vraagje gewicht labrador

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
desiree1974
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 03/12/13 19:25
Locatie: brunssum

vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor desiree1974 » 02/05/14 12:04

ik heb een vraagje;
hoe zwaar mag een lab zijn als ze 6 halve maand is.
ik heb het idee dat ons meisje iets te zwaar is voor haar gewicht.
Afbeelding

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor renate » 02/05/14 12:15

Gewicht is moeilijk uit te drukken. Zo lang je de ribben kan voelen ( zonder teveel druk te moeten zetten) maar niet kan zien is het goed.
Ik voer op het oog en Let niet zo op gewicht. Mijn labrador weegt bijvoorbeeld 35kg. Lijkt veel maar hij heeft een flinke bespiering en ik kan soms zijn ribben zelfs zien. Bij hem moet er dus een beetje bij. Mijn rottweiler kruising weegt 45kg maar ook hij heeft een ontzettend goede bespiering en mag ook zelfs wat bij komen.

Ester007
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 95
Lid geworden op: 30/10/11 09:01
Locatie: Brabant

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor Ester007 » 02/05/14 12:37

Onze lab van 6 maanden is rond de 19 kg. Is wel voor 75% fieldtrail.
Goed kijken hoe hij/zei eruit ziet
Pluk de dag!

:zwartpootje: Tako van de Rooise Heikant 21-09-2005
:zwartpootje: Born to be free van de Achtse Vallei (Robi) 1-11-2013

Gebruikersavatar
Zeeuwse labjes
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1552
Lid geworden op: 29/12/04 15:05
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor Zeeuwse labjes » 02/05/14 15:41

Er is ooit een onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van labradors van pup tot aan 80 maanden. De samenvatting staat op de site van de NLV: https://www.nlv.nu/rasengezondheid/best ... 4_2011.pdf

Uiteindelijk gaat het natuurlijk altijd om een individu en het ideale gewicht voor die hond is alleen te bepalen door er kritisch naar te kijken en te bevoelen.
Afbeelding
Ixor du Bois de Lilas 13/10/1993 - 15/5/2007
Buttacre's Breezy Bailiff 4/2/1998 - 4/6/2010

LSNNE
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 72
Lid geworden op: 02/02/14 20:15
Locatie: Limburg

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor LSNNE » 02/05/14 21:12

Ik vond het ook moeilijk in te schatten (en nog steeds)... Maar je moet echt gewoon goed naar je lab kijken. Ik wilde altijd de ribben nog een beetje kunnen zien. Beter iets minder eten geven dan teveel bij een pup. Ik keek altijd op de zak met eten en hield dit wel redelijk aan. Als hij aankwam gaf ik hem gewoon minder. Op een moment was hij heel rustig en loom toen gaven we duidelijk te weinig (echt zielig eigenlijk :oops: ), maar zo heb ik het wel geleerd!
Max is nu 14 maanden en weegt 28 kg. Best weinig voor mijn gevoel maar hij ziet er goed uit, en de ribben zijn goed te voelen en een beetje te zien.
Max 23-02-2013 :blondpootje:

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor renate » 02/05/14 21:49

Ik vind dat er bij een pup wel wat aan mag zitten. Ze hebben natuurlijk ook voldoende voedingsstoffen nodig om te groeien en te ontwikkelen. Zo mager dat je de ribben wat kan zien vind ik persoonlijk te mager. Beter een klein laagje spek. Niet dat je moet gaan duwen om de ribben voelen maar wel dat er iets op zit.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor sbientje » 02/05/14 21:52

het blijft altijd lastig, toevallig heb ik er laatst op een ander forum een topic over geopend. Ook daar waren de meningen verdeeld over 'makkelijk de ribben voelen'. Pom woog 22-23 kilo met 6 maanden, nu weegt ze 28 ongeveer. Maupie woog ook 28, al zag die er heel anders uit. Het is soms echt lastig
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor Romke » 03/05/14 14:06

Ik heb nog nooit een zak gevolgd, als ik dat wel had gedaan, had ik de ene keer teveel gegeven en later te weinig.
De zakken zijn zo standaard, daar kan je eigenlijk weinig mee.

Vraag anders eens iemand om mee te kijken, wat voor de 1 een prima gewicht is, is voor de ander te weinig.
En vanuit tekst of een foto is dat nauwelijks goed te beoordelen.

Gebruikersavatar
desiree1974
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 03/12/13 19:25
Locatie: brunssum

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor desiree1974 » 03/05/14 15:33

oh,heb naar die link gekeken en in principe valt het nog wel redelijk mee met zwaarte gewicht mijn hond weegt nog net geen 23 kilo,maar ik probeer wel iets minder te geven.
wil niet te veel vetlaag erop en ze beweegt best erg veel dus komt goed.
ik hou die lijst een beetje de in de gaten heb ik een beetje richt lijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 03/05/14 15:56

Zo'n gemiddelde lijst is leuk, maar niet om echt te beoordelen of het met het gewicht van je eigen pup goed zit.

Sanna is bijna 12 weken en weegt iets meer dan 8 kg, volgens die lijst 2 kg minder dan gemiddeld. Maar Sanna is keurig op gewicht. Ze is net niet echt mager, kan haar ribben wel keurig voelen zonder druk. Ik heb zelf wel een voorkeur voor schraal op laten groeien, het opgroeien is al zwaar genoeg. Ook zonder extra kilo's ;-)

Ik zou als richtlijn dus vooral kijken naar je eigen pup, kun je de ribben nog voelen zonder druk? Als je de ribben nauwelijks kunt voelen of je moet echt wat meer drukken, dan is de pup ( naar mijn mening ;-) ) te zwaar.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor Fleures » 04/05/14 12:59

Ik sluit me helemaal aan bij Tamara! Maika heeft ook qua gewicht altijd onder de gemiddelden in die lijst gezeten (die had ik gevonden toen we haar net in huis hadden). Heb er een paar weken geleden nog een hele discussie over gehad met de DA. Die kwam aan met zo'n Royal Canin plaat over het perfecte silhouet van 'DE hond', en ging dat onbeduidende plaatje vergelijken met mijn hond, waarop ik haar toch even wees op het feit dat 1 plaatje natuurlijk niet kan gelden voor een Vizsla, Windhond, Engelse Bulldog, Sint Bernard en Labrador. Althans dat is mijn mening. Maika woog op dat moment 26.9, met 13 maanden, is wel wat aan de kleine kant maar heeft een mooi opgetrokken buik en een goede taille, mooie bespiering. De ribben voel ik met mijn vlakke hand, maar tellen gaat niet zonder druk te zeggen (waarop ik wilde reageren: kan dat bij jou wel?! hihihi foei...). Afijn, zij vond haar 'wat aan de zware kant', ik vond van niet. Iedere hond is anders toch? Als jij denkt dat ze wat te zwaar is, laat haar dan wat afvallen. Als jij vindt dat ze er goed uit ziet, zal dat ongetwijfeld zo zijn.
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Gebruikersavatar
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 95
Lid geworden op: 08/02/14 13:05

Re: vraagje gewicht labrador

Ongelezen berichtdoor Josje123 » 22/05/14 15:47

Nova is nu bijna 7 maanden, en ze weegt 22 kilo. Toch maar een puppycheck laten doen, en de dierenarts vond dat ze er goed uit zag.
Inderdaad kijken/voelen ze aan de ribben, of ze goed te voelen zijn en nog zichtbaar zijn.
Ik hou wel de hoeveelheid aan die op de zak staat, en inderdaad ook op het oog soms, als ik het idee heb dat ze te zwaar is.
Nu met het mooie weer zwemt ze het er zo af :D
:zwartpootje: Nova {Olivia v.d. Bosmoat, 17 oktober 2013}

Afbeelding


Terug naar “Verzorging”