Uitvallen naar andere honden

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
MoniquedeGeus

Uitvallen naar andere honden

Ongelezen berichtdoor MoniquedeGeus » 16/01/18 16:40

Ik had mijn vraag al geplaatst bij Voorstellen, maar helaas niet veel reacties gehad. Daarom probeer ik het hier nog een keer.

Hallo,

Wij hebben een labrador teefje van nu 17 maanden. Ze heet Lucca.
Hiervoor hadden we ook een teefje. Zij is 14,5 jaar geworden.

Lucca is super lief en aanhankelijk, maar heeft toch al een aantal keren "gevochten" met andere honden. Een paar keer flink snauwen en grommen en 1x heeft ze echt een andere hond verwond. Ik denk voornamelijk omdat zij wil spelen en de andere hond(en) niet.

Gaat dit "vanzelf" over als ze ouder wordt of moeten we hier actief mee aan de slag en hoe dan? Ze heeft puppy training, puber training en EG gedaan en verder doen we speuren en agility met haar. Best actief dus. Na de eerste keer hebben we 5 privelessen gehad om ervoor te zorgen dat ze beter onder appel kwam te staan. Maar ik durf haar hier in de buurt niet los te laten. Het gekke is dat het in het bos met honden die we tegenkomen altijd goed gaat.
Omhoog
GebruikersavatarRomke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 737
Lid geworden op: 22/02/14 12:34
Contacteer: Contacteer Romke
Re: Voorstellen en vraag
Berichtdoor Romke » 02/01/18 18:41

Als het in het bos goed gaat, op welke plekken vecht ze dan? En hoe ziet dat vechten eruit?
Loopt de andere hond echt grote schade op, is het meer een 'bekvechten'?

Dit is niet iets dat zomaar overgaat, vaak zijn dit dingen die juist verergeren.
Willen spelen en de andere hond niet, vind ik geen verklaring/excuus voor een andere hond echt verwonden.
Ik zou hier actief mee aan de slag gaan door naar een goede gedragsdeskundige te gaan.

Krijgt/neemt ze naast haar actieve leven ook voldoende rust?
Komt ze wel dagelijks in het bos om haar kop even leeg te maken?
Omhoog
GebruikersavatarKnutselsmurf
Technisch beheer
Technisch beheer
Berichten: 3407
Lid geworden op: 03/11/07 14:02
Locatie: Smurfendorp
Contacteer: Contacteer Knutselsmurf
Re: Voorstellen en vraag
Berichtdoor Knutselsmurf » 02/01/18 21:16

:welkom3:

Ik heb je toegevoegd als lid dus nu kan je in het hele forum posten ;)

Veel plezier op ons gezellige forum!

Let op: post je bericht in de rubriek "gedrag"". Dit bericht wordt over een paar dagen gesloten!
Afbeelding Al smurfende, leert men!
Omhoog
MoniquedeGeus
Berichten: 0
Lid geworden op: 02/01/18 17:44
Contacteer: Contacteer MoniquedeGeus
Re: Voorstellen en vraag
Berichtdoor MoniquedeGeus » 03/01/18 08:57

Het vechten bestaat uit blaffen, happen, grommen. Het gebeurde een paar dagen geleden binnen met een voor ons nieuwe hond tijdens een feestje. En het is een paar keer gebeurd bij ons in de buurt op de uitlaatplaats waar de honden los mogen. 1x was het dus wel echt vechten en toen had de andere hond een paar kleine wondjes. Wat we gezien hebben: Lucca wil spelen en dringt zich teveel op aan de andere hond. De andere hond laat merken daar niet van gediend te zijn door een snauw. Lucca vat dit op als een aanval en gaat dan zelf terug snauwen, grommen, etc. Het gekke is dat dit aan de riem niet gebeurd. Terwijl als je zoekt op vechtende honden het heel vaak gaat over honden aan de riem.

Ze gaat op de 3 dagen dat ik werk met een uitlaatdienst mee die naar het bos gaan. Verder gaan we zelf nog 2x naar het bos. De andere wandelingen zijn in de omgeving van ons huis. Thuis krijgt ze voldoende rust. Wij hebben geen kinderen en geen overdreven veel bezoek ofzo. We hebben dus 5 privélessen gehad nav de eerste uitval en het leek een tijdje goed te gaan totdat het een paar dagen geleden tijdens een feestje weer fout ging

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Uitvallen naar andere honden

Ongelezen berichtdoor Milou » 29/01/18 14:35

Ik denk dat je de oorzaak moet proberen te achterhalen. Als je weet waarom ze het doet kom je er ook makkelijker achter waar je op moet trainen of welke situaties je moet naar proberen te ontwijken.

Kan jij je nog herinneren wat er gebeurde de eerste keer dat ze het deed, wat ging daaraan vooraf? Hoe was haar lichaamshouding en die van de andere hond? En hoe is dat nu bij haar?
Is ze zelf aangevallen door een andere hond? Hoe reageer je er zelf op wanneer zij zoiets doet?
Heeft zij het alleen bij bepaalde rassen en/of alleen bij onbekende honden en/of maakt ze nog verschil qua geslacht bij de andere honden?
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Gedrag”