Multi-vit hoe zat het ook alweer?

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Multi-vit hoe zat het ook alweer?

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 01/09/13 09:01

Ik heb gezocht, maar kan het niet meer vinden. hoe zit het ook alweer? Ik heb eens ergens gelezen dat je multi-vitaminen beter niet dagelijks kunt geven, maar soms even een dag of paar dagen niet. Wegens gewenning? Wat is dan het beste schema en waarom is dat ook alweer. Weten jullie het nog? Wij zijn namelijk deze week toch maar weer begonnen met multi-vit van Phytonics en Omega van Doils, vanwege de barrieres die niet goed zijn bij Roxy en dit uit zich in regelmatig ontsteking van oren en jeuk. Uiteraard in overleg met DA.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 01/09/13 10:09

Lang verhaal maar in het onderstaande topic kun je veel info vinden :wink: Bij welke da ben je nu, ik dacht mij te herinneren dat jij ook wel bij Erwin kwam? Jammer dat het nog niet goed gaat met Roxy :(

Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor gebruiksaanwijzing er op de pot staat, gewoon uit nieuwsgierigheid :oops:

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 79&t=33031

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 01/09/13 10:19

Ik vind het nogal wat, al die dingen die Erwin noemt .....
Als ik het zo lees is rauw voeren dus niet volledig compleet en ontstaan er dus wel degelijk tekorten als je niets ernaast geeft aan supplementen :?
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 01/09/13 10:43

Dit zegt Barfplaats erover:
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... n-en-tools

Mijn eigen gevoel is dat ik alleen extra vitamines geef als goijbessen en echinea in het geval van ziekte. De vitamines die ze nodig heeft haalt ze uit het voer, verser kan ze niet eten.

Heb je een pro-verse dierenarts?
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 01/09/13 10:56

Kay schreef:Ik vind het nogal wat, al die dingen die Erwin noemt .....
Als ik het zo lees is rauw voeren dus niet volledig compleet en ontstaan er dus wel degelijk tekorten als je niets ernaast geeft aan supplementen :?


Ik ook Monique, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij wel een punt heeft. Mede doordat het vlees ingevroren is, daarmee schijnt ook het ea te verdwijnen. Onderstaand citaat van hem vind ik toch wel een nadenkertje.

Supplementatie geef je direct vers bij de maaltijd. Dus het moet niet fabrieksmatig al in de maaltijd verwerkt en ingevroren en ontdooit zijn. Dit schaadt de biologische werkzaamheid van de supplementen.

Waarom. Hoe biologisch dynamisch de afkomst van voeding ook is, tekorten blijven er bestaan eenvoudigweg omdat de prooidieren ook niet meer leven zoals ze integraal behoren te leven en de grond waarop de prooidieren leven ook niet meer voldoende aan deze dieren kan bieden.

Opgemerkt dient wel te worden dat dit supplementeren niet dagelijks moet. Drie dagen de ene week en vier dagen de andere week. Het lichaam neemt immers enkel efficiënt op wat het tekort komt.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 01/09/13 11:00

In de link van Els is te lezen dat je geen multivitamine moet geven bij een complete voeding, ik meen dat jij kvv voert?
Op advies van een da mag het wel, maar dat advies zou ik alleen aannemen van een da die zich terdege verdiept heeft in voeding :wink:

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 01/09/13 11:02

Ik voer Barf, met een paar dagen per week kvv, als dat zo uitkomt. :) Net als Roos zou ik dit advies alleen opvolgen bij een pro-verse dierenarts.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 01/09/13 11:12

Ik ben zelf meer geneigd om de gegevens van BP aan te houden
Heb verschillende holistische dierenartsen gesproken, en die hebben mij supplementen (bij een gezonde hond) ook altijd afgeraden
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

dosperros

Ongelezen berichtdoor dosperros » 01/09/13 11:58

Vlees voeren is ook een kwestie van gevoel.
Niemand weet 100% zeker wat nu precies goed is. Veel deskundigen spreken elkaar tegen.
Ik heb een goed menu en mijn honden zijn gezond, nooit ziek, actief en zien er goed uit.
Of ik dan alles goed doe volgens de geleerden en of mijn cijfers tot achter de komma kloppen, weet ik ook niet. Maar ik en vooral de honden voelen zich er prima bij.
Daar gaat het om volgens mij.
Ik geef verder geen enkel supplement.

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 01/09/13 14:18

Dank jullie voor de reacties. En Roos, dat was precies de link die ik zocht. Ik had hem ooit eens gelezen, maar wist niet meer waar.

Erwin is inderdaad nogsteeds mijn da, hij zit bij mij om de hoek en ik vind hem erg prettig.
Ik ga dus doen wat hij schrijft, slordig doseren. Paar dagen wel, dan weer een dag niet, weekje wel vier dagen niet en zo verder.

En Erwin is dus wel degelijk voorstander van standaard supplementaire bij gezonde honden.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 01/09/13 18:09

Verwarrend is dat dat er ook onder de pro rauwe da's geen gelijke gedachten zijn. Internet is een mooi medium maar af en toe werkt het best verwarrend :?

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 01/09/13 23:58

Roos schreef:Ik ook Monique, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij wel een punt heeft. Mede doordat het vlees ingevroren is, daarmee schijnt ook het ea te verdwijnen.


Het vlees voor mensen is ook altijd ingevroren geweest en netjes ontdooit voor de presentatie? Dat heb ik eens op BP meegekregen, dus wij zouden zelf ook tekorten op moeten lopen doordat 1) het meeste vlees 'gekweekt' is en 2) doordat slachtvee ook op een andere manier leeft (eten ook graan, worden binnen gehouden voor zo min mogelijk beweging).
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 02/09/13 00:15

Haasje schreef:
Roos schreef:Ik ook Monique, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij wel een punt heeft. Mede doordat het vlees ingevroren is, daarmee schijnt ook het ea te verdwijnen.


Het vlees voor mensen is ook altijd ingevroren geweest en netjes ontdooit voor de presentatie? Dat heb ik eens op BP meegekregen, dus wij zouden zelf ook tekorten op moeten lopen doordat 1) het meeste vlees 'gekweekt' is en 2) doordat slachtvee ook op een andere manier leeft (eten ook graan, worden binnen gehouden voor zo min mogelijk beweging).


En wie zegt dat dat niet zo is? Ik geloof best dat het vlees voor ons niet meer zo volwaardig is als je ziet hoe snel het vee opgefokt wordt. Of ons vlees altijd ingevroren wordt (dat bedoel je denk ik) durf ik wel te betwijfelen. Heb ooit eens een blauwe maandag in een slagerij gewerkt maar daar gebeurde het niet in ieder geval :wink:

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 02/09/13 12:46

Ik bedoel dat een hond niet kan praten en wij wel, dus als wij ons goed voelen bij hetzelfde ingevroren vlees.. Maar goed ik lees dat ook maar ergens op BP, ik kan idd niet bewijzen dat het overal bevroren is geweest.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Voeding”