pup 5 mnd te zwaar??

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Daan1973
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 24/05/13 12:56

pup 5 mnd te zwaar??

Ongelezen berichtdoor Daan1973 » 14/08/13 12:06

Hoi, onze Boa is alweer 5 mnd!!

Ik ben een tijdje terug overgestapt naar ander kvv, huismerk van dierenwinkel die gratis aan huis levert.
Mijn honden vinden het heerlijk en doen het er super op.....alleen vind ik Boa nu toch wel wat zwaar ogen...

Ze krijgt 2 maal daags 300 gr kvv, en 1 maal daags een oor of bullepees stukje....
ze is geen grote lab en weegt nu 20 kilo......lijkt me opzich niks mis mee maar kan haar ribben niet meer voelen....mijn andere honden blijven wel goed op gewicht.

Ik loop ong 3 maal daags 20 minuten en 1 keer ruim een uur....

Als ik ze minder ga voeren gaat ze enorm schooien en alles van straat proberen op te eten.....

wat zouden jullie doen?? toch iets minder voeren, en hoeveel minder dan, of het zo laten en hopen dat het övergewicht"verdwijnt als ze weer een groeispeurt krijgt...
:klasse:

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 14/08/13 14:11

Volgens het sommetje 40 gram KVV per kilo lichaamsgewicht per dag krijgt ze zelfs te weinig, al is dat slechts een richtlijn. Beter kun je op het oog voeren. Als je je hond wat te zwaar vindt ogen, zou ik haar wat minder geven, bijvoorbeeld in het begin 40 gram per dag minder en dan kijken hoe dat gaat. Over het schooien: tsja, het is en blijft een Labrador, als je die net zo veel zou laten eten als ze zelf willen, zouden ze zo rond als een tonnetje zijn... Geven jullie haar veel tussendoortjes, of niet?
Daarnaast zou ik die wandeling van ruim een uur halveren. Je hond is nog jong en een wandeling van ruim een uur is nog veel te belastend! Probeer verder ook voldoende spelletjes met je hond te doen, op die manier krijgt ze ook beweging.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 17/08/13 12:19

40 gram kvv per kilo? lijkt me een beetje veel. Bob weegt 30 kilo en krijgt 500 gram KVV. Meer heeft hij echt niet nodig.

Voer gewoon op het oog, vind je Boa te dik geef dan bijvoorbeeld de komende weken 250 gram.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 17/08/13 12:22

Muiske schreef:40 gram kvv per kilo? lijkt me een beetje veel. Bob weegt 30 kilo en krijgt 500 gram KVV. Meer heeft hij echt niet nodig.

Voer gewoon op het oog, vind je Boa te dik geef dan bijvoorbeeld de komende weken 250 gram.


Boa is pas 5 maanden oud. dat is een ander sommetje dan een volwassen hond

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 17/08/13 12:26

Moet je toch echt op gevoel doen, een rekensommetje is een handig hulpmiddeltje maar visueel is beter, als je denkt dat hij te mollig wordt, gewoon een paar grammetjes minder.

Bruce vonden wij ook te mollig worden, ging van twee pakjes Kvv naar anderhalf, en hij komt weer aardig richting zijn ideale figuur :D
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 17/08/13 12:29

Roxy11 schreef:
Muiske schreef:40 gram kvv per kilo? lijkt me een beetje veel. Bob weegt 30 kilo en krijgt 500 gram KVV. Meer heeft hij echt niet nodig.

Voer gewoon op het oog, vind je Boa te dik geef dan bijvoorbeeld de komende weken 250 gram.


Boa is pas 5 maanden oud. dat is een ander sommetje dan een volwassen hond

Klopt, hier zijn de richtlijnen per leeftijd:

tot 4 maanden: 50 gram per kg lichaamsgewicht
4-7 maanden: 40 gram per kg lichaamsgewicht
7-10 maanden: 30 gram per kg lichaamsgewicht
10+ maanden: 20 gram per kg lichaamsgewicht

Vergeet niet dat dit slechts richtlijnen zijn, aan de hand van deze richtlijnen kun je bepalen wat de precieze hoeveelheid is die jouw hond nodig heeft. :)

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 17/08/13 14:15

Flow is bijna 6 maanden en komt uit showlijnen. ze weegt nu 27 kilo, voor het mooie mag ze iets slanker maar dat komt wel goed als ze meer beweegt, gaat zwemmen en volgroeid is. Ze heeft haar voeding nog nodig om te groeien, zeker een pup op vers groeit langzamer en gelijkmatiger dan een pup op brok.
Die discussie ben ik helemaal zat, ik krijg zo verschrikkelijk vaak te horen dat mn pup veeeeeeel te dik is :roll: dat ik daar helemaal klaar mee ben. Lekker op het oog blijven voeren, word ie te zwaar dan minder je wat of voer je magere soorten, word ie te mager dan voer je meer of wat vettere diersoorten.
Het komt echt wel goed. :)
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 17/08/13 14:27

Pom was met 6 maanden 23 kilo. Heb haar al even niet gewogen, ze zal ondertussen wel iets zwaarder zijn denk ik. Ik vind haar af en toe ook echt spekkig ogen, maar ben het wel eens met wat els zegt, heel veel doen ze ook nog niet natuurlijk. Ik probeer er wel voor te zorgen dat ze niet echt dik wordt, maar een beetje mollig kan nu nog wel vind ik.. Overigens is ze wel best gespierd, vooral haar achterhand..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 17/08/13 14:53

Grappig dat daar dan toch nog zo'n enorm verschil in zit, Balou is nu 5,5 maand en weegt zo'n 19 kg. Ik vind haar er nu precies goed uitzien.
Zo zie je maar dat er veel variatie is in het gewicht en de bouw van Labradors.
Het kan overigens handig zijn om een groeicurve van je hond bij te houden; zo kun je gemakkelijk in de gaten of hij te snel of te langzaam groeit. In het volgende bestand staat een groeicurve van het gemiddelde van Labradors: https://www.nlv.nu/rasengezondheid/best ... 4_2011.pdf
Daar kun je dan de groeicurve van je eigen hond mee vergelijken.

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 17/08/13 16:14

een groeicurve is leuk op papier, maar uiteindelijk zal je toch op jezelf moeten vertrouwen. Zeker met vers voeren, daar zijn richtlijnen voor, maar verder zal je op het oog moeten voeren.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 17/08/13 17:50

Daar heb je een punt, al kan een groeicurve zeker een handige hulp zijn. Op die manier kun je beter in de gaten houden of je hond te snel groeit of juist te langzaam, althans, dat vind ik, daarnaast blijven wij Balou ook op het oog volgen.
Het is een persoonlijke keuze wat iemand fijner vindt. :)

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 17/08/13 19:01

Wij kregen van de fokker een advies mee wat de hondjes uit dit nest per week zouden moeten groeien (om en nabij). Verder voeren we Jackson op het oog. Hij krijgt veel minder brokken dan op de verpakking staat. Gewoon goed kijken en voelen naar/aan zijn ribben dan weet je het.
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

Daan1973
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 24/05/13 12:56

Ongelezen berichtdoor Daan1973 » 19/08/13 20:29

Dank jullie wel voor jullie adviezen!!!

Ik ga inderdaad, gewoon door met wat ik nu voer, dan maar een beetje mollig, ze zit super in haar vel, en ik ben ook van mening dat je een pup niet echt op dieet moet zetten......gewoon laten groeien, en beweging straks opbouwen naar mate ze ouder wordt.

Ik zal proberen een foto te plaatsen vd week, dan kunnen jullie haar ook zien, maar als ik zo naar jullie labjes kijk die ongeveer even oud zjn , dan ziet ze er wel het zelfde uit hoor....

Ga me dus niet druk maken.......komt allemaal vanzelf goed!!!! :klasse:

Quasar
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1420
Lid geworden op: 10/08/05 15:01
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Quasar » 20/08/13 08:18

Hier 1tje die, volgens de dierenarts, al 6 jaar te zwaar is.. Afgelopen keer was de dierenarts helemaal tevreden (heb wel elke keer een andere da hoor)
Mijn nek haren gaan gewoon al overeind staan als ze het zeggen, mensen op straat ook..
Vorige keer een stuk met Quasar gefietst liep hij te hijgen, normaal dus, ach wat loop je te hijgen.. Oh hij is wel te zwaar he :shock:
Ik probeer rustig te reageren.. Nee hoor hij is niet te zwaar kijk maar je ziet bijna zijn ribben, zijn maag viel helemaal binnen zijn ribbenkast..
Ik zeg hij is fors maar dat is zijn bouw :roll:
:blondpootje: Creekwater King Quasar (16-06-2006)
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 20/08/13 09:30

Quasar schreef:Hier 1tje die, volgens de dierenarts, al 6 jaar te zwaar is.. Afgelopen keer was de dierenarts helemaal tevreden (heb wel elke keer een andere da hoor)
Mijn nek haren gaan gewoon al overeind staan als ze het zeggen, mensen op straat ook..
Vorige keer een stuk met Quasar gefietst liep hij te hijgen, normaal dus, ach wat loop je te hijgen.. Oh hij is wel te zwaar he :shock:
Ik probeer rustig te reageren.. Nee hoor hij is niet te zwaar kijk maar je ziet bijna zijn ribben, zijn maag viel helemaal binnen zijn ribbenkast..
Ik zeg hij is fors maar dat is zijn bouw :roll:


Kan me voorstellen dat steeds zulke opmerkingen heel vervelend zijn. Niks van aantrekken.

Roxy krijgt maar 400 gram vlees per dag. Als ze meer krijgt komt ze meteen aan. Ze weegt nu netjes 25 kilo.
Maar gek genoeg hoor ik wel heel vaak haar buik knorren. Dat vind ik altijd naar, want dan denk ik dat ze honger heeft. Maar als ik dan 50 of 100 gram meer ga geven komt ze aan. Ook een lastig probleem.


Terug naar “Voeding”