Hulpvraag aanschaf labrador

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
yellowjes
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 12/12/17 21:56

Hulpvraag aanschaf labrador

Ongelezen berichtdoor yellowjes » 13/12/17 09:44

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jessie en woon met mijn gezin in Zuid-Holland.
Ik ben een groot labrador liefhebber.
Wij begonnen 14 jaar geleden als leken aan een blonde labrador teef van 9 maanden oud.
Zonder stamboom en zonder training.
Het bleek de liefste hond van de wereld te worden en wat wordt ze gemist.
Afgelopen zomer is zij overleden op de leeftijd van 14,5.
Ze had enkel staar, maar haar lichaam was op ( kon niet meer opstaan).
Heeft tot de laatste dag goed gegeten en gedronken en buiten haar behoefte gedaan
Ik mis haar iedere dag.

Nu staan we op het punt en in contact met mensen die een plekje zoeken voor hun labrador.
Blond teefje van 2 jaar (2015) zonder stamboom en ouders niet getest op HD en ED.
Fokker bekend om broodfok geweest?, na 2012 geen negatieve reacties meer gevonden.

Hond zelf heeft veel cursussen gehad, oogt gezond en stabiel, levendig,goed op gewicht.
Kent veel commando's, kan mee in de auto, is energiek.
Ziektegeschiedenis gaat niet verder dan een teek en cold tail.
Waar doe ik nu goed aan?
Een rontgon m.b.t. HD en kan ik zoiets wel vragen? al neem ik de kosten op mij, het is heel wat ( narcose terwijl ik dus nog niet de eigenaar van de hond ben).
De hond is nog nooit onder narcose geweest, niet gesteriliseerd.

We gaan dit weekend de hond ontmoeten (2.5 uur rijden)
Wel al fotos en filmpjes gezien , telefonisch contact gehad, papieren ingezien en ook de fokker gesproken.
Die was direct eerlijk en gaf aan dat de hond geen stamboom heeft en de ouders van de hond niet getest zijn op HD en ED.

Alvast dank voor je reactie!

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hulpvraag aanschaf labrador

Ongelezen berichtdoor Romke » 13/12/17 15:17

Een gezond teefje dat door een broodfokker weggedaan wordt?
Daar zou ik wel mijn bedenkingen bij hebben.
Waarom doet hij de hond weg?

Na 2012 geen negatieve reacties zegt niks, de hond is van 2015, als hij fokt zonder stamboom en gezondheidsonderzoeken is het dus gewoon een broodfokker.
Om welke fokker gaat het?

yellowjes
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 12/12/17 21:56

Re: Hulpvraag aanschaf labrador

Ongelezen berichtdoor yellowjes » 13/12/17 20:33

Inmiddels even de post bijstellen

Ik heb geen enkele twijfel over het gezin waar wij gaan kijken welke wegens omstandigheden niet meer de aandacht hebben voor hun nu tweejarige labrador.
Ze hebben er veel cursussen mee gedaan en de hond is goed en stabiel opgevoed, zeer speels en energiek, gek op andere dieren en kinderen.
Zit als eerste in de auto als ze weggaan etc.
Dus daar zit het probleem niet.
Teefje is gechipt en heeft paspoort, nooit onder narcose geweest en geen bijzonderheden in gezondheid.

ik bedoel meer dat er over de achtergrond niet veel bekend is, dus de fokker dus.Komt uit Langbroek....daar schrok ik van, toen ik hier de post van 2012 las.
Maar....deze man fokt geen labradors meer en de lab waar wij gaan kijken is gefokt door een andere familie, wel uit dezelfde plaats.
Beiden hebben dezelfde achternaam en beiden heb ik vandaag aan de telefoon gehad.
Ik heb hen gebeld en zij geven aan dat de ouders waar ze mee gefokt zijn niet op HD en ED getest zijn.
Mijn vraag is dus waar ik goed aan doe, gezien de hond ook al dik twee jaar is.
Je weet het natuurlijk nooit, dieren blijven een gok.
Als leek begon ik 14 jaar geleden aan een blonde labrador....die had achteraf gezien ook geen stamboom etc.
En heeft op staar na nooit iets gehad, dus het is ook niet zo dat ik direct geloof dat een peperdure hond met stamboom etc altijd 100 procent gezond is.
Maar nu we 14 jaar verder zijn en we dus wel weten waar we waarsch voor jaren mee aan de slag gaan, stap ik er nu wel iets meer doordacht in.
Over de hond in kwestie heb ik wel een goed gevoel en op zeer korte termijn gaan we uitgebreid kennis maken, dat wordt een hele reis voor ons vanuit zuid-holland:-)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hulpvraag aanschaf labrador

Ongelezen berichtdoor Romke » 14/12/17 09:09

Zo te lezen heb je gewoon al besloten, als je zekerheid wil kan je de hond laten röntgenen op eigen kosten, basis foto's zijn niet mega duur.

Er is niemand die zegt dat een hond met stamboom EN gefokt is volgens de regels van de rasvereniging gezond is, zou wel handig zijn als het zo werkte.
Wel weet je dan dat er geen broodfok meespeelt, er alles aan gedaan is om een zo gezond mogelijke hond te fokken, en de moeders niet worden uitgebuit.

yellowjes
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 12/12/17 21:56

Re: Hulpvraag aanschaf labrador

Ongelezen berichtdoor yellowjes » 21/12/17 12:28

Ik ben inmiddels uitgebreid wezen kennismaken in het verre Friesland en we zijn helemaal verkocht
Ze is een hond zonder stamboekpapieren, maar we hebben de overtuiging dat ze heel goed bij ons gezin gaat passen/
Huidige eigenaar heeft gehoorzaamheid 1-3 gedaan en wij willen ook met haar op cursus
ze komt half Januari naar ons toe en ik kijk er nu al naar uit


Terug naar “Gedrag”