Barfmenu's voor pups

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Barfmenu's voor pups

Ongelezen berichtdoor Milou » 09/12/13 16:28

Hallo allemaal

De twee honden die bij ons thuis hebben gewoond en met mij zijn opgegroeid hebben altijd brokken gehad en hierop deden zij het prima. Momenteel ben ik me aan het inlezen in andere mogelijkheden die er zijn naast het voeren van brokken en de manier die mij het meest aanspreekt is BARF. Nou heb ik geen hond, maar als ik weer begin aan een hond dan ga ik waarschijnlijk over op BARF. Nou ben ik naast het inlezen en ervaringsverhalen van anderen helemaal niet thuis in BARF. Dus zou ik het volgende graag willen weten. Wie heeft er na het ophalen van zijn of haar pup, dus na een week of 8, de pup groot gebracht met BARF?
De onzekerheid hierover is alom aanwezig, ik wil mijn hond namelijk niet laten opgroeien met een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen of door het onbewust verkeerd te doen. De hond mag natuurlijk niet beginnen met een groei achterstand.
Nou weet ik dat volwassen honden bijvoorbeeld geen 'dragende' botten mogen hebben, omdat deze te hard zouden zijn. Ze mogen ze toch wel om het vlees er omheen eraf te kluiven?
Maar is dit voor pups ook het geval, zijn er bepaalde botten die volwassen honden wel mogen hebben, maar pups nog niet i.v.m. de puptanden?
Moeten pup nog extra bijvoeding hebben of hebben zij dezelfde samenstelling van voeding nodig, alleen een wat groter percentages van het lichaamsgewicht?
Ik zou als reactie van jullie graag de menu's van de eerste weken die jullie aan jullie pups hebben gevoerd willen zien.

Bedankt voor jullie hulp.
En hopelijk voel ik me, na nog meer gelezen te hebben over dit onderwerp, helemaal zeker om met BARF te beginnen.

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 09/12/13 16:51

Indra geef ik 5% van haar lichaamsgewicht.
Ik zelf ben rustig begonnen met KVV gecombineerd met barfhapjes.
Als barfhapjes gaf ik bijvoorbeeld vis, kippennekjes, spiervlees en pens.
Toen dat er allemaal goed in ging ben ik zelf overgestapt naar volledig BARF.
Indra krijgt 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan waarvan 10% pens en 5% groente.
Dit omdat ik spiervlees percentage net wat belangrijker vind dan groente en ze 45% vleesbot goed aankan.
Waar ik tot voor kort goed op heb gelet is dat bijvoorbeeld lamsribben ik niet vaker gaf dan 1x per 2 weken. Hier zit wat betreft calciumverhouding meer in dan in bijvoorbeeld een kippenkarkas. Dat wil niet zeggen dat ze het wat betreft gebit niet aankunnen maar je als je dit vaker geeft automatisch op een hoger calciumverhouding uitkomt. Voor een volwassen hond niet zo heel erg, een te veel aan calcium wordt uitgescheiden, voor een pup ligt dat net wat gevoeliger.

Bij een winterpup wordt aangeraden op barfplaats om extra vit D te geven.
Indra is echter een zomerpup.

Dragende botten komen hier niet in huis, dus ook niet om het vlees er rondom af te kluiven. Genoeg knaagwerk en ik neem hier liever geen risico's mee.

Ook met lamsribben bijvoorbeeld zou ik uitkijken omdat pups wat onbezonnener kunnen zijn dan volwassen honden wat betreft knagen. Dus meerdere ribben aan elkaar altijd geven.

Zalmkoppen kreeg Pepper eerder dan Indra. Indra kreeg eerst kleine visjes, kleinere viskoppen. Toen ik merkte dat dat goed ging ben ik pas met zalmkoppen begonnen bij d'r.

Daarnaast heb ik Indra in het begin wekelijks op de weegschaal gezet. Ik vertrouw mijzelf er nu op om op het oog te voeren.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 09/12/13 17:28

hier 2 honden als pup op KVV en barf op gegroeid zonder te korten.(Roef ging met 5 maanden over van brok naar barf)
de KVV gaf ik de eerste weken omdat ik dat gewoon makkelijker vind.
die kleintjes eten 4 x per dag en ik maakte me het gemakkelijk met KVV.
af en toe een barf hap in de vorm van een nekje of kipkarkasje.

de KVV heeft altijd een natuurlijke calciumbron gehad omdat een eventueel te veel weer uit gescheiden wordt ook bij puppen hoef je dan niet bang te zijn voor een te veel aan calcium in tegenstelling van een calciumpreparaat(zit ook in brok)

na het wisselen ben ik hardere soorten gaan geven als konijn en eend.
maar ik weet dat op barfplaats puppen zijn die dat al eerder krijgen.
ik ben erg voorzichtig en geef alleen gevogelte en konijn botten aan de honden,haas geef ik niet meer omdat dat toch te hard is(vind ik )

qua spier geef ik rund,konijn,kip,gans,haas,hert,ree,wildmix
en ook nog zalm.
vette vis is belangrijk, ik geef 1- 2 x in de week zalm aan hun.
andere vette vis mag geloof ik maar 1 x in de week .
op barfplaats staat het beschreven het hoe en waarom(ben ik even vergeten)

Hidde kreeg tot een jaar zon 5 - 7 % van zijn lichaamsgewicht,minder ging niet omdat hij dan echt te schraal werd.
dus zat ik voor meneer op ongeveer op 1000 tot 1500 gram Barf per dag,of een kilo KVV per dag.

verder ben ik van mening dat groenten,noten en zaden ook in het menu thuis horen,maar ook daar zijn de meningen over verdeeld :)
dus om de 2 maanden maak ik een emmer vol met groenten,knoflook,noten en zaden mix en vries dat per portie in.

eieren krijgen ze hier ook genoeg,ongeveer 4- 5 eieren per week,dat zijn dan kippeneieren of soms eenden of ganzen eieren.

verder geef ik geen toevoegingen erbij inde vorm van suplementen.

lees je heel goed in op barfplaats of voernatuurlijk.nl,stel je vragen hier of op de andere voerfora.
en kom er achter dat het echt geen raketwetenschap is om je hond gezond te voeden al willen de brokfabrikanten en de meeste dierenartsen je overtuigen dat dat wel zo is :roll: 8) :D

succes en stel je vragen gerust! :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 09/12/13 19:30

Ooooh ja... :)
Vergeten er bij te vermelden.
Indra heb ik dus wel gelijk eend en konijn gegeven, net als bijvoorbeeld duif en patrijs.
Ook haas geef ik wel, ik zie zelf dat het wat betreft hardheid te doen valt en durf het wel aan :wink:
Echter snap ik ook dat bepaalde mensen dit niet aandurven :)
Wat hier er echter niet meer inkomt is runderknars. Dit is zacht borstbeen. Pepper en Indra verteren het beiden goed maar sinds dat ik tot 2x toe zag dat Indra het niet goed kan kauwen en het dus eigenlijk te hard is, ik 1x een slapeloze nacht heb gehad doordat ze een stuk van zo'n 10 cm in 1x heeft doorgeslikt is dit voor mij echt een reden om het niet meer te durven geven.
Wel ben en blijf ik van mening dat hoe meer vleesbotsoorten ze krijgen hoe beter het is voor ze.
Jong geleerd wat betreft smaken/soorten, oud gedaan maar ik weet ook dat de meningen hier over wisselen :D
Vis krijgen ze hier ook 1x per week.

Wat betreft vleessoorten wissel ik heel veel af. Over het algemeen:
Orgaan geef ik van lam, rund, konijn, kalf, kip.
Pens geef ik van lam en rund, deze maand kon ik ook geit bemachtigen.
Vleesbot: haas, patrijs, konijn, kip, lam, hert, eend
Spiervlees: rund, hert, kalkoen. Deze maand heb ik ook geit, lam er bij zitten en kip. Volgende maand konijn.

Waarom ik deze reactie er achteraan plaats, eerste was ik vergeten maar dat vind ik minder belangrijk:
In de groente zit bij mij ook de notenmix bij in, net als knoflook.
Ik ben net als @Roef van mening dat het onmisbaar is in een goed barfmenu.
Ik maak het 1x in de 4 weken en vries het gemengd in in porties.


Verder net als Roef het advies om je goed in te lezen op barfplaats en voer natuurlijk.
Barf is niet zo moeilijk maar ik vind wel dat je het goed moet doen en je goed moet hebben ingelezen :)
Daarnaast vind ik het fijn om je honden zo te zien smullen. Maar ook van de katten heb ik veel plezier, zoals Ra die laatst met een 1dagskuiken letterlijk zat te spelen. Dan weet ik waarom ik mij 1x in de maand zo druk maak met portioneren :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Ongelezen berichtdoor Milou » 10/12/13 11:00

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het forum van barfplaats ook maar eens rustig bestuderen. :D
Mocht ik dan in de toekomst aan een pup :verliefd1: beginnen, dan weet ik in ieder geval waar ik het over heb. :D
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Barfmenu's voor pups

Ongelezen berichtdoor Milou » 14/02/14 15:09

Daar ben ik weer. De toekomst is wat verder gevorderd en alle huisgenoten vinden het goed dat er een hond in huis komt. Maar ik ben na al het gezoek en gepost niet minder onzeker geworden over het voeren van barf aan een pup.
Ik ben steeds meer geneigd om aan KVV te beginnen, terwijl ik die barf foto’s er juist zo leuk uit vind zien.
En nou heb ik dit ook nog gelezen: Volgens Mogens is een puppy van 6 tot 16 weken niet in staan om alle voedingsstoffen uit rauwe voeding te halen. In het wild wordt voeding voorverteerd door ouders:
Dit is na te bootsen voor middel van: pureren, koken, voeren van graan en melk en zuivelproducten.
Hoe denken jullie daarover?

Toch heb ik een Barf menu gemaakt om het aan jullie te laten toetsen.

De eerste week zien de hoeveelheden er ongeveer zo uit voor een hele week. 3,3 kilo in totaal, 7% van het lichaamsgewicht per dag.
45% vleesbot (1,485 gram)
, 25% spiervlees (825 gram), 10% orgaanvlees (330 gram), 10% orgaanvlees: pens (330 gram), groentemix 10% (330 gram)
Als extraatjes: vis en notenmix

Ik ga er vanuit dat een pup van ongeveer 8 weken rond de 7 kilo weegt. Dat is het gemiddelde wat de NLV beschrijft.

Dag 1
- 47 gram groentemix
- 94 gram runderhart
- 3 kippennekken (a 225 gram)
- 118 gram kipfilet

Dag 2
- 47 gram groentemix
- 165 gram pens
- 47 kippennier
- 118 gram rundvlees

Dag 3
- 47 gram groentemix
- 180 gram schaapvlees
- 250 gram kipkarkas
- 200 gram eendenrug

Dag 4
- 47 gram groentemix
- 94 gram geitenlever
- 200 gram fazantkarkas
- 118 gram geit

Dag 5
- 47 gram groentemix
- 240 gram konijnbouten
- 47 gram eendenhart
- 118 gram schaapvlees

Dag 6
- 47 gram groentemix
- 165 gram pens
- 47 gram rundernier
- 220 gram aan eendennekken

Dag 7
- 47 gram groentemix
- 170 gram rundvlees
- 220 gram aan kippenkarkas
- extraatje

Wat vinden jullie van de productkeuze, de hoeveelheden, de samenstelling van het menu en alles wat maar op valt willen beoordelen?
De -jes staan voor de ochtend, middag, eind van de middag, eind van de avond voedingstijden.

Alvast bedankt!!!
Groetjes Milou
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Voeding”