Slecht de hondentaal begrijpen?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Bobby

Slecht de hondentaal begrijpen?

Ongelezen berichtdoor Bobby » 13/01/18 17:34

Sinds 2,5 maand hebben we een herplaatser, een ontzettend lieve zwarte reu van nu 8,5 maand oud.

Ik zit met hem op de hondenschool en tot 5 dagen geleden kon hij goed los (ik heb hem getraind op de fluit). Het lijkt alleen wel alsof er nu een hormoon explosie heeft plaats gevonden in zijn hoofd.

Hij luistert gewoon heel slecht en komt niet als ik hem roep. Ik denk dat ik hem dus even aan de lange lijn ga doen en vanaf stap 1 weer ga beginnen.
Maar wat ik erger vind: hij heeft soms echt de kolder in zijn kop bij andere honden. Het lijkt dan net alsof hij de hondentaal niet spreekt. Geeft een andere hond duidelijk het signaal niet gediend te zijn met hem te spelen, doet hij er nog even een schepje bovenop (blijft happen naar de bek en uitdagen om te spelen, erachteraan rennen e.d.)
Voorheen kon ik hem dan makkelijk terugfluiten bij me, maar nu lukt dat dus ook even niet.

Herkennen jullie dit gedrag (maar blijven doorgaan) en wat te doen?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Slecht de hondentaal begrijpen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 13/01/18 18:49

Hij heeft nu echt een heel lastige leeftijd.
Gewoon doorgaan met trainen, lange lijn is idd een heel goed idee.
Grijp in op het moment dat hij vervelend gedrag vertoont, aan de lijn en feestje over.
Zorg dat je niet overmatig gaat fluiten of roepen, daarmee 'verpest' je het commando.
Hij weet best wat de bedoeling is maar heeft even lak aan wat jij als baas wil.

Bobby

Re: Slecht de hondentaal begrijpen?

Ongelezen berichtdoor Bobby » 13/01/18 19:28

Oke dankjewel!

Denk je dat het handig is hem voorlopig even aan te lijnen? We doen altijd een grotere losloopronde per dag. Of pas aanlijnen en weggaan als hij niet luistert?

Herken je dat opdringerige gedrag naar andere honden?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Slecht de hondentaal begrijpen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 14/01/18 07:19

Als er geen andere honden in de buurt zijn luistert hij dan wel? Volgt hij je zonder roepen?
Als dat niet zo is zou ik idd eerst terug gaan naar de basis.
Doet hij dat wel dan zou ik vooral naar nieuwe plekken gaan, niks zeggen en lekker bochtjes maken, zodat hij jou in de gaten moet houden.
Maakt hij contact, door bij je in de buurt te zijn of je aankijkt dat geef je hem wat lekkers.

Je kan ook kijken of je het vervelende gedrag voor kan zijn
Dus wel lekker loslopen, hebben ze ook echt wel nodig de kop goed vrij maken
Zie je een hond waarvan je weet of vermoed dat het misgaat, dan lijn je hem aan, doe je wat appel oefeningen en wandelt aangelijnd een stuk door
Als dit niet werkt zou ik wel een tijd gaan aanlijnen ivm veiligheid

Mijn eigen hond heeft dit gedrag niet gehad, ik heb wel met regelmaat een loge die dit wel deed en heel soms nog doet

Bobby

Re: Slecht de hondentaal begrijpen?

Ongelezen berichtdoor Bobby » 14/01/18 11:54

Dat is inderdaad iets wat ik jammer vind. Hij heeft dat banjeren zo nodig. Maar dan toch even pech en aangelijnd vrees ik..
En iets vaker in de duinen, daar kom ik vrijwel niemand tegen en durf ik het wel aan. Dan luistert hij inderdaad wel goed ja (het is zoals je zegt alleen met andere honden) Kan ik meteen weer oefenen oefenen oefenen.

Bobby

Re: Slecht de hondentaal begrijpen?

Ongelezen berichtdoor Bobby » 24/01/18 14:06

Wil even zeggen dat het stukken beter gaat. Ik heb hem de laatste tijd alleen elke dag losgelaten in een prikkelarme omgeving en daar flink met hem getraind. Elke keer belonen als hij naar mij keek, fluit trainen en oefeningen gedaan.
Vandaag weer in een hondenlosloop gebied geweest en dat ging al veel beter. Niet optimaal maar hij is ook nog maar 9 maanden. Ben trots op hem! :-)

Ik denk dat ik het zo even blijf doen. Af en toe wat meer prikkels opzoeken en dan weer paar dagen rustiger aan. Maar wel los zodat hij naar hartelust kan snuffelen en het water in kan springen.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Slecht de hondentaal begrijpen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 24/01/18 19:22

Wat fijn!! Leuk dat je een update geeft
Lekker doorgaan, hij is idd nog heel erg jong.
Goed dat je op deze manier bezig bent, er zullen nog wel meer lastige tijden aankomen


Terug naar “Gedrag”