Warm water over kvv

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 22/10/13 15:21

Oké, zie het verschil echt niet maar misschien ligt het er aan dat ik blond ben.

Maar laat ik het maar lekker op mijn eigen manier doen want overtuigd krijg je mij niet :)

En zo heeft een ieder zijn eigen manier ;)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 22/10/13 15:32

Dat kan, het is een stukje natuurkunde dat niet zo handig uit te leggen valt via de computer. :D
Precies, als jouw manier je bevalt en als het goed werkt, moet je dat vooral gewoon blijven doen.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 22/10/13 16:36

sorry maar als jij een bak hebt waar je warm water in doet, dus niet gemengd want dan moet het zich idd gaan vermengen dan is het water op constante tempratuur.
Vermengt het zich mogelijk door de koude wat je er in legt. Leg je zoals in het geval dat het van binnen niet helemaal goed is ontdooit maar van buiten wel er in hoeft het zich ook al minder te vermengen, duurt het dus ook veel minder lang.

Daarnaast valt mij op dat op de vragen die ik stelde geen antwoord kreeg, we hier wel op in gaan.
Ook dat begrijp ik niet zo goed aan dit hele topic.


Mijn manier bevalt mij prima als ik het al uitvoer (want zoveel geef ik geen KVV, dan moet ik het maar net vergeten ook nog eens een keer), het blijft voor mijn gevoel ook de veiligste manier dus zoals ik ook begon snap ik sowieso niet waarom er op terug gekomen moest worden.
En dat ik het dus niet zou doen, immers wordt door een fabrikant al niets voor niets aangeraden dat het water niet boven de 50 graden mag zijn, maar ook zeker niet zou aanraden omdat Jazz er toevallig nav dit topic een thermometer in heeft gehangen maar laten we eerlijk zijn....Hoeveel zouden er dit echt doen?
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 22/10/13 17:35

Tammie schreef:sorry maar als jij een bak hebt waar je warm water in doet, dus niet gemengd want dan moet het zich idd gaan vermengen dan is het water op constante tempratuur.
Vermengt het zich mogelijk door de koude wat je er in legt. Leg je zoals in het geval dat het van binnen niet helemaal goed is ontdooit maar van buiten wel er in hoeft het zich ook al minder te vermengen, duurt het dus ook veel minder lang.

Misschien dat dit het wat duidelijker maakt:
Afbeelding
(Voor het gemak heb ik de lucht en de gootsteen, die ook door het warme water verwarmd worden, maar even buiten beschouwing gelaten.)

Waar de fabrikant echter op doelt (en wat niet in mijn plaatje staat), is dat het vlees in direct contact staat met hitte wanneer je er rechtstreeks warm water over giet en dit kan voor versplintering van bot zorgen. Wanneer je de KVV echter in een bak legt en deze bak in warm water legt, staat de KVV niet rechtstreeks in contact met het warme water.

Tammie schreef:Daarnaast valt mij op dat op de vragen die ik stelde geen antwoord kreeg, we hier wel op in gaan.
Ook dat begrijp ik niet zo goed aan dit hele topic.

Wat bedoel je hier precies mee?

Tammie schreef:Mijn manier bevalt mij prima als ik het al uitvoer (want zoveel geef ik geen KVV, dan moet ik het maar net vergeten ook nog eens een keer), het blijft voor mijn gevoel ook de veiligste manier dus zoals ik ook begon snap ik sowieso niet waarom er op terug gekomen moest worden.
En dat ik het dus niet zou doen, immers wordt door een fabrikant al niets voor niets aangeraden dat het water niet boven de 50 graden mag zijn, maar ook zeker niet zou aanraden omdat Jazz er toevallig nav dit topic een thermometer in heeft gehangen maar laten we eerlijk zijn....Hoeveel zouden er dit echt doen?

Nogmaals: als jouw manier werkt, is dat ook helemaal prima.
Over het advies van de fabrikant heb ik hierboven al iets geschreven.
Toen wij nog KVV gaven, zorgden we er overigens voor dat het water waarin we de bak met KVV legden, niet té warm was - hooguit 40 graden (gokje) om geen risico's te lopen. Wat betreft het welzijn van je hond moet je ook niet de grenzen van wat nog wel en niet kan proberen op te zoeken, naar mijn mening.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 22/10/13 18:04

Dus heel kort samengevat....
Want heb geen enkele zin in een zinlose discussie waarin we heerlijk langs elkaar heen hebben gekletst in letterlijke zin van het woord.
Marianne schreef:Toen wij nog KVV gaven, zorgden we er overigens voor dat het water waarin we de bak met KVV legden, niet té warm was - hooguit 40 graden (gokje) om geen risico's te lopen. Wat betreft het welzijn van je hond moet je ook niet de grenzen van wat nog wel en niet kan proberen op te zoeken, naar mijn mening.

Daarnaast gooi ik alleen het vlees in het water, niet de voerbak....

Niet meer dan 50 graden is tocch ook hooguit 40 graden :roll:
Kortom waar discusieren we over?

Er zijn zat mensen die lukraak KVV in het water doen, immers zit het in plastic, bij mij wel.
Dan zal er toch zo'n waarschuwing bij moeten staan wil je over zo'n onderwerp het advies geven, in warm water ontdooien maar wel in voerbak.

Je ging nu in op de vraagstelling die ik richting Jazz had die eerder ook al beweerde in dit bewuste topic dat bot in KVV niet kon gaan splinteren....

Heel kort samen gevat, jij ontdooit het in warm water, absoluut niet boven de 40 graden, want je wilt het veilig houden en ontdooit het in de voerbak zelf.
Ik ontdooi het in koud water (als ik al kVV geef en al vergeten ben het uit te leggen) en ontdooi het "los" dus enkel met verpakking.
Feitelijk staan wij dus op hetzelfde standpunt.
Wij houden ons alle 2 aan veiligheidsmarge's, wij ontdooien het op een andere wijze maar waar we alle 2 voor veilig gaan....

In het hele topic heeft tot bldz 2 niets gestaan over een voerbak. Tot nu.

Dan komt het hele plaatje er anders uit te zien.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 22/10/13 19:02

Dan hebben we elkaar inderdaad verkeerd begrepen en hebben we langs elkaar heen gepraat. Ik dacht dat je bedoelde dat je het vlees in een bak legt en deze bak vervolgens in koud water zet (en dat schiet natuurlijk niet op), maar dat heb ik dus verkeerd begrepen. :)

Fabrikanten zouden inderdaad op de verpakking van hun vlees moeten zetten dat bot in vlees dat wordt blootgesteld aan temperaturen van boven de 50 graden, kan gaan splinteren.

Overigens werd er al wel eerder over een voerbak gesproken, namelijk op de eerste bladzijde al, en daar ging ik op in:

jazz schreef:Je kan idd niet voorzichtig genoeg zijn maar op de manier ik het doe (voerbak in warm kraantjeswater van max 55°) wordt de kvv nooit warmer dan kamertemperatuur en dat lijkt mij toch geen probleem.


Tammie schreef:Maar waarom zou je het doen als je het ook gewoon in koud water kan doen waarmee je hetzelfde bereikt?
Gisteravond wilde ik eventjes snel KVV ontdooien, hier zitten stukjes bot in die ik zelf goed kan voelen, met koud water had ik 2 kilo binnen 2 uur tijd ontdooid.
Ook kleine stukjes bot kunnen gaan splinteren, mogelijk niet met hele ernstige gevolgen zoals grote stukjes maar het kan wel degelijk.
Dus waarom iets doen terwijl het ook 100% veilig kan en snel genoeg gaat?

Bij mij draaide het vooral om die vetgedrukte zin.

Maar goed, zo is het inderdaad een zinloze discussie. Conclusie: je kunt beter geen warm water over KVV heen gieten maar de KVV in koud water leggen óf de KVV in een bak doen en deze bak in warm water leggen, mocht je niet veel tijd hebben om de KVV te laten ontdooien. :D
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 22/10/13 21:42

Daar heb ik dus overheen gelezen :wink:

Het gaat mij er idd om dat het op een veilige wijze gebeurd.
En dat het advies ook als dusdanig wordt meegegeven door ons zo wordt gegeven omdat bot bot blijft, het kan gaan splinteren.

Ik heb ooit als kind een eigen hond (pekineesje) zien overlijden aan darmperforatie door het eten van gare kip incl. bot. Het is iets wat ik niemand toegun, daarnaast bij ernstige darmperforatie kan je het shaken want geen DA die je hond nog kan helpen verder.
Vandaar ook dat ik er heel voorzichtig in ben maar ook zeker met het geven van adviezen.
Heb mij hier ook overheen moeten zetten in het verleden maar ik durf gelukkig met een gerust hart, zelfs met een pup er bij, te BARF'en maar ik ben dus wel heel voorzichtig in het geven van adviezen die verkeerd op gevat kunnen worden :wink:
Ik ben zelf ook een groot voorstander van BARF/NRV of gewoon KVV.
Ondanks mijn opgedane ervaring :)
Anders had ik wel voor brok gekozen (komt er niet in) ;)

Water onder de 50 graden houden, bij warm water in een voerbak, anders in koud water ontdooien. Kan er nooit wat gebeuren :D
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding


Terug naar “Voeding”