Jas, nodig of onzin?

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor perelaar » 13/01/15 11:43

Bij wandelingen in het donker dragen ze hier een reflecterende halsband, Harpo heeft die ook aan tijdens de jacht, net zoals ikzelf en mijn collega jagers ook een reflecterende pet / band dragen uit veiligheidsoverwegingen.
Afdrogen na waterwerk doe ik niet, hij loopt zichzelf warm omdat we nooit lang stilstaan.

Veel belangrijker echter: als ik je verhaal goed begrijp heb je de waarschuwingsborden ivm jacht genegeerd. Héél gevaarlijk - die borden hangen daar voor een reden! Niet alleen zou je tegen een kogel kunnen lopen (niet erg waarschijnlijk, maar toch), maar je zou ook in de baan van het vluchtende wild kunnen lopen. En een kwaad everzwijn gaat echt niet voor je opzij, laat staan voor je hond.

Overigens moet je hond aangelijnd zijn als je in een bos wandelt - jachturen of niet. Ivm de jachturen: in Vlaanderen is (aanzit)jacht op everzwijn bv ook 's nachts toegelaten, zo goed als het hele jaar rond, op sommige plaatsen met nachtkijkers. Aanzit jacht op ree/everzwijn/edelhert in Wallonië (en Vlaanderen) is toegelaten van 1u voor zonsopgang tot 1u na zonsondergang; enkel drijfjacht is tussen zonsop- en -ondergang.
Zeker na donker moet je de hond uit het bos wegblijven, je verstoort enorm veel wild, zeker als de hond losloopt. Je hebt overigens kans dat je zelfs nu al een zogende zeug tegenkomt - en dan heb je erg veel geluk als je hond het overleeft.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 16/01/15 20:49

perelaar schreef:Bij wandelingen in het donker dragen ze hier een reflecterende halsband, Harpo heeft die ook aan tijdens de jacht, net zoals ikzelf en mijn collega jagers ook een reflecterende pet / band dragen uit veiligheidsoverwegingen.
Afdrogen na waterwerk doe ik niet, hij loopt zichzelf warm omdat we nooit lang stilstaan.

Veel belangrijker echter: als ik je verhaal goed begrijp heb je de waarschuwingsborden ivm jacht genegeerd. Héél gevaarlijk - die borden hangen daar voor een reden! Niet alleen zou je tegen een kogel kunnen lopen (niet erg waarschijnlijk, maar toch), maar je zou ook in de baan van het vluchtende wild kunnen lopen. En een kwaad everzwijn gaat echt niet voor je opzij, laat staan voor je hond.

Overigens moet je hond aangelijnd zijn als je in een bos wandelt - jachturen of niet. Ivm de jachturen: in Vlaanderen is (aanzit)jacht op everzwijn bv ook 's nachts toegelaten, zo goed als het hele jaar rond, op sommige plaatsen met nachtkijkers. Aanzit jacht op ree/everzwijn/edelhert in Wallonië (en Vlaanderen) is toegelaten van 1u voor zonsopgang tot 1u na zonsondergang; enkel drijfjacht is tussen zonsop- en -ondergang.
Zeker na donker moet je de hond uit het bos wegblijven, je verstoort enorm veel wild, zeker als de hond losloopt. Je hebt overigens kans dat je zelfs nu al een zogende zeug tegenkomt - en dan heb je erg veel geluk als je hond het overleeft.


We liepen in een losloop gebied waarbij zijpaden waren die niet toegankelijk waren. We hebben namelijk een geocache route gelopen.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor perelaar » 20/01/15 13:26

Losloopgebied is natuurlijk helemaal OK, ze bestaan helaas in België zo goed als niet.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006


Terug naar “Verzorging”