Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 17/01/16 16:54

Hallo allemaal,

Ik heb al een aantal topics gelezen hierover maar ik zit toch nog met wat vragen.

Dobby is een blonde labrador reu van 16 maanden. Hij is (nog) niet gecastreerd en hij heeft Atopie.
Dobby is totaal niet dominant naar andere honden maar kan zich wel erg opdringen (wat daar misschien wel onder valt). Hij is ook totaal niet vatbaar voor een waarschuwing van een andere hond. Ik noem het maar de bekende plaat voor zijn hoofd zoals we kennen van de labrador.

Nu het probleem. Dobby wordt regelmatig gegrepen door andere honden als hij even komt kijken en/of snuffelen. Meestal is dit gewoon een "hap" maar het is nu 2 maal dusdanig dat het niet meer leuk is. 1 keer werd hij gegrepen door een Sint bernard (met een bal) die daadwerkelijk ging schudden en prooi doden (ook ongelooflijk hoe de andere baasjes zich dan gedragen :evil: :evil: ) en vamiddag door een Rottweiler (ook met een bal). Deze laatste heb ik wel aan zien komen (jullie kennen vast dat gevoel wel) maar helaas kwam Dobby niet snel genoeg terug na mijn "hier" dus hier was het ook raak. En goed ook. Piepen, janken en mank lopen.
Daarna wordt je voor rotte vis uitgemaakt omdat wij natuurlijk fout zijn......tjah, ik heb een andere mening maar goed...de mentaliteit van de mens is erg veranderd de laatste jaren :(
Dobby rende in beide gevallen in paniek naar ons toe om te schuilen. Aanvallen doet hij niet.

Nu de vraag, wat kunnen we doen. Hij zal ongetwijfeld iets uitstralen of een geur bij zich dragen waardoor dit steeds gebeurd.
Zou castreren helpen? Daar zitten we nu namelijk aan te denken. Misschien omdat hij nu een "man" wordt het probleem erger aan het worden is en dat ze hem op zijn plaats willen zetten.
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 17/01/16 17:20

Ik kan mijn bericht niet meer wijzigen zie ik. Maar ik vergat er wat bij te zetten zie ik.
De eerste keer gebeurde het in een losloopgebied in het bos en de 2e keer was op het strand in Noordwijk.
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 18/01/16 11:39

RodyCynthia schreef:Dobby is totaal niet dominant naar andere honden maar kan zich wel erg opdringen (wat daar misschien wel onder valt). Hij is ook totaal niet vatbaar voor een waarschuwing van een andere hond. Ik noem het maar de bekende plaat voor zijn hoofd zoals we kennen van de labrador.


Eigenlijk geef je hier zelf het antwoord al, waarom elke keer....
Niet dat een andere hond mag bijten, maar de jouwe lijkt wel zelf de aanleiding te zijn

Maar nu nog een oplossing, ik zou een goede GT zoeken en vragen of die mee wil wandelen, kijken wat jij anders kan doen om je hond hiermee te helpen.
Zomaar het mes erin geloof ik niet zo dat het helpend is, dat zal niet remmen dat je hond nog steeds op een ander afgaat

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 18/01/16 11:52

Ik denk ook zeker dat er een reden is waarom het gebeurd. Hij zal ongetwijfeld iets uitstralen of bij zich dragen waardoor het gebeurd.
Maar castreren zou dus in dit verhaal niks helpen? Omdat hij zich wel opdringt dacht ik dat het wellicht een vorm van dominantie is.
Nu we goed op hem letten en terugdenken lijkt het er namelijk op dat hij wellicht die kant aan het op gaan is.
Hij wil weer voor ons lopen, als eerste de deur door, als ik op de bank zit zijn poten hoog op me. Dit mag uiteraard niet maar het gaat erom dat hij het wel probeert.

Zijn grote vriend is een Markies hier in de straat en daar gaat hij vaak ook wild mee om. En dingetjes zoals er maar voor lopen (de weg versperren zeg maar) zodat hij er niet langs kan vallen nu wel heel erg op als we er op letten.
Op een andere hond rijden is (nog) niet aan de orde geweest.

We kunnen ook zeker weer contact opnemen met de GT die ons vreselijk goed geholpen heeft met zijn angst voor vreemde mensen.
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 18/01/16 12:08

Ik geloof niet zo in het dominantie verhaal richting mensen. Maar daar zijn de meningen zo verdeeld over.

En niet alle reuen die gecastreerd zijn worden ineens engeltjes, kan tot een jaar duren voor ze zijn hoe ze zullen blijven.
Dit lijkt mij eerder iets om te gaan trainen. 'Dominantie' snij je niet weg.
Straks heb je het omgekeerde, gaan ze op je reu rijden omdat hij gecastreerd is.
Ik zou eerst eens flink gaan trainen, en zeker zorgen dat er geen gelegenheid is dat er weer gebeten gaat worden.
Want voor je het weet gaat jouw hond bijten uit angstagressie

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 18/01/16 13:00

Aha, ik dacht altijd dat hij ons ziet als de roedelleider en zich ook zo gedraagt. Vandaar de gedachte dat hij het ook ziet als zijn plek en probeert een stapje hoger te komen.

Dus eerst flink trainen hiermee en dan ook daadwerkelijk de plekken vermijden waar dit gebeurd? Want hij gaat bijna dagelijks naar het stuk losloopgebied bij ons aan de plas. Dan is het bijzonder moeilijk om te voorkomen aangezien hij alles en iedereen leuk vind :?
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 18/01/16 18:52

Voorlopig niet meer naar dat los loop gebied gaan. Dobby moet zich eerst op jullie focussen ipv op alles en iedereen. Doe hem aan een lange lijn en ga met hem werken (stukje volgen, apporteren, beetje zoeken, weer volgen, apportje naar achter, blijven en aansluiten en laten zoeken enz enz). Het moet leuker zijn bij jullie dan bij de anderen. Leer hem andere honden en mensen te negeren. Een goede GT zou hierbij kunnen helpen. Voorkom dat hij nog 1x naar een andere hond kan lopen (of andere mensen) en voorkom dus dat hij nog 1x gepakt/gecorrigeerd wordt door een andere hond.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 19/01/16 11:32

Keo is 7 jaar en niet gecastreerd. Hij heeft hetzelfde probleem, veel andere honden mogen hem gewoon niet. En hij is meerdere keren aangevlogen. Daardoor is hij zelf minder tolerant geworden en neemt meer "houding" aan, waardoor honden nóg meer reageren.
Denk zeker dat castratie helpt, maar zou dat nooit doen voordat je hond 3 jaar is en uitgegroeid.
Keo heeft 2x een implantaat gehad en dat waren echt rustigere periodes. Maar ook hij heeft allergieën en kreeg klachten, ik had het idee daarvan. Dierenarts raadt castratie af, omdat het zijn vacht zou veranderen waardoor hij weer meer klachten kan krijgen.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 19/01/16 13:25

*Remy* schreef:Voorlopig niet meer naar dat los loop gebied gaan. Dobby moet zich eerst op jullie focussen ipv op alles en iedereen. Doe hem aan een lange lijn en ga met hem werken (stukje volgen, apporteren, beetje zoeken, weer volgen, apportje naar achter, blijven en aansluiten en laten zoeken enz enz). Het moet leuker zijn bij jullie dan bij de anderen. Leer hem andere honden en mensen te negeren. Een goede GT zou hierbij kunnen helpen. Voorkom dat hij nog 1x naar een andere hond kan lopen (of andere mensen) en voorkom dus dat hij nog 1x gepakt/gecorrigeerd wordt door een andere hond.

Nee dat lijkt ons ook wel een goed idee. Eerst weer de focus op ons krijgen. Gek genoeg heeft hij in zijn EG en VEG 2x uitmuntend gescoord en is respectievelijk 5e en 2e geworden. Dus je zou zeggen dat hij wel wat moet weten van de gehoorzaamheid :D Maar we merken nu dat hij een loopje begint te nemen. Zal wellicht ook wel even de leeftijd zijn van dit moment. En wellicht het verslappen van ons uit. In februari start de Cynophilia beginners cursus die ik ga lopen met hem.
Maar hoe zie je het dat hij andere honden en mensen moet negeren? Dat is wel moeilijk denk ik. Of enkel nog aan de lijn?
Wij gaan zeer zeker de situaties uit de weg waar dit nogmaals kan gebeuren.

esmoezie schreef:Keo is 7 jaar en niet gecastreerd. Hij heeft hetzelfde probleem, veel andere honden mogen hem gewoon niet. En hij is meerdere keren aangevlogen. Daardoor is hij zelf minder tolerant geworden en neemt meer "houding" aan, waardoor honden nóg meer reageren.
Denk zeker dat castratie helpt, maar zou dat nooit doen voordat je hond 3 jaar is en uitgegroeid.
Keo heeft 2x een implantaat gehad en dat waren echt rustigere periodes. Maar ook hij heeft allergieën en kreeg klachten, ik had het idee daarvan. Dierenarts raadt castratie af, omdat het zijn vacht zou veranderen waardoor hij weer meer klachten kan krijgen.

He bah, vervelend is dat he. En zeker als het al zo vaak gebeurd is. Ik ben blij dat Dobby nog geen andere houding aanneemt en dat wil ik ook voorkomen. Het eerste wat hij deed was zichzelf op zijn rug draaien en overgeven.
Ik vermoed ook wel dat castratie helpt maar zoals je aangeeft heb ik ook wel mijn twijfels over de "bijwerkingen"
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: Waarom wordt hij elke keer gegrepen?

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 19/01/16 18:42

RodyCynthia schreef:
*Remy* schreef:Voorlopig niet meer naar dat los loop gebied gaan. Dobby moet zich eerst op jullie focussen ipv op alles en iedereen. Doe hem aan een lange lijn en ga met hem werken (stukje volgen, apporteren, beetje zoeken, weer volgen, apportje naar achter, blijven en aansluiten en laten zoeken enz enz). Het moet leuker zijn bij jullie dan bij de anderen. Leer hem andere honden en mensen te negeren. Een goede GT zou hierbij kunnen helpen. Voorkom dat hij nog 1x naar een andere hond kan lopen (of andere mensen) en voorkom dus dat hij nog 1x gepakt/gecorrigeerd wordt door een andere hond.

Nee dat lijkt ons ook wel een goed idee. Eerst weer de focus op ons krijgen. Gek genoeg heeft hij in zijn EG en VEG 2x uitmuntend gescoord en is respectievelijk 5e en 2e geworden. Dus je zou zeggen dat hij wel wat moet weten van de gehoorzaamheid :D Maar we merken nu dat hij een loopje begint te nemen. Zal wellicht ook wel even de leeftijd zijn van dit moment. En wellicht het verslappen van ons uit. In februari start de Cynophilia beginners cursus die ik ga lopen met hem.
Maar hoe zie je het dat hij andere honden en mensen moet negeren? Dat is wel moeilijk denk ik. Of enkel nog aan de lijn?
Wij gaan zeer zeker de situaties uit de weg waar dit nogmaals kan gebeuren.


Nee, negeren betekent altijd negeren, aan de lijn of los (bij mijn honden in ieder geval). Ze houden zich met mij bezig en ik met hun (laat ze werken tijdens de wandeling). Wat niet wil zeggen dat ik ze nooit naar een andere hond toe laat gaan. Dit gebeurt echter alleen met een bevriende honden, die ik goed ken en die mijn honden kennen. Maar ook bij die honden zullen mijn honden er nooit uit zichzelf naar toe (mogen) rennen. Ze wachten bij mij tot dat ik zeg dat ze hun vriendje even mogen gaan begroeten. Zeg ik niks dan wordt er ook niet begroet, maar lopen we verder en negeren ze de andere hond. Het is echt een kwestie van de focus op en bij jezelf houden (zelf heel leuk en interessant zijn voor de hondjes waardoor de keuze snel gemaakt is en wanneer ze toch een keer de fout ingaan, in de beginnende trainingsfase, dan zit er een lange lijn aan, die achter ze sleept en waar ik op kan trappen zodat ze hun doel (andere hond of mens) niet bereiken


Terug naar “Gedrag”