De eerste stap naar KVV

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 24/10/13 18:17

Tammie schreef:@Galinno7, sorry we zitten hier echt je topic te vervuilen :oops:
Ook al is dit een heel interessant topic mss kan een van de moderators dit opsplitsen?
Ik blijf het in ieder geval volgen.
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 24/10/13 18:27

@ Tammie. Dat zou goed kunnen, daarom ben ik voor elimineren met een diersoort die je niet gegeven of heel weinig gegeven hebt. Bijv struisvogel of eend. In Carnibest en orijen zit volgens mij beide kip. Maar ik weet van mijn de dermatoloog dat voedselallergie zelden de oorzaak is en dat mijten en pollen veelal de boosdoeners zijn.

Misschien inderdaad beter om deze topic te splitsen.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 24/10/13 18:38

Tammie schreef:Marianne, gelukkig maar dat je je het niet persoonlijk hebt opgevat :) Was idd absoluut niet zo bedoelt.
Mijn laatste tekst heb ik een beetje getypt dat je met gesprek met de DA ook mogelijke weerwoorden hebt :) Moeilijke is nl dat ze je af en toe letterlijk met de bek vol tanden kunnen laten staan :) Artsen blijven voelen als professionals en weten af en toe dingen te zeggen waar je net niet op heb gerekend :)

Rimanime, duidelijk dank je wel :)
Wat ik heb begrepen uit de informatie die ik haalde uit de Orijens (schrijf ik het goed?) is dat er ook hier wordt gewerkt met verse diersoorten. Stel nu dat daar hetzelfde eiwit inzit als in de CB kan het dan ook niet? Is eventjes een hersenspinsel van mij hoor, maar van elkaar kunnen we leren :)

Ah, ik snap het. :) Klopt, ik denk dat ik zo onderhand toch best wat af weet van vers vlees en achteraf gezien had ik ook zó veel dingen kunnen zeggen, maarja, dan is het al te laat. Op het moment zelf sta je dan inderdaad met je mond vol tanden.

En inderdaad, er wordt vaak gewerkt met dezelfde diersoorten, het enige verschil tussen vers vlees en brok is dat brok sterk verhit wordt waardoor de eiwitten denatureren.
Een eliminatiedieet heeft daarom ook niets te maken met het verschil tussen brok en vers vlees, maar met verschillende diersoorten.

Het topic opsplitsen lijkt me een goed idee. :)
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Gebruikersavatar
Gallinova7
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 23
Lid geworden op: 02/09/13 11:44
Locatie: Opheusden

Ongelezen berichtdoor Gallinova7 » 24/10/13 18:41

Ladies geen probleem, ik lees rustig mee :). Kan me voorstellen dat je het on-topic moet houden maar voor een groentje zoals ik vind ik het interessant om de verschillen te lezen in hoe iedere hond verschillend reageert op vers.

Ik heb inmiddels een update, compleet menu van Haaksbarf wordt a.s. dinsdag pas geleverd, had gehoopt op morgen. Hierin zit rund, paard, geit, kip, en zalm. Ik heb vandaag rollen van Barfmenu gehaald, eend, konijn, en natuurvoer. Heb zelf nog van Carnibest natuurvoer. Is dit goed om de dagen te overbruggen tot dinsdag? Morgen beginnend met natuurvoer en vanaf dan aansluitend Haaskbarf?

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 24/10/13 18:42

Gallinova7 schreef:Ladies geen probleem, ik lees rustig mee :). Kan me voorstellen dat je het on-topic moet houden maar voor een groentje zoals ik vind ik het interessant om de verschillen te lezen in hoe iedere hond verschillend reageert op vers.

Ik heb inmiddels een update, compleet menu van Haaksbarf wordt a.s. dinsdag pas geleverd, had gehoopt op morgen. Hierin zit rund, paard, geit, kip, en zalm. Ik heb vandaag rollen van Barfmenu gehaald, eend, konijn, en natuurvoer. Heb zelf nog van Carnibest natuurvoer. Is dit goed om de dagen te overbruggen tot dinsdag? Morgen beginnend met natuurvoer en vanaf dan aansluitend Haaskbarf?


:klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 24/10/13 18:43

Ik vroeg dit nl omdat 1 van onze kennissen (bestellen ook mee met mij) idd ook haar hond op een elimentatiedieet heeft zitten en dus ook alleen maar hert geeft, volgens mij aan de bestelling te zien deze maand ook voor het eerst op hert en paard.

Kip schijnt sowieso 1 van de eiwitten te zijn die nauwelijks een allergie weet op te wekken had ik ook eigenlijk niet mogen gebruiken als voorbeeld op pagina 2 om deze reden.
Anderzijds wordt kip heel veel gebruikt denk ik dus terwijl ik dit typ. Klopt dit gegeven (kip wekt nauwelijks allergie op) sowieso wel?
Immers bouw je een allergie op. Niemand is zomaar patsboem ergens allergisch voor. Eerst in contact komen, 1e contactmoment is er niets aan de hand, 2e contactmoment misschien ook nog niet, 3e contactmoment krijg je al een overgevoeligheidsreactie, 4e contactmoment is er sprake van een serieuse allergie-reactie.
Als ik dit verkeerd heb verbeter mij dan alsjeblieft.
Dit stukje heb ik uit eigen ervaring, zowel bij mijzelf als bij dier.

Maar terug naar waar het over ging laten we rund nemen....Ik denk dat het een veelgebruikt diersoort is (gezien rund je de kop niet kost), nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij Orijens en CB is maar gezien het 1 van de goedkopere diersoorten ook is kan ik mij voorstellen dat het ook hierbij wordt gebruikt.

Daarnaast, de informatie die jij van je dermatoloog heb gekregen heb ik idd gisteravond ook al kunnen vinden....Voedselallergie komt maar bij 1% ongeveer voor, laten we er vanuit gaan dat de link die ik op pagina 2 heb gezet niet helemaal klopt (advocaatje van de duivel spelen :wink:) dan noch zal het percentage erg laag liggen.
Te meer omdat Marianne KVV geeft, geen brok waar veelal graan in is verwerkt, het zou wel erg toevallig zijn.

Waarschijnlijk denk je daarom ook dat het geen voedselallergie is?
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 24/10/13 18:49

Marianne, eigenlijk wat ik had willen zeggen staat ook denk ik in bovenstaand stukje :)
Snap ik helemaal hoor ;) Ook ik stond van de zomer met mijn mond vol tanden toen er werd gezegd door een DA "ik mocht ze geen gras laten eten want daarvan krijg je maagirritatie, uiteindelijk gaat de maagwand ontsteken". You right, achteraf denk ik wat een flauwekul, daarnaast eten ze hier geen gras! :D maar ik trapte er ook zo in en dacht naderhand, goh wat stom eigenlijk van mij ;)
Doordat de eiwitten denaturen kan het dus sowieso niet dat de eiwitten uit bv. rund of weet ik weel wat een allergie op wekken?

Gallinova7, helemaal top meid!!! Ben benieuwd wat je pup van al die lekkere hapjes vind ;)

Topic opsplitsen vind ik geen gek idee ;D
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 24/10/13 19:34

@ Gallinova7: Lijkt me prima! Ben je eigenlijk van plan om verschillende soorten te blijven combineren of wil je uiteindelijk over op één merk?

@ Tammie: Ik weet niet of honden minder gevoelig zijn voor kip dan voor andere diersoorten, daar heb ik nog nooit iets over gehoord. Kip en rund zijn de meest gebruikte diersoorten in hondenvoer, maar er zijn sowieso maar erg weinig honden die ook daadwerkelijk een voedselallergie hebben. Een allergie bouw je trouwens inderdaad op, maar vaak heb je daar al wel een bepaalde aanleg voor.
En of de denaturatie van eiwitten ervoor zorgt dat het immuunsysteem niet meer op deze eiwitten reageert... Ik weet niet of dat ook daadwerkelijk het geval is, het zou best logisch zijn, dat is in ieder geval de enige verklaring die ik kan bedenken voor waarom de dierenarts zegt dat er wel een reactie wordt uitgelokt op eiwitten in vers vlees maar niet op eiwitten in brokken.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 24/10/13 19:48

-Marianne schreef:@ Gallinova7: Lijkt me prima! Ben je eigenlijk van plan om verschillende soorten te blijven combineren of wil je uiteindelijk over op één merk?

@ Tammie: Ik weet niet of honden minder gevoelig zijn voor kip dan voor andere diersoorten, daar heb ik nog nooit iets over gehoord. Kip en rund zijn de meest gebruikte diersoorten in hondenvoer, maar er zijn sowieso maar erg weinig honden die ook daadwerkelijk een voedselallergie hebben. Een allergie bouw je trouwens inderdaad op, maar vaak heb je daar al wel een bepaalde aanleg voor.
En of de denaturatie van eiwitten ervoor zorgt dat het immuunsysteem niet meer op deze eiwitten reageert... Ik weet niet of dat ook daadwerkelijk het geval is, het zou best logisch zijn, dat is in ieder geval de enige verklaring die ik kan bedenken voor waarom de dierenarts zegt dat er wel een reactie wordt uitgelokt op eiwitten in vers vlees maar niet op eiwitten in brokken.

Als ik iets lees over eliminatie dan zijn dat toch steeds diersoorten die minder voor de hand liggen (zeg maar niet zo populair of goedkoop zijn).
Ik geef zelf ondermeer Tinlo Barfmenu waar ik een heel goed gevoel bij heb en Jazz super vind. Hun de Premium variaties (en dan vooral paard, lam en eend) worden veel gebruikt in een eliminatiedieet.
Men spreekt dan wel over 1 soort te geven gedurende 6 weken en daarna te beginnen met een tweede soort enz..
Persoonlijk lijkt zes weken steeds maar hetzelfde geven behoorlijk :confused: maarja iemand die brok geeft heeft nog minder variatie.
Beetje dubbel gevoel maar als je hiermee ook maar iets kan uitsluiten is in ieder geval het proberen waard.
Jazz is not dead it just smells funny.

FZ

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 24/10/13 19:59

elimentatie-dieet, zit idd als nadeel aan dat je 6 weken steeds hetzelfde geeft en zie ook mijn antwoord het minst/niet gegeven vleessoort (al eten mijn dames alles dus gaat ook niet helemaal op altijd).
Ga je na dat voedselallergie weinig voorkomt.....Is het dan de moeite waard?
Zie ik ook gelijk dat zelf samen stellen nadelen kan hebben t.o.v. KVV als je een hond met allergie hebt :)
Want het enige wat ze hier niet eten is kwartel omdat ik het eerlijk gezegd gewoon te prijzig vind met 2 honden, zit ook met een 2 weken menu op zo'n 12 vleessoorten.

Ik zie dat hier ook het vergelijk met brok wordt gemaakt.
Ik snap het vergelijk maar als je geheel zelf samen stelt (of KVV )vind ik dat je sowieso niet het vergelijk met brok kunt maken.
Kvv kan je met minder variatie toe al blijf ik dan variatie wel belangrijk vinden :)
Met zelf samen stellen probeer ik juist er zoveel mogelijk variatie in te brengen om alle voedingsstoffen binnen te halen, wat in het ene diersoort zit zit immers niet in het andere. Is ook min. 4 a 5 vleessoorten.
Op deze wijze (ik zelf zit er op gemiddeld 12) weet ik voor mijzelf dat ik helemaal op safe speel.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gallinova7
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 23
Lid geworden op: 02/09/13 11:44
Locatie: Opheusden

Ongelezen berichtdoor Gallinova7 » 24/10/13 22:05

@ Marianne: Persoonlijk zou ik het liefst willen combineren met merken, op dit moment Haaksbarf, Barfmenu en Carnibest. Daarnaast ook wel het geluk misschien dat al deze merken op hele korte afstand voor mij ook te verkrijgen zijn. De dierenzaak die dus Haaksbarf afneemt kan alleen bestellingen opnemen per 10 rollen per diersoort of compleet menu, ik ging voor het laatste en heb de rest aangevuld met Tinlo eend en konijn. Ik ben op een of andere manier heel zenuwachtig hoe Mitch hierop gaat doen, vooral zijn ontlasting ben ik erg benieuwd naar. Ik heb meer de zenuwen dan hij :lol:

@ Tammie: Haha ja ik denk dat vanaf nu Mitch elke keer een vreugdesprong maakt zodra hij al dat vlees ziet. 8) Wij hebben er in ieder geval een goed gevoel over. De brokken zullen gedoneerd worden aan het asiel, ik denk dat ze daar wel wat aan hebben.


Terug naar “Voeding”