vraagje vlooi en tekenbehandeling

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: vraagje vlooi en tekenbehandeling

Ongelezen berichtdoor Tammie » 10/05/14 20:50

Hoe werkt die appelazijn Renate?

Ik ben nl op zoek naar een vrij natuurlijk middel.
Indra heeft zelden een teek, Pepper daarin tegen is een halve ramp en zit nu aan de AB voor de zekerheid. Na een teek dus een bultje op d'r kop waarbij de DA van de week twijfelde of het al dan niet nodig was om AB in te zetten.
De ziekte van Lyme komt in verhouding veel minder vaak voor bij honden, is dus een uitzondering in tegenstelling tot mensen.
Maar gezien ze dus wel vrij veel last er van heeft wb teken (niet bultje) mijn vraag.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: vraagje vlooi en tekenbehandeling

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 11/05/14 13:03

esmoezie schreef:Deze week bij onze dierenarts gehoord dat er tegenwoordig tabletjes zijn om vlooien en teken te voorkomen.
Iedere 3 maanden 1 tabletje (uh, kost wel 34 euro per tabletje)
Ik overweeg het, want druppels doen niets meer tegen teken. Na onze vakantie in Limburg vorige maand heb ik er wel 20 van Keo af kunnen plukken... :-(


Dat is me toch een beetje te gortig, 34 euro per tabletje. Dat is voor vier honden 136 euro per keer. Dan toch maar pipetjes, ook al is het troep. Hier heb ik ook wel dagen gehad, dat ik 10 teken of meer van iedere hond afhaalde. En dat elke dag na de bos- of heiwandeling :shock: Nou, dan ren je echt wel naar de dierenwinkel om spul te halen, tenminste ik wel.. :wink:

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Re: vraagje vlooi en tekenbehandeling

Ongelezen berichtdoor Troy » 20/05/14 23:49

Toch moet er nog een andere factor zijn voor wat betreft teken. Ik heb Troy nog niet behandeld met druppels, en geen vlooien/tekenband om dit jaar. krijgt ook niet bewust knoflook wat zou kunnen helpen. Ik wandel veel in de Drunense Duinen, De Brand, Oisterwijkse vennen, Vughtse Heide, Ijzerenman, kerkeindseheide, Hondsberg allemaal tekenrijke gebieden. Soms alleen soms met 2 andere honden. Ik heb bij Troy dit jaar denk 5 teken weggehaald, controleer hem na iedere wandeling, direct erna en later nog een keer als voornamenlijk de kleine teken zich gevoed hebben en beter zichtbaar zijn. De draadhaar, Vizla en Flatcoat zitten na iedere wandeling helemaal onder, volgens zeggen tot 10 teken is geen uitzondering en tijdens de wandeling wordt er ook al regelmatig een uitgedraaid.

Nu denk ik niet dat Troy denkt, laat die 2 dames maar eerst door dat gras rennen en de teken oppikken voor ik er door ga :D

Wel is het verschil dat Troy tot het eind van de wandeling als er gezwommen kan worden aan het zwemmen is en gemiddeld meer dan de andere 2 in het water ligt. Als de flatcoat tot haar buik erin gaat is het ver, de Vizla zwemt vrolijk met Troy mee en eigenlijk bijna net zoveel, dus dat is het ook niet.

De trainer van m'n vorige jachttraining zei eens dat het te maken heeft met de basistemperatuur van de hond. Honden met een lage lichaamstemperatuur daar houden teken niet van!? Dit stond volgens hem ook los van het afkoelen door zwemmen tijdens het wandelen!?

Ik heb zoiets van, ok als ik die chemische troep druppels niet hoef te gebruiken mooi, vlooienband heb ik vorig jaar geprobeerd maar die hangt na 2 wandelingen toch ergens in een tak of braamstruik of hij krabt zelf net zolang tot ie eraf is. Maar vraag me dus af of er hier ook mensen zijn die weinig anders doen tegen teken dan controleren na de wandeling er eigenlijk zonder middelen geen last van hebben? Ik lees dat Tammie ook een hond met veel teken en een met zelden teken heeft, daar moet toch een verklaring voor zijn?

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: vraagje vlooi en tekenbehandeling

Ongelezen berichtdoor perelaar » 23/05/14 12:00

Ik ken geen enkel natuurlijk middel dat 100% werkt. Enige oplossing voor mij is een scalibor band. Pipet ook wel eens gebruikt, maar grote nadelen: enorme jeuk, vette plek op de vacht (en dus ook op meubels, muren, kleding), geur en het feit dat het geen duurzame oplossing is als de geregeld te water gaat.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

ober
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 168
Lid geworden op: 01/11/12 17:56
Locatie: den haag/saint agnan

Re: vraagje vlooi en tekenbehandeling

Ongelezen berichtdoor ober » 29/05/14 10:37

Truffel krijgt (net als zijn voorgangers) hier in Frankrijk jaarlijks de pirodog-enting tegen teken.
Vlooien (ondanks het behoorlijke aantal 'gastkatten' die hier een hapje komt halen) gelukkig nog nooit een vlo gezien.
groetjes,
Thea Ober

Truffel (Firwood Never ending love 19-11-2010)

Gebruikersavatar
desiree1974
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 03/12/13 19:25
Locatie: brunssum

Re: vraagje vlooi en tekenbehandeling

Ongelezen berichtdoor desiree1974 » 31/05/14 22:55

ik nog steeds niks en inderdaad jah appelazijn verdunnen heb ik meer gehoord en volgens mij als je de hond zo nu en dan knoflook geef hou je de vlooien ook wek vlooien houden niet van knoflook heb ik ergens gelezen of het waar is weetik niet.
Afbeelding


Terug naar “Verzorging”