pup 5 mnd te zwaar??

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 20/08/13 10:40

Quasar schreef:Hier 1tje die, volgens de dierenarts, al 6 jaar te zwaar is.. Afgelopen keer was de dierenarts helemaal tevreden (heb wel elke keer een andere da hoor)
Mijn nek haren gaan gewoon al overeind staan als ze het zeggen, mensen op straat ook..
Vorige keer een stuk met Quasar gefietst liep hij te hijgen, normaal dus, ach wat loop je te hijgen.. Oh hij is wel te zwaar he :shock:
Ik probeer rustig te reageren.. Nee hoor hij is niet te zwaar kijk maar je ziet bijna zijn ribben, zijn maag viel helemaal binnen zijn ribbenkast..
Ik zeg hij is fors maar dat is zijn bouw :roll:


Dat heb ik met Bear ook, alleen vind mijn dierenarts hem wel prima op gewicht, niks te veel vet heeft ie. Maar mensen buiten krijg ik geregeld commentaar van, heel vervelend, maar tegenwoordig zeg ik , voel maar en dan komen ze snel terug op hun commentaar, je zit namelijk meteen op de ribben als je voelt :wink:

Mexx die tot een paar weken geleden wel een kilootje kon missen, kreeg ik nooit commentaar over, inmiddels is hij 2kg kwijt en hoor ik overal dat hij wel aan de slanke kant is, ochjah ik weet dat ze prima op gewicht zijn :)

En een pup niet op dieet zetten, gewoon op het oog voeren, als je denkt dat ze te mollig word, iets minder geven, maar zeker niet stukken minder gaan geven, ze hebben hun voeding hard nodig om te groeien :)
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Quasar
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1420
Lid geworden op: 10/08/05 15:01
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Quasar » 24/08/13 10:12

-kim- schreef:
Quasar schreef:Hier 1tje die, volgens de dierenarts, al 6 jaar te zwaar is.. Afgelopen keer was de dierenarts helemaal tevreden (heb wel elke keer een andere da hoor)
Mijn nek haren gaan gewoon al overeind staan als ze het zeggen, mensen op straat ook..
Vorige keer een stuk met Quasar gefietst liep hij te hijgen, normaal dus, ach wat loop je te hijgen.. Oh hij is wel te zwaar he :shock:
Ik probeer rustig te reageren.. Nee hoor hij is niet te zwaar kijk maar je ziet bijna zijn ribben, zijn maag viel helemaal binnen zijn ribbenkast..
Ik zeg hij is fors maar dat is zijn bouw :roll:


Dat heb ik met Bear ook, alleen vind mijn dierenarts hem wel prima op gewicht, niks te veel vet heeft ie. Maar mensen buiten krijg ik geregeld commentaar van, heel vervelend, maar tegenwoordig zeg ik , voel maar en dan komen ze snel terug op hun commentaar, je zit namelijk meteen op de ribben als je voelt :wink:

Mexx die tot een paar weken geleden wel een kilootje kon missen, kreeg ik nooit commentaar over, inmiddels is hij 2kg kwijt en hoor ik overal dat hij wel aan de slanke kant is, ochjah ik weet dat ze prima op gewicht zijn :)

En een pup niet op dieet zetten, gewoon op het oog voeren, als je denkt dat ze te mollig word, iets minder geven, maar zeker niet stukken minder gaan geven, ze hebben hun voeding hard nodig om te groeien :)


Hier zie je zijn ribben dus he... Gisteren bij de da gewogen en woog nu dan 37 kilo, MAAR de da vond hem heel mooi. Hij zei ook dit is een showmodel en geen jacht, een compacte. Precies, Ik mocht hem wel die da :lol:
:blondpootje: Creekwater King Quasar (16-06-2006)
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar

Quasar
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1420
Lid geworden op: 10/08/05 15:01
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Quasar » 24/08/13 10:19

Roxy11 schreef:
Quasar schreef:Hier 1tje die, volgens de dierenarts, al 6 jaar te zwaar is.. Afgelopen keer was de dierenarts helemaal tevreden (heb wel elke keer een andere da hoor)
Mijn nek haren gaan gewoon al overeind staan als ze het zeggen, mensen op straat ook..
Vorige keer een stuk met Quasar gefietst liep hij te hijgen, normaal dus, ach wat loop je te hijgen.. Oh hij is wel te zwaar he :shock:
Ik probeer rustig te reageren.. Nee hoor hij is niet te zwaar kijk maar je ziet bijna zijn ribben, zijn maag viel helemaal binnen zijn ribbenkast..
Ik zeg hij is fors maar dat is zijn bouw :roll:


Kan me voorstellen dat steeds zulke opmerkingen heel vervelend zijn. Niks van aantrekken.
Roxy krijgt maar 400 gram vlees per dag. Als ze meer krijgt komt ze meteen aan. Ze weegt nu netjes 25 kilo.
Maar gek genoeg hoor ik wel heel vaak haar buik knorren. Dat vind ik altijd naar, want dan denk ik dat ze honger heeft. Maar als ik dan 50 of 100 gram meer ga geven komt ze aan. Ook een lastig probleem.


Je bent natuurlijk heel voorzichtig met alles wat je doet; bewegingen, eten in huis niet te glad of te veel laten spelen op het laminaat..
En dan hoor je dus 6 jaar lang hij is wel dik he.. dan ga je toch twijfelen..
Ik weeg dan niet zijn brokken (geperst vlees) maar krijgt 2 vla bakjes (klein model bakje) per dag en dan zo nu en dan een grote geperste kluif voor zijn tanden verder geen snoepjes of andere lekkere dingen...
:blondpootje: Creekwater King Quasar (16-06-2006)
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar

Daan1973
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 24/05/13 12:56

Ongelezen berichtdoor Daan1973 » 28/10/13 11:06

Zo wel zijn al weer een tijdje verder, Boa vanmorgen gewogen en toen schrok ik best wel...

Ze weegt nu 28 kilo, en is bijna 8 mnd, in mijn ogen is ze iets te zwaar..maar toch niet overdreven, voor het mooie zou ze een kilo of 2 zeker kunnen missen, we gaan het voer dus maar weer minderen....naar 400 gram kvv op een dag....daarnaast, krijgt ze vaak nog een buffel huid kuif anders bijt e in huis alles kapot hihi :verliefd1: ...en doe ik er groente die wij over hadden vd vorige dag door het eten....

ze heeft een stokmaat van ong.56 cm....hoe kijken jullie hiertegen of zijn daar richtlijnen voor.....het is een echt werktype, haar ouders en overgroot ouders zijn ook behoorlijk forse honden...

ben benieuwd want ook al heb ik veel honden gehad dit is wel mijn eerste labje :applaus:

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 28/10/13 11:12

Ik vind het zo op het oog niet zwaar klinken, daarnaast vind ik zelf persoonlijk 400 gram per dag erg weinig voor een pup die nog in de groei is.
Kan je haar ribben voelen?
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Daan1973
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 24/05/13 12:56

Ongelezen berichtdoor Daan1973 » 28/10/13 11:28

nee je kan absoluut geen ribben voelen :oops: .....

maar ik vind het ook moeilijk vind 400 gram kvv ook wienig maar zoddra ik haar dus 550 a 600 gram geef dan ben ik bang te ze echt te zwaar gaat worden...en overbelasting is voor gewrichten in de groei ook niet goed...

maar ik wil natuurlijk wel dat ze genoeg voedingstoffen binnenkrijgt om nog mooi uit te groeien...

lastig hoor!!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/10/13 11:31

Pom is nu 11 maanden (bijna), 54 cm en de laatste keer woog ze 26,5 kilo. Hoe ze nu is vind ik de max hoor, ik wil haar niet zwaarder hebben. Niet dat ze te dik is, maar zoals ze nu is, is het prima. Hoeft niets bij, dan wordt ze wel spekkig denk ik :) Maar je kan moeilijk gewichten aan hangen. Sommige honden zijn zwaarder en zien er fantastisch uit, anderen zijn lichter en zijn ook prachtig. Het hangt echt af van hoe een hond gebouwd is, er is niet 1 ideaal gewicht voor teefjes van 9 maanden, ofzo :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 28/10/13 11:42

Dat je geen ribben kan voelen zegt denk ik genoeg. Kan je niet even overleggen met de fokker?
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Netty » 28/10/13 12:01

Het aantal kilo's in gewicht zegt mij niet zoveel, net als Sbientje zegt, hangt ook veel van de bouw af.
Als ik aan mensen vertel wat mijn jongens wegen, dan schrikken ze, maar als je niks zegt, zeggen ze dat ze er goed uit zien.
Hoeveel KVV krijgt ze per dag? Plaats anders een foto van haar als het lukt.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/10/13 12:13

Overigens, dat ribben voelen, hoe doen jullie dat? Want als ik met een vlakke hand over de zij van Pom aai, voel ik ook geen ribben.. als ik mijn vingers een beetje buig en met de toppen voel, dan wel heel makkelijk.. Ik vind het altijd zo lastig, 'de ribben moeten niet te zien, maar makkelijk te voelen zijn'. Hoe makkelijk is makkelijk?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 28/10/13 13:04

klopt Sabine, op die manier voel ik ook niet de ribben bij mijn dames en ook in het verleden niet bij Bo ;)
Terwijl volgens onze "vaste" DA (zitten in een groepspraktijk) zowel Bo als Pepper prima op gewicht was/is.Mijn mening ook dus klaar :D
Ook ik doe het idd met mijn toppen of met wat lichte druk met de vlakke hand (moet onze kleine dame wel recht staan want die heeft die neiging om in een hoekje te gaan staan dan....tja dan zijn ze in 1x wel heel gemakkelijk voelbaar) :wink:
Daarnaast let ik er alleen maar heel secuur op, bij Pep, als ik het gevoel heb dat ze afvallen/aankomen.
Indra blijf ik secuur op letten nog, heb ik het gevoel dat zij die dag wat meer mag hebben geef ik haar gerust dus ook wat meer, daarnaast wordt zij wekelijks/1x per anderhalve week gewogen. Die is nog zo klein dat ik dat voor mijzelf net wat prettiger vind als echte maatstaaf ;)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/10/13 13:13

ik heb Pom denk ik 5 keer gewogen tot nu toe.. Ik kijk gewoon hoe ze eruit ziet, dat gewicht zegt me toch niets. Maupie was uiteindelijk zo'n 30 kilo toen ze goed op gewicht was, maar dat was een heel ander model dan Pom dus daa rheb ik ook al niks an :P
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 28/10/13 13:41

Ik heb alleen maar vergelijk met een reu als pup, Indra is mijn eerste teefje die ik heb vanaf pup :) Maar ook geen idee meer hoe zwaar bo was, Bo woog ik maar heel weinig en gebruikte ik echt mijn ogen als richtlijn.
Wat ik het nadeel vind van alleen je ogen gebruiken is dat je ze dagelijks ziet....Van het weekend even bij zwager/schoonzus en dan "oooh wat is ze gegroeid", terwijl wij dat geeneens meer zien echt :wink: Alles alleen met de weegschaal doen vind ik ook niets (want wat is het ideale gewicht als ze volwassen is?), ook al maak ik er een mooie groeicurve van, bij een bestaande groeicurve houden en voila je weet aardig hoe het zit.
Bij een mix van beide, en op het oog en met de weegschaal, denk ik dat je het prima in de gaten kan houden :D
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Netty » 28/10/13 13:52

Als je flink moet duwen met je vingers om een paar ribben te voelen, zou er zeker wat van af moeten, maar met een lichte druk en je voelt dan ribben, zijn ze naar mijn mening goed op gewicht.
Maar dan nog vind ik dat heel moeilijk, want als ik bij mijn jongens kijk, moet ik bij Barry eerst door een dikke vacht heen. Hij oogt vaak "dikker" dan Boyka omdat hij een kortere vacht heeft, waardoor je bij hem snel op zijn ribben zit, zonder enig druk.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/10/13 14:07

nee als ik mijn vingers gebruik en niet mijn vlakke hand hoef ik niet te duwen, dan tokkel ik er makkelijk overheen :) En idd, die vacht. Is heel anders dan bij een echt gladharige hond (zoals een weimaraner ofzo)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “Voeding”