"Happen'' pup van bijna 5 maanden

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
NH83
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18/11/15 12:58

"Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor NH83 » 22/02/16 21:38

Onze Balou is nu bijna 5 maanden. Hij doet het super goed en is heel lief.
Het enige waar we wel een beetje tegenaan lopen is het ''happen'' wat hij doet. We hebben 2 kinderen en die kunnen hem bijna niet aaien zonder dat hij hapt. Ook bij ons doet hij het regelmatig.

Bij de puppytraining wordt gezegd dat het normaal gedrag is voor een pup.
We hebben veel geprobeerd om het af te leren. ''au'' roepen en weglopen. Speeltjes in de bek geven als hij hapt etc.
In het begin was het nog niet zo pijnlijk, maar nu worden zijn kaken sterker en is het echt pijnlijk als hij bijt.

Hebben jullie tips hoe jullie hier mee om gaan?
Doen jullie pups het ook?
BALOU

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 23/02/16 11:57

Hallo NH83,

Jouw probleem herkennen wij wel. Ons Loesje is vandaag 20 weken oud en hapt ook nog regelmatig.

Onze ervaring is dat als je de pup rustig benadert en met aaien begint met de rug of de nek, in plaats van de kop, het beter gaat.
Als je Loesje op zijn voorhoofd aait, of bijvoorbeeld zijn riem aanhaakt, dan hapt ze haast automatisch naar je hand.

Overigens werkt haar "bijtrem" al wel wat beter.
Ik hoop dat het wisselen van de tandjes straks een positieve bijdrage zal leveren.
Verder is elke Labrador weer anders. Onze vorige hond [ ook Balou] was als pup veel rustiger.

Succes met Balou, het komt goed !

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 23/02/16 18:28

Diego is morgen 17 weken. Hij hapt niet vaak meer gelukkig. hij wil het in de avond nog wel eens doen maar hij bijt niet hard. En als ik hem bv een kus geef op zijn neus of in de buurt doet hij het weer niet. De kinderen kunnen hem gelukkig ook lekker aaien. En als hij wel eens hapt dan stoppen we direct met het knuffelen. Maar het neemt gelukkig af. Diego is ook een relaxte lab. Weet niet of dat wat uitmaakt.
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

psh74
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 24/04/15 13:19

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor psh74 » 24/02/16 13:26

Hoi....bij ons was fenna in het begin ook een bijtertje!! Heeft zelfs mn oudste wel eens in z'n tenen te pakken gehad dat het bloedde!! Wat ons heeft geholpen is haar te negeren als ze het deed!! Wel de schoenen aan in ons geval....
Dus als je kinderen hem willen aaien en hij hapt euh zeggen en dan stoppen met aaien...of spelen! En dan negeren.....en dan weer opnieuw proberen....wij deden dan 3 pogingen lukte het niet,dan negeerde we haar helemaal!
Is met kinderen heel lastig....maar ons heeft dit geholpen!!
Ook lieten we haar niet met onze handen spelen....maar boden we gelijk een speeltje aan!!
Het gaat echt over...het is idd puppybijten/spelen.
Succes.....

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 28/02/16 17:17

Hoe gaat het nu met Balou ?

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 02/03/16 23:44

Harvey is 7 maanden en hapt ook nog. Maar inmiddels wel minder hard en als ik zegt dat hij een speeltje moet pakken dan doet hij dat en gaat daar op liggen bijten. Hij is ook nog maar net klaar met wisselen.

Bij Keo heeft het destijds heel goed geholpen om hem aan te leren wat "nee" betekent. Met behulp van een brokje in de hand. Beet hij naar mijn hand dan duidelijk "nee", hand dicht en geen brokje. Snuffelde hij voorzichtig of wachtte hij netjes af dan "goed zo" en brokje geven.
Bij Harvey heeft dit niet veel opgeleverd, behalve dat hij kan wachten op zijn brokje :-)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor Guus » 23/06/16 10:27

Ik vind het prachtig om jullie ervaringen te lezen, ga door. ;-)
Afhankelijk van de reden waarom ze happen of bijten, gaf ik een stukje bullenpees of een stuk broekspijp van een versleten spijkerbroek (met een knoop erin), of ging ik gewoon met ze spelen. Een hele enkele keer heb ik ze een paar minuutjes in hun mandje gelegd en ook daar gehouden met het commando "mand". Dat valt niet mee als ze zielig gaan kijken. Naderhand wel lekker spelen.
Het is lastig om te herkennen waarom ze bijten. Een pup die tandjes aan het wisselen wilt gewoon van dat vervelend gevoel af en daarom geef ik dan iets stevig dat niet te hard is.
En een andere keer willen ze gewoon aandacht of ondeugend zijn.
Nou moe .....

Sophie
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 22/06/16 18:38

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor Sophie » 23/06/16 19:38

Ik heb het idee dat mijn pup van net 10 weken het vooral doet wanneer ze moe is en eigenlijk moet gaan slapen.

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor Guus » 24/06/16 17:15

@ Sophie. Luister naar je intuïtie en naar je verstand. Dan bestaan er namelijk geen problemen meer, alleen maar uitdagingen. ;-)
Nou moe .....

Sophie
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 22/06/16 18:38

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor Sophie » 27/06/16 16:08

@Guus: dat doe ik uiteraard ook. Het is net als bij kinderen. En als ze echt moe is, dan leg ik haar in haar bench met het deurtje dicht.

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor Guus » 28/06/16 23:39

@ Sophie. Dat vindt de pup dan best wel :orange1:
Ik probeer zelf altijd dat soort energie bij een pup om te zetten in iets leuks of fijns.
Dat is soms lastig, maar na een potje stoeien en daarna kroelen, gaan ze lekker snurken als een grote.
Zoiets kost wel veel energie en tijd. En soms moet je ze wel een beetje temperen en is jou oplossing ook goed of kun je gezien de omstandigheden niet anders.
De pup-tijd vind ik de allermooiste tijd en zie ik de gevolgen van de opvoeding. :cry:
Nou moe .....

aht
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 104
Lid geworden op: 18/07/13 09:59
Locatie: Drongen (Gent)

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor aht » 28/08/16 10:27

Ik zit met het identieke probleem, onze Pearl (nu 5 maanden) is het nog steeds niet afgeleerd. Knuffelen kan niet lang voor de muil opengaat en ze begint te bijten. De "foei, neen, mag niet, ..." Hebben geen effect. Riem aandoen en dan is het bijten in de riem en opspringen. Ik kreeg de raad van de hondenclub om bij bijten haar een time out te geven en bij opspringen negeren. Soms lukt dit andere keren herbegint ze precies alsof het een spel is.
Deze hond is de grootste uitdaging, heb nooit zulke problemen gehad met mijn vorige meiden.
:zwartkopje: Zwarte hond Deepfleet Genie °12/06/2001 - † 05/04/2016
:zwartkopje: Zwarte hond Scapa °15/04/2003 - † 19/10/2004
:bruinkopje: Bruine hond Dina van 't Maneschijnhof °25/08/2004 - † 4/03/2016
:zwartkopje: zwarte hond Pearl des Quatre Cyprès °29/02/2016

Gentle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 12/07/16 21:51

Re: "Happen'' pup van bijna 5 maanden

Ongelezen berichtdoor Gentle » 09/09/16 19:00

Ik vind het ook best een uitdaging, met die hele kleine scherpe tandjes. Hasse is nu ruim 3 maanden, maar het gaat al beter dan het begin. Ik heb de kinderen allemaal wel met blauwe puntjes in hun been gezien :mad: Maar ja... Ze rennen bijvoorbeeld door het huis, hond vindt dat een leuk spel en hapt dan naar speeltje/rokje/been, alles wat er rond wappert.

Bij ons helpt een platte hand ook heel goed. Ik aai hem, hij hapt, ik hou mijn hand vlak naar hem toe totdat hij stopt, en dan aai ik weer verder. Maar hij wordt soms nog wel heel enthousiast en rennerig, en dan wil hij nog wel eens alles pakken wat in de weg staat...
Hasse


Terug naar “Gedrag”