Nee hè, vlooien!

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 14/08/14 15:44

We zitten dus met vlooien en dat weet ik pas sinds een week. Eerste keer ook nog eens.
Research gedaan op internet en compleet moedeloos geworden, maar dat terzijde. Los van het stofzuigen (2x daags met steeds nwe zak), plinten/naden/hoekjes insprayen, vanalles heet wassen, kammen en wat al niet meer hebben we de honden behandeld met Activyl anti vlo spot on (op basis van indoxacarb, als vervanging van een vlooienband dat niets deed). Ik ben bepaald geen fan van dergelijke bestrijdingsmiddelen maar als appelazijn, biergist, knoflook en tea tree niet voldoende preventief blijken te werken zullen ze zeker geen vlooienuitbarsting bestrijden. Dan maar grof geschut.
Gisterenochtend dus Activyl gebruikt (op de juiste plekken en direct op de huid). Maar nou vind ik op beide honden nog steeds vlooien en wordt er dus ook nog constant gekrabt.

Nu vraag ik mij toch ernstig af hoe het hoort te werken :confused:

In de bijsluiter staat:
Bestrijding en preventie van vlooieninfestaties. Het product kan gebruikt worden als onderdeel van een behandelingsstrategie tegen vlooienallergiedermatitis. Onvolwassen stadia van vlooien in de directe omgeving van het dier worden gedood na contact met dieren die met Activyl behandeld zijn.

Op internet lees ik dat de vlo na een beet onvruchtbaar wordt, ergens anders lees ik dat de vlo na een beet direct dood gaat. Bij de dierenarts (waar ik het spul gekocht heb) weten ze het klaarblijkelijk ook niet omdat er een vaag ontwijkend antwoord op mijn vraag komt.

Nou heb ik dus jullie hulp nodig.
Is er iemand die ervaring heeft met Activyl anti vlo bij een hond als vlooienbestrijding en hoe verliep dat?
Of met een vergelijkbaar product?
Dat ik de komende 2 jaar 2x daags moet stofzuigen met steeds een nieuwe zak, nouja prima ( :roll: :) ) maar ik wil dat de meiden zo snel mogelijk van dat gekriebel af zijn voordat ze zich helemaal stuk krabben.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor Nancy » 14/08/14 16:35

Wat ik op internet lees is dat de vlo eerst moet bijten en dat het dan nog 1-4 uur duurt voordat hij overlijdt.
Bijten = jeuk. En dat kan een paar dagen duren, dus ook nog als alle vlooien weg zijn.
En het duurt dus ook even voor de vlooien dood zijn. Geen idee hoe vaak een vlo eet moet ik zeggen.

Ik zie ook niet dat het iets met de eitjes doet: dus de komende 2/3 weken komen alle eitjes gewoon uit en zullen ze blijven bijten. Daarna zou het dan over moeten zijn, tenzij er een nieuwe besmetting komt.

Als we al vlooien hebben (sinds het gebruik van knoflook en karnemelk dit jaar pas 1 keer) ga ik over op grof geschut, dus ze krijgen hier Advantix.
Vaker stofzuigen doe ik niet, kieren en naden doe ik niet, maar na 1 keer dat spul is het klaar.

Waarom heb je eigenlijk pas zo laat de honden behandeld? Althans, er staat dat je het een week weet, maar gisterenochtend pas behandeld hebt.
Alles wat je noemt: appelazijn en knoflook werkt preventief bij mijn weten en dus niet als je al vlooien hebt. Zeker niet omdat de eitjes gewoon uit blijven komen ook al vertrekken de vlooien door de, voor hen, onaangename geur van de hond.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor Nancy » 14/08/14 16:37

Waarom moet je eigenlijk de komende 2 jaar 2 maal daags met een nieuwe zak stofzuigen? Dat heb ik echt nog nooit gehoord.

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 14/08/14 17:15

Ik denk dat ik te snel resultaat wil zien, zal inderdaad wel enige tijd duren voordat de vlooien allemaal dood zijn en de jeuk dus ophoud. Als een ander het zegt klinkt het ook zo logisch :)

De activyl is ter vervanging van vlooienbandjes (waarvan ik het idee had dat die niets deden), had ik ook geschreven.
Dat van het vele en lange stofzuigen is een grapje, zie smileys, maar het wordt wel degelijk geadviseerd om de eerste tijd grondig te stofzuigen en plekken waar vlooieneitjes/larven/poppen vaak zitten te behandelen met een of ander. Vlooienpoppen schijnen dus belachelijk lang op stiekeme plekjes te kunnen overleven om op een gunstig moment weer uit te komen. Bijvoorbeeld komende winter als de verwarming aan gaat of volgend jaar zomer bij een hittegolf. Nu ben ik echt niet van plan om 2 jaar lang 2x daags te stofzuigen, maar zeker wel de komende weken.

Mijn honden krijgen trouwens preventief ook knoflook nu je dat zo zegt, op de schapenvetbonbons. Karnemelk heb ik nooit geprobeerd maar ga ik toch doen. Zal er nu niet veel aan hebben maar alvast voor na de ellende. :)
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor Kay » 14/08/14 17:18

Geen tips want hier nog nooit vlooien gehad, maar misschien zou je wel wat druppels en/of een stukje vlooienband in je stofzuigerzak kunnen doen ?
Dan zijn de vlooien als je ze opzuigt die nog leven ook gelijk dood :twisted:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor Milou » 14/08/14 18:09

Ik heb geen tips en trucs voor vlooien, wel luizen ervaring. Maar ik wens je wel heel veel succes met deze ellende.
Toen ik luizen had (ook geen pretje) hebben wij elke avond gezeten om de luizen en neten uit mijn haar te verwijderen, plukje voor plukje werd mijn hele kapsel geïnspecteerd. Ik ben toen ook ingeshampoot met azijn. Geen idee of het hielp, daar zouden luizen ook van weg gaan.
Ik heb nu nog steeds een azijn trauma, als ik het spul ruik begint het mij al te jeuken. :stank: Maar ja, alle kleine beetje helpen.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 15/08/14 10:26

Milou schreef:Ik heb nu nog steeds een azijn trauma, als ik het spul ruik begint het mij al te jeuken. :stank: Maar ja, alle kleine beetje helpen.


Ja dat kan ik me voorstellen, brrrrr luizen :(
Ik heb inmiddels al een zwarte stipjes trauma. Overal waar ik die tegenkom schiet ik meteen in de stress. Maar na grondig onderzoek blijken de meeste gewoon pluisjes. :)
De honden hebben een 'rode halsband trauma'. Een oude halsband die ik gebruik bij het kammen en insprayen met appelazijn, omdat de dames altijd weg willen wandelen. Pak ik die halsband nu dan gaat Trix alvast onder de tafel zitten en kijkt Miep mij aan alsof ik een landverrader ben.

Maar voor nu: stofzuigtijd, jeuj... :zuigen:
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor roef » 15/08/14 11:18

bij de dierenarts kun je als het goed is een vlooienbom kopen,de naam weet ik niet zo snel maar het is een spuitbus die je in de kamer zet en dan spuit die zichzelf leeg.
zelf wegwezen dus,dit dood dus alle aanwezige vlooien,eitjes en larven.

erg rigoreus,maar je bent er wel van af!,in je stofzuigerzak kun je ook een klein stukje vlooienband doen.
ik koop een kleintje en daar knip ik dan een klein stukje af als ik de zak vervang.
de band zelf pak ik stevig in alufolie in en leg koel weg.

en idd kammen,kammen en nog eens kammen!!! :roll:

en nu ga ik het erg snel afkloppen,maar heb al 2 jaar geen vlo gehad hier...KLOP KLOP KLOP!! :wink:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

marietje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 16
Lid geworden op: 30/06/14 22:19

Re: Nee hè, vlooien!

Ongelezen berichtdoor marietje » 19/08/14 12:05

Ik heb last van vlooien gehad. Gehad zeg ik, laatste paar weken niks meer gezien. Mijn laatste kat is 2 maand geleden gestorven. En we verwachten over 5 weken een pup. pFfff ik hoop zo dat de vlooien weg zijn! Wat een werk. Daarbij heb ik ook nog ns tapijt in mijn woonkamer. Niet te doen zowat. Maar nu geen vlo meer gezien.
Fingers crossed!!!

Dus voor iedereen die vlooien heeft....Sterkte!!


Terug naar “Verzorging”