Hond kan granen verteren

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Hond kan granen verteren

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 11/08/13 21:53

Had ik deze link al eens doorgegeven?
Voer tot nadenken :D
http://www.nature.com/news/dog-s-dinner ... on-1.12280

Onderzoekers hebben ontdekt dat de hond tijdens zijn evolutie genen heeft ontwikkeld om zetmeel / granen te verteren. Wolven kunnen dat niet, maar toen de voorouders van de hond gingen rondhangen bij menselijke nederzettingen en gingen leven van menselijke voedselresten, werden die zetmeel-verterende eigenschappen nodig. En dus zorgde de natuur ervoor dat de hond die kreeg.

Het onderzoeksteam vergeleek het wolvengenoom met het hondengenoom, vooral op zoek naar gedragsverschillen.
´Surprisingly, the team also found ten genes that help dogs to digest starches and break down fats. Lab work suggested that changes in three of those genes make dogs better than meat-eating wolves at splitting starches into sugars and then absorbing those sugars.´

De conclusie van het artikel is:
´Nevertheless, the study adds to evidence that dogs should not eat the same food as wolves, says Wayne, who points out that dog food is rich in carbohydrates and low in protein compared with plain meat. “Every day I get an email from a dog owner who asks, should they feed their dog like a wolf," says Wayne. "I think this paper answers that question: no.” ´

Hanneke

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 11/08/13 22:42

Ik vind de conclusie niet logisch en ben het eens met onderstaande reactie op het artikel:

Cassandra Amos•2013-03-01 04:03 AM
I am disappointed with the way these scientists have drawn conclusions from this research. The assumption that because dogs are more able to digest starch than wolves they should therefore be fed more starch does not seem logical to me. This research gives interesting insight into how domestic dogs are able to survive on high-starch diets, but does not give evidence that a high-starch diet is preferable to a high-protein diet. If they had found genetic differences indicating that dogs were less able to digest animal protein than wolves, it would indicate that the diet of a wolf would be inappropriate for a dog. Instead, this study only proves that dogs can eat starch, not that they should.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 11/08/13 22:45

Mijn engels is niet goed genoeg om het hele stuk begrijpend te lezen, maar ik geloof nooit dat ik mij er in kan vinden :D
Ten eerste is het verschil in ontlasting van een vlees en brokgevoederde hond erg groot, met de nadruk op groot bij een brokkenhond, en dan mogen ze mij weleens uitleggen waar die hopen uit bestaan. Alles wat niet verteerd wordt/onnodig is komt er bij mijn weten aan de achterkant weer uit.

Ten tweede zou ik mijn hond dus aardappelzetmeel/koolhydraten moeten voeren volgens deze man ipv proteïne. Wat een grapjas zeg :D
Hij mag mij ook wel even uitleggen waarom mijn honden nooit/zelden ziek zijn terwijl ik ze toch al vijf jaar erg slecht voer.


Hieronder nog een stukje over wat proteïne doet, lijkt mij onmisbaar, voor de mens en zeker voor de hond.

Wat doet proteïne?

Proteïne is een lange ketting van bouwblokken die aminozuren heten. Deze aminozuren worden vervolgens in jouw lichaam verbruikt in o.m. hormonen en enzymen en ze helpen vooral bij het onderhoud en de vernieuwing van spierweefsel.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 11/08/13 22:47

Haasje schreef:Ik vind de conclusie niet logisch en ben het eens met onderstaande reactie op het artikel:

Cassandra Amos•2013-03-01 04:03 AM
I am disappointed with the way these scientists have drawn conclusions from this research. The assumption that because dogs are more able to digest starch than wolves they should therefore be fed more starch does not seem logical to me. This research gives interesting insight into how domestic dogs are able to survive on high-starch diets, but does not give evidence that a high-starch diet is preferable to a high-protein diet. If they had found genetic differences indicating that dogs were less able to digest animal protein than wolves, it would indicate that the diet of a wolf would be inappropriate for a dog. Instead, this study only proves that dogs can eat starch, not that they should.


Daar sluit ik mij bij aan :klasse:

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 11/08/13 22:51

Het komt erop neer dat in dit artikel beweerd wordt dat aangezien de hond zo is geëvolueerd dat hij in staat is om granen te verteren, hij ook beter graan zou kunnen eten dan vlees. De auteurs hebben dus NIET aangetoond dat honden nog steeds heel goed vlees kunnen verwerken. Daarbij lijkt zetmeel me voor niks en niemand gezond..
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 11/08/13 23:07

Onzin dus, ws weer een half wat poging van de brokkenindustrie om wat zieltjes terug te winnen :D

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 11/08/13 23:28

Er staat toch helemaal nergens in dit artikel dat honden meer of uitsluitend granen moeten eten. Er staat alleen maar in, dat wetenschappers ontdekt hebben dat honden een aantal genen hebben waardoor ze zetmeel / granen kunnen verteren. En dat wolven die genen niet hebben. Daarin verschillen honden dus van wolven.
Ze verklaren dit verschil door te stellen dat honden vroeg in hun ontstaansgeschiedenis anders zijn gaan eten dan hun wilde voorouders, de wolven. Honden zijn namelijk resten van menselijk voedsel gaan eten, toen ze rondom de menselijke nederzettingen gingen zwerven. En daarom zijn die mutaties in hun genen ontstaan.
Maar natuurlijk hebben honden nog steeds eiwitten nodig. Alleen kunnen ze óók zetmeel / granen verteren.

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 11/08/13 23:34

Uit de reactie die Haasje aanhaalt begrijp ik anders ook dat ze adviseren om meer graan aan de hond te voeren :confused:
En van het verteren geloof ik ook niet zoveel, zou niet weten hoe ik anders die enorme brokkendrollen zou moeten verklaren.

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 12/08/13 07:51

Laboriginals schreef:Er staat toch helemaal nergens in dit artikel dat honden meer of uitsluitend granen moeten eten. Er staat alleen maar in, dat wetenschappers ontdekt hebben dat honden een aantal genen hebben waardoor ze zetmeel / granen kunnen verteren. En dat wolven die genen niet hebben. Daarin verschillen honden dus van wolven.
Ze verklaren dit verschil door te stellen dat honden vroeg in hun ontstaansgeschiedenis anders zijn gaan eten dan hun wilde voorouders, de wolven. Honden zijn namelijk resten van menselijk voedsel gaan eten, toen ze rondom de menselijke nederzettingen gingen zwerven. En daarom zijn die mutaties in hun genen ontstaan.
Maar natuurlijk hebben honden nog steeds eiwitten nodig. Alleen kunnen ze óók zetmeel / granen verteren.

Hanneke


Precies, dat is de conclusie van dit artikel.
Er wordt helemaal niet beweerd dat honden dan nu maar alleen koolhydraten moeten gaan eten of brokken.....
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 12/08/13 09:10

Ik doelde op de conclusie waarin staat dat je honden niet op een wolvendieet zou moeten zetten. Wat blijft dan over? Gedeeltelijk vlees, rest graan? Brokken en blikvoer (dog food in de conclusie denk ik?), die bestaan over het algemeen voornamelijk uit deze koolhydraten.

Nevertheless, the study adds to evidence that dogs should not eat the same food as wolves, says Wayne, who points out that dog food is rich in carbohydrates and low in protein compared with plain meat. “Every day I get an email from a dog owner who asks, should they feed their dog like a wolf," says Wayne. "I think this paper answers that question: no.”

Maar het klopt dat ik het verkeerd samenvatte door te zeggen dat een hond beter graan dan vlees kan eten, er bestaan ook brokken die voornamelijk bestaan uit vlees (Orijen heet het geloof ik) en je hebt ook KVV met rijst. Dit zijn voorbeelden van kant en klaar hondenvoer waarin koolhydraten uit gerst, maïs en rijst niet de hoofdingredienten zijn.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 12/08/13 09:52

Roos schreef:En van het verteren geloof ik ook niet zoveel, zou niet weten hoe ik anders die enorme brokkendrollen zou moeten verklaren.


Doordat er graansoorten in hondenvoer zit bevat het veel vezels. Die vezels nemen vocht op in de darmen, dus hoe meer graan, hoe groter, slapper en plakkeriger de keutel. Dat is bij mensen trouwens hetzelfde :D. Het verklaart ook waarom veel mensen een opgeblazen gevoel krijgen van brood bijvoorbeeld.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 12/08/13 12:27

Het onderzoek laat volgens mij alleen maar zien dat de hond in zijn evolutie langzaam een beetje is opgeschoven naar de omnivoor-kant, de mensenkant dus. Wolven zijn carnivoren. Het dieet van honden is door de domesticatie veranderd, ze gingen menselijk voedsel eten, en daarom heeft ook hun spijsvertering zich aangepast en hebben honden genen gekregen die zetmeel kunnen verteren.
Of je daaruit conclusies moet trekken voor het dieet van je hond, moet iedereen maar zelf weten, lijkt mij :)

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 12/08/13 12:42

Haasje schreef:
Roos schreef:En van het verteren geloof ik ook niet zoveel, zou niet weten hoe ik anders die enorme brokkendrollen zou moeten verklaren.


Doordat er graansoorten in hondenvoer zit bevat het veel vezels. Die vezels nemen vocht op in de darmen, dus hoe meer graan, hoe groter, slapper en plakkeriger de keutel. Dat is bij mensen trouwens hetzelfde :D. Het verklaart ook waarom veel mensen een opgeblazen gevoel krijgen van brood bijvoorbeeld.


Oke, dat wist ik niet, ook weer wat geleerd :)

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 12/08/13 13:49

Interessant nieuwtje, al trekken de onderzoekers inderdaad veel te snel de conclusie dat honden niet hetzelfde zouden moeten eten als wolven. Ik wilde het oorspronkelijke artikel scannen om te kijken of daar toevallig iets in staat over het verschil tussen het dieet van honden en wolven, maar het oorspronkelijke artikel is erg naar opgebouwd en daarom begin ik daar maar niet aan.
Haasje heeft overigens gelijk wat betreft de ontlasting van honden die brokken worden gevoerd: in brokken zit relatief veel plantaardig materiaal en honden kunnen dit deels niet verteren, vandaar de grote hopen.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 12/08/13 14:06

Laboriginals schreef:Het onderzoek laat volgens mij alleen maar zien dat de hond in zijn evolutie langzaam een beetje is opgeschoven naar de omnivoor-kant, de mensenkant dus. Wolven zijn carnivoren. Het dieet van honden is door de domesticatie veranderd, ze gingen menselijk voedsel eten, en daarom heeft ook hun spijsvertering zich aangepast en hebben honden genen gekregen die zetmeel kunnen verteren.
Of je daaruit conclusies moet trekken voor het dieet van je hond, moet iedereen maar zelf weten, lijkt mij :)

Hanneke


Daar ben ik het zeker mee eens, dat iedereen dat zelf moet weten. In de conclusie staat echter wat anders. Je zou honden niet moeten voeren als wolven naar aanleiding van de onderzoeksresultaten, volgens Wayne. Daar ben ik het dan weer niet mee eens.

@ Marianne: de verteringsstelsels van honden en wolven zijn identiek, behalve dan dat honden extra genen hebben om graan te kunnen verteren zodat ze konden overleven in de buurt van mensen. Wolven eten voornamelijk vlees, maar ook de inhoud van de maag en darmen van prooien (grassen) en bessen oid die voorkomen in het gebied waar ze leven. De inhoud wordt nagebootst met het geven van gepureerde of gekookte groente en fruit, honden kunnen de cellen zelf niet afbreken (te kort verteringsstelsel).
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Voeding”