in huis plassen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
LinLex95
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 4
Lid geworden op: 03/07/17 14:15

in huis plassen

Ongelezen berichtdoor LinLex95 » 08/09/17 11:47

Fenna is nu al weer een tijdje bij ons. Ze is 4 maanden nu en doet het ontzettend goed. Natuurlijk is ze een pup en moet ze nog veel leren. Ze pakt iets best heel gauw op. Maar wat maar niet wil is zindelijk worden! :cry: Kom ik net van een wandeling waar ze twee keer plast en haar behoefte doet, éénmaal binnen plast ze zo weer binnen een half uur 3 keer ofzo. Er is geen pijl op te trekken. Als ze wakker wordt gaat ze staan, doet een paar stappen en plast van zich af. Ze meldt zich niet, piept niet, helemaal niks. Eergisteren poepte ze zelfs binnen, zonder melding. Ze gaat zitten, kijkt je aan en hup.....
Ook als ze bijvoorbeeld even achter een balletje aan waggelt plast ze weer. Ik kan met gemak elk half uur wel naar buiten. Terwijl ze het in de bench 3-4 uur op kan houden als we er niet zijn. En 's nachts lukt ook van 23.00 tot 7.00 uur.
De dierenarts zegt dat het wel kan duren tot ze een maand of 5-6 is.

In de boeken lees je dan dat je moet negeren, geen aandacht geven aan het gebeurde. Maar heeft er misschien iemand ook andere ideeën hoe we hier mee om kunnen gaan? Tips van harte welkom, want ik weet het even niet meer. :? :confused:

Zelda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 05/07/17 20:52

Re: in huis plassen

Ongelezen berichtdoor Zelda » 10/09/17 00:43

Zodra je het ziet gebeuren, probeer je pup op te tillen en haar buiten te zetten. Zodra je haar optilt, treedt de natuurlijk "rem" in werking namelijk. Maakt niet uit of ze net buiten is geweest, elke keer consequent oppakken en buiten zetten. Zo leert ze dat ze haar behoefte buiten moet doen. Het echte ophouden duurt simpelweg wat langer en verschilt ook best veel per hond.

Ik heb ook veel gehad aan deze site: http://www.hondenplaneet.nl/puppy/zindelijkheidstraining.php. Ik weet niet of je een bench gebruikt maar dat schijnt makkelijker te werken om een pup zindelijk te krijgen. Het belangrijkste is dat je niet boos wordt op je pup, want die moet nog leren dat plassen en poepen "buiten" hoort. Een pup weet alleen dat ie niet zijn nest mag bevuilen, dus in die zin is een pup al zindelijk.

Zelda plast ook nog wel eens in huis, maar dan is het 9 van de 10 keer "onze schuld" omdat wij of een signaal hebben gemist of net even te lang zijn weggebleven. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom, is met haar naar buiten. Eenmaal weer binnen, kijk ik pas of ze iets heeft "uitgevreten". Zo leert ze namelijk dat zodra ik thuis kom, dat ze naar buiten mag en zal ze ook leren haar behoeften op te houden totdat ik weer thuis ben. Het vergt wat geduld, maar ach... mijn zoon heeft er vier jaar over gedaan om zindelijk te worden. :)
:blondkopje: Zelda (Oralee of Wundering Heights) 12 mei 2017
:blondkopje: Boy 24 mei 1991 - 31 maart 2005

LinLex95
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 4
Lid geworden op: 03/07/17 14:15

Re: in huis plassen

Ongelezen berichtdoor LinLex95 » 10/09/17 13:29

Dank voor je reactie. Dit zijn dingen die we ook echt allemaal al doen. Na het slapen, na het drinken, na het spelen. En idd als we thuis komen. Oppakken doen we niet meer. Daar is ze te zwaar voor. Ze is 12,5 kilo en ik doe dat niet even zo een paar keer achter elkaar. Ze gaat in de bench, de ruimte in huis hebben we al verkleind.....

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: in huis plassen

Ongelezen berichtdoor Romke » 11/09/17 18:57

Heb je al laten testen op blaasontsteking? Puur om een medisch probleem uit te sluiten, 3x in een half uur is extreem
Zeker als ze daarvoor ook al twee keer heeft geplast

Jammer dat optillen niet meer lukt, dat is altijd wel handig

En echt zindelijk dat duurt tot zeker een jaar, dan hebben ze pas volledige controle over hun blaasspieren.
Dat betekend niet dat ze tot die tijd in huis plassen maar wel dat ze dan pas de echte controle hebben en ongelukjes kunnen gebeuren.

Zelda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 05/07/17 20:52

Re: in huis plassen

Ongelezen berichtdoor Zelda » 14/09/17 21:54

En echt helemaal optillen hoeft niet, je kan ook alleen even de achterpoten optillen. Je onderbreekt het plasproces.

En inderdaad, even een check bij de DA kan geen kwaad.
:blondkopje: Zelda (Oralee of Wundering Heights) 12 mei 2017
:blondkopje: Boy 24 mei 1991 - 31 maart 2005


Terug naar “Gedrag”