat je dus een super lekkere beloning hebt waar hij zeker voor wil komen. De trainster die ik heb heeft altijd over bijvoorbeeld gebakken kippenlevertjes in knoflook en kruidenkaas. Mag ook iets heel anders zijn, maar het moet super lekker zijn en hij mag het niet krijgen wanneer hij voor iets anders wordt beloond. Deze oefening heb ik geleerd voor het aanleren van de fluit. Dus ik beschrijf het zoals ik het heb geleerd.
Begin in huis. Roep hem en wanneer je hem ziet komen, fluit je je fluitsignaal en beloon je met die extreem lekkere beloning. Wanneer dit goed gaat ga je buiten oefenen. ALTIJD aan de lijn, dan kan je hem jou kan op sturen wanneer hij niet komt. Buiten begin je met het fluiten van je fluitsignaal als je zeker weet dat hij komt. Dus wanneer hij niet is afgeleid door andere honden, mensen of geuren (dus niet met de neus aan de grond). Als dit een tig keren goed gaat kan je proberen of je hem uit een geur kan fluiten, doe het dan wanneer je denkt dat hij bijna is uit gesnuffeld. Fluit en gelijk komen is belonen, komt hij niet gelijk, trek hem dan aan de lijn uit de geur, jouw kant op en beloon alsnog. En zo bereid je het stapje voor stapje uit. En dan bedoel ik ook stapje voor stapje. Want er de tijd voor nemen en goed naar je hond kijken is heel belangrijk. Later aan een lange lijn oefenen, zodat je hem ook terug kan halen wanneer hij op een grote afstand van je is. De fluit goed aanleren kan zo'n drie maanden duren. Dus de 'hier' ook.
Ik hoop dat het duidelijk is uitgelegd en niet te langdradig. ;)
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

balou8
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 27/06/15 09:09

Re: O , O , Balou !

Ongelezen berichtdoor balou8 » 28/09/15 10:49

Heel; Heel erg bedankt voor jullie reaxtie en tips ! :klasse:
Ik ben al druk aan het oefenen en het gaat langzaam maar ........het gaat lukken ! :D
Heb nu een trainer ook die vlak bij mij woont en ga nu les van hem krijgen als hij terug komt van vakantie.
Heel erg bedankt ! :klasse:
Gr Gepke & Balou.


Terug naar “Gedrag”