Warm water over kvv

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Daphne
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 09/06/13 13:12

Warm water over kvv

Ongelezen berichtdoor Daphne » 15/10/13 21:16

Hoi,

Ik heb een vraag over kvv met een natuurlijke calciumbron. Soms vergeet ik het tijdig uit de koelkast te halen en is het nog koud als ik het wil geven. Ook komt het voor dat het binnenste van het kvv niet goed ontdooit is. In zulke gevallen doe ik er dan wat warm water over. Nu las ik dat bot gaat splinteren als je het verhit of er bijvoorbeeld kokend water over gooit. Kan dit ook al gebeuren bij warm kraan water? Ik heb nog niet gemerkt dat Isa er op een of andere manier last van heeft als ik dit doe maar het zou fijn zijn als ik in de toekomst zeker weet dat het geen kwaad kan.
Afbeelding

Aidualc85
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 270
Lid geworden op: 24/07/12 15:06
Locatie: Stevensweert (LB)

Ongelezen berichtdoor Aidualc85 » 15/10/13 21:51

Ik laat een laag heet water in de gootsteen lopen, KVV in z'n voerbak en de bak even laten dobberen. Soort van 'au bain marie' :wink:. Gaat heel snel.
:blondpootje: Mika (Reagis Star Trooper) 17-01-2013

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 16/10/13 06:09

Bot begint pas te verharden boven de 50° dus zolang je daar rekening mee houd zal je geen splinterbotten hebben.

Ik doe het ook zoals Aidualc85. Bodem warm water in de spoelbak en de snijplank als deksel op de voerbak, zo klaar.
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 16/10/13 11:06

Als ik ben vergeten vlees uit te leggen leg ik het in een plastic zak in een bak koud water, ontdooit als een trein.
Heet water doe ik er niet overheen, gevoelskwestie.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 16/10/13 12:21

Ook hier wordt het in koud water gelegd.
Ontdooit heel erg snel en met een natuurlijke calciumbron vind ik het persoonlijk ook wat veiliger dan heet water.
Ik kan het niet onderbouwen ook hier dus een gevoelskwestie.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 16/10/13 14:25

Je kan idd niet voorzichtig genoeg zijn maar op de manier ik het doe (voerbak in warm kraantjeswater van max 55°) wordt de kvv nooit warmer dan kamertemperatuur en dat lijkt mij toch geen probleem.
Trouwens het bot dat ik in de kvv zit die ik aan Jazz geeft is zo fijn gemalen dat je al lang niet meer van splinters kan spreken.
Jazz is not dead it just smells funny.

FZ

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 17/10/13 11:31

Maar waarom zou je het doen als je het ook gewoon in koud water kan doen waarmee je hetzelfde bereikt?
Gisteravond wilde ik eventjes snel KVV ontdooien, hier zitten stukjes bot in die ik zelf goed kan voelen, met koud water had ik 2 kilo binnen 2 uur tijd ontdooid.
Ook kleine stukjes bot kunnen gaan splinteren, mogelijk niet met hele ernstige gevolgen zoals grote stukjes maar het kan wel degelijk.
Dus waarom iets doen terwijl het ook 100% veilig kan en snel genoeg gaat?
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 09/06/13 13:12

Ongelezen berichtdoor Daphne » 17/10/13 16:45

Bedankt voor jullie reacties! :) Wist niet dat vlees sneller ging ontdooien in koud water. Voel ik me toch prettiger bij dan warm water er door heen oid.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 21/10/13 21:57

Ik wil er toch nog even op terugkomen.

Eerst en vooral is het me nog nooit voorgevallen dat ik vergat de rollen uit de vriezer te halen. Wel dat de rol nog niet helemaal ontdooit was. Dat gebeurt meestal met Tinlo omdat die rollen behoorlijk korter en dikker zijn.
Zo ook dit weekend, dus onmiddellijk de thermometer er bij gehaald,
1/3 rol afgesneden en de thermometer er tot het midden gestoken en die gaf -2° aan. Nog redelijk hard best te snijden maar nog niet geschikt om aan Jazz te geven.
Spoelbak op de bodem gevuld met water van 55°, deksel op de voerbak en de thermometer in de gaten gehouden terwijl die au bain marie in de spoelbak stond. Na pakweg 15 minuten was het water nog 20° en de kvv was 13°.
Voor alle duidelijkheid ik giet NOOIT heet water over de kvv.

Als ik oordeel naar de temperaturen zie ik daar geen enkel gevaar (bezwaar) in en is er volgens mij geen enkele kans om splinterbotten te creëren. Als er toch problemen kunnen opduiken met mijn werkwijze ben ik de eerste om te luisteren, we willen uiteindelijk toch het beste voor onze hondjes.
Jazz is not dead it just smells funny.

FZ

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 22/10/13 08:56

Precies, wanneer je de KVV in een bak in warm water legt, zal het echt niet zo heel warm worden hoor. :)
Toen wij nog KVV gaven, deden we dat ook altijd als we eens vergeten waren de KVV op tijd uit de vriezer te halen.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 22/10/13 10:15

Jazz, nu heb jij er een thermometer bij gehangen :)
Helemaal prima.

Maar waarom wordt er dan wel geadviseerd om er geen water van boven de 50 graden over heen te gooien?
Waarom wordt het op deze wijze, koud water, ook aangeraden door fabrikanten van KVV?

Ik snap als ik eerlijk ben niet waarom er op terug gekomen moet worden :)
Want eerder was Jazz in dit topic die suggereerde dat rauw bot in KVV niet kon gaan splinteren terwijl KVV en KVV ook nogal verschillend zijn wb structuur.
helemaal prima dat er KVV's zijn die heel fijn zijn maar om het dan als advies mee te geven? Vind ik ook nogal gewaagd, ik ken nl lang niet alle KVV's van structuur.
Misschien jullie wel?

Gevoelsmatig vind ik de enkele keren dat ik KVV geef en dan ook nog eens vergeet uit te halen het niet prettig om er warm water over heen te doen om het te laten ontdooien.

Iedereen doet het op zijn eigen manier. Prima toch? :)
Als de manier waarop je het doet dan maar bij je past dat lijkt mij het allerbelangrijkste :wink:
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 22/10/13 12:00

Er zit een groot verschil tussen warm water over KVV heen gieten en KVV in een bak in warm water leggen hè. ;) Dat eerste zou ik ook nooit doen.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 22/10/13 13:21

Wat is het verschil? Het wordt alle 2 ontdooit mbv warm water?
en uiteraard bedoeld ik her in leggen maar dan nog snap ik het verschil niet zo goed.
Je ontdooit vlees, je giet er warm water van 55 graden overheen.
Je ontdooit vlees, je legt het in warm water van van 55 graden.
Water blijft even warm.
-Marianne schreef:Er zit een groot verschil tussen warm water over KVV heen gieten en KVV in een bak in warm water leggen hè. ;) Dat eerste zou ik ook nooit doen.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 22/10/13 14:11

Arme Bowie, ik doe elke avond een scheut heet water door z'n kvv, om de glucosamine er goed door te kunnen roeren.

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 22/10/13 14:36

@ Tammie: Wanneer je warm water rechtstreeks over KVV heen giet, staat het vlees in direct contact met het warme water. Dit zal het vlees snel verwarmen (waar je met een natuurlijke calciumbron dus mee op moet passen). Wanneer je echter KVV in een bak legt en deze bak in warm water legt, moet het warme water eerst de bak verwarmen en vervolgens moet de bak het vlees verwarmen. Hierdoor wordt het vlees veel gelijkmatiger verwarmd en bovendien gaat er veel warmte verloren aan het verwarmen van de bak, waardoor het vlees nooit hoge temperaturen zal bereiken.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)


Terug naar “Voeding”